Permalänk

pc bygge för runt 20 k

Hallå!
Tänkte försöka bygga ihop en dator med hyfsade komponenter men insåg att jag inte har så bra kunskap med vad som är bra å prisvärt. Innan har jag bara köpt taurus datorer från inet, och visst har jag varit nöjd, men börjar fundera på om man kan få lika bra, t.o.m bättre dator för samma pengar eller mindre.
Sedan vet jag inte heller om jag är fel ute tidsmässigt heller? är det värt att vänta ett halvår eller nått för att det kommer ut nya modeller av delar då?
Just nu sitter jag å min fru å delar på hennes dator (en taurus som kostade 13 000 för 3 år sedan) och det funkar juh å spela allt, inte på högsta men allt ser okej ut iaf (bf1, ow,pubg m.m). nu när min gammla taurus overkill har gett upp så vill hon att jag ska köpa en ny så hon får ha sin i fred. Hade vsrit gött att kunna kräma på lite i destiny 2 å även att den ska hålla ett tag med.

Här kommer mina punkter som jag vill ha med min dator:
Budget ligger kring 20 000.
är lite intresserad av att köpa ett htc vive så att den ska klara det med.
köpte en ny skärm i somras, en https://www.inet.se/produkt/2200829/asus-27-rog-swift-pg278qr... , så det hade ju varit skoj om man kunde få upp de flesta spelen med den refresh raten på bra grafik.

mycket tacksam för hjälp! mvh/Simon

Permalänk
Medlem

@Simsson87:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10653663/

Ett paket att utgå ifrån. ett 1080ti är att rekommendera om du ska spela på 1440p med högre inställningar och få upp din FPS. Du har en del utrymme här upp till 20 000kr om du vill uppgradera någon specifik komponent osv. En ryzen 1600 med stockkylare fungerar fint, speciellt om den ska överklockas.

Det tillkommer även kostnad för montering 699 samt en tusenlapp för OS oem om du vill att Inet ska montera datorn åt dig. Då är du uppe i cirka 18 000kr.

Permalänk

FD R5 är i stort ett bra chassie, men behöver du inte DVD spelare så gå på ett FD S/C istället.

Detta pga hårddiskburen i R5 stör ut luftflödet från frontfläktarna.

OS finns att köpa på tex Kinguin för 2-300:- Win 10 64 OEM.

Permalänk

oj vad fort man fick svar! jättebra tips!
Är ryzen lika bra som intel eller det spelar kanske ingen roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Simsson87: Intel är snäppet vassare för spel i dagsläget pga snabbare singeltrådprestanda. Däremot köper du t.ex. en 7700k nu köper du 4 kärnor / 8 trådar som i dagsläget är på väg att bli utdaterat. Ska du investera nu bör du därmed satsa på en Ryzen 1600 6k/12t som dessutom är över tusenlappen billigare än intel som du klarar dig fint på eller invänta coffee lake under hösten.

Edit: Jämförelse av CPU du kan kika på

Permalänk

När det gäller enbart spel så ligger faktiskt Intel lite över Ryzen, 7700k cpu är mycket bra, men den lider också av intermittenta tempspikes.

Detta gäller då inte i alla scenarion och speltitlar.

Fortfarande så är en hög singlecore prestanda att föredra i många speltitlar, däremot så kommer fler spel framöver vara optimerade för flera cores och trådar.

När det gäller tunga applikationer och vissa speltitlar så är Ryzen att föredra, men allt beror på vilka spel du ska spela.

Kommande Intel Coffe lake kommer nog mest troligt bli den cpu som tar över i spelriggarna.

Nackdelen med Ryzen är att den inte är klockbar över 4GHz

Permalänk

okaj! ja det låter juh bättre
Ursäkta om jag ställer dumma frågor men man behöver ingeb mer kylning eller så? har bara kollat på taurus burkar innan so. är betydligt mycket dyrare med men alla har ju vattenkylning å grejer med sig. men det kanske inte behövs?

Permalänk

@peckapekan är det värt att vänta tills processorn kommer? när kommer den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simsson87:

okaj! ja det låter juh bättre
Ursäkta om jag ställer dumma frågor men man behöver ingeb mer kylning eller så? har bara kollat på taurus burkar innan so. är betydligt mycket dyrare med men alla har ju vattenkylning å grejer med sig. men det kanske inte behövs?

Om du ska köra CPU i stock speed eller med viss överklockning fungerar Ryzens medföljande luftkylare alldeles utmärkt.

Permalänk

men är det värt att vänta på coffe lake om man ändå inte ska hålla på å överklocka så mkt å sånt (då jag är för novis för sådant) eller klarar man sig lika bra med en ryzen?

Permalänk
Medlem

@Simsson87: Om du väntar på coffee lake så kommer du i princip få samma typ av processor som en ryzen 1600 fast med betydligt högre klockfrekvenser vilket medför en högre prestanda i applikationer som drar nytta av detta, bla spel. Speciellt om du inte ska överklocka. Med det sagt så klarar du dig bra på en ryzen och den ger framförallt mycket prestanda för pengarna med tanke på dess prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simsson87:

men är det värt att vänta på coffe lake om man ändå inte ska hålla på å överklocka så mkt å sånt (då jag är för novis för sådant) eller klarar man sig lika bra med en ryzen?

Om du inte ska överklocka och vill köra AMD. Så kan du köpa en Ryzen R5 1600x R7 1700x eller R7 1800x. De är samma processorer som sina versioner utan X fast med högre frekvenser från fabrik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simsson87:

Om du inte har jättebråttom så skulle jag vänta på Coffee Lake, det är vad jag gör. Den kommer säkerligen göra bättre ifrån sig (i spel) än vad Ryzen gör, men den kommer också att vara dyrare (iallafall än R5).

Med det sagt så är Ryzen också en bra processor, men ännu har Intel de snabbaste processorerna för spel.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du inte ska överklocka och vill köra AMD. Så kan du köpa en Ryzen R5 1600x R7 1700x eller R7 1800x. De är samma processorer som sina versioner utan X fast med högre frekvenser från fabrik.

då måste man väl slänga i kylning med på de processorerna?

Permalänk
Medlem

@Simsson87: japp de medföljer ingen kylare på X modellerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simsson87:

då måste man väl slänga i kylning med på de processorerna?

Jo fast du kan köpa en kylare för 300kr som fungerar utmärkt. Ex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

men klarar man sig ett bra tag med r5 1600 eller ska man gå upp till en r7 1700 så man slipper byta ut direkt?

Permalänk
Medlem

@Simsson87:

En 1600X bör hålla ett tag, så ta den om det är de du siktar på. En 1700X kommer alltid vara bättre, men det gäller allt
Mitt förslag:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10654638/

Permalänk
Avstängd

@Simsson87: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10654823/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

tack som bara den för alla svar å tips! funderar ändå nästan på att vänta på coffe lake så man inte lägger nästan 4 k på en processor å sen kommer det en föe amma pris om en månad eller nått som är bättre. samtidigt kan man ju inte tä ka så hela tiden heller, då får man aldrig köpt ngt. ska plocka isär min gamla dator å se om man kan använda några delar från den som t.e.x själva chassit, kanskr nätagget m.m så spar man in ytterligare några kronor 🤣

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simsson87:

tack som bara den för alla svar å tips! funderar ändå nästan på att vänta på coffe lake så man inte lägger nästan 4 k på en processor å sen kommer det en föe amma pris om en månad eller nått som är bättre. samtidigt kan man ju inte tä ka så hela tiden heller, då får man aldrig köpt ngt. ska plocka isär min gamla dator å se om man kan använda några delar från den som t.e.x själva chassit, kanskr nätagget m.m så spar man in ytterligare några kronor 🤣

Då kan du likväl vänta på Cannonlake som lanseras under 2018.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk

min gamla burk https://imgur.com/gallery/vDhYr

tror ni det går att använda det här chassit å det gamla nätagregatet?

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Då kan du likväl vänta på Cannonlake som lanseras under 2018.

ja det är ju der, man kan ju fan vänta ihjäl sig. men tror det blir ett köp nu iaf, frugan tjötar på mig om atr hon vill ha sin dator i fred ☺

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simsson87:

min gamla burk https://imgur.com/gallery/vDhYr

tror ni det går att använda det här chassit å det gamla nätagregatet?

Nätaggregatet bör du byta, var länge sen OCZ slutade sälja nätaggregat. Chassit kan du väl återanvända, men det finns klart bättre alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simsson87:

Att Intels nya 6 kärniga skulle vara billigare är osannolikt.
räkna med en dyrare tusenlapp är min gissning.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simsson87:

men klarar man sig ett bra tag med r5 1600 eller ska man gå upp till en r7 1700 så man slipper byta ut direkt?

Jag tror en 1600 fungerar utmärkt länge. Anledningen till att jag valde en 1700 istället var mest en impuls grej när jag stod i butiken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10656928/

tror det lutar åt det här, vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simsson87:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10656928/

tror det lutar åt det här, vad tror ni om det?

Ja det ser bra ut. Lite dåligt med lagring men du kanske tar hårddiskar från en gammal dator? Har du råd så försök välj en 480/500GB SSD istället.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det ser bra ut. Lite dåligt med lagring men du kanske tar hårddiskar från en gammal dator? Har du råd så försök välj en 480/500GB SSD istället.

Ja precis, hade tänkt å ha windows å 1 eller 2 spel som man spelar för tillfället där å sen resten på en vanlig 1tb hårddisk.

Permalänk
Medlem

@Simsson87:
Jag skulle satsa på en kylare och överklockning på den. R7 1700 ligger bara på 3GHz i standardutförande och med tanke på IPC-skillnaden emellan Ryzen och I5/I7 så blir skillnaden i enkeltrådad prestanda lite för stor om även klockfrekvensen är låg. Då är det bättre att köra på en 1600X med kylare (den ligger på 3,6GHz i standard, vilket är 20% högre, jämfört med 25% färre kärnor). Flera kärnor är bra, men inte om det är på bekostnad av den enkeltrådade prestandan.