1080Ti Rog Strix, hög temperatur vid belastning?

Permalänk
Medlem

1080Ti Rog Strix, hög temperatur vid belastning?

Går upp emot 75-76 i furmark och vissa spel. Rumstemperatur ca 24 grader, och komponenterna sitter i ett R4.

Är det för högt eller normalt vid 24 graders värme? Kikade runt lite och dem flesta har vid benchmarks fått runt 66-68 grader vid load.

mvh

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

1080TI är gjorda för att köras i 84C Temp. Rätt normal temp 75-76 skulle jag säga, såvida du inte kör 100% fläkthastighet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

@scj: Ingen fara skulle jag vilja påstå. Sen ska man inte alltid lita blint på benchmarks, finns många olika faktorer som kan påverka. Kör du med egen fläktkurva?

Permalänk
Medlem

@Hypnotize91: Nja kör afterburner med med fläkthastighet på auto.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Går upp emot 75-76 i furmark och vissa spel. Rumstemperatur ca 24 grader, och komponenterna sitter i ett R4.

Är det för högt eller normalt vid 24 graders värme? Kikade runt lite och dem flesta har vid benchmarks fått runt 66-68 grader vid load.

mvh

Upplever samma temps, jag har dock ett GTX 1080.

Funderar på att byta ut kylpastan på kortet för att få ned temperaturerna. Har tydligen lett till minskningar med ca tio grader för vissa (!).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Såvida du inte vill förlora garantin. Sitter för tillfället utan ett grafikkort då någon från asus supporten här på forumet sa att det skulle vara okej att byta kylpastan och skruva bort garanti etiketten. Gjorde det felfritt skruvade tillbaka så var mitt grafikkort dött. Ingen aning vad som orsakat detta men sitter i en liten tvist nu mellan Inet Asus och mig själv dvs. Inet har varit riktigt hjälpsamma med mitt ärende, förvånande mig när man även ville ge ut ett låne kort under tiden dock för "studier" och ett Gtx 580 erbjöds. Hur som helst väntar inet nu på ett svar ifrån asus där inet påpekat att just någon från deras support bekräftat att detta skulle vara okej. Snacka om frustrerad av att inte kunna spela med sitt nya grafikkort eller PC överhuvudtaget och invänta ett svar där man undrar ifall Asus inte kommer skicka ut ett nytt kort. Snacka om att aldrig mer köpa någon Asus produkt i sånna fall.

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Hedersmedlem

@shejtan: Om kortet dog i direkt samband med ditt byte av kylpasta så är det ju handhavandefel och inget garantiärende. Det är samma sak som om du sluntit med en skruvmejsel vid monteringen och skadat kretskortet t ex. Ingen garanti som gäller för skador man orsakat själv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Jag har ju inte orsakat någon typ av skada. Hur kan garantin i såna fall gälla ifall man tex. sätter på ett vattenblock?

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shejtan:

@MultiMan: Jag har ju inte orsakat någon typ av skada. Hur kan garantin i såna fall gälla ifall man tex. sätter på ett vattenblock?

Det är tillverkande företaget som sätter reglerna för garantin. Om de väljer att godkänna montering av block inom garantin är det ett val just det företaget gjort och det gäller inte generellt.

Om du har skriftligt på att Inet lovat dig utbyte trots att du meckat med kortet på ett sätt som bryter garantin hos Asus så är det Inet som ska byta kortet och inte Asus.

Edit: Läste fel. Om du kan visa att Asus lovat dig garanti trots pastabytet så bör de givetvis byta kortet om du inte orsakat någon skada under bytet. Att du inte sett någon skada är tyvärr ingen garanti för att det inte finns en.

Edit 2: För att förtydliga: Om ett företag godkänner någon extra åtgärd under garanti (blockbyte/pastabyte t ex) så innebär inte det att de står för skador man orsakat under bytet, bara att den generella garantin fortfarande gäller och inte upphört. Tänk på att garanti är ett frivilligt åtagande av företagen där de sätter reglerna. Om du inte meckat med kortet finns alltid reklamationsrätten på 3 år (enligt KKL), men den vill jag påstå blir mycket svår att få igenom om du redan modifierat kortet på egen hand.

Edit 3: Detta är för mycket off topic nu i tråden, så jag stannar här. Om du vill diskutera detta vidare kan du skapa en tråd under Konsumenträtt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Nej menade att det var Asus själva här på supporten som sa att det skulle vara OK. Inlägget finns någonstans i forumet vet att han i alla fall heter Asus_Troy har jag för mig. Inet tyckte snarare att det var konstigt att någon från deras support här på forumet säger att det är okej fast deras utländska Asus support säger att det inte är okej. Jätte märkligt.

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Tack för ett väldigt informativt svar, får väl bara hoppas att Asus byter ut kortet då det nästan gått ca två veckor nu, jätte tråkigt

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem
Skrivet av shejtan:

@MultiMan: Tack för ett väldigt informativt svar, får väl bara hoppas att Asus byter ut kortet då det nästan gått ca två veckor nu, jätte tråkigt

#16881348

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Obalaan:

Så länge @shejtan inte skadat kortet vid bytet borde det inte vara några problem med garantin. Det gäller ju också @scj

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av shejtan:

@Samlooh: Såvida du inte vill förlora garantin. Sitter för tillfället utan ett grafikkort då någon från asus supporten här på forumet sa att det skulle vara okej att byta kylpastan och skruva bort garanti etiketten. Gjorde det felfritt skruvade tillbaka så var mitt grafikkort dött. Ingen aning vad som orsakat detta men sitter i en liten tvist nu mellan Inet Asus och mig själv dvs. Inet har varit riktigt hjälpsamma med mitt ärende, förvånande mig när man även ville ge ut ett låne kort under tiden dock för "studier" och ett Gtx 580 erbjöds. Hur som helst väntar inet nu på ett svar ifrån asus där inet påpekat att just någon från deras support bekräftat att detta skulle vara okej. Snacka om frustrerad av att inte kunna spela med sitt nya grafikkort eller PC överhuvudtaget och invänta ett svar där man undrar ifall Asus inte kommer skicka ut ett nytt kort. Snacka om att aldrig mer köpa någon Asus produkt i sånna fall.

Om det hände direkt i samband med att du bytte kylpastan låter det ju som att något hände just vid bytet. Vad använde du för någon kylpasta? Om det var flytande metall så kan det ju lätt uppstå problem om det förflyttar sig utanför själva chippet.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Fick mitt utbytt över disk efter att jag demonstrerat lite i Heaven. Det var ingen snack om byte sa butikschefen, men helvete vilken tid det tog...

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

@scj: Dock tycker jag personligen inte att ~75 grader är mycket vid Furmark och andra tester under spelande. Jag hade tidigare att Zotac 1080 Ti AMP Extreme och då brukade grafikkortet ligga runt 65 grader de generellt tyngre spelen. Exempelvis Deus Ex Mankind Divided, Rise of the Tomb Rider, Witcher 3 osv. Just Mass Effect Andromeda kunde belasta kortet upp till 75 grader.

Jag vet inte riktigt vad det är för temperaturer folk förväntar sig få. Kan dock nämna att det är just temperaturen i själva chassit som huvudsakligen påverkar den generella temperaturen för alla komponenter. Visserligen är detta direkt kopplat till rumstemperaturen, men det är till största del kopplat till just luftflödet för hela chassit.

Jag hade först en luftkyld dator i ett NZXT H630 chassi med två 200mm i fronten, 200mm i toppen, två 140mm i botten samt en 140mm där bak. 200mm fläktarna för specifierade för 900 RPM @ 150 CFM, och 140mm fläktarna 1800 RPM @ 100 CFM. Fronten var ren från hårddiskburar. Chassits interna temperatur var cirka 25-28C. Då brukade mitt Zotac 1080 Ti ligga på runt 65 grader i Mass Effect Andromeda och 55 grader i de andra spelen.

Men sedan dess har jag bytt chassi helt och gått över till vattenkylt. Nu sitter jag på ett Phantek Enthoo Primo med 4 radiatorer. På grund av ett ändrat luftflöde så ligger mitt nuvarande chassi istället på en intern temperatur på cirka 30-35 grader beroende om det är kvällssvalt eller dagsvarmt i rummet. I början satt jag just med detta Zotac AMP Extreme och fick då temperaturerna 65-75 grader beroende på spel som jag nämner högst upp.

Du kanske har en liknande intern temperatur i ditt chassi som ger eller gav liknande temperaturer? Just nu sitter jag på ett helt vattenkylt system så den interna temperaturen har inte samma påverkan.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Mitt Asus 1080ti ROG Strix OC
60-62 grader under heavy gaming, The Division all maxad på 1440p

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

75-76 grader är väl vardagsmat för Geforce-kort. Inte behöver du oroa dig för att kortet ska paja i alla fall.

Permalänk
Medlem

YEEEES! Asus valde att ersätta mig med ett nytt 1080 Ti, uppskattas. Skulle jag inte blivit ersatt med ett nytt kort hade jag nog aldrig valt en Asus komponent igen. Men väljer Asus alla dagar i veckan. Samt EVGA där även dom har en väldigt bra support har jag hört. Dock tyckte jag att det var VÄLDIGT märkligt att Inet berättade att en överclockning av kortet leder till att garantin inte kvarstår? Detta finner jag väldigt märkligt i och med att Asus egna inbyggda program GPU tweak har en överclocknings knapp? Någon som kan förklara detta?

Tack på förhand

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i