Permalänk

Dator för video editering

Hej! Hjälper en släkting med att bygga en ny dator. Programmet som ska användas är Premiere Pro.
Skulle uppskatta era åsikter om detta och tar gärna emot förbättringsförslag. Är lite tveksam över kylaren till CPU.
Går det att klämma in allt detta i ett mindre chassi?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10618632/

Permalänk
Medlem

Om du byter Nätagget till ett kortare kan du få in det i ett Define C/TG/Meshify C

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig överklocka?

Du kan spara 2000kr på att ta en R7 1700 i stället för 1800x och ta bort eftermarknadskylaren.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

@sweisdapro: Känner du till något bra som man kan klämma in i t.ex Fractal Design Define C Svart? Är det chassit ljuddämpat/tyst?

Permalänk

@LPG: Undviker helst det då det inte är jag som ska använda datorn.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

Du vill ha 2st 8GB minnen istället för en 16GB så du får dual channel.
Sen hade jag personligen aldrig kört en såpass stark cpu med en sån liten och mesig cpu-kylare, speciellt inte om du ska ha ett stort R5 chassi

Permalänk
Medlem

@Artoodeetoo: I det chassiet behöver du inte LP (low profile) varianten av kylaren. Den ger förmodligen sämre kylning/ljudnivå än den vanliga versionen.

Om du funderar över ifall saker passar ihop och går in i lådan så kan du använda pcpartpicker.com. Släng in allt där så får du upp ifall det finns några problem.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Behövs verkligen det grafikkortet?

Permalänk

@Klubba: Hej! Det är 2 i antal av 16GB stickorna Och jag funderar på att byta till Corsair H60 v2. Tror du den funkar fint?

Permalänk
Skrivet av ylledjur:

@Artoodeetoo: I det chassiet behöver du inte LP (low profile) varianten av kylaren. Den ger förmodligen sämre kylning/ljudnivå än den vanliga versionen.

Om du funderar över ifall saker passar ihop och går in i lådan så kan du använda pcpartpicker.com. Släng in allt där så får du upp ifall det finns några problem.

Ok, jag bytte till ett Define C istället. Ska jag byta kylare till t.ex Corsair H60 v2?

Skrivet av NoWin:

Behövs verkligen det grafikkortet?

Nej, 1070 eller 1080 hade nog räckt, men han vill ha TI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Behövs verkligen det grafikkortet?

Premiere använder ju cuda accelerering, om ett 1080Ti behövs kan ju diskuteras med det gör defenitivt programmet rappare att arbeta i.

Skrivet av Artoodeetoo:

@Klubba: Hej! Det är 2 i antal av 16GB stickorna

Ah, missade det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Artoodeetoo:

Ok, jag bytte till ett Define C istället. Ska jag byta kylare till t.ex Corsair H60 v2?

Släng på en be quiet pure rock, eller om du vill spendera lite mer en Cryorig R1. Glöm inte kitet för AM4 bara

Permalänk

@Klubba: Ok ska kika

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Artoodeetoo:

Det gör den säkert, men den har inga fördelar mot en stor luftkylare. Dessutom mer prylar som kan gå sönder (pump/läckage/fläkt vs fläkt)

Haha du ändrade inlägget medans jag citerade Men var en H60 han frågade om först.... så inte alla andra blir förvirrade av mitt svar

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:
Skrivet av ylledjur:

@Artoodeetoo: I det chassiet behöver du inte LP (low profile) varianten av kylaren. Den ger förmodligen sämre kylning/ljudnivå än den vanliga versionen.

Om du funderar över ifall saker passar ihop och går in i lådan så kan du använda pcpartpicker.com. Släng in allt där så får du upp ifall det finns några problem.

Skrivet av Klubba:

Det gör den säkert, men den har inga fördelar mot en stor luftkylare. Dessutom mer prylar som kan gå sönder (pump/läckage/fläkt vs fläkt)

Haha du ändrade inlägget medans jag citerade Men var en H60 han frågade om först.... så inte alla andra blir förvirrade av mitt svar

Kan Inet bygga ihop den eller får jag göra det själv? Hade varit skönt att få det gjort
Har uppdaterat kundvagnen
Edit: Har uppdaterat den igen!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10618815/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Artoodeetoo:

@Klubba: Hej! Det är 2 i antal av 16GB stickorna

Det är väl dumt? Ska man inte köpa ramminnen i paket för de då är matchade varandra bättre?

Det finns en "skröna" som har gått på internet att man ska helst köpa ram i pack, då ram i par är testade tillsammans.

Köper man ram från exakt samma modell på samma ställe så behöver de inte ens vara tillverkade i samma batch.
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2458416/ram-bought-p...
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2885075/purchase-ram...

http://www.tomshardware.com/reviews/ddr-dram-myths,4155.html#...
It’s Cheaper To Buy Two Sets Of DIMMs Than Larger, More Expensive Sets
Even though you are buying two of the exact same sets, there is no guarantee that they will work together. The DRAM that goes into a package has been tested to work together. Manufacturers don’t guarantee mixing or adding one set to another, even when they are the same exact model.
Customers often try this with higher data rate sticks using XMP to set them up. With XMP enabled, the motherboard may read the profile for two sticks of DRAM and set the secondary timings accordingly, but the tRFC timing for two modules may be 226, whereas four sticks require 314. This can be especially hard for most users to troubleshoot/find, as few ever go into the secondary DRAM timings.

Permalänk

@anon159643: Oj, detta har jag aldrig hört talas om tidigare. Tack för info. Ska undersöka saken!

Permalänk
Medlem

@Artoodeetoo:

Hej

Här har du en länk http://www.logicalincrements.com/articles/videoediting till en mycket bra sida när det gäller datorbygge av video editering, tycker din korg ser bra ut nu, men du har glömt lagrings disk, en gammal hederlig mekansisk HDD ,jag skulle köpa minst en 4 tb disk. Såvidare han inte ska spela eller editera i Revolve förstår jag inte varför han vill ha ett 1080TI , men men : )

Visa signatur

im gonna walk the earth like Kane

Permalänk
Medlem

@Artoodeetoo: Om det inte är någon specifik funktion du är ute efter kan du nog spara en tusenlapp eller två på moderkortet. Jag har själv aldrig förstått varför man ska köpa ett "gaming" kort för dubbla priset jämfört med ett vanligt med samma chipset. Men det finns kanske någon anledning jag inte känner till? WiFi kan man ju alltid få via dongel.

Tänkte lyfta frågan om hårddisken också. Om du köper ett moderkort med M.2 plats (vilket de flesta nya har) så kan du ha en hårddisk med mycket högre överföringshastighet (och högre pris) som till exempel Samsung 960 EVO. Om det ger någon faktisk ökning i redigeringsprestanda vet jag inte.

Permalänk

@waktron: Tack! Jag kikade på den tidigare och hämtade en del inspiration därifrån Lagringsdisk har han redan.

Permalänk
Skrivet av ylledjur:

@Artoodeetoo: Om det inte är någon specifik funktion du är ute efter kan du nog spara en tusenlapp eller två på moderkortet. Jag har själv aldrig förstått varför man ska köpa ett "gaming" kort för dubbla priset jämfört med ett vanligt med samma chipset. Men det finns kanske någon anledning jag inte känner till? WiFi kan man ju alltid få via dongel.

Tänkte lyfta frågan om hårddisken också. Om du köper ett moderkort med M.2 plats (vilket de flesta nya har) så kan du ha en hårddisk med mycket högre överföringshastighet (och högre pris) som till exempel Samsung 960 EVO. Om det ger någon faktisk ökning i redigeringsprestanda vet jag inte.

Men en Samsung 960 Evo 1TB kostar 5000 kr. Jag läste också att det varit en del problem med den disken iaf för det här moderkortet. Han önskar verkligen 1TB SSD, 1080 TI samt WiFi på moderkortet.
Har hört att prestandan kan bli öka en del med NVME diskarna i redigering. Men inget jag hunnit verifiera.

Permalänk
Medlem

@Artoodeetoo: Du kan ju fråga om han vill ha WiFi på moderkortet eller en 1TB 960 EVO För det är ungefär där prisskillnaden hamnar... Dessutom borde en WiFi dongel (eller ännu hellre ett PCI-e kort) ge bättre räckvidd och hastighet på nätverksanslutningen.

Permalänk
Avstängd

@Artoodeetoo: Köp en Ryzen 7 1700, allt där över är bortkastade pengar. Vill din vän ha ett stabilt system som fungerar "out-of-the-box" bör ni överväga Intel istället.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@ylledjur: Haha! Får väl kika på det då

Permalänk

@Peppar2014: Kan du utveckla? Kollar man render previews för Premiere Pro så är 1800x hack i häl på 6900K som kostar 12000? Är inte denna setup stabil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artoodeetoo:

@Klubba: Hej! Det är 2 i antal av 16GB stickorna Och jag funderar på att byta till Corsair H60 v2. Tror du den funkar fint?

Då skall du köpa detta 2x16GB kit istället för 2st 16GB singel.
https://www.inet.se/produkt/5300213/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

2x16GB kit är testat i fabrik att dom fungerar med varandra. 2 st 16GB singel är inte garanterad att dom fungerar ihop med varandra.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Artoodeetoo:

@Peppar2014: Kan du utveckla? Kollar man render previews för Premiere Pro så är 1800x hack i häl på 6900K som kostar 12000? Är inte denna setup stabil?

Bortkastade pengar, du betalar 1000 tals kronor extra för några få MHz. Sen får du ha i åtanke att majoriteten av ram minnena inte går över 3000MHz på Ryzen plattformen, där allt hänger på vilka minneskretsar tillverkaren använder.

Jag säger inte att du ska köpa en 6900K, men med Intel plattformarna är det ett musklick i BIOS så rullar ram minnena i specificerad hastighet. Medans med Ryzen kan du bli tvungen att sätta timings manuellt, om det vill sig riktigt illa.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: Ok, får tacka för infon!