Permalänk
Medlem

Hjälp, mina fläktar går bananas.

Hejsan, Forumet!

Har stött på ett problem med min dator som jag aldrig har upplevt innan. Satt precis och spelade Overwatch medans fläktarna i datorn (osäkert på veta om det är alla fläktar, men åtminstone Chassifläktarna) går på maxvarv i 5 sekunder och sedan slutar, detta återupprepar sig ett flertal gånger precis som intervaller.

Vad är problemet?

Datorn har jag byggt själv sedan ett år tillbaka,

Chassi: NZXT H440W
GPU: MSI GeForce GTX 1070 aero
CPU: Intel i7, kylaren är en be quiet pure rock.

Mjukvara som jag kan kontrollera fläktar på:

MSI Afterburner
AI Suite 3

Permalänk
Medlem

det är nog AI Suite 3 som är boven, det fungerar bäst med fasta varvtal på olika profiler.

Permalänk

Jag kör ASUS AI SUite på mina fläktar.
Kör med costume loop och har ställt in fläktarna enligt följande:

cpun uppnår istortsett aldrig 75C i spelande. Så mina fläktar håller sig omkring 700-800rpm som max.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag kommer in sidledes här men har samma problem så istället för att skapa ny tråd använder jag denna.

Hade min dator på lagning hos Inet, även köpt av inet och byggd. När jag lirade första gången märkte jag att fläktarna gick på högtryck och det var väldigt varmt bakom datorn. Dessutom har jag nu ett sådant där spin coil sound eller vad det heter . .störande nästan visslande och det känns otroligt tråkigt.
Vet inte om det är någon av fläktarna på ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX som flippar, men valde just det kortet för jag hört att det ska vara något tystare, eller prossessorfläkten Noctua NH-U9B SE2 som drar iväg . . .

Försökt hitta asus suit 3 till win 10 och tänker att det programmet kanske styr upp fläktarna men enda version jag hittar heter AISuite3_Win7-8-8-1_Z87-DELUXE och efter installation vill det inte starta.

Någon ide om vad jag kan göra?

Otroligt tacksam för hjälp.
/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackemaan:

Ursäkta att jag kommer in sidledes här men har samma problem så istället för att skapa ny tråd använder jag denna.

Hade min dator på lagning hos Inet, även köpt av inet och byggd. När jag lirade första gången märkte jag att fläktarna gick på högtryck och det var väldigt varmt bakom datorn. Dessutom har jag nu ett sådant där spin coil sound eller vad det heter . .störande nästan visslande och det känns otroligt tråkigt.
Vet inte om det är någon av fläktarna på ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX som flippar, men valde just det kortet för jag hört att det ska vara något tystare, eller prossessorfläkten Noctua NH-U9B SE2 som drar iväg . . .

Försökt hitta asus suit 3 till win 10 och tänker att det programmet kanske styr upp fläktarna men enda version jag hittar heter AISuite3_Win7-8-8-1_Z87-DELUXE och efter installation vill det inte starta.

Någon ide om vad jag kan göra?

Otroligt tacksam för hjälp.
/A

Lyfte på huven och upptäckte att sladdarna till största fläkten inte satt i . . . inte märkt något tidigare då jag inte spelat tidigare och datorn inte varit under belastning. Undrar om det i sin tur gjort att Nocta fläkten gått på max och tagit skada eller något. . . och kan inte tänka annat än amatörmässigt utfört.

Permalänk
Medlem

Inget tar skada... Stänger av sig om det blir kritisk temperatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

@Ackemaan:
Aisuite 3,ska finnas till windows 10 med.
Sök annars på z97 kort istället för z87.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag kör också Asus AI Suite och i DotA 2 går fläktarna igång riktigt högt, utan att datorn är speciellt varm. Byter jag till en profil jag skapat, så återgår fläktarna till en normal hastighet, för att senare återgå till att bli alldeles för högljudda. Får testa din config @TaunyTiger.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: Hallå, tack för svaret.

Om jag förstår rätt så har du ändrat Fan Spin Up Time och Fan Spin Down Time, inte korrekt?

Jag ändrade till samma, däremot så har jag flera mer valmöjligheter, dvs Chassis fan 1 - 4 och Extension fan 1 - 3, samt cpu. Är detta något jag börja ändra i också, ännu bättre ifall du kan förklara varför jag har fler av dessa?

Permalänk
Skrivet av RenztEX:

@TaunyTiger: Hallå, tack för svaret.

Om jag förstår rätt så har du ändrat Fan Spin Up Time och Fan Spin Down Time, inte korrekt?

Jag ändrade till samma, däremot så har jag flera mer valmöjligheter, dvs Chassis fan 1 - 4 och Extension fan 1 - 3, samt cpu. Är detta något jag börja ändra i också, ännu bättre ifall du kan förklara varför jag har fler av dessa?

Antalet fans har med hur många portar ditt moderkort har. Jag har chassifan 1-3, cpu och cpu optional.
Angående up time/down time så har intels cpuer en tendens och hoppa väldigt mycket mellan olika temperaturer. Därav har jag satt en fördröjning på fläktarna att dom ska inte varva upp bara för att cpun hoppar upp i 70C i 1 sekund för att sedan återvända till 30C-ich. Annars är risken att du får en dator som varvar upp för att sedan varva ner sekunden efter. De blir bara ett jobbigt sus.

Jag har dessutom döpt om portarna i AI Suite.

CPU fan = Vattenkylningspump
CPU_OPT = 2 av 4 fläktar på 280mm radiator
280 rad = andra 2 fläktarna på 280mm radiatorn
360 rad = 3st fläktar på 360 radiatorn
140 fan = 140mm fläkt bak på datorn

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Jag kör också Asus AI Suite och i DotA 2 går fläktarna igång riktigt högt, utan att datorn är speciellt varm. Byter jag till en profil jag skapat, så återgår fläktarna till en normal hastighet, för att senare återgå till att bli alldeles för högljudda. Får testa din config @TaunyTiger.

Dra ner hastigheten. Testa och välj en kurva där fläktarna kör på 100% först vid tex 90 grader. Och iövrigt en låg kurva, de borde få tyst på burken. Men håll koll på cpu tempen också. Onödigt om den sticker iväg.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: Eureka!

Tack så mycket för svaret, ska kolla runt med AI suite och känna efter
Mycket lättförståeligt inlägg, +1 +1 +1

EDIT: jag autotunade min fläktar, nu står det N/A på alla profilerna förutom CPU?

- Fick ominstallera programmet, problemet är hursomhelst borta. Jag satte mina fläktar på följande likadana settings som TaunyTiger. Är dock lite orolig över att min dator låter mer än vad den ska (jämfört med ett år sen då den var tyst som en mus), kanske man får räkna med om datorn har ett år på nacken?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är lämpligt att göra en tråd till om likadant ämne, så nu när jag ändå är igång:

När jag köpte min dator så var mitt chassi knäpptyst, (NZXT H440 silent, med ljudisolering). Idag så låter datorn anmärkningsvärt mer. Detta kanske är en självklarhet efter ett år, men vad beror detta på, är det stockfläktarna i chassit som låter?

Kan vara viktigt att lägga till att jag regelbundet blåser bort damm invändigt.

Permalänk
Medlem

Varför använder ni inte bara Q-Fan control i BIOS? Mycket mer pålitligt.

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@babloo: Läste detta på andra forum också, bör kanske göra det istället? Kan inte ta bort gamla mappen i hårddisken efter att ha ominstallerat, sånt småbråkigt tjabb stör mig något så otroligt mycket, haha.

vet du något om min ovanstående fråga förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RenztEX:

@babloo: Läste detta på andra forum också, bör kanske göra det istället? Kan inte ta bort gamla mappen i hårddisken efter att ha ominstallerat, sånt småbråkigt tjabb stör mig något så otroligt mycket, haha.

vet du något om min ovanstående fråga förresten?

Mm, generellt ska man undvika program utanför Windows röra ens BIOS. Brukar oftast bli strul, och hell jag skyller inte på AI Suite utvecklarna att det är massa strul med det programmet, det är väldigt naturligt att det blir så.

Angående din ovanstående fråga,
1. Du kan ha råkat ändra någon fläktkurva.
2. Du behöver möjligtvis inte ha ändrat någon fläktkurva men dina CPU temperaturer likaså dina fläkthastigheter kan ha stigit pga exempelvis dammig CPU heatsink eller (mindre troligt) torkande kylpasta.

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@babloo: Absolut är det till hjälp! Mycket konstigt då jag dammade av hela datorn med trycklyft för tre dagar sen. Har du någon bra guide ang. optimisera fläktinställningar i bios?

Permalänk
Medlem