Permalänk

Fotboll på samsung ks8005

Hej

Tittar gärna på fotboll premier league på min tv och har gjort följande iaktagelser som jag behöver hjälp, svar och tips om.

Bollen flimmrar och hackar när jag tittar via den inbyggda appen i TVn. Samma sak när jag provade att titta på Viasats UHD-box via fiber-TV.

Bäst flyt får jag när jag tittar på datorn kopplad med HDMI och Viaplay i webläsaren Chromecast. Då är det lite samre skärpa och "dassigare" bild men bollen rör sig bättre iallafall.

Jag vore väldigt tacksam om någon som kunde hjälpa mig med detta. Är det bara att acceptera bollflimmer?

Permalänk
Medlem

Det handlar nog om inställningarna, du kan inte ställa in Football Mode eller liknande?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Skrivet av bluppblupp:

Det handlar nog om inställningarna, du kan inte ställa in Football Mode eller liknande?

Jo men då blir det verkligen inte bättre känns som att hela skärmen blöder...

Mem jag jar ju samma inställningar när jag kör datorn och då ser det bra ut fast inte lika skarpt...men jag har hellre flyt än skärpa just i fotboll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gissar att när du kör via datorn så är vissa inställningar "disabled" ("greyed out") så även om kör med vad du tror är samma inställningar så är det inte exakt samma inställningar beroende på källa. I det här fallet kan man väl gissa att det har med inställningarna för motion interpolation och eller BFI. Kolla om det är något som är "greyed out" när du har PC som källa och stäng då av dessa även när du inte har PC som källa för att testa.

Alternativt att det inte har med bildinställningarna att göra alls utan snarare handlar om en buggig app (men då borde det väl dock inte påverka VIASAT boxen).

Permalänk
99:e percentilen

Nu har jag ingen kunskap om den aktuella TV:n, men TV-apparater i allmänhet är alltför ofta nedlusade med funktioner som i princip bara förstör bilden. Rörelseinterpolering skulle kunna vara boven här, som @Yrch nämnde, men det kan jag inte säga något mer om utan att kolla i menyerna på TV:n.

Först är det dessutom bra att verifiera att de källor som du upplever hackar är 50 fps och inte 25 fps, för det sistnämnda är verkligen inte trevligt att se på fotboll i.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

Låter helt som interpoleringen är påslagen eftersom interpoleringen skapar mer ryck och hack. Funktionen brukar kallas "Auto Motion Plus" och går att stänga av och ändra. Kör man via chromecast kan det vara så att TV:n aktiverar andra inställningar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Låter helt som interpoleringen är påslagen eftersom interpoleringen skapar mer ryck och hack. Funktionen brukar kallas "Auto Motion Plus" och går att stänga av och ändra. Kör man via chromecast kan det vara så att TV:n aktiverar andra inställningar.

Har fipplat lite med automotion plus ....där finns två inställningar:
Brusfilter samt antiskakfilter.
Om jag har fullt på skakfiltret så börjar bollen flimmra och slår jag av den så tycker jag att hela bimden blir väldigt ryckig.

Tipa här vore uppskattat.

Just nu sitter jag och tittar fotboll på bårab gamla tv, en pioneer plasma pdp xd506 och bollen beter sig mycket mer följsamt. På en 10 år gammal skärm. Det stör mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Plasma är ju en helt annan sak än LCD speciellt då det gäller rörelser. Vi har en Plasma TV från 2009 och för oss som ofta kollar på sport, fotboll, hockey osv. blir det nog nästan LGs OLED TV som nästa har jag konstaterat om man verkligen ska ha en "upgrade" från Plasma.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺

@VictoryKid: Syftet med interpoleringen är att skapa ett fejkat mjukare "flyt". Men går inte att skapa perfekta interpoleringar i realtid (tja, ca 100 ms) med den typ av enkla kretsar som pytsas in i en TV, utan man får en flyt som omges av artefakter, ryck och hopp.

När du jämför med det fejkade flytet verkar det som funktionen avstängd leder till ryckig "ryckig", men det är vanligtvis inte, utan det är så det ser ut. Skulle du köra samma bild på din gamla Pioneer sida-vid-sida lär den också se "ryckig" ut jämte det interpolerade flytet.