AMD presenterar monsterprocessorn Ryzen Threadripper

Permalänk
Medlem

Det här Svider nog i Intel's ögon. Lite synd dock att AMD hakade på Intel's smutskastningskampanj, men men... Det är väl så det är i branchen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Ehh 180W är ju lungt, så länge det ligger under FX-9590 TDP på 220W så kan man nog tycka att 140/180W är bra

7900x drar ju nästan lika mycket som en fx9590 utan överklockning. Och den är ju hyllad och alla klagomål om hög förbrukning blev ju bashade av intel fanclub.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

En krets stor som en toast på 180w är inte imponerande.
En krets stor som ett frimärke på 45w med snarlik prestanda är.

Menade att det är lättare att kyla en stor krets på 180W än en liten kret på 180W.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

180W TDP, har svårt att komma runt den biten. Kretsen går ju alldeles för varm helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

180W TDP, har svårt att komma runt den biten. Kretsen går ju alldeles för varm helt enkelt.

90W per krets. Det är inte hög effektutveckling givet ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det behövs dock ett tredje alternativ på CPU-marknaden, och där tror jag att Samsung kan slå sig in, de har kunskapen samt de ekonomiska musklerna till det.

...och därför kommer aldrig Intel (eller AMD för den delen) tillåta detta. Samsung har allt som behövs utom det viktigaste; licens att tillverka x86 processorer.

Om du inte menar x86 så håller jag med dig. PC-marknaden har varit ganska tråkig de sista 10 åren i mitt tycke. Ett eller ett par vettiga ARM desktop alternativ hadde varit roligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

90W per krets. Det är inte hög effektutveckling givet ytan.

Det sitter ju fyra chip under huven så är väl 45w per chip. Sedan är TDP ett worst case och inget som avslöjar hur mycket man verkligen behöver.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Sifear:

Nu har väl förvisso de här "nyheterna" funnits i mer än 6 månader

Kan ju inte ha kommit som en chock att AMD skulle släppa en monster-cpu?

Skrivet av MinscS2:

Är inte så insatt i Threadripper, men trampar inte TR 1900 R7 1800X på tårna ganska rejält?

Har man följt Threadripper så fanns det inte så mycket att förvånas över. Vega nano var ju mer en nyhet.

180 Watt är vad kylaren skall klara och det verkar som om Epyc (och därmed Threadripper) ligger över100 W bättre än Intel. Intel Core i9-7900X drar långt över 500 Watt i flera belastningsituationer, men, TDP står på 140 W.

Jo, 1900X och 1800X liknar varandra. Men x399 har mer minne.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det sitter ju fyra chip under huven så är väl 45w per chip. Sedan är TDP ett worst case och inget som avslöjar hur mycket man verkligen behöver.

TDP är ju något av en fingervisning av vad man kan förvänta sig i värmeutveckling ändå. Men vad jag förstått så är det bara två kretsar som används. Men jag tror det där med fyra kretsar bara är något vi kan se i riktigt tidiga exemplar om jag ska vara ärlig dessutom. Hur som helst. Inte många watt per ytenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

TDP är ju något av en fingervisning av vad man kan förvänta sig i värmeutveckling ändå. Men vad jag förstått så är det bara två kretsar som används. Men jag tror det där med fyra kretsar bara är något vi kan se i riktigt tidiga exemplar om jag ska vara ärlig dessutom. Hur som helst. Inte många watt per ytenhet.

Exakt. Just därför så skulle denna fingervisning även kunna gälla för alla fyra eftersom den även gäller för 1900X.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det som intresserar mig mest är hur 1900X kommer prestera mot 1800X i spel (och förlängningen mot kommande Coffe Lake i7-8700k) med ökad minnesbandbredd, större formfaktor som bör öppna för bättre överklockning och AMD's förbättringar som görs på Zen arkitetkuren gällande AGESA så funderar jag på om inte riktigt snabba DDR4 stickor med vassa timings i samspel med Game Mode kan göra 1900X till den vassaste gaming processorn (till ett rejält premium pris då).

http://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-agesa-memory-bios,...

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Vad Aleshi menade var att det sitter fyra chip under lid'en, men de är halvt avstängda, därav 180/2 logiken (gör tillverkningsskillnaden mellan Epyc och TR mindre antagligen).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@OldComputer: Vad Aleshi menade var att det sitter fyra chip under lid'en, men de är halvt avstängda, därav 180/2 logiken (gör tillverkningsskillnaden mellan Epyc och TR mindre antagligen).

Just därför som jag sa. Eftersom 1800x har 95w TDP och 1900x är samma antal kärnor / trådar som 1800X så verkar det konstigt att denna skulle kräva dubbelt med TDP bara för att få lite fler PCI-E och möjlighet till dubbelt med ram. Därför tänker jag att det kanske är möjligt med en 32/64 -processor med samma TDP och då är plötsligt 180W extremt lite.

Dessutom brukar TDP vara riktat till en grupp processorer och inte varje enskild. Just därför jag tänker som jag gör.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Snälla TDP är inte strömförbrukning utan vilken kylarekapacitet tillverkaren rekommenderar. Alltid samma gnäll i varenda AMD tråd. Mindshare järnet....

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thermal_design_power

De är självklart relaterade men inte samma sak. En tillverkare kanske vill ha snävare temperaturmarginaler än en annan tillverkare av garantiskäl eller vad de nu har för motiv.

Vill man veta sann strömförbrukning får man helt enkelt vänta på test

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Ja, men frågan är hur dubblerad minnesbandbredd och den ökade latensen som dubblat antal CCX innebär, i slutändan påverkar prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske går att motverka med högre klockade minnen.

Skrivet av Silcan:

Är också sjukt intresserad utav att veta, ska bli kul med dom första testerna. Är mycket suget att uppgradera 4790k. Är sugrn på skylake x för att drn ät snabbare en ryzen och har bra single core prestanda. Men deras tim är ju det som får mig att må illa. Hoppas TR 1900 presterar bättre singlecore så blir det ett köp

Tror inte det är någon skillnad i enkeltrådsprestanda.

Skrivet av MinscS2:

Är inte så insatt i Threadripper, men trampar inte TR 1900 R7 1800X på tårna ganska rejält?

Tja, typ. Fast det är ju annat moderkort.

Skrivet av egonprint:

Tomt Raider Tomt Raider Tomt Raider Tomt Raider Tomt Raider Tomt Raider Tomt Raider Tomt Raider Tomt Raider Tomt Raider Tomt Raider Tomt Raider Tomt Raider

Because. Traditions!

Va?

Skrivet av Ozzed:

Det här Svider nog i Intel's ögon. Lite synd dock att AMD hakade på Intel's smutskastningskampanj, men men... Det är väl så det är i branchen.

Gjorde dem? Hurdå?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Gjorde dem? Hurdå?

Hela presentationen jämför ju med Intels processorer på ett nedvärderande sätt med grafer och annat som visar hur dåliga intel är jämfört med AMD. Sen kan man väl tycka att Intel förtjänar det då de gjort samma och värre mot AMD men jag skulle helst se att man låter bli att peka finger åt varandra då det bara eldar på fanboy-kulturen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Kanske går att motverka med högre klockade minnen.
Tror inte det är någon skillnad i enkeltrådsprestanda.
Tja, typ. Fast det är ju annat moderkort.
Va?
Gjorde dem? Hurdå?

Man tänker att dubbla antalet minneskanaler, officiellt stöd för 3200 mhz DDR4, mera cache(?) och högre basfrekvens borde kunna betyda bättre prestanda i vissa fall. Sedan kan ju utspridningen av kärnorna bara negativ.

Svårt att säga men det borde inte bli identisk prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Tror att TR får en rejäl fördel i vissa applikationer gentemot Ryzen, pga dess fyra kanaler.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@GilbertG: Dom hade stavat Tomb Raider fel, stod Tomt Raider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egonprint:

@GilbertG: Dom hade stavat Tomb Raider fel, stod Tomt Raider.

Varför fick jag tydliga mentala bilder av någon som stjäl trädgårdstomtar?

Skrivet av Ozzed:

Hela presentationen jämför ju med Intels processorer på ett nedvärderande sätt med grafer och annat som visar hur dåliga intel är jämfört med AMD. Sen kan man väl tycka att Intel förtjänar det då de gjort samma och värre mot AMD men jag skulle helst se att man låter bli att peka finger åt varandra då det bara eldar på fanboy-kulturen.

Precis! Är man oftast i underläge så kan man inte riktigt kosta på sig att bete sig illa när man har ett överläge inom något område. Det krattar liksom manegen för skit tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Sifear:

Nu har väl förvisso de här "nyheterna" funnits i mer än 6 månader

Kan ju inte ha kommit som en chock att AMD skulle släppa en monster-cpu?

Vill inte minnas att det var så mycket snack om TR alls och om den skulle komma så var det långt senare, var väl mer när det var nära Ryzens lansering att TR skulle komma snabbare än väntat.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Hoppas på ett tidigt mATX kort!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Imponerande att de klarar binna efter så höga frekvenser. Verkar som att AMD är säkra nog på att de kan tillverka tillräckligt många Zepplin kretsar för 8-core Rysen, Thread Ripper och ett gäng Epyc.
Synd bara att Cache-strukturen är Kaos på de senaste AMD processorerna. Får man väl leva med!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på dessa och vanliga Ryzen? Ja förutom antalet kärnor då...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Vad är skillnaden på dessa och vanliga Ryzen? Ja förutom antalet kärnor då...

Fler PCI-E banor, 4kanals RAM, mer cahce.

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/71572/amd-ryzen-threadripper-motherboa...

Moderkorten där listas mellan 350 och 550$. Så de höga priserna är inte någon svensk AMD-skatt. De är ungefär där jag förväntat mig.