Bygger min första dator, förstår inte vart denna kabel från nätaggregatet ska kopplas in

Permalänk

Bygger min första dator, förstår inte vart denna kabel från nätaggregatet ska kopplas in

Titeln säger allt, 4 runda pins och en annorlunda typ på slutet av kabeln.

Ursäkta de skitiga bilderna: https://imgur.com/gallery/ViJcs

Permalänk
Medlem

Den användes förut till Floppy (disket stationer) Den kan även användas på en del ljudkort för extra ström.

Delen i slutet alltså, den andra är en "Molex" och används ibland till Fläktar och förr till HDDs samt CD/DVDs

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Den användes förut till Floppy (disket stationer) Den kan även användas på en del ljudkort för extra ström.

Delen i slutet alltså, den andra är en "Molex" och används ibland till Fläktar och förr till HDDs samt CD/DVDs

Så om jag förstår dig rätt kommer jag inte behöva koppla in den alls? Har inga fläktar som inte är inkopplade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

som @BM-Mods säger, någon mer än jag som känner sig gammal när den nya generationen inte känner till den kontakten?

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc705:

Så om jag förstår dig rätt kommer jag inte behöva koppla in den alls? Har inga fläktar som inte är inkopplade.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. alltså bara för att du har kablar från nätagget betyder det inte att dom behöver kopplas in någonstans.

Har du kopplat in allt redan rätt så är det bara att strunta i överblivna kablar från nätagget.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@SnowNalle: Haha skojar du eller är många gånger man har fått förklarat vad det är för kontakter men det är alltid kul att förklara oxå och själv blå påmind.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@xc705:

Som skrivits innan.
Nätaggregaten kommer med en massa kablar, och alla används inte, de är endast till för vissa produkter, OM man har dem.

Tex gamla DVD spelare som använder Molex, eller diskettstationer som använder den lilla kabeln.

De flesta produkter idag använder SATA istället.

Men de finns ändå på nätaggregaten, för att de KAN behövas.

Har du kopplat in alla kablar du behöver, moderkort, hårddisk, grafikkort osv så kan du lugnt bara strunta i dem som blir över.

Nackdelen med nätaggregat som inte är modulära är att alla kablar sitter redan på nätagget, så det blir oftast många över som får ligga löst i chassit.
Har man ett modulärt nätagg så ansluter man endast så många man behöver av rätt kablar och låter resten ligga kvar i lådan istället.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen grabbar, ska koppla in den nu och se om den är rätt inkopplad

Skickades från m.sweclockers.com