Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk
Hjälpsam

Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Vi behöver en minnestråd om Ryzen.

tellus82 har skrivit en eminent minnesguide.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516576-amd-zen-minnes...

Vilka kretsar har olika minnesmoduler?
#17649367

Dual rank vs single rank minnen.

Single rank klockar ofta högre men valet är inte självklart, dual rank presterar ofta bättre i samma klockfrekvens.
Här presterar dual rank i 2667 MT/s, inte långt ifrån single i 3200 MT/s.

https://www.golem.de/news/ram-overclocking-getestet-ryzen-pro...

Nu kör vi igång!

Finns många kunnigare än jag vad gäller detta, jag räknar med att de bidrar med kunskap i denna tråd.
Det lilla jag vet är egentligen följande.

  • Bra minne till Ryzen är enkelsidiga med Samsung chip.

  • Fyra stickor ger lägre möjligheter till fin klockning än vad två ger.

  • Klockning av minnena hjälper inte endast upp minneshastigheten, det snabbar även upp Ryzens interna kommunikation "Infinity Fabric", det gör att även klockning med ganska slapp timing kan löna sig.

  • Vi har sett exempel på brickade moderkort via hög minnesklockning, se till att ha senaste UEFI, läs på, ta det försiktigt och om du är osäker, gör som jag, avvakta nyare UEFI.

  • Jo just det, minnesklockning verkar göra underverk för prestandan.

Nybörjarguide för att klocka minne upp till XMP.

Först lite fakta.

  • Tillsammans med annan nyttig information, är minnenas klockhastigheter lagrade på ett litet chip på minnet, det är detta som kallas SPD (Serial Presence Detect).

  • Värden för standard hastigheterna är de som kallas JEDEC (Electron Device Engineering Council), om du inte klockar minnet någonting, är det dessa som normalt används, de kan gå upp till 2133 MT/s, klockhastigheten är hälften av vad överföringshastigheten är, alltså 1067 MHz.

  • Lagrade på SPD, finns det även ofta värden för hastigheter som inte är garanterade, men som oftast fungerar vid överklockning, dessa kallas XMP (Extreme Memory Profile).

  • Vanligtvis fungerar det helt enkelt att ta dessa värden, skriva in dem och man får då en överklockning, Intel har tom en valbar överklockningsprofil som kallas XMP, som gör detta automatiskt.

  • XMP verkar vara namnskyddat, så i de fall som även detta stöds för AMD, har det ofta andra namn, tex DOCP, EOCP, AMP men även XMP.

Nu kommer vi in på basal överklockning.

  • För att vi skall överklocka lättast bör vi ha senast versionen av UEFI, och även laddat in UEFIS:s defaultinställningar, dessa ställer in allt möjligt på ett stabilt sätt, även sådant vi inte kommer åt via manuella val.

  • Man kan testa att helt enkelt välja DOCP, fungerar det är allt OK, fungerar det inte får man ändra lite manuellt.

  • Vad man gör manuellt är att helt enkelt välja DOCP, men sänka datatakten manuellt, man rör inget annat.

  • Välj DOCP och testa med att sänka datatakten ett steg, går det ändå inte bra kan du testa med nästa steg osv.

Enkel guide för att flasha UEFI/BIOS, görs alltid på egen risk.

  1. Ladda ned ditt UEFI och packa upp UEFI-filen, tex med 7zip.

  2. Lägg den uppackade UEFI-filen på en USB-sticka formaterad med FAT32, i många fall fungerar det även att lägga den på C: diskens rot alltså c:\ (testa detta).

  3. För att du skall flasha så säkert som möjligt, skall du göra detta från UEFI och du skall flasha oklockat

  4. Börja med att gå in i UEFI, välj standardinställningar spara och starta om, det skall nu vara oklockat.

  5. Gå in i UEFI igen och gå in under avancerat->verktyg, där skall det finnas ett program för att flasha.

  6. När att allt är klart skall det komma upp en OK ruta, för att starta om, gör detta.

  7. Efter omstart skall man gå in i UEFI, först välja defautlinställningar och sedan välja personliga inställningar, efter tycke och smak.

Läs Enigmas inlägg här nedan, det besvarar antagligen många av era frågor.
#16743739
#16757164
#16763220

Hur skall man placera sina minnen?.

Lite fakta.

  • Ryzen har två minneskanaler A och B, Threadripper har fyra A, B, C och D.

  • Ryzen har två eller fyra minneplatser, Threadripper har åtta.

  • I de fall som Ryzen har två minnesplatser, har var kanal varsin minneplats, i de fall den har fyra, har varje kanal två minnesplatser var.

  • För Threadripper, har varje minneskanal två minnesplatser var.

  • När man placerar sina minnesstickor, skall man försöka få ut lika mycket minne per kanal och man skall börja längst ut.

  • Med minnet spritt på olika kanaler, kan de köras parallellt man får då dualchannel, eller för Threadripper Quadchannell.

Några exempel.
Ryzen med fyra minnesplatser, två stickor, 16 GB och dualchannel.

CPU | Kanal A | Kanal B | CPU | 0, 8 GB | 0, 8 GB |

Ryzen med två minnesplatser, två stickor, 16 GB och dualchannel.

CPU | Kanal A | Kanal B | CPU | 8 GB | 8 GB |

Threadripper med åtta minnnesplatser, fyra stickor, 32 GB och quadchannel.

Kanal A | Kanal B | CPU | Kanal D | Kanal C | 8 GB, 0 | 8 GB, 0 | CPU | 0, 8 GB | 0, 8 GB |

Nu lite mer udda fall.
Ryzen med fyra minnesplatser, tre stickor, 32 GB och dualchannel.

CPU | Kanal A | Kanal B | CPU | 0, 16 GB | 8, 8 GB |

Threadripper med åtta minnnesplatser, fem stickor, 32 GB och quadchannel.

Kanal A | Kanal B | CPU | Kanal D | Kanal C | 4 GB, 4 | 8 GB, 0 | CPU | 0, 8 GB | 0, 8 GB |

Threadripper med åtta minnnesplatser, sex stickor, 64 GB och quadchannel.

Kanal A | Kanal B | CPU | Kanal D | Kanal C | 8, 8 GB | 16 GB, 0 | CPU | 0, 16 GB | 8, 8 GB |

Ryzen med två minnesplatser, två stickor, 12 GB, dualchannel för 8 GB och singel för 4 GB.

CPU | Kanal A | Kanal B | CPU | 4 GB | 8 GB |

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vilka minnen tror du man bör köpa?
Jag skaffade cmk16gx4m2a2666c16
då jag trodde att det skulle bli svårt att använda högre minnen.
TRor jag kan fortfarande lämna tillbaks dom då jag väntar på moderkortet.
Sen hur vet man vilket chipset dom använder, om det är samsung eller vad det kan vara?

Permalänk
Hjälpsam

@Fatty: Jag skulle lämna tillbaka, tror att du har större chans till höga hastigheter med snabbare, sedan beror det ju på priset förstås, det brukar finnas en gräns där aningen snabbare kostar orimligt mycket.

Fick just upp mina, 4*16 GiB i 2666, helt enkelt genom att välja DOCP (Asus XMP profil), för att sedan ställa ned från 2933 till först 2400 och sedan 2667, fick krasch i 2933 dock.

Dina övriga funderingar kan jag inte svara på, jag vet helt enkelt inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@Ratatosk:

Bra tråd! La precis beställning på 1700 samt Crosshair 6 Hero och är väldigt förvirrad över vilka minnen jag bör ta. Följer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vi behöver en minnestråd om Ryzen.

  • Vi har under senare tid sett spektakulära resultat med höga minneshastigheter.

  • Tyvärr är det ofta en djungel vad som passar och inte passar bra till Ryzen.

  • UEFI har uppdaterats så att minnen fungerar bättre men det finns mycket mer att hämta där, AMD har skickat ut Agesa kod till tillverkarna, men dessa har inte kommit ut via UEFI än.

Finns många kunnigare än jag vad gäller detta, jag räknar med att de bidrar med kunskap i denna tråd.
Det lilla jag vet är egentligen följande.

  • Det är knepigt att klocka Ryzen i dag, i många fall är det svårt att tom nå XMP-profilen.

  • Bra minne till Ryzen är enkelsidiga med Samsung chip.

  • Ryzens minne klockar i steg på 267 MHz, alltså ...2133, 2400, 2667, osv.

  • Fyra stickor ger mycket lägre möjligheter till fin klockning än vad två ger.

  • Klockning av minnena hjälper inte endast upp minneshastigheten, det snabbar även upp Ryzens interna kommunikation "Infinity Fabric", det gör att även klockning med ganska slapp timing kan löna sig.

  • Vi har sett exempel på brickade moderkort via hög minnesklockning, se till att ha senaste UEFI, läs på, ta det försiktigt och om du är osäker, gör som jag, avvakta nyare UEFI.

  • AMD har som sagt skickat ut ny kod som skall in i UEFI, när vi får dessa lär vi få se ett stort lyft vad gäller minnesklockning.

  • Jo just det, minnesklockning verkar göra underverk för prestandan.

Snart är det mer trådar om Ryzen än något annat på sweclockers
Jag själv skulle vilja veta om man kan köra med 4000MHz minnen eller om någon har hört nåt om det. En del har ju kört 3600MHz men enbart 16GB tror jag. Jag vill ju ha 32GB

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

3200Mhz behövs om du vill ha bra spelprestanda (med bra menar jag 7700k-nivå), ännu högre skalar fortfarande men börjar bli väldigt hög pris/prestanda där uppe...

I maj har AMD sagt att de kommer med uppdateringar för chipset som ska tillåta fler och bättre minnen.

Kolla QVL innan du köper...

Finns mycket Samsung B-die listade på olika forum, googla och crosschecka mot QVL.

Permalänk
Hjälpsam

Mina minnen är specade för XMP i 3000 MT/s.
Genom att välja profilen DOCP som använder timmings och spänning från XMP, och sedan sätta ned hastigheten till 2667, verkar jag fått mina 4*16 GiB att gå stabilt i 2667.

Körde nyss en runda i 3DMark11, Physics Score upp med 8% och kombined med 6,5%.
http://www.3dmark.com/compare/3dm11/12080782/3dm11/12076238

Mindre imponerande i Time Spy dock en klar ökning främst på CPU-testet.
http://www.3dmark.com/compare/spy/1451585/spy/1438680

Jag kör oklockat och med en Powerprofil på standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att i nuläget fungerar inte ojämna latenser, vet inte om det kommer fungera i framtiden. D.v.s. har du minnen som kan köra CL15 så kommer de köras med CL16. Tror det är billigare att få CL16-minnen med höga frekvenser också än CL15-minnen.

Sen, Infinity Fabric är låst till att köras i halva RAM-frekvensen, och det är vad som hanterar kommunikation mellan de två CCX-modulerna (4 kärnor per modul) och PCIe-enheter etc. Med Ryzen är många av nordbryggans funktioner integrerade i processorn istället för på moderkortet, och Infinity Fabric är en del i den integrationen. Därav lönar det sig med högre frekvenser.

Har inte AMD rekommenderat för en vecka sen eller två att man bör försöka ha åtminstone 3200MHz för att få ut max utav processorn?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

@Make.Sense:

Så då är dessa ett ok val ifall man inte är extremt inbiten. Webhallen Corsair Vengence

Permalänk
Medlem

@Jonastjenix:

Jag köpte mitt system dag ett och köpte Corsair Vengeance CL15 3000MHz.

Hade jag haft informationen vi har nu då så hade jag köpt precis de minnena du länkat!

Corsair Vengeance känns som en bra "bang for the buck".

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

@Make.Sense:

Ah okej, tack så jättemycket! Då blev livet lite enklare!

Permalänk
Medlem

Va det inte någon som sa att man ska lägga till 267 MHz från 2133 MHz för att se vilka minnen man ska välja? 2133, 2400, 2667(2666), 2934(2933), 3201 (3200), 4002(4000)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

@Make.Sense: Låter som samma minnen jag har. De funkar illa, väldigt illa. Hade skickat tillbaks om jag var du. Får köra dom i 2666Mhz och det är 50/50 om den vill boota då ens. Kommer köra tills maj och sälja dom sen när det finns mer alternativ.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Va det inte någon som sa att man ska lägga till 267 MHz från 2133 MHz för att se vilka minnen man ska välja? 2133, 2400, 2667(2666), 2934(2933), 3201 (3200), 4002(4000)

Ja det var jag, som skrev det i första posten.
Men tål att upprepas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har lest fra noe Asus folk har skrevet på forum, at SOC volt, bør ikke være mer enn 1.20 V med dagens bios, og SOC volt bør være så lav som mulig. Mener å ha skjønt, at man må øke SOC volt, hvis man ønsker å overklokke minnebrikkene.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja det var jag, som skrev det i första posten.
Men tål att upprepas.

Skit, så går det när man inte läser allt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Andreen]:

@Make.Sense: Låter som samma minnen jag har. De funkar illa, väldigt illa. Hade skickat tillbaks om jag var du. Får köra dom i 2666Mhz och det är 50/50 om den vill boota då ens. Kommer köra tills maj och sälja dom sen när det finns mer alternativ.

Vilket moderkort och version på bios kör du?

Permalänk

@Fatty: prime x370-pro 0511

Permalänk
Hjälpsam

@AMD-FX: Äsch! lätt att missa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Andreen]:

@Fatty: prime x370-pro 0511

ok. Undra vad för minnen man bör satsa på då : S

Permalänk
Skrivet av Fatty:

ok. Undra vad för minnen man bör satsa på då : S

Jag hade köpt G.Skill tridentZ eller flare, minst 3200 om jag inte haft en nh-d15 som begränsar min minneshöjd. Sett många rekommendationer på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

ok. Undra vad för minnen man bör satsa på då : S

Det skall väl tillverkaren kunna svara på

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@AMD-FX: Äsch! lätt att missa.

Fast jag har sett det tidigare också någonstans. Vet inte i vilken tråd, det är ju en del Ryzen trådar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Andreen]:

@Make.Sense: Låter som samma minnen jag har. De funkar illa, väldigt illa. Hade skickat tillbaks om jag var du. Får köra dom i 2666Mhz och det är 50/50 om den vill boota då ens. Kommer köra tills maj och sälja dom sen när det finns mer alternativ.

De har fungerat bra för mig från dag ett. Läste in XMP-profilen i BIOS, och sen var det bara att köra. Men det är ju stora RAM-problem med Ryzen och framgång beror väldigt på moderkort och BIOS-version.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

@Make.Sense: Vad kul! Första jag hör som lyckats få 3000-minnen att lira. Asus verkar inte vara vägen att gå denna gången även om det är ett mindre problem i långa loppet..

Permalänk
Medlem

Jag kör mina Corsair Vengeance LPX 3000 i 2933, CL16 (CL15 och 3000 stöds inte med Ryzen).

Kommer kanske byta ut dem senare i år mot något snabbare, om det dyker upp något rimligt prissatt kit som garanterar 3600. Just nu verkar det vara ett litet lotteri, och det är ju inte så frestande att köpa något och bara hoppas det fungerar. Så på sätt och vis ångrar jag inte att jag köpte billiga och ganska långsamma minnen, eftersom dyrare kanske ändå inte hade gått att klocka något högre.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Bra att du startade tråden. Höll faktiskt på att skriva en efter ditt tips men glömde att datorn va alldeles för högt klockad då jag bencha precis innan och efter några timmars användande så hängde den sig givetvis den halvtimmen som jag gjorde på skriva en stor FAQ med länkar, bilder, info osv så ja tappade minst sagt suget efter det Lite kort:

  • Alltså i regel så är det samma veva som alltid, enkelsidiga minnen och två stycken moduler kommer stressa minneskontrollern minst och på så vis klara bäst frekvens/timings.

  • Samsung har flera DDR4 IC's i produktion och dom som är bäst med Ryzen är deras "b-die". Dessa sitter på på alla högre klockade/låga timing minnen från G.Skill (t.ex DDR3200 CL14 modellen eller bättre). Sitter också på en del Corsair minnen men detta måste dubbelkollas vilken version minnena har för att vara säker. Jag rekommenderar G.Skill.

  • Ryzen's Data Fabric/Infinity Fabric går alltid i samma frekvens som RAM gör vilket gör att Ryzen ökar i prestanda drastiskt med snabbare minne. Med andra ord inte bara latens och minnesbandbredd som blir bättre hos Ryzen, utan också hur snabbt kärnorna kan kommunicera internt i kislet.

  • AMD jobbar på flertalet AGESA. AGESA är firmware till BIOS/EFI som moderkortstillverkarna kan implementera. Det ansvarar för initialisering av CPU; bussystem, RAM, I/O, chipset osv. AGESA kommer tillåta bättre kompatibilitet och även högre frekvenser med dubbelsidiga minnen samt också om man kör 4st DIMM's (4 minnen).

  • Det är på gång en AGESA som ska komma i Maj som låser upp Ryzen's DDR3500 divider vilket gör att man inte behöver använda sig av BCLK i lika stor mån vilket är bra då BLCK ökar frekvensen på PCI-E och kommer efter ~105MHz automatiskt degradera standarden till PCI-E 2.0. I dom flesta fall märker man absolut ingen skillnad men högre frekvenser kan börja spöka med lagringsenheter och i värsta fall sluta med datakorruption. Det är dock inget jag sett exempel på än med Ryzen men det KAN hända.

  • Kolla alltid upp moderkortstillverkarens QVL lista på supporterade minnen och fråga även i forum innan ni köper minne till Ryzen om ni vill ha bästa resultat. Sök på Google eller maila producenten om vad för IC's som sitter på minnena kan man också göra. Detta är inget som är specifikt till Ryzen egentligen, utan minnen klockar olika bra och speciellt olika på olika plattformar. Skylake kunde inte klocka minnen så högt alls i början som nu t.ex.

  • AM4 plattformen som Ryzen använder har officiellt bekräftats att den kommer användas till minst 1 eller 2 generationer till framöver (Ryzen 2 / Zen+/ev. Zen++). Därmed är det välinvesterat att lägga lite extra pengar på bra RAM-minnen. Dvs högt klockade på låga timings. (Gärna 3600Mhz CL16 eller ännu bättre). Jag rekommenderar som sagt G.Skills högre klockade modeller där jag själv kör deras 3600MT CL16 minnen som har Samsung b-die.

Ang överklockning av minnen så finns jag här. Det går att fråga mig om ni undrar över något!

Här är min Ryzen 7 1700 med G.Skill minnen som är i starkt behov av 3500MT dividern

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam

@Enigma: Suveränt! jag har länkat till din post från min första.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kollat runt lite ang. Corsair vengeance. Verkar va olika för olika versioner. 4.xx är Samsung och 5.xx hynix. Så folk verkar få upp version 4 högt.

Edit såg att Enigma nämnt att det är olika.

Permalänk
Medlem

Jeg har bestilt GSkill Flare X, 2x8GB, CL14, 3200MHz, (F4-3200C14D-16GFX) minnebrikker, til mitt Crosshair VI Hero hovedkort. Dette er visst et produkt som ble annonsert for kun et par uker siden tror jeg.

Merkelig, at på MSI sin nettside, så er disse rambrikkene, eller rettere sagt betegnelsen F4-3200C14D-16GFX assosiert med Hynix minne, som mange sier ikke er så bra som Samsung. Hadde vært moro, om det viste seg at det var Samsung minne likevel:
https://msi.com/Motherboard/support/X370-GAMING-PRO-CARBON.ht...

Så, på GSkill sin nettside, hvor de erklærer Ryzen kombatibilitet, så har dem vist fram data for 4x8 GB minnebrikker, men de har brukt 120 base clock, for å få det til, som kanskje sært, uten at jeg er ekspert på overklokking:
http://www.gskill.com/en/press/view/g-skill-announces-flare-x...

Forresten, har lest en påstand om at Ryzen prosessoren, tvinger rambrikkene til "command rate 1", noe som får meg til å lure på om dette i så fall kanskje blir endret med nyere bios over tid. Lurer også på om denne informasjonen er sann. Jeg har ennå ikke fått bygd ferdig Ryzen maskinen min, så dette er ikke noe jeg får sjekket selv i dag.

Har også hørt en påstand om at enkelte hovedkort (men ikke alle) og Crosshair VI Hero kortet skal ha en såkalt "external clock generator", som angivelig skal være nødvendig for å overklokke minnet utover 3200MHz. Igjen, dette er ikke noe jeg har peil på egentlig, så jeg våger ikke mene så mye om dét. I en Anantech artikkel så skrev de dette "According to Asus the OC limit tends to be around 106MHz, a 6MHz boost, before PCIe devices stop working correctly."
https://arstechnica.com/gadgets/2017/03/amd-ryzen-review/ (2. mars 2017 artikkel)