Turn-based rpg till PC

Permalänk
Medlem

Turn-based rpg till PC

Hej,

Jag letar efter spel som liknar final fantasy 7,8,9 osv.

Där combat är turn-based. Behöver inte vara asiatiska. Kan vara sci-fi eller annat.

Har tappat kollen på de spelen.
Finns säkert någon hard core gamer som vet
Spelen kan vara från tidiga 2000 taket.
Funderar på final fantasy tactics

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Hej,

Jag letar efter spel som liknar final fantasy 7,8,9 osv.

Där combat är turn-based. Behöver inte vara asiatiska. Kan vara sci-fi eller annat.

Har tappat kollen på de spelen.
Finns säkert någon hard core gamer som vet
Spelen kan vara från tidiga 2000 taket.
Funderar på final fantasy tactics

Tja! Finns väl ett nyare spel som jag kom att tänka på Torment: tides of numeria (osäker på stavning). Har restat de snabbt och tyckte det verkade roligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Heroes of Might and Magic III är från -99

Finns många äldre sådana spel som är bra tex ufo enemy unknown från -93 eller varför inte fallout 1 och 2?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Divinity - Original Sin är ett spel som ofta brukar nämnas när man pratar turn-based RPG. Brukar reas ut på GOG.com med jämna mellanrum.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Baldur's gate serien! Fruktansvärt bra. Fast det är ju typ turnbased på det sättet att du slår t.ex två slag per runda. Du kan dock ändra inställningar så det pausar efter varje runda har jag för mig. Men det och final fantasy 7 är mina all time greatest.

Permalänk
Medlem

Xcom2- Ironman- se efter om du har anlag för stroke, även på enklaste
Lite mer old-school men modernt och fullkomligt underbart är Pillars of Eternity.

Har provat Divinity men fastnade inte för det, tror det helt beror på om man tycker Pillars är för old-school eller inte.

För lite mindre spel finns Shadowrun, har spelat första och är nu inne i andra. Gillar verkligen atmosfären, scifi/fantasy i alternativ framtid, det regnar jämt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Shadowrun Returns (bra start på serien men inte lika bra som Dragonfall, Hong Kong)
Shadowrun: Dragonfall
Shadowrun: Hong Kong

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem

(Steam)
Southpark: The Stick of Truth
The Legend of Heroes-serien
Agarest-serien
HyperDimension Neptunia-serien

(UPlay)
Child of Light

Permalänk
Medlem

Fallout 2 är min favorit i genren.

Permalänk
Medlem

Divinity är nog det bästa.

Sen har vi Blackguards 1 och 2. Lite lugnare och lite mörkare.

Tyranny är inte riktigt turbaserat men det kan vara värt att kika på ändå. Liknar Baldurs Gate och Pillars of Eternity.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Kolla in "Tales" serien, Tales of Berseria släpptes så sent som i Januari i år:
http://store.steampowered.com/app/429660/Tales_of_Berseria

Finns även t.ex. Tales of Symphonia.

Bra story dessutom. Iofs är mera en blandning av action och turn based i fighterna, typ som Star Ocean spelen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Divinity: Original Sin och Xcom 2. Båda brillianta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wasteland 2!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Heroes of Might and Magic III har jag bränt bort säkert 2000 timmar på. Måste nästan varna dig för att prova...

Permalänk
Medlem

Stars! http://www.starsfaq.com "Stars! is of the 4X turn-based stratergy genere"

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Heroes of Might and Magic III har jag bränt bort säkert 2000 timmar på. Måste nästan varna dig för att prova...

Detta och de tidigare i serien är lömska!
"Man skall bara" göra klart sin turn innan sängen, då gör man misstaget att starta datorns turn och ser vad den ställer till med. Nu måsta man göra sin turn för att kontra datorns så man inte glömmer det till nästa dag. Detta följs av att man slutför sin turn och ser vad datorn hittar på...osv. Klockan blir mitt i natten.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt likt FF serien men Battle for Wesnoth, väldigt mycket taktik i det.

http://wesnoth.org/

Permalänk
Medlem

Sitter och co-op'ar mig igenom Divinity Original Sin Enhanced Edition för närvarande.

Kan varmt rekommendera att spela just EE, då spelat är mer balanserat, samt mer röstskådespelare och än i originalet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Heroes of Might and Magic III är från -99

Finns många äldre sådana spel som är bra tex ufo enemy unknown från -93 eller varför inte fallout 1 och 2?

Då måste jag åter lägga in en följdfråga som ja fortfarande inte har fått svar på, trots idogt sökande.

Det gäller, hur får jag igång Heroes, II och III på en PC med Windows 10?

Skulle väldigt gärna vilja få dem att fungera igen då det var spel man nötte många timmar på tiden det begav sig.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Då måste jag åter lägga in en följdfråga som ja fortfarande inte har fått svar på, trots idogt sökande.

Det gäller, hur får jag igång Heroes, II och III på en PC med Windows 10?

Skulle väldigt gärna vilja få dem att fungera igen då det var spel man nötte många timmar på tiden det begav sig.

Kör dom inte själv men är lite sugen. Brukar gå att få igång de flesta gamla spel men tyvärr brukar det involvera en del trixxande eller tex dos box.
Mitt förslag är att googla.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Då måste jag åter lägga in en följdfråga som ja fortfarande inte har fått svar på, trots idogt sökande.

Det gäller, hur får jag igång Heroes, II och III på en PC med Windows 10?

Skulle väldigt gärna vilja få dem att fungera igen då det var spel man nötte många timmar på tiden det begav sig.

Hoppas jag inte bryter mot några regler nu, men det går att köpa för en mindre summa på https://www.gog.com och ska vara anpassat för nyare windows.

Permalänk
Avstängd

fallout 2 är min första tanke

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Heroes 3 som nån nämnt fungerar fint på Windows 10, både HD versionen och den gamla. Jag brukar lira Lords of The Realm II också, ganska (väldigt) basic men kul tidsfördriv.

Permalänk
Medlem

Pillars of Eternity är grymt bra.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backlulund:

Hoppas jag inte bryter mot några regler nu, men det går att köpa för en mindre summa på https://www.gog.com och ska vara anpassat för nyare windows.

Jag har det på GOG (och på CD), jag har testat DOSbox och jag har inte hittat svar på google (bara folk som ställt samma fråga...).

Men har inte provat sedan i vintras, så kanske har ändrats nu...

Det går igång, men det kraschar efter några minuter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Xcom2- Ironman- se efter om du har anlag för stroke, även på enklaste

Måste även nämna Long War 2-modden till XCOM2, förbannat kul. Det släpps även en exp till XCOM2 i slutet av augusti som heter War of the Chosen.

Ett annat guldkorn på Steam som jag haft mycket kul med är Mordheim: City of the Damned, turnbased RPG baserat på Warhammer Fantasy. Kommer en WH40K-uppföljare snart, Necromunda.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Moderator
Moderator

West Of Loathing är ett turn-based RPG och har fått väldigt bra omdömen hittills, köpte det precis själv.

Verkligen inte likt FF men kanske kan passa ändå.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.