Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk
Medlem

@scienta: Lycka till
Ska själv skruva, fast med min gamla Intel-dator i garderoben som kör Ubuntu Server och där AIO-kylaren ska ut och en luftkylare in. Efter något år tycker jag pumpen låter illa så lika bra att inte chansa. Bytte just från Bequite luft till Fractal Design S24 AIO kylare på Ryzen datorn så servern får luftkylaren.

Har inget med minnen att göra men efter ganska mycket experimenterande så just på S24: på Asus 370 Prime Proo är det CPU-fan som gäller om man vill styra både fläkt och pump på en AIO-kylaren (All In one Water cooler). Så AIO kontakten ska man inte koppla kylaren i. Jädrans konstigt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Tackar!

Skrivet av Twicefire:

Beställde du för grejer ?

De jag skrev om initialt: Ryzen 1600, Asus 350-F Gaming och Corsair-minnena. Supporten på webhallen sa ju att det gick att byta i värsta fall, så jag tänkte att det är värt att testa.

Har installerat systemet och uppdaterat BIOS. Ska köra lite tester innan jag ger mig på att få upp hastighet på minnena.

EDIT: Ni som har CMK16GX4M2B-minnen (Hynix) och lyckas få någorlunda rätt hastighet, vad har ni för inställningar?

Jag lyckades boota i 2800Mhz precis, med 1.36V 18-17-17-17-35 (skulle vara 17-17-17-35, men nåt ändrades?). Ska testa lite prime.

EDIT2: 2800Mhz 16-17-17-17-35 . Det är väl hyfsat antar jag. Dock enbart med en minnes-sticka, ska sätta i nästa också och testa så får vi se. Går det att köra 2800Mhz stabilt utan mer inställningar än såhär så tror jag att det får duga för nu.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

De jag skrev om initialt: Ryzen 1600, Asus 350-F Gaming och Corsair-minnena. Supporten på webhallen sa ju att det gick att byta i värsta fall, så jag tänkte att det är värt att testa.

Har installerat systemet och uppdaterat BIOS. Ska köra lite tester innan jag ger mig på att få upp hastighet på minnena.

EDIT: Ni som har CMK16GX4M2B-minnen och lyckas få någorlunda rätt hastighet, vad har ni för inställningar?

Jag lyckades boota i 2800Mhz precis, med 1.36V 18-17-17-17-35 (skulle vara 17-17-17-35, men nåt ändrades?). Ska testa lite prime.

EDIT2: 2800Mhz 16-17-17-17-35 . Det är väl hyfsat antar jag. Dock enbart med en minnes-sticka, ska sätta i nästa också och testa så får vi se. Går det att köra 2800Mhz stabilt utan mer inställningar än såhär så tror jag att det får duga för nu.

Jag har CMK16GX4M2B3200C16 med Samsung b-die och kör dom i 3200MHz på mitt Gigabyte B350 Gaming 3 med senaste bios.

16-18-18-36-54 är dom inställda på för mig enligt XMP och går i 1.35V.

Verkar som folk med Asus och Msi verkar ha lite mer strul med att få minnena att gå i rätt hastighet.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Jag har CMK16GX4M2B3200C16 med Samsung b-die och kör dom i 3200MHz på mitt Gigabyte B350 Gaming 3 med senaste bios.

16-18-18-36-54 är dom inställda på för mig enligt XMP och går i 1.35V.

Verkar som folk med Asus och Msi verkar ha lite mer strul med att få minnena att gå i rätt hastighet.

Säker på att du har b-die? Är väl mer troligt att det är det som är problemet annars, eftersom mina minnen är Hynix.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Säker på att du har b-die? Är väl mer troligt att det är det som är problemet annars, eftersom mina minnen är Hynix.

Lite osäker på om det säkert är b-die, men garanterat är det Samung, i alla fall enligt http://rh-software.com/

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Lite osäker på om det säkert är b-die, men garanterat är det Samung, i alla fall enligt http://rh-software.com/

Enligt listan på Reddit (i kommentarerna) så kan de vara lite olika iaf. Jag har dock 3000Mhz, vilka enbart är Hyniix vad jag kan se(?). Vilket även stämmer med det Thaiphoon visar (Hynix A-die).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Enligt listan på Reddit (i kommentarerna) så kan de vara lite olika iaf. Jag har dock 3000Mhz, vilka enbart är Hyniix vad jag kan se(?). Vilket även stämmer med det Thaiphoon visar (Hynix A-die).

Kollade på mina minnen precis och det är version 4.31 på dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lord_Moridin: Då är det inte helt förvånande att du lyckas bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

EDIT: Ni som har CMK16GX4M2B-minnen (Hynix) och lyckas få någorlunda rätt hastighet, vad har ni för inställningar?

Jag kör DOCP profilen vilket funkar rakt av med agesa 1006. Innan bios update rullade de i Max 2933 men då fick jag pilla med SOCv osv. Kör högre volt 1.4 när CPU är klockad för att de ska vara stabila under full load.

Dock så hade jag problem med att få systemet stabilt i just prime med den CPU klock jag kör utan att behöva skruva upp volten rejält. Så måste du köra just prime när du håller på att leta dig fram grovt med inställningarna? Jag tyckte att aida64 och Linx gav mig bra riktining för dagligt bruk och när jag var stabil i dessa så gick jag över på prime och fick genast höja på blend och small etc. Sänkte igen och allt rullar fint och har aldrig haft stabilitetsproblem. Men det var just minnena som verkade spöka hela tiden. Kan ju va en idé att slopa prime för nu tills dess att mera stabila bios släpps ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Jag kör DOCP profilen vilket funkar rakt av med agesa 1006. Innan bios update rullade de i Max 2933 men då fick jag pilla med SOCv osv. Kör högre volt 1.4 när CPU är klockad för att de ska vara stabila under full load.

Dock så hade jag problem med att få systemet stabilt i just prime med den CPU klock jag kör utan att behöva skruva upp volten rejält. Så måste du köra just prime när du håller på att leta dig fram grovt med inställningarna? Jag tyckte att aida64 och Linx gav mig bra riktining för dagligt bruk och när jag var stabil i dessa så gick jag över på prime och fick genast höja på blend och small etc. Sänkte igen och allt rullar fint och har aldrig haft stabilitetsproblem. Men det var just minnena som verkade spöka hela tiden. Kan ju va en idé att slopa prime för nu tills dess att mera stabila bios släpps ?

Sist jag orkade bry mig om så här "seriös" överklockning var typ när socket 775 var aktuellt. För mig är Prime det "lättare" alternativet innan, före Linpack och OCCT (samma som Linx?). Men det kanske är annorlunda idag?

Jag har inte gett mig på att försöka klocka CPU än, det får jag nog ta och greja med till i helgen. Det viktigaste var i alla fall att se att minnena inte var helt "värdelösa", men klarar jag 2800Mhz med ett par minuters fipplande så ska det nog gå bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Sist jag orkade bry mig om så här "seriös" överklockning var typ när socket 775 var aktuellt. För mig är Prime det "lättare" alternativet innan, före Linpack och OCCT (samma som Linx?). Men det kanske är annorlunda idag?

Jag har inte gett mig på att försöka klocka CPU än, det får jag nog ta och greja med till i helgen. Det viktigaste var i alla fall att se att minnena inte var helt "värdelösa", men klarar jag 2800Mhz med ett par minuters fipplande så ska det nog gå bra.

Jag som många andra har testat de flesta program för stresstest och det verkar finnas rätt starka åsikter som går isär kring detta fortfarande och mycket är såklart subjektivt. Jag har i alla fall fastnat för aida just för att jag inte tar stresstest så seriöst heller att ja måste klara typ alla program i 8h för att vara nöjd. Jag upplever att aida för mig har testat mina system på en nivå som speglat den belastning som datorn kan komma att utsättas för under load vid dagligt bruk för att vara stabil. Upplevde även det nu på ryzen plattformen.

Permalänk
Medlem

http://www.pcgamer.com/gskill-announces-3600mhz-and-128gb-mem...

Citat:

The new kits top out at 3600MHz, which is available as a 32GB kit consisting of four 8GB modules. These require 1.35V and are timed at 16-18-18-38. G.Skill also offers a 3466MHz kit with the same specs, along with a 3200MHz kit with tighter 14-14-14-34 timings.

If it's capacity you're after, G.Skill now offers a 128GB memory kit for Threadripper. This large capacity package consists of eight 16GB modules capable of running at 2933MHz. It also requires 1.35V and with 14-14-14-34 timings.

Hmmm. 64 GB eller 3600 MHz?!

Det blir svårt val.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Jag som många andra har testat de flesta program för stresstest och det verkar finnas rätt starka åsikter som går isär kring detta fortfarande och mycket är såklart subjektivt. Jag har i alla fall fastnat för aida just för att jag inte tar stresstest så seriöst heller att ja måste klara typ alla program i 8h för att vara nöjd. Jag upplever att aida för mig har testat mina system på en nivå som speglat den belastning som datorn kan komma att utsättas för under load vid dagligt bruk för att vara stabil. Upplevde även det nu på ryzen plattformen.

Jag får testa programmen och bilda mig en ny uppfattning helt enkelt.

Testade linx lite snabbt, men processor går ju inte ens upp i varv. Är det några specifika inställningar man ska ha?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag får testa programmen och bilda mig en ny uppfattning helt enkelt.

Testade linx lite snabbt, men processor går ju inte ens upp i varv. Är det några specifika inställningar man ska ha?

Linx testar minnet främst, du kan bolla med inställningarna för mängden ram som ska belastas. Jag har kört aida för CPU/systemet samt Linx specifikt för minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Kollade på mina minnen precis och det är version 4.31 på dom.

För att kolla vilka chip dina minnen har kan du ladda hem Thaipoon Burner, där kan du se exakt allt INFO om dina minnen även vilket chip som använder sig utav.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

För att kolla vilka chip dina minnen har kan du ladda hem Thaipoon Burner, där kan du se exakt allt INFO om dina minnen även vilket chip som använder sig utav.

Står så här i det programmet.

DRAM Components

Manufacturer
Samsung

Die Density / Count
8 Gb B-die (20 nm) / 1 die

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur ska jag börja med att ställa ner timings till mina minnen? Just nu ser det ut såhär:

Citat:

1463.2MHz
3:44
16
17
17
35
52
1T

Jag har ännu inte testat om tRc är stabilt på 52 (tidigare var det 62) men jag har fått för mig att det värdet helst ska vara samma som, som i detta fallet, 17+35? Om det här går igenom stresstest och spel, vad ska jag försöka mig på som nästa steg?

edit: Kört prime blend testet typ en timma nu så ska ge mig på lite spel. Önskar fortfarande råd för hur jag ska gå vidare om det här visar sig stabilt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Kanske förbättras med framtida BIOS?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Uppdatering.

Jag kan inte höja mina ram över standard frekvens utan att det blir instabilt verkar det som så får vänta på nyare bios uppdatering antar jag

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@Twicefire: Samma minnen med samma artikelnummer och samma moderkort men kommer inte över 2400. Rena lotteriet det här med minnen.

http://i.imgur.com/cLTKfuM.jpg

Tyvärr börjat få problem också kan inte köra annat än 2400 just nu, låter det vara så tills nyare bios eller när jag orkar leka med det.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Hjälpsam

Med senaste UEFI går mina minnen som de skall, även tidigare gick de i 2933, men det kändes inte helt stabilt.
Nu känns det rock steady.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade till nyare BIOS idag, men verkar inte ha gett ett skit i fråga om stabilitet med mina minnen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta minneskit 4 x 8 GB: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3441963 (köpt begagnat)
Gigabyte AX370-Gaming K5
AMD Ryzen 7 1700

Funkade out-of-the-box med F2 bios i 2400 MHz.
Funkade lika bra efter uppgradering till F4 bios.
Har inte testat överklocka.

Trodde 4 stickor skulle kunna bli krångligt men än så länge inga problem alls.
Dessutom är det snyggt med vita stickor på det moderkortet.

Permalänk
Medlem

Corsair Vengeance LPX 3733 2x8GB "CMK16GX4M2B3733C17R", b-die single rank.
Asrock x370 Professional Gaming, bios 3.0 (AGESA 1.0.0.6a)
R7 1800x

3466MHz 16-15-15-15-35 T1

Med 1800x@stock, i signatur finns länk till oc resultat i firestrike

Som grädde på moset är det low profile moduler så dom går in under Cryorig R1 (stickan närmast kylarn går under fläkten precis) och dessutom röda & goa.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Har letat och letat men inte hittat nått svar på mitt problem. Har G.Skill Flare X 3200MHz i ett Crosshair VI Hero, och att sätta D.O.C.P. standard i BIOS tar dessa minnen till 3200MHz utan problem. Kan köra alla spel med det utan strul. Mitt problem är dock att efter att jag stängt av datorn så är minnena tillbaka till stock settings utan att jag pillat alls i BIOS. En titt i BIOS bekräftar att inställningarna är kvar på D.O.C.P. standard, så varför går minnena tillbaka till stock? Finns det en lösning eller är det något fel på minnena/moderkortet, eller är det jag som gjort fel?

Före:

Efter:

Permalänk
Medlem

@Whiskra: Låter som om den har problem med memory train vid uppstarten så det återställer till standard för att kunna starta.
Du kan pröva att öka försöken som den gör med att komma igång med rätt inställningar till tex 3.
Ska finnas under dram timing control om du kör något av de nyare biosen. Minns inte exakt vad det heter dock. Nånting med fail count.

Om det inte hjälper kan det kanske fungera med att öka dram vboot till 1.4 så får minnena lite mer just vid uppstarten. Denna inställning ska finnas under external digi + power control om jag minns rätt.
En annan grejj som kan hjälpa är att prova olika procodt. För 2x8 brukar procodt 53.3 eller 60 fungera bra. Även denna inställning hittar du i dram timing control.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

@Whiskra: Låter som om den har problem med memory train vid uppstarten så det återställer till standard för att kunna starta.
Du kan pröva att öka försöken som den gör med att komma igång med rätt inställningar till tex 3.
Ska finnas under dram timing control om du kör något av de nyare biosen. Minns inte exakt vad det heter dock. Nånting med fail count.

Om det inte hjälper kan det kanske fungera med att öka dram vboot till 1.4 så får minnena lite mer just vid uppstarten. Denna inställning ska finnas under external digi + power control om jag minns rätt.
En annan grejj som kan hjälpa är att prova olika procodt. För 2x8 brukar procodt 53.3 eller 60 fungera bra. Även denna inställning hittar du i dram timing control.

Fixade sig med att jag satte vboot till 1.35 istället för Auto och ökade fail count till 3. Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag testade precis i Hitman: Absolution och det gör allt några fps.

2133:
minimum: 74
maximum: 118
average: 93
2933:
minimum: 84
maximum: 132
average: 104

Körde allt low i 1080p och grafikkortet jobbade i 50% så ingen gpu bottleneck. Båda test gjorda direkt efter omstart av datorn. 10 fps på minimum är helt klart värt att nämna och att average lyckades höjas med 11 är inte fy skam det heller.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag testade precis i Hitman: Absolution och det gör allt några fps.

2133:
minimum: 74
maximum: 118
average: 93
2933:
minimum: 84
maximum: 132
average: 104

Körde allt low i 1080p och grafikkortet jobbade i 50% så ingen gpu bottleneck. Båda test gjorda direkt efter omstart av datorn. 10 fps på minimum är helt klart värt att nämna och att average lyckades höjas med 11 är inte fy skam det heller.

Ah det var ju fina värden.

Visa signatur