AMD Radeon RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Men god damn vilken flopp Vega 64 är. Det går inte att argumentera för det kortet alls om man nu inte endast kan tänka sig AMD.

Ungefär som med 290 vs 290x (betala 25-30% mer för <10% prestanda). Det lutar nästa åt att AMD inte vill sälja sina Vega 64 till vanliga konsumenter utan istället använda dom för övriga segment. Apple läre ju köpa på sig både 1 och 2 Vega 64 och på compute sidan så är ju Vega 64 betydligt bättre än Vega 56.

Permalänk
Medlem

Lägger in en prediktion att 64:an är bättre än 1080Ti om ett år i 4k upplösningar. Så får vi se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Ingen Mega hit eller Mega flop.

Tydligen är Vega 56 det som är bäst, speciellt med undervolt:
https://m.youtube.com/watch?v=0PftkOaKfik

Så Vega 56 från partners med högre voltage och bättre kylning kan bli riktigt trevligt.

Konkurrens är bra men tror inte nVidias svettas.

Skickades från m.sweclockers.com

Flera verkar dra samma slutsats. Du menar väl lägre voltage? Man vill ju inte ha högre volt. Se t.ex https://www.youtube.com/watch?v=u0VvJ6f38Ko där han körde mot en överklockad GTX 1070 aftermarket. Vega 56 undervoltades och överklockades och kunde då köra över gtx 1070 där. Så Vega 56 verkar vara kung, men Vega 64 kan man nog skippa.

Det är förvånande att år 2017 så testas fortfarande inte om man kan sänka spänningen på grafikkort/processorer. Detta borde göras för alla grafikkort och processorer.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av skewgen:

Lägger in en prediktion att 64:an är bättre än 1080Ti om ett år i 4k upplösningar. Så får vi se hur det går.

Mm den gång dom slår ett 2100MHz 1080ti så kan du ringa

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Kan vara värt att kolla andra sidors recensioner också, finns de som varit mer positiva. Exempelvis Guru3D rekommenderar produkten: http://www.guru3d.com/articles-pages/amd-radeon-rx-vega-64-8g...

Skrivet av Marsupilami:

Ahh, AMD gör en klassisk AMD!

• Cirka ett år efter Nvidia i råprestanda

• Starkare i DX12

• Lövblås

• Potential till stora prestandaförbättringar genom drivrutinsuppdateringar

• Kärnkraftverk för att driva, flytande kväve för att kyla

Skrivet av fermia:

Är nog bara jag men jag får upp GTX480 senariot i skallen..Hög watt varmt högljud allt för att komma upp i AMD motsvarighet på den tiden

Skrivet av Kaleid:

Det fanns en tid när det här inte var sant. Nåväl, stannar på mitt 480 8GB minst ett år till, fungerar utmärkt i 1440p.

Som ni flera är inne på, detta är väl om något en klassisk Nvidia. Stämmer rätt bra in om man jämför generationen innan det började switchas, GTX 480 mot HD5870.

Efter både Fury, Polaris och nu Vega inledningsvis och hur AMD blitzar Intel på CPU-sidan så undrar jag om det inte vore bra att försöka sälja RTG, gärna låta den återuppstå som ATi igen. Gärna med en bra koppling och produkter som arbetar tätare ihop men ger RTG bättre möjligheter att utveckla sin produkt då man inte blir lika ihopkopplade med AMD. Och AMD kan lägga mer resurser på sina processorer istället.

Nu har varken Fury, Polaris eller Vega varit dåliga produkter men de har alla i någon mån lämnat något att önska.

Själv är jag sugen på ett nytt grafikkort. Inget av Vega-korten känns som något starkt alternativ till GTX 1070 när man redan sitter på ett. Och Nvidia har inget ute som motiverar priset. Hade 1080 Ti nått typ 6000kr så hade den kanske kunnat motiverats, men är ett gammalt kort (eller mer specifikt arkitektur) så bättre att invänta nästa serie vid det här laget.

Permalänk
Avstängd

Självklart är detta en megaflopp.
Med en sådan energi effektivitet!!!!
Men det skulle ju ändå knappast gå att köpa i Norden,
(Enligt sweclockers)
Så varför bry sig egentligen.
Jag tycker mest synd om alla som gått och väntat på Vega under senaste året.
Så blir det magplask.
Så gör nu inte om samma tabbe att gå att invänta Navi.
Nvidia is the shit!

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan vara värt att kolla andra sidors recensioner också, finns de som varit mer positiva. Exempelvis Guru3D rekommenderar produkten: http://www.guru3d.com/articles-pages/amd-radeon-rx-vega-64-8g...

Svårt att lita på en skribent som inte behärskar styckesindelning. Missar man det, vad missar man mer då?

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Imponerande lägstanivåer, framedrops är ju alltid irriterande. Men energieffektiviteten var i värsta laget för mig, tyvärr. Varmt nog med min nuvarande rigg (men kanske skön att ha i sovrummet på vintern)... xD

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm den gång dom slår ett 2100MHz 1080ti så kan du ringa

Nej, nu pratar jag stockvariant. Men om det även mot förmodan skulle gå så långt så kanske jag ringer upp någon gång 2035

Jag långt ifrån säker på den prediktion jag gjorde, men jag ser likheter i denna release med 7970 releasen, där mycket ändrades på arkitekturnivå och det var märkbart att det fanns mer under huven än vad som utnyttjades, det gav otroligt mycket i flera år framåt.

7970 är bland det bästa hårdvaruköp jag gjort, väldigt glad att jag då inte väntade in 680 och gick på den minan, då mitt 7970 gick om 680 igen under tiden då jag fortfarande använde det i datorn. Sen kunde jag sälja det för en tusenlapp utan att på något sätt lura köparen.

Men om detta är liknande får ju framtiden visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Självklart är detta en megaflopp.
Med en sådan energi effektivitet!!!!
Men det skulle ju ändå knappast gå att köpa i Norden,
(Enligt sweclockers)
Så varför bry sig egentligen.

Kom också ihåg att sweckockers var snabba med att säga Ryzen inte skulle se några markanta prestandaförbättringar med tiden, vilket inte stämde alls.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Båda är långsammare än 980 Ti i vissa spel jag spelar. RIP.

Trorbdet mer vittnar om drivrutinerna. Annars ligger de nästan konsekvent där AMD sagt de siktar. 980 har ju optimerat sina drivrutiner rätt länge vid det här laget.
Jag hade önskat mig mer, men för pengarna AMD pratar om så är det faktiskt helt ok med prestanda för pengarna och drivrutiner tror jag I vanlig ordning kan bli bättre med tiden.

Skrivet av _Merc_:

Minimum fpsen ser rikigt bra ut för vega. Tror vi kommer see 10% mer prestanda till jul.

Ja, de talades om att AMD fokuserat på detta, men trodde mest de bara var något de sa. Men deras min fps ser ju faktiskt nästan konsekvent bättre ut. Har man en freesyncskärm så tror jag nog ett Vega kan visa sig vara rätt trevligt.

Skrivet av RVX:

Varför kan inte deras gpu team slå lika bra som deras cpu team... Återstår väl att se hur tredjeparts korten är, men just nu är det bara ett nääe

Med Raja så tror jag det var tanken lite. Vega var dock redan under utveckling så han gjorde vad han kunde med vad som fanns. Navi är första kortet han varit med på från start som jag förstår det.

Skrivet av fermia:

klår 1080 i prestanda men uj uj det kostar också i både effekt,ljudnivå och värme 120W mer är en hel del borde ju vara uppe i 1080ti prestanda då dom drar lite mer än ett 1080ti så borde det ha legat närmare 1080ti i prestanda med..

Jag hade väntat på 3:e parts kort. Hade referens R9 290 och de gick tok varma. Bytte mot Sapphire och de var typ 30 grader svalare och inget man hörde över resten av systemet

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

@wowsers:
Vi får se.
Ryzen är en supergrej från AMD.
Så jäkla gott!!
Inte omöjligt mitt nästa bygge blir med amd cpu.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overtampico:

Du får det att låta som att 1080 ti drar lite ström.

High end grafikkort drar fruktansvärt mycket ström. Varför blir folk förvånade över detta faktum varenda gång det sker en release? Jesus.

jo visst drar HEDT prylat ström men skall det vara så så är ju även det ok när det gäller x299 med då ju , men det var ju ett himla liv om OJJJ vad ström dom drog och blev varma då vid den relesen, så då är det helt fel nu med då ju om man bara skall gå på det ,

som jag alltid sagt smakar det så kostar det har man inte råf med riktig kylning kör mainstream då

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

detta förbannade spoltjut fenomenet!!! varför varför varför!!!

Permalänk
Medlem

Tycker att Vega ser helt ok ut med tanke på att detta är release drivrutinerna, speciellt Vega 56, om man tänker tillbaks på RX480, så blev det ju ganska mycket bättre med några drivrutins uppdateringar, sen väntar man ju på tredjeparts kylarna så är ju win win!

Phoronix har släppt dag-1 tester på Vega under linux som också ser väldigt lovande ut, med opensource drivrutinerna.
Länk: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=rx-vega-linux1&num=1

Skulle vilja sett tester med Radeon Chill och Enhanched Sync, kanske kommer i en annan artikel?

Permalänk
Medlem

WOW!!!

Vega 56 undervoltat ser ju riktigt coolt ut! En helt annan bild än den OC man fick av denna recension.

https://youtu.be/0PftkOaKfik

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Bra AMD, med tredjeparts kylare och bra pris är det här helt klart intressant !!

Permalänk
Avstängd

Helt okej.

Permalänk
Medlem

Känns som att man kan sitta lugnt i båten med GTX 1080 ett tag till

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Kom också ihåg att sweckockers var snabba med att säga Ryzen inte skulle se några markanta prestandaförbättringar med tiden, vilket inte stämde alls.

Och i de flesta fallen ökade Intel nästan lika mycket.

Permalänk
Medlem

Intressant orkade inte titta hela videon utan fastnade på vad han sa i början.
AMD hävdade att de väntade med release av sitt Vega för att de ville ha volymer vid försäljningsstart.
Ändå är det bara 27 butiker som får sälja världen över på lanseringsdagen och Komplett som är en hade inte direkt många kort.
Ganska nära en papperslansering med andra ord.
Killen i videon säger att han fick göra om testerna för att det släpptes nya drivrutiner till kortet mitt när ALLA sidorna sitter och benchar som absolut mest. Något AMD självklart är medvetna om eftersom alla recensenter är under NDA.
Nu kan det ju vara så att när fler användare med olika system fått tag i korten så kanske man hittat något fel som måste åtgärdas.
Men det faktum att enligt AMD de väntar med att släppa kortet trots att allt varit klart är ju inte direkt ett troligt scenario.
Eller det kanske har varit semester i Hos deras utvecklingenenhet precis innan lansering

Permalänk
Medlem

Tycker också det är helt ok även om . Men då har jag inte hoppat på någon hype heller. Är som det varit med AMD på senaste - verkar vara bra långsiktig potential.

Mycket imponerad av lägsta fps. Kul att de presterar bra i frostbitemotorn även om jag hade förhoppningar om att dx12 skulle ge mer skjuts. Men det krävs kanske spel som är utvecklade för dx12 från grunden. Vet inte om BF1 är det?

Dock verkar AMD tappat eller Nvidia kommit ikapp i de högre upplösningarna.

Energieffektiviteten är ju ingen rolig läsning.

Hade även förväntat mig ett lägre riktpris. Minst en femhundring billigare iaf 😁. Inkl. bra kylning.

Ska bli intressant att se hur prestanda förändras med tid och partnertillverkare.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

@Xeraton: I DX11 presterar 1080 jämlikt med Vega 64. Dessutom drar 1080 betydligt mindre ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BonoBono:

@Xeraton: I DX11 presterar 1080 jämlikt med Vega 64. Dessutom drar 1080 betydligt mindre ström.

Kolla ett överklocka undervoltat Vega 56. Ser rätt intressant ut

https://youtu.be/0PftkOaKfik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Varför skulle man välja att spela BF1 med DX12 API på ett nvidia kort?

En bättre fråga är varför RX Vega presterar betydligt bättre än GTX 1080 i spel som BF1 som drar nytta av den nyare tekniken DX12? Nvidia som har en mycket större marknadsandel med fler resurser och snabbare grafikkort än AMD borde ju då bättre kunna utnyttja nyare tekniker som DX12?

Hursomhelst så hoppas jag i alla fall På att Vega blir bättre med tiden, för konkurrens gynnar oss konsumenter oavsett om man håller på det röda eller gröna laget.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Snacka om tråkigt.
Drar extremt mycket ström = hög värmeutveckling och slår inte ~ett år gamla 1080... lågt pris dock så får hoppas det ändrar prisbilden på marknaden lite i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Overtampico:

Drar marginellt mer ström än 1080 Ti.

Presterar 5% sämre än 1080 Ti i BF1

Kostar 30% mindre.

Varför ens jämföra dx12 resultaten i bf1, bägge korten presterar bättre i dx11... och där är skillnaden större.

Dx12 var väl ett intressant experiment, men det visar sig gång på gång hur olämpligt det är för PC när inte ens de tekniskt kompetenta utvecklarna lyckas få konsekvent bättre prestanda.

Skrivet av wowsers:

Nu får du nog förklara lite närmare, inte stämde alls? Ryzen har alltså fått markant högre prestanda? Har sett flera omtester och förutom i några få titlar som hade uppenbar trasig dx12 prestanda så ser det inte ut att hänt så mycket. Skulle vara bättre minneskompatibilitet isf, men det tycker jag inte kvalificerar som markant prestanda föbättring med tiden.

För den delen så var det inte direkt som att Ryzen underpresterade eller presterar. Några procent lägre klock å några procent lägre ipc, ja då blir det skillnaden när inte alla kärnor sträcker på benen. Är inte konstigare än så. En processor måste inte toppa alla grafer för att vara bra....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BonoBono:

Sant, men DX12 är ett nyare API som fler spel lär stödja i framtiden, precis som övergången från DX9 till DX11.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd