Permalänk
Medlem

Har haft en bunt seagate diskar och varenda en har dött i förtid (mestadels 3TB modellen), ett par under garantitid till och med. Övriga märken som WD & samsung diskar rullar på fint och några är inne på 8:e året, nu kan det såklart vara ett sammanträffande men jag skaffar inte seagate diskar om det så kastas efter mig...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Vissa serier från ALLA märken kan ha problem. På 90 talet va WD helt uteslutet. Deras caviar strulade väldigt ofta. Samtidigt har jag hört folk prisa dem. Idag har jag en 2tb WD green som suttit i servern i flera år utan att hicka.

Det jag vill ha sagt är att man aldrig bara kan rata ett märke utan man bör nog kolla upp modellen på nätet innan man slår till. Låt andra göra misstaget åt en.

Sen kan man ju få tag i måndagsex två gånger i rad.

Funderar på WD red nästa gång, alternativt Toshiba.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Aldrig mer Seagate

Gick igenom ett gäng gamla hårddiskar, hittade 2st som inte fungerade en som klickar och en som inte hittas.. båda från WesternDigital.
Det är nog ingen större skillnad vilket märke. Men det kan ju skilja lite mellan specifika modeller.

Permalänk
Medlem

Har en WD green på 2TB som är på G nu i Raiden - ingenting syns i SMART men man ser IO-delayen är 10-20 ms när granndiskarna svarar inom 1 ms vilket gör att hela RAID känns trög när man läser data.

Nu är disken gammal med 37000 timmar och 4.2 miljoner load/unload, men verkar följa linjen med föregående WD-green med allt längre accesstider men utan notering i SMART...

I samtliga tidigare strul/haverier med WD, har inget alls syns i SMART trots helt oläsbara sektorer och kraschande disk på WD-RED (fel som försvann när man skrev över de dåliga områdena - fortfarande helt felfri i SMART så att man nästan tror att det bara är en statisk värde som aldrig ändras typ.)

För närvarande så är det WD-diskar som strulat/havererat senaste 5 åren men ingen Seagate ännu - dock Seagatediskarna är mindre än 20000h gamla ännu men jag har 6 st igång 24/7 (4 st 8TB och 2 st 4TB) och ingen har visat tveksamhet ännu,

Skall jag ta det som tecken på att WD skulle vara dålig - nej, köp disken som man tycker är prisvärd för tillfället och i RAID är det bra att ha lite blandade diskar och/eller olika ålder - mindre risk att fler går sönder samtidigt om en disk ger sig än om hela diskbatchen kommer från samma tillverkare och drifttas samtidigt.

Och det viktigaste - ha regelbunden backup på det hela!!! - då gör det inte så mycket om en disk rasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

@Elghinnarisa: Nej, den var på 1 TB.

Vilket sammanträffande, hade oxo en 1TB Seagate disk som kraschade för en kille som jag hjälpte igår.
Jag håller mig till WD nu.
Vad säger ni andra, vilka diskmärken har ni haft otur med?

Visa signatur

$$

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoltrix:

Vilket sammanträffande, hade oxo en 1TB Seagate disk som kraschade för en kille som jag hjälpte igår.
Jag håller mig till WD nu.
Vad säger ni andra, vilka diskmärken har ni haft otur med?

"Otur":

WD
IBM
Maxtor
Seagate

"Tur":
Samsung
Toshiba
Hitachi
Quantum

Kan nämna att dom i "Tur" kategorin har jag haft lite att göra med. Har haft mest med WD och Seagate att göra.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Har en Samsung 3.5" i 500 eller 750 GB-klassen (PATA) som defintivt inte tålde att ligga i kallager orörd i typ 10 år - mycket huvudvift, klingande ala deathstar och varannan sektor ej läsbar...

Där verkar inte retensiontiden på skivorna ha varit speciellt bra, vilket förvånade mig lite då de skall inte tappa magnetism på det sättet - medans diskar av WD och Seagate från samma tidsepåk var helt felfria utan en enda omläsningsförsök.

Enligt anställda på seagate/toshiba som skriver på forum så designas skivorna att hålla datat felfritt minst 10 år i typ 70 gradig C miljö och därmed mycket längre tid när det förvaras i rumstemperatur.

Skall man ha gamla uttjänta diskar med +40000 drifttid men inga övriga fel som en andra arkivlagerkopia med +10 års tidhorisont så verkar WD och Seagate vara säkra kort, men inte gamla PATA Samsung diskar.

Ett par maxtor har också gått - inge fel på själva skiv o läshuvudsystemet - däremot drivmotorsteget tenderar att ge röksignalera när som helst - oftast vid en start...

toshiba har jag bara 2.5" diskar och hittills har de klarat sig

Permalänk
Medlem

Har en del 2TB och 3TB seagate diskar som gått allt från 3000h till 17000h och finns inte något tecken på att dessa skulle ge upp, varken ljudmässigt eller via smart.

Seagate har varit det märke som funkat felfritt för min del genom åren medans WD varit det märke som strulat betydligt mer.

Så rena lotteriet när man köper HDD än att det skulle ha med själva märket att göra.

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 40GB DDR4-3200
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200

Permalänk
Avstängd

Tycker också seagate diskarna har fungerat mycket bra undrr åren.

Visa signatur

CPU: Intel Core i9-7980XE 2.6GHz 18-Core
Minne : G.Skill Trident Z RGB 64GB (4 x 16GB) DDR4-3200
SSD : 3 x Samsung 960 EVO 500GB M.2-2280 SSD
GPU : 2x Asus GeForce GTX 1080 Ti 11GB POSEIDON
Moderkort : Asus ROG RAMPAGE VI EXTREME EATX LGA2066

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Har en WD green på 2TB som är på G nu i Raiden - ingenting syns i SMART men man ser IO-delayen är 10-20 ms när granndiskarna svarar inom 1 ms vilket gör att hela RAID känns trög när man läser data.

Nu är disken gammal med 37000 timmar och 4.2 miljoner load/unload, men verkar följa linjen med föregående WD-green med allt längre accesstider men utan notering i SMART...

Nu om jag minns rätt så specar WD max 0.3 milj load/unload, men ska tydligen klara 1 milj, så inte konstigt att den är döende.

Citat:

I samtliga tidigare strul/haverier med WD, har inget alls syns i SMART trots helt oläsbara sektorer och kraschande disk på WD-RED (fel som försvann när man skrev över de dåliga områdena - fortfarande helt felfri i SMART så att man nästan tror att det bara är en statisk värde som aldrig ändras typ.)

Jo, sällan man ser dåliga sektorer vid normal användning, så rekommenderar att köra SMART långt självtest så den kollar hela ytan. Gör det som standard på nya diskar så man kan skicka tillbaka de transportskadade direkt innan man fyllt på en massa data.

Permalänk
Medlem

Har också sett en hel del seagate-diskar dö eller krångla utan anledning. Undviker så gott det går.
Det märkligaste var när en relativt ny SSHD, med helt OK smart-värden, plötsligt totalvägrade att starta efter ett kort strömavbrott. Skapade mycket extrajobb då det var en systemdisk..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du har iaf varit vettig och har backup. Folk verkar köpa 10TB diskar och sen tycker livet är härligt... utan att köpa Backup på samma storlek eller mer för revisions backup.

Ang bilder så är det lite som... måste alla bilder ligga i så hög upplösning? Jag kan förstå att man vill spara dem, men normalt tar man ju bilder i en bra upplösning, sen går man igenom dem och slänger det som inte blev bra och klipper, justerar eller sparar de andra, och då ser jag ingen poäng att spara bilder i okomprimerad 4000x4000 upplösning om man inte ska skicka det till ett tryckeri för att göra A2 affischer.

Ofta är bilderna korniga eller halvdåliga i dessa enorma upplösningar ändå, så man kan lätt förbättra dem och förminska dem utan att förlora detaljer som märks.

Att bara ta 1000 bilder per dag och lägga på hög är lika meningslöst som att köpa tidningen varje tag och lägga på hög i lådor på vinden... vem i tusan kommer titta på dem?

Inte mina bilder och vill inte agera mer som tech support än vad jag redan gör. Vill hon lagra det i RAW format så får hon göra det. Hon fotoredigerar en hel del och där är RAW guld värt, men för bilder hon inte planerar att ändra så lagras det som jpeg såvitt jag vet. Rörande antal bilder, jag tar väldigt sällan bilder och ännu sällanare kollar igenom de. Förstår inte heller vad i hela friden man ska ha så många bilder på. (Om jag inte syftar på bilderna hon tänkt redigera då jag kan förstå varför man vill ha lite olika versioner utav samma motiv.) Men hon gillar det och jag orkar inte lägga mig i.

Rörande backup. Använder man inte backup så ska man ha mentaliteten att datan redan är förlorad.

Skrivet av Paddanx:

Som jag sa ovan... kom med mer info om du har den, annars är sample sizen vi har betydligt mer relevant än ingen. Detta trams att vifta bort data då den inte är detaljerad nog är tramsigt, då konsument diskar generellt idag är dåliga.

Jag tror dock inte Seagate är så dåliga som de målas upp heller, men diskarna dör ändå som flugor hit och dit. Prisjakt kommentarer säger detsamma om vissa av Seagates modeller (och andra diskar också).

Men "bränt barn skyr elden"... förutom när det gäller vissa personers åsikter om hårdvara, då det tydligen är att man ska ha 3:e gradens brännskada på 1000 ställen för att det ska vara relevant. Man tycker att om 1000 pers bränner sig, borde det räcka för att folk ska inse att det är varmt där... rör inte annars bränner du dig.

Syftade till TS som gör varnings skrik över en enskild enhet. Polarens enhet är troligen från någon som medvetet lämnat in fel hårddisk via t.ex. distansköpslagen. Tagit sin egna hårddisk och satt på den nya hårddiskens klistermärke och sedan lämnat tillbaka den och behållit den nya hårddisken. Dessvärre rätt vanligt inom IT branchen sedan ett bra antal år sedan.

På vissa produkter så går det att säga en del om det är skit eller inte på en enskild produkt. T.ex. om en bil har drivor med utspridda problem går det nog att säga en hel del på det. Men en hårddisk behöver i princip en defekt för att hela produkten ska haverera och inga högteknologiska produkter kan realistiskt säljas utan risk för defekter. Alla kan få otur i det lotteriet även om hård QC kan minska risken men på de billigaste enheterna så kan man inte direkt ha för höga förväntningar.

Rörande prisjakt(konsument) recensioner på hårddiskar så är det som du säger, specifika modeller som har problem hos alla tillverkarna. (ST3000DM001 hos Seagate i modern tid.) Men majoriteten utav alla diskarna oavsett tillverkare har inte ens recensioner utav den simpla anledningen att oftast de som orkar göra ett omdöme på en hårddisk är de som har fått problem. Sällan folk skriver en recension på en 3 år gammal enhet som fungerat som förväntat givet att de inte har fans som t.ex. WD Red serien. (Säger inte att WD Red serien är kass, bara anmärker att den verkar ha fans.) Där kommer även volym in där Seagate är en utav de absolut största märkena med relativt få olika konsument modeller.

Att konsument diskar är skit idag vet jag inte riktigt. (Säger inte emot, säger bara att jag inte vet.) Hög kapacitets HDDs kräver däremot per design mycket tightare toleranser och bättre skydd mot extern påverkan vilket mycket väl kan vara begränsat på enheter som primärt satsar på TB/kr.

Handlar personligen inte efter märke, har diskar i drift idag från de flesta stora tillverkare. Samsung, Seagate, Toshiba, HGST, WD samt några diskar jag inte minns märket på. Inte angivna i någon speciell ordning. Jag har däremot överlag väldigt lite saker jag skulle bry mig om jag förlorar och det lilla jag bryr mig om kör jag rejäla backups på. Så jag köper mestadels det som har bra pris och prestanda så byter jag ut det när den ger upp om det är efter garanti tiden. För det kommer den göra förr eller senare och då lär det finnas snabbare och större enheter på marknaden ändå. Lite samma tankesätt som Backblaze antar jag. Ska nog däremot köpa lite enterprise diskar för en server inom snart.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Inte mina bilder och vill inte agera mer som tech support än vad jag redan gör. Vill hon lagra det i RAW format så får hon göra det. Hon fotoredigerar en hel del och där är RAW guld värt, men för bilder hon inte planerar att ändra så lagras det som jpeg såvitt jag vet. Rörande antal bilder, jag tar väldigt sällan bilder och ännu sällanare kollar igenom de. Förstår inte heller vad i hela friden man ska ha så många bilder på. (Om jag inte syftar på bilderna hon tänkt redigera då jag kan förstå varför man vill ha lite olika versioner utav samma motiv.) Men hon gillar det och jag orkar inte lägga mig i.

Rörande backup. Använder man inte backup så ska man ha mentaliteten att datan redan är förlorad.

Känner lite igen detta, med undantaget att den äldre personen jag hjälper (som också är bildtokig) inte har så pass bra kamera att det är värt det. Hon är nöjd och jag har sagt till henne att vi ordnar större plats om det behövs.

Skrivet av philipborg:

Syftade till TS som gör varnings skrik över en enskild enhet. Polarens enhet är troligen från någon som medvetet lämnat in fel hårddisk via t.ex. distansköpslagen. Tagit sin egna hårddisk och satt på den nya hårddiskens klistermärke och sedan lämnat tillbaka den och behållit den nya hårddisken. Dessvärre rätt vanligt inom IT branchen sedan ett bra antal år sedan.

På vissa produkter så går det att säga en del om det är skit eller inte på en enskild produkt. T.ex. om en bil har drivor med utspridda problem går det nog att säga en hel del på det. Men en hårddisk behöver i princip en defekt för att hela produkten ska haverera och inga högteknologiska produkter kan realistiskt säljas utan risk för defekter. Alla kan få otur i det lotteriet även om hård QC kan minska risken men på de billigaste enheterna så kan man inte direkt ha för höga förväntningar.

Jo, det förstår jag. En disk är en disk... shit happens. Problemet är att på vissa modeller så "shit happens all the time".

Att folk flyttar ettiketter mm var nytt för mig dock. Men jag borde inte vara förvånad. Kom till jobbet i morse för att se en Tesla som kopplat in sig själv på fasadbelysningen 2 meter upp. Om du åker till en bensinmack och tankar och sedan bara kör så blir du polisanmäld för stöld. Så... varför fan tror inte denna idioten att ta ström så också är stöld?

Mao... folk gör satans själviska saker, helt klart.

Men jag köper inte argumentet att det inte kan göras utan defekter. Självklart kan det bli fel i allt som tillverkas, ingen tvivlan där. Men precis som med pixelfel på skärmar som kom förr så finns där en tolerans nivå som gäller. Idag accepterar väldigt få personer en skärm med pixelfel, trots att UHD 3840x2160 (ca 8 miljoner pixlar) med vardera 3 transistorer måste bli perfekta. AMD/NVidias GPUer som måste ha 12miljarder transistorer utan defekter. NAND som har miljontals transistorer som också ska fungera felfritt.

Problemet är att vi accepterar att en HDD bara har "x" livslängd och opålitlighet. Hade man satt krav på lägre garantitider, säg 5 eller tom 10 år, så hade priset ökat, men kvalité på produkterna också (så mindre skräp på sopbergen mao).

Sen naturligtvis har samtliga av dessa en "trasig nivå". Dvs skärmpaneler som är trasiga säljs till andra företag. Trasigt NAND säljs på NAND börsen där man får stänga av de delar som är trasiga. Grafikkort/CPUer stänger man av vissa delar som då är defekta och säljer billigare. I samtliga fall måste dock ändå slutprodukten fungera förutom sin "defekthet".

Så i teorin borde du kunna göra en sämre kategori av HDD också.... vilket jag tror redan görs av vissa tillverkare. De bättre skivorna blir enterprise, medan de lite sämre blir NAS enheter, och de sämsta säljs som externa USB enheter eller till 3:e part.

Notera dock att i samtliga fall måste sakerna fungera. Om en tillverkare spottar ut 25% defekta bilar, GPUer eller annat så hade du blivit rasande på tillverkaren. De ska mao testa dem bra nog för att de ska vara pålitliga och bra när de väl är i sin kategori.

Skrivet av philipborg:

Rörande prisjakt(konsument) recensioner på hårddiskar så är det som du säger, specifika modeller som har problem hos alla tillverkarna. (ST3000DM001 hos Seagate i modern tid.) Men majoriteten utav alla diskarna oavsett tillverkare har inte ens recensioner utav den simpla anledningen att oftast de som orkar göra ett omdöme på en hårddisk är de som har fått problem. Sällan folk skriver en recension på en 3 år gammal enhet som fungerat som förväntat givet att de inte har fans som t.ex. WD Red serien. (Säger inte att WD Red serien är kass, bara anmärker att den verkar ha fans.) Där kommer även volym in där Seagate är en utav de absolut största märkena med relativt få olika konsument modeller.

Lite det är min poäng. När en disk får problem ser man det i antalet negativa kommentarer. Om där knappt är några, och disken ändå är populär och säljer bra så är detta en indikering på att den troligen bara fungerar som den ska.

Skrivet av philipborg:

Att konsument diskar är skit idag vet jag inte riktigt. (Säger inte emot, säger bara att jag inte vet.) Hög kapacitets HDDs kräver däremot per design mycket tightare toleranser och bättre skydd mot extern påverkan vilket mycket väl kan vara begränsat på enheter som primärt satsar på TB/kr.

Förr var ju alltid den största HDDn typ 3x så dyr som de mindre, just pga detta. Men notera att man ofta gör flera diskar i samma "serie". Tex 1TB diskar förr var ju 4 plattor med 250GB vardera. 750GB var 3 plattor, 500GB 2 plattor, 250GB 1 platta. Man även hade vissa med 333GB / platta och 500GB disken var då 2 plattor men bara 3 huvuden (1 platta användes bara till 50%). Men det är exakt samma marginal...

Med helium mm så har man blivit tvungen att satsa på dyrare enheter igen och då kan kvalité komma tillbaka. Men TB/kr på HDD eller GB/kr på SSD är helvetet i skriven form för kvalité tänk. Värsta du kan göra.

Skrivet av philipborg:

Handlar personligen inte efter märke, har diskar i drift idag från de flesta stora tillverkare. Samsung, Seagate, Toshiba, HGST, WD samt några diskar jag inte minns märket på. Inte angivna i någon speciell ordning. Jag har däremot överlag väldigt lite saker jag skulle bry mig om jag förlorar och det lilla jag bryr mig om kör jag rejäla backups på. Så jag köper mestadels det som har bra pris och prestanda så byter jag ut det när den ger upp om det är efter garanti tiden. För det kommer den göra förr eller senare och då lär det finnas snabbare och större enheter på marknaden ändå. Lite samma tankesätt som Backblaze antar jag. Ska nog däremot köpa lite enterprise diskar för en server inom snart.

Lite så tänker jag också idag. Man köper fler, inte dyrare. Alt så köper man dyrare och bättre enterprise eller liknande. WD Red är inte favo... Red Pro dock kan jag tänka mig. WD Red är typ de bättre balanserade WD Green/Blue diskarna med annan FW... så de tål NAS. Hade gärna köpt färre och bättre, om jag verkligen vet att de är bättre.

Du verkar ha backup tänk, och du verkar ha bra tanke bakom, så jag håller med din logik här. Sen bör man ju ändå självklart undvika potentiella bråk-diskar (modeller) om man kan

Permalänk
Medlem

WD Raptor är den typ som har dött för mig. Har inte en enda kvar i livet.

Jag tar bara backup på det viktigaste, typ dokukent, foton och spelsparningar. Den övriga skiten som man samlat på sig är det inte så noga med

Utöver min nyinköpta Seagate 4Tb, så är alla hårddiskar rätt gamla. Skall man tro Crystaldisk så är de i gott skick och har suttit i i bur med luftflöde.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

WD Raptor är den typ som har dött för mig. Har inte en enda kvar i livet.

Jag tar bara backup på det viktigaste, typ dokukent, foton och spelsparningar. Den övriga skiten som man samlat på sig är det inte så noga med

Utöver min nyinköpta Seagate 4Tb, så är alla hårddiskar rätt gamla. Skall man tro Crystaldisk så är de i gott skick och har suttit i i bur med luftflöde.

Raptor var inte direkt igår man hörde j dessa sammanhang! Var ju det alla skulle ha i sin dator för många år sen innan ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Raptor var inte direkt igår man hörde j dessa sammanhang! Var ju det alla skulle ha i sin dator för många år sen innan ssd

Jepp.. hade 2st 36gb och en 74gb. Bra prestanda för sin tid medans de funkade

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jepp.. hade 2st 36gb och en 74gb. Bra prestanda för sin tid medans de funkade

Tyvärr gick en själv sista åren i skolan under dess storhetstid, så budget var aldrig tillräcklig.
Hade vi gått i samma skola hade du vart den coolaste killen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Många märken har haft problem. Det handlar att inte köpa grisen i säcken och se vad som är bra just nu.
De flesta lite äldre minns väl IBM Deathstar? Den var väldigt billig så många köpte den, men den hade sina problem. Så kolla recensioner på precis allt innan! Bättre märken som har fanboys lovordar över allt, ja de har gjort dåliga produkter de också.
För min del är jag just nu skeptisk emot Seagate, men de är så stora och har funnits så länge så jag tror de kommer tillbaka, tills det väljer jag hellre andra märken.

Skrivet av Wasp:

alltså får man ställa en liten fråga. Vad gör ni med allt utrymme på era datorer?

Nu såg jag ingen som hade extremt mycket, men en 100TB uppemot 1000TB är inga som helst problem att förbruka för rent arbetsrelaterade saker, där inga filmer, musik, spel eller annat liknande finns. Hårddisk är lite som pengar i plånboken, ju mer man har ju lättare är det att förbruka mycket och det tar aldrig stop.
Jag själv ligger väl kanske på 30TB, detta på lite hdd här och där, många genom usb. Att jag ej har mer, så köper jag enbart när jag tvingas köpa mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu såg jag ingen som hade extremt mycket, men en 100TB uppemot 1000TB är inga som helst problem att förbruka för rent arbetsrelaterade saker, där inga filmer, musik, spel eller annat liknande finns. Hårddisk är lite som pengar i plånboken, ju mer man har ju lättare är det att förbruka mycket och det tar aldrig stop.
Jag själv ligger väl kanske på 30TB, detta på lite hdd här och där, många genom usb. Att jag ej har mer, så köper jag enbart när jag tvingas köpa mer.

Det är nog inte så vanligt att man har >100TB för arbetsrelaterade saker. Hur hanterar du backupen när det gäller dessa mängder data?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Det är nog inte så vanligt att man har >100TB för arbetsrelaterade saker. Hur hanterar du backupen när det gäller dessa mängder data?

Nu har jag inte 100TB, utan runt 30TB. Att det är så mycket beror just på att jag har dubbletter och backuper.
Dessutom borde man ha bra koll på versionshanteringen av allt, men det kostar både tid och pengar och jag är lat.

Hur man borde hantera sin data är en bra fråga och lite för en annan tråd, där ens krav på axess påverkar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

"Otur":

WD
IBM
Maxtor
Seagate

"Tur":
Samsung
Toshiba
Hitachi
Quantum

Kan nämna att dom i "Tur" kategorin har jag haft lite att göra med. Har haft mest med WD och Seagate att göra.

Du vet väl att Seagate äger Samsung diskar nu...

Skrivet av anon154069:

En vän till mig hade också en Seagate. När disken så småningom dog tog han loss etiketten (klistermärket ovanpå med specs) och under var en disk från Toshiba (köpt från en av Seagates återförsäljare, en känd datorbutik)...

Bevisa det.

Permalänk
Medlem

Jag har en 1TB Seagate i datorn som jag har haft sedan 2013. Drifttiden på HDD:n ligger just nu på 26945 timmar, så jag antar att jag har haft tur..

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Skanning, underhåll, återskapande av data uttav hårddisk

Hej, som trogen lyssnare av Security now, med Steve Gibson, säkerhets nyheter jäkligt bra förklarat via Youtube, podcast m fl., så måste jag nämna de många personer(lyssnare) som haft problem med sina hårddiskar och fått dem på rätt köl igen tack vare hans programvara Spinrite. Nu tjänar jag inget på hans programvara, men detta kan ju inte vara fel att nämna på forumet och att prova när disken börjar gå trögt eller beter sig underligt. Programmet kostar $89 dollar om jag inte minns fel, men går nog att hitta gratis på mer tvivelaktiga ställen, dock om det programmet hjälper så bör man ju verkligen supporta den mannen.

Spinrite har olika nivåer i skanningen och i standardnivån(Level 4) så läser programmet och återskriver datan 1 gång (eller fler om den har problem att läsa), men det finns flera nivåer mer djupanalyserande med. Programmet måste bootas från dos via USB minne, CD, Floppy etc., skanningen tar tid, en 500GB HDD tog mig ca 15h att skanna disken kopplad internt via Sata i en laptop. Segheten med hårddisken försvann med frysningar. Disken var lite använd, inte många timmar, men gammal (6år), använd lite för den otroliga segheten i datorn med 100% diskanvändning och endast 0-1MB/s.

Det skall komma en Spinrite 6.1 med mycket mer cache framöver, som medger betydligt snabbare genomskanning.
https://www.grc.com/spinrite.htm
Kan för övrigt rekommendera det tv programmet/podden som kommer varje tisdag, 2h episod varje vecka, där även hårddiskar och problem kontinuerligt tas med i slutet av episoderna, sista 5-30 minuterna brukar de tas upp.
https://www.grc.com/securitynow.htm de har PDF, HTML, Text filer, MP3 av varje avsnitt med.
https://www.youtube.com/channel/UCNbqa_9xihC8yaV2o6dlsUg

Off topic: Min Samsung 840PRO SSD blev seg och hade sketdålig skriv och läsprestanda efter ett år, fastän den inte var TLC (840EVO), och körde Smart defrag (tidigare version)med en “typ av defragmentering” som inte skall göras med en SSD, och disken blev 100% frisk igen. Vet inte vad som hände, kanske skrevs bittarna om helt på SSD:n. Dock har jag inte hittat den funktionen i senare versioner av Smart defrag.
http://www.iobit.com/en/iobitsmartdefrag.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rulten:

Hej, som trogen lyssnare av Security now, med Steve Gibson, säkerhets nyheter jäkligt bra förklarat via Youtube, podcast m fl., så måste jag nämna de många personer(lyssnare) som haft problem med sina hårddiskar och fått dem på rätt köl igen tack vare hans programvara Spinrite. Nu tjänar jag inget på hans programvara, men detta kan ju inte vara fel att nämna på forumet och att prova när disken börjar gå trögt eller beter sig underligt. Programmet kostar $89 dollar om jag inte minns fel, men går nog att hitta gratis på mer tvivelaktiga ställen, dock om det programmet hjälper så bör man ju verkligen supporta den mannen.

Spinrite har olika nivåer i skanningen och i standardnivån(Level 4) så läser programmet och återskriver datan 1 gång (eller fler om den har problem att läsa), men det finns flera nivåer mer djupanalyserande med. Programmet måste bootas från dos via USB minne, CD, Floppy etc., skanningen tar tid, en 500GB HDD tog mig ca 15h att skanna disken kopplad internt via Sata i en laptop. Segheten med hårddisken försvann med frysningar. Disken var lite använd, inte många timmar, men gammal (6år), använd lite för den otroliga segheten i datorn med 100% diskanvändning och endast 0-1MB/s.

Det skall komma en Spinrite 6.1 med mycket mer cache framöver, som medger betydligt snabbare genomskanning.
https://www.grc.com/spinrite.htm
Kan för övrigt rekommendera det tv programmet/podden som kommer varje tisdag, 2h episod varje vecka, där även hårddiskar och problem kontinuerligt tas med i slutet av episoderna, sista 5-30 minuterna brukar de tas upp.
https://www.grc.com/securitynow.htm de har PDF, HTML, Text filer, MP3 av varje avsnitt med.
https://www.youtube.com/channel/UCNbqa_9xihC8yaV2o6dlsUg

Har sett mjukvaror som Spinrite rädda data också, men det är inget jag rekommenderar för riktigt ovärderliga saker, utan då är det recoveryfirma som gäller.

Varför?
Jo, för om där är skador på huvuden eller skivorna så kommer du att förvärra det och kanske göra det omöjligt att rädda något genom att skicka läshuvudet över skivorna på det sättet om och om igen som mjukvaran gör.

Alternativ till detta är också HDD-regenerator som lite gör samma sak, även om Spinrite har sina fördelar också. Problemet med båda dessa program är att de kräver IDE eller tom PIO Läge på diskar, något som du inte alltid kan göra med tex en USB disk. De har även uselt stöd för RAID eller liknande där man kan tvingas bryta/skada RAIDen för att programmet ska kunna fungera (pga man måste ställa om i BIOS).

Mao... jag har varit nära att köpa dessa program, men vägrar lägga 900kr på det tills en modern nog version som kan fungera på moderna maskiner, då stödet för dessa gamla lägen inte direkt finns i moderna moderkort på samma sätt längre.

Skrivet av Rulten:

Off topic: Min Samsung 840PRO SSD blev seg och hade sketdålig skriv och läsprestanda efter ett år, fastän den inte var TLC (840EVO), och körde Smart defrag (tidigare version)med en “typ av defragmentering” som inte skall göras med en SSD, och disken blev 100% frisk igen. Vet inte vad som hände, kanske skrevs bittarna om helt på SSD:n. Dock har jag inte hittat den funktionen i senare versioner av Smart defrag.
http://www.iobit.com/en/iobitsmartdefrag.php

Alla SSDer... och jag menar varenda satans SSD har samma problem som 840 EVO. Skillnaden är om de lider av det på kort tid eller lång tid och hur illa, (som moderna TLC kan på 1-3 månader, eller bättre MLC diskar som kan klara 1-2 år), men alla får detta problem förr eller senare.

Det som dock gör om du märker det eller inte är om kontrollern kompenserar för det, vilket de flesta moderna SSDer gör, men inte alltid lite äldre MLC diskar. Och nu med vissa tillverkares 3D NAND hur mycket det påverkar också, där tex Samsung och WD/Toshiba har ny NAND teknik under huven, som förändrar detta problem lite, men det försvinner inte helt.

Man insåg nämligen inte att detta var ett så stort problem förrän för några få år sedan, och innan dess så hade kontrollen ingen omskrivning av denna data per automatik. Men idag är det något som måst tas med i designen, även om vissa gör det bättre än andra. 840 PRO är en bra disk, men den är tyvärr gjord innan dessa saker blev standard, så den saknar denna justering rent aktivt, pga man antar att MLC är felfritt.

Diskfresh kan köras för att skriva om hela disken om du så önskar, och Auslogic Defrag kan både fixa filsystemets optimering (som också segar ner) via boot defrag, samt köra TRIM efter en defrag på hela disken, vilket brukar trigga GC rutiner rätt bra. Inget du behöver göra så ofta dock, men jag brukar köra det var 6:e månad för att hålla filsystemet i bra skick iaf och köra igenom TRIM på hela disken.

Moderna OS som Windows 8 och 10 dock ska göra detta i bakgrunden med "optimering" en gång i månaden, som folk tyvärr dock stänger av, när den faktiskt gör nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

alltså får man ställa en liten fråga. Vad gör ni med allt utrymme på era datorer?

Som en liten måttstock:
Rippad film 1,8TB (Privatkopiering skall antydas, när jag ändå tvingas betala skatt för sånt på det inköpta lagringsmediet)
Mitt Steam-bibliotek med drygt 470 spel tar upp mer än 2,2TB utrymme.
GOG.com spel tar upp c:a 1TB utrymme
Diverse projekt och filer man lagrat sedan gymnasietiden c:a 5,3TB

Sedan vet jag inte om jag är unik på något sätt, men jag har inte inräknat några VM's jag kör live osv.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Min Seagate 8TB gav SMART fel efter två veckor då den varnade för dåliga sektorer.
Lämnade tillbaka skiten och köpte en WD RED istället, kostade en tusenlapp mera men felfria iaf.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Min Seagate 8TB gav SMART fel efter två veckor då den varnade för dåliga sektorer.
Lämnade tillbaka skiten och köpte en WD RED istället, kostade en tusenlapp mera men felfria iaf.

Känns som det är lite lotteri det där. Beställde ju hem en laddning med RED för ett tag sedan till NAS-expansionerna, och 5 st utav 35 har jag fått reklamera. Minns inte exakt vilket felmeddelande. Hur som så godkände iallafall WD de smart-fel som hade visat sig, så nya diskar dyker upp så småningom.

Permalänk
Medlem

Den Seagate jag har har klarat sig i snart fem år. Dock extern 2,5" som drivs med USB. Annars har jag bara drabbats av en krash en gång, en WD. I datorn kör jag endast SSD sen många år tillbaka.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Känns som det är lite lotteri det där. Beställde ju hem en laddning med RED för ett tag sedan till NAS-expansionerna, och 5 st utav 35 har jag fått reklamera. Minns inte exakt vilket felmeddelande. Hur som så godkände iallafall WD de smart-fel som hade visat sig, så nya diskar dyker upp så småningom.

Det är dock min 3e seage så 3 gången gillt sen bytte jag märkte.
Nu kör jag all in WD tills något bättre dyker upp, HGST verkar hållbara dock dyra

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jo, man ska alltid testa nya diskar innan man tar dem i bruk. Fick returnera 3 av 8 WD-RED 3TB. Men jag skyller det på packningen från återförsäljaren, det var bara ca 5 mm wellpapp mellan disken och yttervärlden på ena sidan.