Permalänk
Medlem

Alternativ till Microsoft Word

Hej! Jag arbetar med en uppsats i OS X på min MacBook. Apples alternativ till Microsofts Word heter Pages. Pages är det program som jag har använt mig utav nu till en början men känner att jag skulle vilja ha mer valmöjligheter. Jag minns att jag trivdes bra med Microsoft Word när jag arbetade med programmet för några år sedan och känner att det kan vara ett bra alternativ att återvända till. Däremot är det en saftig prislapp på Word och min fundering är ifall det finns några andra goda alternativ.

Jag har hört talas om OpenOffice men känner annars inte till vad det kan erbjuda. I brist på kunskap inom området vänder jag mig därför till och hoppas på att ni kan bidra med era erfarenheter. Det kanske till och med finns andra program som jag inte känner till. Dela gärna med dig av dina tankar!

Permalänk
Skrivet av KonradA:

Hej! Jag arbetar med en uppsats i OS X på min MacBook. Apples alternativ till Microsofts Word heter Pages. Pages är det program som jag har använt mig utav nu till en början men känner att jag skulle vilja ha mer valmöjligheter. Jag minns att jag trivdes bra med Microsoft Word när jag arbetade med programmet för några år sedan och känner att det kan vara ett bra alternativ att återvända till. Däremot är det en saftig prislapp på Word och min fundering är ifall det finns några andra goda alternativ.

Jag har hört talas om OpenOffice men känner annars inte till vad det kan erbjuda. I brist på kunskap inom området vänder jag mig därför till och hoppas på att ni kan bidra med era erfarenheter. Det kanske till och med finns andra program som jag inte känner till. Dela gärna med dig av dina tankar!

Google Documents

Permalänk

Är i princip Microsoft Word fast i moln format

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Libreoffice eller OpenOffice är bra. Google docs är också toppen, verkligen jättesmidigt att ha allt i webbläsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Autocorrect
Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Är du student? I så fall kan det vara så att du får office 365 gratis av skolan.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

LibreOffice
https://sv.libreoffice.org/om/
OpenOffice
https://www.openoffice.org/sv/

OpenSource projekt båda två, har använt båda och tycker dem fungerar väl.

Finns Koffice, vilket är officeprogram utvecklade av KDE
https://www.kde.org/applications/office/
Aldrig använt

Likaså finns NeoOffice (enbart för MAC)
https://www.neooffice.org/neojava/en/index.php
Aldrig använt

Alla ska till min bästa vetskap vara Open Source.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Har använt open office i flera år nu, tycker det är det bästa office programmet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Har använt open office i flera år nu, tycker det är det bästa office programmet.

Testa LibreOffice, all större utveckling har flyttat dit sen Oracle tog över projektet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@KonradA: Om du ska ha det till Windows 10 så rekommenderar jag SoftMaker FreeOffice ( länk ), dock måste man registrera sej med e-mail för att få en gratis licensnyckel. Svensk ordbok som tillägg finns för FreeOffice.

Jag hade LibreOffice tidigare ( Win 10 ) men av någon oförklarlig anledning ville det inte alltid fungera när jag behövde använda det, så valet blev FreeOffice istället.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Om du ändå behöver molnlagring är Office 365 jättebilligt.

598 kr på Webhallen för Office och 1 TB på Onedrive i ett år. Det blir under 50 kr/mån.

Då kan du dessutom hitta erbjudanden på Office 365 lite varstans också.

Jag använder bägge så för mig är det superprisvärt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vi brukade köra openoffice innan jag fick en office-licens.
Så gott som samma program ,bara att funktionerna bytt namn

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Är du student? I så fall kan det vara så att du får office 365 gratis av skolan.

Som Morotis sa, kontrollera om din skola har det här: https://products.office.com/sv-se/student/office-in-education
Sjukt smidigt. Jag tjatade i 1,5år på Nackademin att de skulle ansluta sig till det och tillslut gjorde dom det

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Använder du inte office mer avancerade funktioner finns det ingen anledning att köra office. Det är ju mer när man använder script och automatiserar med data från all världens hörn som MS office fortfarande sticker ut.
Säger som flera andra, kör libreoffice eller något annat, är det bara Word som är intressant så finns det många alternativ på http://alternativeto.net/software/microsoft-word/

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba och utförliga svar. Jag testade att se om min skola var ansluten till 365 men fick det inte att fungera. Det blir nog att testa och installera OpenOffice och hoppas att de har bra stavningskontroll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använd inte OpenOffice! Det har inte utvecklats sedan 2011, numera har LibreOffice tagit över utvecklingen av det projektet.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Använd inte OpenOffice! Det har inte utvecklats sedan 2011, numera har LibreOffice tagit över utvecklingen av det projektet.

Tack för tipset! Då ska jag installera LibreOffice istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp word. Bara bita i det sura äpplet.

Jag har nog testat 5-7 olika ersättare till word och de bästa saknar kritiska funktioner till de värsta som krashade och gjorde min rapport korrupt, det vara bara börja om från början (1v jobb borta).

Är du på universitet och ska skriva B eller C uppsats så är de så mycket krav på formatet att det är svårt att uppfylla allt utan att använda Word. Ofta är de templates man använder skrivet i Word.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Har du ett MS-konto (Hotmail exempelvis, eller XBox) eller skapar ett så kan du använda Office Online i begränsade versioner. Funkar förvånansvärt bra så det kan vara värt ett försök. Office.com tror jag adressen är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Techs:

@KonradA: Om du ska ha det till Windows 10 så rekommenderar jag SoftMaker FreeOffice ( länk ), dock måste man registrera sej med e-mail för att få en gratis licensnyckel. Svensk ordbok som tillägg finns för FreeOffice.

Jag hade LibreOffice tidigare ( Win 10 ) men av någon oförklarlig anledning ville det inte alltid fungera när jag behövde använda det, så valet blev FreeOffice istället.

Blev lite sugen på att pröva. Har snabbkollat sajten, men hittade inget på direkt rak arm. Vet du om FreeOffice kommer i 64bit och hur det står sig emot libreoffice? Tänkte mest på den brutala skillnaden i storleken på installationsfilen. Jag vill ha ett rent system och undviker att installera saker som jag sedan får avinstallera, så t.om. om ordbehandlaren blir det frågor

Permalänk
Inaktiv

Microsoft Offie är nog i slutändan precis vad man vill ha och behöver. Visst, har man låga krav är ju LibreOffice acceptabel men som personen ovan nämner så kan man inte räkna med kompatibilitet.

Microsoft Office 365 i två av de billigare utgåvorna kostar inte så fasligt mycket: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2614986 & https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1639969 men det är samtidigt en tjänst/abonnemang för ett år. Home & Student 2016 är betydligt dyrare men räcker istället längre än ett år, exempelvis: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3332011 & https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3332081

Detta är ju något din skola/mecenat borde kunna fixa dock.

Jobbar man på ett företag med Enterprise-avtal hos Microsoft finns det mindre välkända Home Use Program via Microsoft. I ditt fall gäller den förmodligen inte då jag förstod det som att du är heltidsstudent men för någon annan som läser tråden så kan det vara det billigaste alternativet: http://hup.microsoft.com/

Permalänk
Medlem

Latex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag vill ha ett rent system och undviker att installera saker som jag sedan får avinstallera, så t.om. om ordbehandlaren blir det frågor

Varför inte använda WordPad i Windows? Microsoft Word och liknande behövs först i ett senare skede när man är i behov av korrekturläsning, kommentarer och ska fastslå layouten. Sedan finns även Word Online ( https://office.live.com/start/Word.aspx ) som är helt gratis

Här kan du annars se alternativ till Microsoft Word:
http://alternativeto.net/software/microsoft-word/?platform=wi...

Permalänk
Medlem

Jag ska skriva c-uppsats och behöver därför ha stöd för formalia i form av försättsblad. Det funkade inte i Apple Pages.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Blev lite sugen på att pröva. Har snabbkollat sajten, men hittade inget på direkt rak arm. Vet du om FreeOffice kommer i 64bit och hur det står sig emot libreoffice? Tänkte mest på den brutala skillnaden i storleken på installationsfilen. Jag vill ha ett rent system och undviker att installera saker som jag sedan får avinstallera, så t.om. om ordbehandlaren blir det frågor

Jag förstår dej, anledningen till att jag letade efter alternativ till LibreOffice var just för att LibreOffice inte fungerade när jag behövde använda den, trots att jag t o m avinstallerade den och installerade tidigare versioner. Trots det så krävdes det en omstart av PCn ( ! ) för att LibreOffice skulle sparka igång.

Softmaker FreeOffice installerades i mappen "Program Files (x86)", vilket skvallrar om att det är x86 dvs 32-bitars. Att det är 32-bitars är inget egentligt hinder, det fungerar i ett x64 ( 64-bitars Windows ) ändå. Jag har Win 10 x64 och det är inga problem.

Mappen "SoftMaker FreeOffice" efter installation tar upp 84.2 MB ( "Size on disk" ) på min M.2 SSD, själva installationsfilen "freeoffice2016.exe" tar 78.4 MB ( "Size on disk" ) enligt Utforskaren.
Jag vill också påpeka att jag inte har installerat något tillägg ännu t ex svensk ordbok, men dom borde inte vara så stora.

Eftersom jag nyligen har installerat FreeOffice så kan jag inte påstå huruvida det är bättre eller sämre än LibreOffice sett till utseende, funktioner, stöd för tillägg osv. Men FreeOffice fungerar när jag behöver använda det, vilket inte var fallet med LibreOffice... tja, dra dina egna slutsatser

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

LaTeX is the shit för uppsatser. Nackdelen är att det tar lite tid att "kallstarta", så för en enskild uppsats är det inte mycket att hänga i granen om man inte redan är insatt eller har en färdig template. Sitter du dock med ett antal år på högskolan framför dig är det väl värt tiden. Absolut inte ett måste, men det är inte utan anledning att de flesta jag introducerat det för de senaste tre åren själva kom att använda det utan min inblandning. Källhantering blir en barnlek, inget fokus på typsättning när man väl har en mall man är nöjd med, plattforms- och editoroberoende, underlättar kollaborativt skrivande, och så vidare.

Annars, om varken LaTeX eller Word är ett alternativ så står nog Libreoffice på tur.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv

Att skriva uppsats i latex är ju största skämtet, ni kan inte mena allvar. Har du inte råd (eller får det av skolan) med Office så använd Office Online eller Google Docs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Att skriva uppsats i latex är ju största skämtet, ni kan inte mena allvar. Har du inte råd (eller får det av skolan) med Office så använd Office Online eller Google Docs.

Tro mig, den 20 sidiga instruktionen vi fick på UU för hur en vetenskaplig rapport skall skrivas är otevdtydigt enklast att sätta upp med Latex. Vi gjorde det i OpenOffice (back in tha day) och det blev ett jävla administrationsjobb efter vi passerat kanske 30 sidor.. hade jag gjort det idag har jag definitivt skrivit i Latex. Å skulle inte drömma om att använda något annat proffesionellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garmzon:

Tro mig, den 20 sidiga instruktionen vi fick på UU för hur en vetenskaplig rapport skall skrivas är otevdtydigt enklast att sätta upp med Latex. Vi gjorde det i OpenOffice (back in tha day) och det blev ett jävla administrationsjobb efter vi passerat kanske 30 sidor.. hade jag gjort det idag har jag definitivt skrivit i Latex. Å skulle inte drömma om att använda något annat proffesionellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror dig inte, hehe. Jag skulle aldrig skriva uppsats i latex, iaf inte medan man skriver. Om man vill föra över det efteråt kan man väl göra det.