Permalänk
Medlem

Dreamhack Winter 2017

Hejsan!

Jag är väldigt intresserad av att åka till DHW17 för första gången.
Mitt problem är att jag inte hittat någon att åka med.
Min fråga, är det vanligt att åka själv eller är det någon annan som har samma problem?
Till frågan hör att jag är 30+, vill därför sitta i 20+ avdelningen.

Tacksam för svar

/Prem_84

Permalänk
Medlem

Jao, jag var ensam 2 dar på DH då tjejen åkte hem tidigt. Det var väl inga problem i min mening

Permalänk
Medlem
Skrivet av prem_84:

Hejsan!

Jag är väldigt intresserad av att åka till DHW17 för första gången.
Mitt problem är att jag inte hittat någon att åka med.
Min fråga, är det vanligt att åka själv eller är det någon annan som har samma problem?
Till frågan hör att jag är 30+, vill därför sitta i 20+ avdelningen.

Tacksam för svar

/Prem_84

Tråkiga med att åka själv är väl vägen till Jönköping. Väl inne på DH så är man ett stort gäng, alla har ju samma intresse så det är ju inte svårt att bryta isen med någon granne.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för peppningen. Kommer med största sanorlighet åka😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Nu har jag beställt en biljett till DHW17. Tyvärr kommer jag åka själv, vi får väl hoppas att man kan träffa någon annan kul person;)

Permalänk
Medlem

Det kommer inte vara svårt att skaffa sig nya bekantskaper på DH, alla är som sakt liksinnade mer eller mindre. Så ta chansen och åk till DH, det är en rolig upplevelse om du inte har varit där förut

20+ avdelningen är riktigt tyst och skönt, när man blir lite äldre så vill man ha lite mindre ljud omkring en själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av prem_84:

Hej igen.
Nu har jag beställt en biljett till DHW17. Tyvärr kommer jag åka själv, vi får väl hoppas att man kan träffa någon annan kul person;)

Sweclockers brukar ju dra ihop alla för en träff på DH, då kommer du inte känna dig ensam!

Vi kanske ses där men jag sitter annars i C-hallen med min son och hans kompis.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Jag åker till DH med min +son och hans kusin. Sitter ni inne på tips & tricks inför ett första besök vid DH, så mottages de vänligen. Jag vill ge pojkarna en episk helg de sent skall glömma.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazurk:

Jag åker till DH med min +son och hans kusin. Sitter ni inne på tips & tricks inför ett första besök vid DH, så mottages de vänligen. Jag vill ge pojkarna en episk helg de sent skall glömma.

Hej Kazurk, eftersom att jag har varit på Dreamhack ett antal gånger i mina yngre dar tänkte jag rekommendera lite saker för er här som kan hjälpa, lite beroende på budget och hur man själv väljer att lägga upp det. Det är inte i någon speciell ordning utan alla sakerna är ganska viktiga.

  • Se till att all teknisk utrustning fungerar innan ni åker.

  • Ha med grundläggande verktyg som skruvmejsel och Windowslicens/kod/USB med programvaran ifall något skulle gå fel.

  • Det hjälper att vara där innan Dreamhack släcker ljuset, detta för att montera upp dator och reka läget.

  • Om det finns plats för det i bilen, ta med extra datorstol. Om det inte finns plats för en hel stol, ta med extra kuddar att sitta på. Plaststolarna på Dreamhack är ganska låga, speciellt om du är ung, så du kan få ont i handlederna.

  • Ta med silvertejp för att tejpa bordskant, åter igen för att försöka skydda era handleder.

  • Detta gjorde inte jag i yngre dagar, men nu när vi har blivit äldre är det vanligt att vi bokar ett hotellrum. Detta för att kunna sova och duscha i fred. Det finns duschar på plats men då är det inte privat.

  • Det är kul med att vara på Dreamhack första gången och jag tycker absolut inte att du ska försöka agera polis över pojkarna. Med det är det bra att motivera dem till att försöka sova. Jag gjorde misstaget att inte gjorde det mitt första dreamhack vilket ledde till att jag mådde väldigt dåligt de sista två dagarna. Evenemanget i helhet blev mycket tråkigare då.

  • Det är gott med godis. Åter igen tycker jag inte du ska agera polis, men det är viktigt att ni äter ordentligt också. Det är inte jättekul att bli dålig i magen på Dreamhack. Även om det finns mycket godsaker som lockar finns även ordentliga restauranger på Elmia där det går att köpa mat. Försök att äta i alla fall vart annat mål med bra mat.

  • Ta med ombyte. Det brukar vara riktigt skönt att duscha och byta om efter varje gång man har sovit.

  • Tandborste, tandkräm och andra hygienartiklar.

  • Hörselproppar, det kan bli riktigt högljutt inne i salarna eller när man försöker sova.

  • Det har blivit bättre på senare år, men passa på att ta ut pengar, (kontanter), innan ni kommer dit. Alla ställen tar inte kort och det brukar vara långa köer vid bankomater.

  • Ha kul! Det viktigaste är att du och grabbarna har kul tillsammans, och Dreamhack är ett riktigt bra ställe att hänga med sina barn. Jag har många av mina bästa minnen därifrån.

  • EXTRA GRENSLADD

Det där är vad jag kan komma på nu på rak arm, men skulle det vara något du eller andra undrar över är det bara att fråga här i tråden. Dreamhack är kul, se till att kolla på alla saker, gå på de olika finalerna ni är intresserade av, (Starcraft 2, Dota, LoL, CS och så vidare). På sommaren brukar det även finnas mycket andra roliga aktiviteter ni kan utföra utomhus. Det finns även ett stort badhus precis bredvid mässhallarna som brukar vara riktigt roligt att besöka, men se till att ta med extra lås för skåpen där.

Det finns även såklart olika matbutiker i närheten av mässhallarna där ni kan köpa godis, mat, läsk eller annat gott. Se också till att dricka riktigt mycket vatten, det är jättelätt att glömma det!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hej Kazurk, eftersom att jag har varit på Dreamhack ett antal gånger i mina yngre dar tänkte jag rekommendera lite saker för er här som kan hjälpa, lite beroende på budget och hur man själv väljer att lägga upp det. Det är inte i någon speciell ordning utan alla sakerna är ganska viktiga.

  • Se till att all teknisk utrustning fungerar innan ni åker.

  • Ha med grundläggande verktyg som skruvmejsel och Windowslicens/kod/USB med programvaran ifall något skulle gå fel.

  • Det hjälper att vara där innan Dreamhack släcker ljuset, detta för att montera upp dator och reka läget.

  • Om det finns plats för det i bilen, ta med extra datorstol. Om det inte finns plats för en hel stol, ta med extra kuddar att sitta på. Plaststolarna på Dreamhack är ganska låga, speciellt om du är ung, så du kan få ont i handlederna.

  • Ta med silvertejp för att tejpa bordskant, åter igen för att försöka skydda era handleder.

  • Detta gjorde inte jag i yngre dagar, men nu när vi har blivit äldre är det vanligt att vi bokar ett hotellrum. Detta för att kunna sova och duscha i fred. Det finns duschar på plats men då är det inte privat.

  • Det är kul med att vara på Dreamhack första gången och jag tycker absolut inte att du ska försöka agera polis över pojkarna. Med det är det bra att motivera dem till att försöka sova. Jag gjorde misstaget att inte gjorde det mitt första dreamhack vilket ledde till att jag mådde väldigt dåligt de sista två dagarna. Evenemanget i helhet blev mycket tråkigare då.

  • Det är gott med godis. Åter igen tycker jag inte du ska agera polis, men det är viktigt att ni äter ordentligt också. Det är inte jättekul att bli dålig i magen på Dreamhack. Även om det finns mycket godsaker som lockar finns även ordentliga restauranger på Elmia där det går att köpa mat. Försök att äta i alla fall vart annat mål med bra mat.

  • Ta med ombyte. Det brukar vara riktigt skönt att duscha och byta om efter varje gång man har sovit.

  • Tandborste, tandkräm och andra hygienartiklar.

  • Hörselproppar, det kan bli riktigt högljutt inne i salarna eller när man försöker sova.

  • Det har blivit bättre på senare år, men passa på att ta ut pengar, (kontanter), innan ni kommer dit. Alla ställen tar inte kort och det brukar vara långa köer vid bankomater.

  • Ha kul! Det viktigaste är att du och grabbarna har kul tillsammans, och Dreamhack är ett riktigt bra ställe att hänga med sina barn. Jag har många av mina bästa minnen därifrån.

  • EXTRA GRENSLADD

Det där är vad jag kan komma på nu på rak arm, men skulle det vara något du eller andra undrar över är det bara att fråga här i tråden. Dreamhack är kul, se till att kolla på alla saker, gå på de olika finalerna ni är intresserade av, (Starcraft 2, Dota, LoL, CS och så vidare). På sommaren brukar det även finnas mycket andra roliga aktiviteter ni kan utföra utomhus. Det finns även ett stort badhus precis bredvid mässhallarna som brukar vara riktigt roligt att besöka, men se till att ta med extra lås för skåpen där.

Det finns även såklart olika matbutiker i närheten av mässhallarna där ni kan köpa godis, mat, läsk eller annat gott. Se också till att dricka riktigt mycket vatten, det är jättelätt att glömma det!

Tack så mycket MuLLvaD3n! En annan fundering, är det lämpligt att ta med luftmadrass med inbyggd elpump? Stort tack för alla tips och råd. Jag ska föra vidare dina råd till pojkarna och hoppas vi får en grym helg.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av prem_84:

Hej igen.
Nu har jag beställt en biljett till DHW17. Tyvärr kommer jag åka själv, vi får väl hoppas att man kan träffa någon annan kul person;)

Varifrån åker du? Jag ska upp med ett gäng på 15 pers, men de åker upp på torsdagen och jag kör inte förrän fredagen. Sen åker jag hem på söndagen och de på måndagen.

Ev så om du vill ha sällskap upp och dela på drivemedelskostnaden så kanske jag kan plocka upp dig? (Jag bor i Skåne.)

Skicka PM i så fall om fredagen är ok för dig att åka upp på. Alltid roligare att vara mer än 1 i bilen.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazurk:

Tack så mycket MuLLvaD3n! En annan fundering, är det lämpligt att ta med luftmadrass med inbyggd elpump? Stort tack för alla tips och råd. Jag ska föra vidare dina råd till pojkarna och hoppas vi får en grym helg.

Det går absolut och tror att det är den vanligaste varianten på DH känns det som. Utanför sovsalen kan man stå och pumpa så den är klar innan man går in. Skall man sova i tennishallen är det lite knepigare för där måste man pumpa inne (och potentiellt störa folk som sover).

Kom ihåg att luftmadrasser isolerar dåligt mot det kalla betonggolvet, så ta med något att lägga under (typ liggunderlag) så slipper ni frysa.

Personligen väljer vi husvagn i år.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazurk:

Tack så mycket MuLLvaD3n! En annan fundering, är det lämpligt att ta med luftmadrass med inbyggd elpump? Stort tack för alla tips och råd. Jag ska föra vidare dina råd till pojkarna och hoppas vi får en grym helg.

Som Henrik skriver går det jättebra att pumpa upp madrassen innan man går in i sovsalen! Jag brukar själv göra detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

DH är nu för tiden inriktat på yngre så om du är jag som jag (när eller över trettio) så rekommenderar jag att ta med någon eller inte åka alls.

Det är också mycket stölder så att ha någon som kan ha koll på sakerna när man lämnar datorn skadar inte heller.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har varit på dh under hela gårdagen med sonen och måste säga att jag har haft fantastiskt kul med trevliga människor. Samt att man fick träffa
Dr disrespect med och byta ett par ord med honom var ju ett stort plus i kanten.

Men som sagt mycket trevliga människor kommer nog åka dit fler gånger

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Ska man ta med tält i sovsalen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Luksenburg:

Ska man ta med tält i sovsalen?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej

Permalänk
Medlem

"Hallå!"

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1