Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skapa bootbar USB för en Mac Pro 1.1 i Windows

Permalänk
Medlem

Skapa bootbar USB för en Mac Pro 1.1 i Windows

Hej Linuxfolk!

Jag sitter för närvarande med en Mac Pro 1.1 som har en pajj OS X 10.6 installation på sig. Nu tänker jag att jag ska installera Linux på den, helst Mint 18.

Men då kommer problemet. Eftersom att Apple är vad dom är så kan man ju så klart inte bara skapa en bootbar USB med linux och sedan tuta och köra. Det ska krånglas något in i norden.

Jag behöver er hjälp. Jag har testat allt mellan himmel och jord och får inte burkjaekeln att hitta mitt USB-minne. Det jag läst mig till är att jag ska ha ett USB minne som är GPT samt att FAT32 verkar vara en bra idé. Jag har testat att använda nya Mint-ISO filer, gamla Ubuntu 12 filer och allt där i mellan. Jag har tillochmed testat någon speciell Ubuntu 14.04 ISO med "+mac" i namnet, den skulle tydligen göra susen. No deal.

Jag sitter på en Windows 10 burk.

SNÄLLA HJÄLP MIG. Att installera OS X är inte ett alternativ, jag använder hellre burken som ankare i båten än att förkorta mitt liv med sådan dynga.

Permalänk
Medlem

Kolla om USB-stickan är av modell "removable mass storage" och inte bara av "mass storage"

Det kan vara en himla skillnad på om man lyckas eller inte.

Flertal stora, kända USB-sticke tillverkare har haft batcher där den biten är felsatt (och blir "mass storage") och man kan inte göra något åt det utan det handlar om att köpa sticka av rätt sort.

vidare: CD/DVD-skiva eller USB-sticka skall sitta i datorn innan man slår på strömmen, detta kollas vid POST och det är för sent när BIOS-alternativen dyker upp etc.

slutligen - när inget annat fungerar - prova ifrån en bränd CD/DVD-skiva via USB DVD-läsare (om datorn inte har en DVD-läsare redan), många av dom spärrarna som finns för USB-stickor är inte implementerade om det startar på optisk media

Permalänk
Medlem

Tycks minnas att dessa inte kan boota från USB. Du behöver bränna en dvd med det linux du vill ha. Verkar finnas en hel del guider online. tex denna: https://www.tonymacx86.com/threads/how-to-install-linux-on-ma...

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Kolla om USB-stickan är av modell "removable mass storage" och inte bara av "mass storage"

Det kan vara en himla skillnad på om man lyckas eller inte.

Flertal stora, kända USB-sticke tillverkare har haft batcher där den biten är felsatt (och blir "mass storage") och man kan inte göra något åt det utan det handlar om att köpa sticka av rätt sort.

vidare: CD/DVD-skiva eller USB-sticka skall sitta i datorn innan man slår på strömmen, detta kollas vid POST och det är för sent när BIOS-alternativen dyker upp etc.

slutligen - när inget annat fungerar - prova ifrån en bränd CD/DVD-skiva via USB DVD-läsare (om datorn inte har en DVD-läsare redan), många av dom spärrarna som finns för USB-stickor är inte implementerade om det startar på optisk media

Skrivet av Aiwi:

Tycks minnas att dessa inte kan boota från USB. Du behöver bränna en dvd med det linux du vill ha. Verkar finnas en hel del guider online. tex denna: https://www.tonymacx86.com/threads/how-to-install-linux-on-ma...

Jag har också tänkt i dessa banor men jag kan motbevis båda teserna rakt av. Jag har nämligen lyckats installera OS X 10.6 via USB på burken. Den installationen är dock borta nu, då jag försökte göra en fuling genom att installera linux på diskewn i en annan maskin och sedan flytta över den till Mac'en.

Vet inte riktigt hur jag ska lyckas få in en skiva i fanstyget dock. Kommer inte in i nått operativsystem och knappar för att öppna optiska läsare lyser starkt med sin frånvaro. Finns det någon magisk tangentkombination man ska trycka för att öppna upp den optiska läsaren? Säga ordet vänn på alviska kanske?

EDIT: Har läst guiderna du skickade. Är dock blott en vanlig dödlig människa som använder Windows 10, så inget av det ahn skriver går att applicera i min värld.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg så noga, det var ett tag sedan, men med en del möss kan man hålla ner höger musknapp vid uppstart och få ut skivläsaren. Eller hålla ner option-knappen så man får fram bootmenyn och därefter trycka F12 eller nåt skumt på tangentbordet. Ett helt hevlete, det där med Macar och bootningar. Skulle felsöka en Macbook Pro och lyckades knappt boota felsökningsskivan.

Jag tror iaf att en äldre version av linux med mac-stöd, typ den som du redan verkar ha tagit hem, utbränd på skiva är det som gäller. Sedan kan man uppdatera så långt det går efter installationen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

@bagfalls: att hålla in option ska räcka efter pipet för att starta startup-managern... man kan sen stoppa i usb-sticka & se om den dyker upp där, gör den inte det är den inte rätt konfigurerad (minns inte när dom gick från 32 till 64-bit) men äldre mac:ar har 32-bit boot-loader så det kanske du missat...
sen cmd+r vid start leder till recovery-mode, där du får tillgång till terminalen och skivverktyg osv...

tillägg: jo på länken https://www.tonymacx86.com/threads/how-to-install-linux-on-ma... är det första han skriver "strip the 64-bit efi bootloader"... såattehh, där har du nog problemet

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Allt löste sig till slut. Jag övergav USB-lösningen och använde en DVD istället. Fungerade prima! Nu sitter jag med Mint 18.1 på min Mac Pro, och kan inte vara mer nöjd.

Permalänk

Sitter själv med en MacPro1,1 (ej den i signatur) med ATI X1900 XT-grafik som jag vill installera Windows 7 (64 bit) på för att köra några gamla spel (på LAN-partaj).

Tror problematiken handlar om att EFI på MacPro1,1 är 32 bitars och det ställer till det när man vill installera 64-bitars operativ från USB-sticka. Hittar inte min Windows 7-installations-DVD annars hade jag nog kört på den som du gjorde. Får klura vidare…

Skrivet av bagfalls:

SNÄLLA HJÄLP MIG. Att installera OS X är inte ett alternativ, jag använder hellre burken som ankare i båten än att förkorta mitt liv med sådan dynga.

Haha, fattar inte hur du kan tycka det är så illa med OS X/MacOS – gillar de flesta sakerna i användargränssnittet mer än övriga operativ jag testat. Men Linux Mint är alltså sååå mycket bättre?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma