Bra fast billig DJ utrustning

Permalänk
Medlem

Bra fast billig DJ utrustning

Tjenare,

Jag har hållet på med mycket musik nu i kanske 10 år (spelat piano, trummor, gitarr mm) och vill börja DJ:a. Jag vill helst börja med ett billigt DJ set för runt 1000-2000kr om det finns. Skriv gärna tips jag bör tänka på när jag köper ett!

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Skrivet av Lennoz:

och vill börja DJ:a.

Det går ju att göra på lite olika sätt. Vill du spela skivor för en sittande/dansande publik eller göra saker med materialet du spelar upp: beatmatcha, ändra tonhöjd/tempo oberoende av varandra, filter- och effektpålägg? Vilka medier hade du tänkt spela från? Vinyl eller CD eller dator?

Skrivet av Lennoz:

Jag vill helst börja med ett billigt DJ set för runt 1000-2000kr om det finns.

Traktor, kanske? Det förutsätter dock att du redan har laptop eller smartphone/platta. Och att stället du spelar på fixar allt annat i ljudväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det går ju att göra på lite olika sätt. Vill du spela skivor för en sittande/dansande publik eller göra saker med materialet du spelar upp: beatmatcha, ändra tonhöjd/tempo oberoende av varandra, filter- och effektpålägg? Vilka medier hade du tänkt spela från? Vinyl eller CD eller dator?
Traktor, kanske? Det förutsätter dock att du redan har laptop eller smartphone/platta. Och att stället du spelar på fixar allt annat i ljudväg.

Jag vill börja med att träna upp mig och spela för kompisar osv. Sen är mitt mål att börja ta betalt och spela på klubbar osv. Jag vill använda en dator.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en billig DJ Kontroller som du kör mot datorn, om du fastnar för det så kan du köpa dyrare kontroller med flera funktioner etc.

Att jobba som DJ är skitkul om man väl kommit in någonstans, men det kan ta ett tag med skitspelningar etc innan man kommer dit. Hjälper en hel del om man har kontakter inom nattklubbsvärlden.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Kolla på traktor. Köp inget för "billigt" för då kommer du växa ur väldigt snabbt och allt kommer bli tråkigt. Bättre att veta att funktionerna är där så man kan börja arbeta med dom om man känner för att hålla motivationen uppe. Experimentera och hitta ditt mixande och följ inte alla andra. Jag började med ett Pioneer. Tog inte lång tid innan jag vuxit ut 2 kanaler och ville köpa en extra platta.
Kolla instruktions videos på Youtube för att få en bra start. Man kan dra mycket lärdom och vad man ska tänka på för att kurvan ska gå i rask takt för att bli duktig.
Och var varsam med effekterna. Jag har blivit så fruktansvärt trött på alla kassa effekter som dom lägger till i alla låtar. =D
Siioooshhhhhh iousshssshhhhhhhhhhhhhhh

Permalänk

Skulle undvika Billebro.se om du ska köpa utrustning! Dels för produkterna men sen håller dom på med rent bondfångeri, finns hur mycket skit om dom som helst på nätet. När min far gick bort och jag ärvde hans gamla DJ-utrustning som var i fint skick, bland annat 3 st Technics SL-1210:or plus lite annat erbjöd dom mig 1500 kr för rubbet. Motiveringen ingen vill ha sånt skit längre, sålde dom till Jam för 2500 kr styck.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Jag vill börja med att träna upp mig och spela för kompisar osv. Sen är mitt mål att börja ta betalt och spela på klubbar osv. Jag vill använda en dator.

Börja med en driftsäker laptop och en kontroller många köper ifrån Thomann https://www.thomann.de/se/dj_controller.html
Som någon annan sa också Billebro ska men inte ha med att göra.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att kolla in thormann och sen kolla begagnat marknaden, ibland kan man göra rejäla klipp.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla svar!

Det var en som ville sälja en numark mixtrack pro 2 för 1200kr. Är det värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Okej tack för alla svar!

Det var en som ville sälja en numark mixtrack pro 2 för 1200kr. Är det värt?

Det vet jag inte riktigt. jag köpte min för typ 2år sedan för 1699.- helt ny. Det är även en rätt så tråkig leksak att spela med, jag hade själv en Numark 4Trak innan och den var väldigt mkt roligare att spela på, dock väldigt mkt dyrare.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Det vet jag inte riktigt. jag köpte min för typ 2år sedan för 1699.- helt ny. Det är även en rätt så tråkig leksak att spela med, jag hade själv en Numark 4Trak innan och den var väldigt mkt roligare att spela på, dock väldigt mkt dyrare.

Jaha, okej!

Men kan någon förklara lite vad en traktor är?

Permalänk
Medlem

Har hittat en hemsida precis som blocket.

https://vend.se/?cat=9 Kan någon se om någon är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Jaha, okej!

Men kan någon förklara lite vad en traktor är?

Traktor är en programvara för att mixa med, finns en del olika men traktor är väll den vanligaste och även den enklare. Sök på TRAKTOR DJ så kommer du få se vad det är.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Jag vill inte låta otrevlig men mitt tips är att du kollar runt lite på dj-forum och läser på själv om dom olika kontrollerna och dess funktioner, vad du får på dom dyrare varianterna som du saknar på dom billigare osv.

Allt detta är sådant som kommer hjälpa dig sen när du väl börjar använda dom.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Lånar inlägget lite

Jag har länge varit sugen på detta själv och har funderat på ett kontroller bord.
Innan jag investerar tid och pengar i detta så undrar jag om det fungerar att endast mixa genom mjukvara och i såna fall finns det gratis eller demo versioner av något program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Lånar inlägget lite

Jag har länge varit sugen på detta själv och har funderat på ett kontroller bord.
Innan jag investerar tid och pengar i detta så undrar jag om det fungerar att endast mixa genom mjukvara och i såna fall finns det gratis eller demo versioner av något program?

Virtual DJ fungerar helt ok. Testat att mixa några låtar förut och gick bra. Tar en stund innan man lär sig hur man får en smooth övergång, lägga till effekter mm.

https://www.virtualdj.com/

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Virtual DJ fungerar helt ok. Testat att mixa några låtar förut och gick bra. Tar en stund innan man lär sig hur man får en smooth övergång, lägga till effekter mm.

https://www.virtualdj.com/

Tack för svaret, du råkar inte vet om det finns någon tutorial på youtube som verkligen är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Lånar inlägget lite

Du får oftast med programvaran om du köper en ny DJconsole. oftast så är det Traktor eller Serato som medföljer och då inga fulla verisioner (om man inte köper en dyrare DJconsole då) Båda är lätta att använda och det finns bra tutorials på YT för båda.

Visa signatur

Main

Spare/kontor

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Tack för svaret, du råkar inte vet om det finns någon tutorial på youtube som verkligen är bra?

Ingen aning, kollade själv inte igenom några tutorials innan jag började.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk

Ett av de större problemen med att dj'a på hobbynivå är tillgången till musik. Därför vill jag tipsa om programmet Djay 2 som nu även finns till Windows. Där kan man använda musik från spotify vilket ju förenklar en aning. Kanske inget för en riktig spelning, men klart bra funktion!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn