Swedbank stänger tjänsten e-kort

Permalänk
Rekordmedlem

Det här var en skrämmande nyhet, finns det verkligen ingen bank som tar kundens säkerhet på allvar utan skiter de alla fullständigt i kunden ?
E kort är ju en av de få betallösningar som skyddar kunden och inte ger säljaren alla kontroll.
Vad finns det för alternativ nu då, överföringar via Paypal är väl det enda som återstår om man inte ska ge sig i lag med de rena parasitföretagen typ Klarna eller än värre Trustly som ändå inte fungerar om man tex ska handla på Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skulle byta till Swedbank för ett par år sedan för att få denna tjänst. Vart dock nekad för att de inte tog emot nya kunder. Så det verkar nog inte gå så bra för dem just nu.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte denna hysteri i samband med kortköp via nätet... har använt mitt kort i säkert mer än tio år för betalningar via internet (och även vid resor utomlands) och inte en enda gång har jag råkat ut för att pengar dragits som inte skulle dras. Och det bör nämnas att jag gör åtminstone ett par inköp varje vecka.

Dock har jag förstått att det finns folk som har sitt kort kopplat till ett bank-konto, vitsen med det undandrar sig min förståelse. Varför skulle man vilja ha det så? Ett riktigt kreditkort har man förstås skilt från sitt bank-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vad är det för ställen ni använder era kort egentligen? Så länge man inte handlar på lasses drogshop på darknet så lär det inte hända så värst mycket.

Det händer inte allt för sällan att respektabla hemsidor blir hackade, och kortnummer hamnar på vift. Nu när chip kort blir vanligare i USA har fler och fler kriminella nätverk gått över till bedrägeri via internethandel. Jag skulle förvänta mig att denna typ av brottslighet kommer öka markant i takt med att magnetremsan blir svårare att få tag i, speciellt med tanke på att risken att åka fast är mycket mindre

Har dock ingen erfarenhet av e-kort själv då jag har Nordea. Såklart synd att en tydligen användbar tjänst försvinner, men själv så hade man ju gärna sett att alla näthandlare gick över till 2-faktor med e-leg eller liknande som dem flesta svenska sidor stödjer istället för "hacket" som e-kort är. Använder själv det, eller paypal om sidan inte verkar stödja riktig autentisering.

Permalänk
Medlem

Finns det liknande lösning hos någon annan, eller möjlighet att få ett extra betalkort hos någon annan så blir det byte för min del, underbart att kunna sätta upp ett tillfälligt kort för att betala.

Antagligen är det påtryckningar från mastercard att det kostar för mycket, eller att det utnyttjas för att få flera testabbonnemang t.ex. från netdlix som erbjuder 1 månad prova på.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av videopac:

Förstår inte denna hysteri i samband med kortköp via nätet... har använt mitt kort i säkert mer än tio år för betalningar via internet (och även vid resor utomlands) och inte en enda gång har jag råkat ut för att pengar dragits som inte skulle dras. Och det bör nämnas att jag gör åtminstone ett par inköp varje vecka.

Dock har jag förstått att det finns folk som har sitt kort kopplat till ett bank-konto, vitsen med det undandrar sig min förståelse. Varför skulle man vilja ha det så? Ett riktigt kreditkort har man förstås skilt från sitt bank-konto.

Utöver säkerhetsaspekten så kan alla inte få kreditkort och de flesta kostar dessutom pengar så därför har man betalkort utan kredit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det här är ju garanterat påtryckningar från andra myndigheter just för att folk ska minska
köpandet från skumma ställen utomlands tex billiga mediciner mm..
Sen kan swedbank ljuga hur mycket dom vill.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Men va ***, ja ett extra kort konto/kort för internet köp är ju ett alternativ men det kostar ju extra pengar för det dock antar jag. Handlar det mesta på qiro-/klarna faktura oftast, men känns ju tråkigt då jag kör med e-kort på HBO/Netflix:/

Swedbank sjunker ytterligare i mina ögon. Oh btw vet du vad swedbank/sparbanken tar i avgift om man vill betala en räkning över disk? 400spänn !!

Jag kör med Bank Norwegians Visa-kort och kan rekommendera det. 0kr i årsavgift, gratis bankomatuttag och bonus på alla köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haker:

Riktigt synd. Tycker e-kort fungerade utmärkt när man handlade på halvfishy hemsidor och ifrån asien

Skaffa ett kreditkort så minskar risken onekligen då du blir skyddad enligt konsumentkreditlagen. Får du inte varan levererad och får inte kontakt med säljaren så tar du kontakt med kreditkortsbolaget och bestrider summan. Därefter är det kreditkortsbolagets problem att lösa med säljaren.

Permalänk
Medlem

Skandal.

Nu finns det inget skäl att stanna kvar hos denna bank.

Permalänk
Medlem

Inte för inte som Swedbank är ansedd som wt banken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör Nordea just nu och för de sidor som inte använder Verified by Visa där man måste bekräfta köpet med sitt BankID så har jag satt att jag måste gå in Nordeas app och låsa upp kortet för osäkra köp (gäller även köp över disk i utlandet).
Kortet ligger då öppet i 60 minuter som default men vill man stänga det tidigare kan man göra det manuellt.

Kan tänka mig att om uppgifterna hamnar på vift och någon försöker spamma ett stängt kort med köpförsök så kommer Nordeas säkerhetsavdelning spärra kortet och skicka mig ett nytt.
Känner mig trygg med denna lösning när inte PayPal finns som ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Ekort har senaste åren varit en av få anledningar till att inte dumpa swedbank.
Snacka om att skjuta sig själva i foten och ge bort kunder till klarna, paypal och andra betalningsaktörer.
Men ekort användes väl mest av acceptabelt skötsamt folk som i någon omfattning bryr sig om risker och ekonomi, det är inte sådana som bankerna tjänar pengar på. Hellre kunder som har noll koll och köper allt dom kommer över på kredit och långa avbetalningar.

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Vart då.
Det enda jag ser på internetbanken är följande:
Swedbank och sparbankerna infört krav på att alla bankkort måste vara anslutna till Verified by Visa/MasterCard SecureCode eller använda e-kort för att handla på nätet. Efter införandet kommer alla e-handelstransaktioner som inte genomförs med kort anslutna till tjänsten eller e-kort att nekas.

– Vi vill göra så mycket som möjligt för att skydda våra kunder mot obehöriga köp. Därför har vi valt att stänga av kort utan säkerhetstjänster för handel på internet, säger Mårten Hallén, chef Bankkort på Swedbank.

Aå jag är väldigt spänd på vart du e på Internetbanken där denna info finns!!!

Du borde ha fått det bland dina meddelanden när dina loggar in på banken.

Permalänk
Medlem

Haft swedbank sen jag föddes, aldrig använt E-kort, handlat ifrån alla möjliga ställen i världen online, aldrig blivit lurad
Sen har jag ju inte alla mina pengar på "lönekontot" heller som en vissa idioter har

Det roligaste är att läsa folk här som säger swedbank är skräp osv, men vilken bank har E-kort då? Kanske ni borde rekommendera en annan bank med E-kort om swedbank är sämst och X bank är bäst.

Bryr mig personligen inte om bank, bankerna kostar lika mycket om man ska ha kort, kollade på SEB innan osv för skojs skulle men samma priser som Swedbank så totalt meningslöst att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Skulle byta till Swedbank för ett par år sedan för att få denna tjänst. Vart dock nekad för att de inte tog emot nya kunder. Så det verkar nog inte gå så bra för dem just nu.

Ett nettoresultat på endast 5,1 miljarder kronor förra kvartalet, sjukt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jaha då stänger Swedbank tjänsten e-kort i Oktober.
En tjänst de haft som faktiskt varit bra.

Vad göra nu?

Skaffa ett kort man enbart använder för internetköp och för över pengar till vid köp.
Finns det annan bank som har tjänsten kvar?

Jag har inte haft lyxen att ha dessa E-kort så jag presenterar dig "min" lösning.

Jag har ett extra kort på ett extra konto hos SEB. Jag betalar en liten summa per år extra för detta, som jag på rak arm faktiskt inte minns, men den var inte stor iaf. De kan också vara en fördel om du kan välja alt som visa istället för mastercard, eller vise versa, då du vet att du har iaf system om det andra havererar, men det beror lite på priset också så klart.

Så då har jag ett konto som jag har lönen på som vanligt, och som jag använder i vanliga butiker. Detta kort är spärrat på internet och kan inte användas för köp "Online". Fungera precis som vanligt i butiker dock.

Sen har jag det andra som har ett eget konto på sig, och där är normalt <100kr på detta. Här är alla prenumerationstjänster, paypal och annat som jag vill ha 100% kontroll över, kopplade. Där ligger en månadsöverföring för de saker som behöver, annars är där tomt.

När jag ska handla något, tex via nätet, så tar jag fram mobilen, loggar in på min bank och för över det som jag ska handla för. Sen använder jag paypal eller kortet som vanligt.

Fördelen med detta är att inget kan dras från kortet som inte jag vill. Inget bråk med en prenumerationstjänst som plötsligt vill dra mer, eller bråk om något pris. Där finns helt enkelt inte mer pengar att dra, och de kan dra åt H istället. Perfekt för dessa 1kr test saker som en del sajter har haft, där du måste säga upp det nästan direkt för att annars drar de 3 månader för någon summa... tja.. där finns inget o dra.

Är det lika bra som e-kort? Nej.
Är det en "liknande" lösning där du iaf kan få lite kontroll... ja.

Du bör kunna få detta i samtliga banker, och frågan är väl mer priset för extra kortet.

Permalänk

Riktigt kasst detta.
Det första jag gjorde igårkväll när jag såg det var att skriva ett ett syrligt brev till dem.

Gör det ni också!

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Inaktiv

Riktigt trist nyhet detta. Som användare av annan bank så har just E-kort varit något riktigt bra som saknats. Men i och med att detta nu försvinner så kan jag tycka att Swedbanks existensberättigande minskat rejält. Jag förmodar att de likt min bank vägrar hantera kontanter också och då kan de gott med denna lägga ner sin verksamhet hehe.

Får hoppas på en bättre lösning skulle kunna dyka upp, gärna oberoende av bank. Paypal är ena gnidiga as de med men är en acceptabel lösning som gott kunde fått seriös konkurrens eller ersättare förstås. Fler än ett konto är helt okej men mer pyssel än de flesta vill hålla på med kanske.

Permalänk

Paddanx:
Precis något liknande jag funderat på sedan igår.
Jag tycker vi borde kräva att Swedbank erbjuder fritt extrakort som kompensation.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk

bankerna har totalt monopol på våra pengar
dom kan göra vatusan som helst
först fick man gratis kort, sedan upphörde kort som skulle gälla livet ut.
när man fått över allt folk på internetbank så
f-it
avgifter
0 ränta
osv..
miljard vinster efter miljardvinster.
minns när bankerna höll på o gå i kk
då baila staten ut dem

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Utöver säkerhetsaspekten så kan alla inte få kreditkort och de flesta kostar dessutom pengar så därför har man betalkort utan kredit.

När Nordea, som är min bank, ville tvinga på mig ett "bankkort" för att kunna ta ut pengar via Bankomat så tackade jag nej till det, det kostade pengar och dessutom så var "kreditkortet" kopplat till kontot. Tvi, vilken usel lösning. Varför skulle jag vilja ha det så att det dras pengar direkt från kontot när jag köper något med kort? Men jag gissar att det är bra för den typen av klientel som man kan se shoppa loss vid så kallade lönehelger... fullkomligt barockt beteende. Kan man inte hantera ett kreditkort* så borde man nog ha en förmyndare/god man.

Jag betalar gärna pengar för att slippa ha ett bankkort. Dessutom kan man få kreditkort utan årsavgift om man så vill, mitt andra kreditkort är via OK/Q8 och för det betalar jag ingen avgift.

* Om man inte kan få kreditkort har man väl misskött sig rejält, då kanske man inte skall handla så mycket i alla fall utan spara sina pengar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GannTrader:

Paddanx:
Precis något liknande jag funderat på sedan igår.
Jag tycker vi borde kräva att Swedbank erbjuder fritt extrakort som kompensation.

Det är väl bara att byta bank? Eller har ni känslomässiga bindningar till någon specifik bank?

Swedbank kunde nog inte bry sig mindre om vad "fulshoppare" på nätet kräver

Permalänk
Medlem

Mycket trist då detta är något jag använt flitigt. Dels är det tryggt att ha en köpgräns om man köper från någon sida man inte riktigt litar på (Grey-market sidor, östasiatiska återförsäljare o.s.v.). Sedan är funktionen med tidsgräns väldigt bra om man kör med någon prenumerationstjänst och vill vara säker på att den avslutas när man vill det.

Detta innebär också att jag måste avsluta Paypal, då jag alltid haft det kopplat till ett e-nummer. Jag fick Paypal-kontot länsat en gång p.g.a deras säkerhet är helt obefintlig och de helt saknar 2-stegs verifikation (går att få fram lösenordet som obehörig om man kan lista ut säkerhetsfrågorna, åtminstone gick det förut). Tack vare köpgränsen på e-kortet förlorade jag bara 900:- som Paypal vägrade betala tillbaks, istället för tusentals kronor som hade försvunnit annars.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är väl bara att byta bank? Eller har ni känslomässiga bindningar till någon specifik bank?

Swedbank kunde nog inte bry sig mindre om vad "fulshoppare" på nätet kräver

Fast vilka andra banker har E-kort då?

Permalänk

Det går ju att ha ett annat konto kopplat till kortet, så har man bara en viss summa på kort-kontot.
Samt som nordea har det är ganska smidigt, ska man handla från andra länder via nätet får man tillåta kortet göra det i typ 60 minuter, sedan stängs det igen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av videopac:

Det är väl bara att byta bank? Eller har ni känslomässiga bindningar till någon specifik bank?

Swedbank kunde nog inte bry sig mindre om vad "fulshoppare" på nätet kräver

Ge mig en annan etablerad bank som har ekort så ska jag byta!

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Paddanx:
Precis något liknande jag funderat på sedan igår.
Jag tycker vi borde kräva att Swedbank erbjuder fritt extrakort som kompensation.

Precis det jag tjatar på dem nu. vill ha ett gratis extra kort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nordea kör med sitt Säkra kortköp på internet efter att de tog bort tjänsten e-kort. En sammanfattning är att man får tillfälligt öppna kortet för internet köp om sidan inte har Verified by Visa betalning. Tycker det har fungerat bra hittils.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Det går ju att ha ett annat konto kopplat till kortet, så har man bara en viss summa på kort-kontot.
Samt som nordea har det är ganska smidigt, ska man handla från andra länder via nätet får man tillåta kortet göra det i typ 60 minuter, sedan stängs det igen.

Skrivet av Dew87:

Nordea kör med sitt Säkra kortköp på internet efter att de tog bort tjänsten e-kort. En sammanfattning är att man får tillfälligt öppna kortet för internet köp om sidan inte har Verified by Visa betalning. Tycker det har fungerat bra hittils.

Mjo, men det funkar inte när dem inte drar summan direkt, vissa butiker drar inte summan förrän dem skickar varan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB