Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Ett tecken som jag brukar dock använda ofta är @. Den borde komma som egen tangent nu. Osmidigt att trycka ctrl+alt+2.

Varför inte använda "Alt Gr", dvs högra alt-knappen och sedan 2:an? Ctrl + Alt + 2 låter onödigt klumpigt.

Permalänk
Medlem

Windows knappen som får mig att stänga ner spel till skrivbordet när jag spelar...grr

Permalänk
Medlem

winkey, num lock, scroll lock, print screen, delete, insert, f1-6. R-shift, R-ctrl, capslock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag tycker också att det är märkligt att ingen verkar använda det. Det är jättesmidigt om man t.ex. vill komma till toppen av en hemsida eller forumtråd utan att behöva scrolla i tusen år. Själv använder jag de flesta tangenterna åtminstone någon gång då och då men jag har nog aldrig använt scroll lock, meny, ALT GR eller större/mindre än-knappen.

Samma sak med F-tangenterna som jag bara använder för att komma in i BIOS och liknande.

Mycket kan nog ha att göra med hur van man är att använda dom. Själv är jag dålig på att nyttja home/end. Men jag vet att dom fyller en väldigt användbar funktion. Speciellt om man skriver texter eller t.ex. programmerar.
Har dock inte muskelminnet för det riktigt än men får man in det så kan man spara väldigt bra med tid överlag.

Tror det är vår sekreterares mest använda knappar (home/end dvs.)

Annars är väl scroll lock den knappen jag aldrig använder vanligtvis, om det nu inte vore så att jag har mappat den till att ta print på aktiv applikation, ladda upp på server, och kopiera URL:n till den för att på ett enkelt och snabbt sätt dela prints med andra.

Även interesting att många inte använder win knappen. En av dom knappar jag använder mest. Så jag startar 99.9% av alla program.

win -> "fire" -> enter, så är firefox startat. Gör så för alla program, så slipper jag jävlas med att leta reda på ikoner eller knappar här och där. Använder mig dock av en ganska stor mängd olika program.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Vissa tangentbord har någon knapp till vänster om Right Ctrl som ser ut som en liten meny tror jag. Har för mig att den högerklickar där pekaren är på skrivbordet. Råkade nämligen få med en tangent som användes ofta när jag dammsög ett gammalt tangentbord för länge sedan. Orkade inte leta i dammsugarpåsen så den mindre viktiga tangenten fick byta plats.

Skrivet av Lorault:

Jag är inte 100% säker men gissar på att jag skulle klara mig utan F knapparna. Alla fall några av dem.

Ett tecken som jag brukar dock använda ofta är @. Den borde komma som egen tangent nu. Osmidigt att trycka ctrl+alt+2.

Visste inte ens om denna kombination, "Alt gr"+2 är lättare

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tracenewbie:

Visste inte ens om denna kombination, "Alt gr"+2 är lättare

Detta kommer upp någon gång om året på forumet; inte sällan på Linuxforumet när folk undrar varför de inte kan skriva specialtecken

Jag minns exempelvis en viss diskussion i frågan:

Skrivet av phz:

AltGr » Control + Alt as a substitute — relevant Wikipedianotis.

Att Ctrl + Alt tydligen kan användas som ett substitut till AltGr verkar vara någon märklig kvarleva sedan 80-talet, då IBM gjorde tangentbord enbart till amerikanska marknaden. Då inga AltGr-kombinationer användes just då så skippade de helt enkelt denna tangent. När det sedan visade sig att AltGr behövdes (för internationella marknader, men även sedermera i amerikansk layout) så införde Microsoft i Windows Ctrl + Alt som en "sista utväg" för de som satt på tangentbord utan AltGr, och sedan verkar det ha levt kvar tills idag.

Detta gör tydligen också att det inte går att använda Ctrl + Alt-genvägar i Windows separat från AltGr idag, men jag kan inte testa detta just nu. Jag var överhuvudtaget inte medveten om att Ctrl + Alt == AltGr i Windowsmiljö innan denna tråd; det gör mig frågande till var du lärt dig detta i stället för att använda AltGr .

…där jag här återigen kan fundera på var man lär sig använda Ctrl+Alt till att börja med .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Funkar Alt Gr + Delete? (Har ingen windowsdator hemma, annars hade jag provat)

Permalänk
Inaktiv

Hehe, syns ganska väl hur många använder sina datorer. Väldigt intressant att följa vad folk använder här.

Permalänk
Medlem

K har jag insett, hade problem med att Nvidias Shadowplay kortkommandon blev global efter en uppdatering och mitt K slutade fungera, blev riktigt handikappad och va jag letade innan jag hitta vad som var fel

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Khers:

Funkar Alt Gr + Delete? (Har ingen windowsdator hemma, annars hade jag provat)

Mitt eget inlägg som jag citerade tidigare är lite inkomplett där: det är snarare så att

   Ctrl+Alt ≈ AltGr

än

   Ctrl+Alt = AltGr

Vad jag förstår gäller likheten främst just att skriva specialtecken, men inte nödvändigtvis för alla tangenbordsmappningar. Det är rekommenderat att inte använda Ctrl+Alt som modifierare för att undvika att ett program råkar utföra någon handling när någon egentligen bara ville skriva sitt favorittecken: https://blogs.msdn.microsoft.com/oldnewthing/20040329-00/?p=4...

Som direkt svar på din fråga, så enligt första kommentaren i länken ovan: nej.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

I terminalläge finns inte Ctrl+Shift på samma sätt. Där går bara Alt att använda som kvalifierare. Alt brukar kallas Meta under Unix/Linux.
Shift och Alt Gr används istället för att kunna trycka koder som Ctrl+_ eller Ctrl+[ då man får fram dessa bokstäver med Shift resp. Alt Gr.

Själv tycker jag annars att användning av Alt för allt annat än specialtecken borde förpassas till historien i moderna användargränssnitt. Det vore bättre med två modifierare för specialtecken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Beror på om man är en Power User eller inte. Typ de som är på Apples trådlösa är väl de man behöver (förutom den översta raden kanske).

D.v.s. vet man om Alt+F4 så behöver man F4 och då blir Fn-tangent bökigt, programmerar man så vill man ha PrintScreen, F11/F12 osv. Och det är bra att ha några extra "oanvända" att binda till även för spel.

Själv måste jag ha standardlayout med alla tangenter med rätt storlek och plats, men numpad använder jag aldrig, men det är väl bra för revisorer. Önskar alla tangentbord levererades utan, så slapp man betala MER för ett tangentbord utan numpad än ett med Och alla skulle ha mus och tangentbord framför sig på bordet på ett vettigt sätt istf musen ---------------------------> over there

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Scroll lock
pause/break
nollan, kommatecknet och minus/binde-strecket på numpad
Knappen med olika tecken ovanför tab och till vänster om 1
Knappen till vänster om högra ctrl-knappen som tydligen högerklickar på det i fokus? Har faktiskt aldrig ens tryckt på den, trodde det var typ skriv ut eller nåt lol. Kommer möjligtvis börja använda den till att byta namn på filer på laptopen när jag ligger i sängen.

Resten används på ett eller annat sätt

Permalänk
Avstängd

Scroll Lock och Pause/Break används ej annars använder jag nog de flesta även om vissa knappar används oftare av misstag än med mening som Insert och Caps Lock. Insert koms åt när jag ska trycka backspace och Caps när jag trycker på A då och då, sjukt irriterande. Insert är för övrigt ganska meningslös egentligen även om jag förstår nyttan, skriver jag fel någonstans så markerar jag det felstavade ordet när jag navigerar mig tillbaka med pilknapparna och Ctrl genom att hålla in Shift när jag kommit fram till det felaktiga ordet. Caps kan vara bra ibland men så svårt är det inte att hålla in Shift för de få tillfällen man skriver med bara caps liksom.

Menyknappen används en del men mer förr tror jag. Ju mer tangentbordsgenvägar man lär sig desto mindre behövs ju den menyn förstås, som F2 för rename. Men det är ändå smidigt att slippa flytta handen till musen, och sen pekaren till rätt ställe, när man behöver komma åt något menyalternativ.

Home och End är väldigt viktiga för mig då jag programmerar. Windowsknappen är sjukt användbar i mina ögon, Win + R lär användas minst några gånger varje dag exempelvis. Sen har jag lagt in en del egna genvägar på den också, som Win + V som kopierar in men ökar första heltalet med ett, rätt trevligt när man skriver exempelvis enhetstester. Typ om jag ska skapa tio likadana dummyobjekt. Win + S skriver in min långa och komplicerade mailadress till jobbmailen som också används för diverse inloggningar och så. Osv.

Permalänk

Alla utom dom jag använder.

Permalänk
Inaktiv

Jag klarar mig utan många tangenter självklart använder jag dock alla. Scroll lock skulle jag ej klara mig en sekund utan, då jag använder den så ofta. Dock inte alls vad den är till för utan jag gör egna lösningar. Det är otroligt smidigt med en "vippknapp" som man kan använda lite som man vill.

Angående de som säger att de klarar sig utan Break, ja de brukar nog inte koda VBA i Excel. Vops en evighetsloop, vad gör jag nu, ska jag trycka på Break eller blir det den stora Svenske knappen (reset) som finns på chassit?

Permalänk
Medlem

Meny-knappen och majoriteten av F* knappar.
Men använder insert/home/end/PgUp/PgDwn/scroll/pause/prnt screen rätt sällan så skulle egentligen kunna offra dessa