Så, hunnit testa lite nu. Precis när jag anslutit allt så börjar det såklart mullra på avstånd. Men det kom aldrig närare tacksamt nog. Har för trångt för att vifta runt alltför mycket men körde igenom tutorial med ett leende på läpparna (ständigt smygkikandes vart jag var IRL) och det var oväntat häftigt. Fått till kalibreringen men text är fortfarande ganska svår att läsa. Mest pga upplösningen.
Började med att försöka testa Project Cars. Steam ville ha in sitt VR, vägrade hitta min Rift utan envisades med att leta efter Vive. Steam flippade ur och jag fick starta om datorn. Tänkte det var bättre att prova Oculus grejer direkt och Luckys Tale fungerade riktigt fint. Fan... Nintendo borde satsa på VR också, hade älskat Super Mario 64 i VR faktiskt. Och många andra spel. Metroid Prime hade varit galet nice faktiskt.
Var lite osäker på om jag skulle fixa det men precis provat Dirt Rally med. Värmland, snöigt och isigt samt snö och lite dimma var inte helt lätt att navigera med, speciellt då jag bara kört detta spel med ratt innan (blev Xbox One Elite-kontrollern nu då den var ansluten) och riktigt nice med djupet. Ska prova med någon nivå med bättre sikt ASAP för att se om det blir lättare att se. Trots att jag snurrat iväg då jag kört in i snödrivor, kört på två jul, voltat och glidit på taket så kände jag mig inte illamående vilket var bättre än väntat. Finlands-etapperna bör vara lugn, Värmland är inte direkt plant heller.
Hitills? Lätt värt priset, ingen tvekan om saken. Stora problemet är väl leveransen (UPS...) samt låg upplösning. Men det finns samtidigt inga andra bättre VR-lösningar på marknaden så är inget det går att göra något av i dagsläget.
Nu har jag själv dålig syn, använder normalt månadslinser och fungerar utan några direkta problem. Nästa gång jag tar ur har jag tänkt prova utan glasögon för att se hur bra jag ser. Med glasögon är det inte lika enkelt, såg att det fanns en notis om hur man ska använda Rift med glasögon men då det inte är relevant för mig så kollade jag inte så noga. Glasögonen kan komma ivägen och repor uppstå på Riftens skärmar samt glasögon utifrån vad jag läst andra nämna tidigare i tråden.
Är man sugen på VR och väntat på lägre pris så är det ett gyllene tillfälle nu. Annars invänta bättre modeller nästa år eller när det nu beräknas kunna komma. Jag var själv tveksam till Roomscale och liknande lösningar men det är nog ändå något man iallafall bör testa. Och då går ju den nya billigare Oculus-modellen bort vad jag förstått.
Skrivet av Ferrat:
Det lär inte komma officiellt support men det är många spel som inte har men det lär komma work arounds om det ens behövs etc och ger sig Zenimax ut för att straffa slutkunder så är det ju att skjuta sig själv i foten, gissar att de som alla andra IP grejer kommer dra ut i år och tillslut bryr sig ingen direkt och Facebook ger den lite små cash och sedan klart.
IP strider är inte personliga och väldigt få stora bolag agerar personligt, det finns undantag ja men i de flesta fall så sköts allt detta av jurister medan utveckling etc sköts av utvecklare/tekniker, VR marknaden är för svag och ny för att börja slänga in käppar i hjulen för slutkunder.
Självklart kan jag ha fel men känns högst oseriöst av ett företag att ge sig på Pelle som köpte enligt dem "fel märke" och sådant blir garanterat en shitstorm på social media.
Zenimax är... rätt speciella. Jag skulle inte utesluta detta och avsaknaden av information om vad spelen stödjer säger en del med. Nu hoppas jag förstås att vi får stöd med. DOOM hade varit rätt häftig att testa, spelet ligger prismässigt på rätt ställe med. Men så länge det är oklart hur de tänker göra vill jag nog hålla i pengarna en stund till iallafall.
Men du har ju helt klart rätt här, extremt riskabelt när man börjar med exklusivitet för någon plattform. Just detta har jag varit kritisk till länge, samt priserna. Resident Evil 7 VR borde inte ha varit exklusiv Sony i ett helt år, 2-3 månader hade varit rimligare. Men nu är ju just det spelet inte ett spel de flesta lär vilja spela ändå. Speciellt i VR hehe.
Bara att hoppas på en smidig lösning iallafall. Jag hoppas att Zenimax/Bethesda fattar att det är fler än Vive-ägare som är intresserade av spelen.
Skrivet av Tiamat:
Fick min touch idag. De hade ringt sa de men ingen hade ringt min telefon. Sen fick jag fel paket så jag fick springa efter så att jag fick rätt.
Lite lustigt jag skrev på först sen fick jag paketet så jag såg inte vad jag skrev på. Tur att jag var snabb annars hade det inte varit så kul.
UPS får godkänt av mig de knackade faktiskt på dörren som jag önskade.
Ouch, det där var inte så smidigt hanterat av dom. :/ Tur du såg det i tid iallafall.
Hunnit testa något mera?