Dags att byta ut processorn eller grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut processorn eller grafikkortet?

Hej!

Jag sitter på en gammal AMD Phenom II 955 Black Edition @3.8GHz och ett AMD Radeon 7950 och känner att jag gärna skulle vilja ha lite mer prestanda i spel. Tror ni det hade hjälpt med ett nytt grafikkort, eller flaskar processorn redan som det är (och isf bättre att uppgradera den/hela datorn)?

Tack på förhand

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Börja med att köpa en ny GPU. Köper du ett kort som är bättre än det du har nu så får du ju mer prestanda. Om CPUn inte hänger med beror lite på vilka spel du kör samt vilken upplösning.

Du får nog byta ut hela din plattform om du ska ha ny CPU. Köpa en FX idag är ju inte värt, och förmodligen kommer den prestera sämre än din Phenom 2 X4 endå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CH4113:

Hej!

Jag sitter på en gammal AMD Phenom II 955 Black Edition @3.8GHz och ett AMD Radeon 7950 och känner att jag gärna skulle vilja ha lite mer prestanda i spel. Tror ni det hade hjälpt med ett nytt grafikkort, eller flaskar processorn redan som det är (och isf bättre att uppgradera den/hela datorn)?

Tack på förhand

Uppgradera allt. Processorn (med moderkort och RAM) behöver bytas ut först. Eftersom datorn är några år behöver säkert nätagget också bytas ut (eftersom nätagget blir sämre med tiden). Så det är nog bäst att lista alla komponenter du har samt fundera över vilken budget du är beredd att lägga.

Edit: Jag håller inte med ovanstående inlägg eftersom processorn är ulåldrig. Även i5-2500K och liknande börjar bli gammalt.

Permalänk

@CH4113: 7år gammal dator, vilka spel hade du tänkt dig ? hur mycket hade du tänkt spendera.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Beror på vad du spelar och på vilken upplösning. Ska de spela de nyaste spelen på hög grafik kommer du behöva plocka ihop en i stort sätt helt ny dator. Spelar du lite lättare spel som CS eller LOL så kan det räcka med grafikkort eller processor.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

Spara ihop pengar under några månader, köp ett nytt system