Undvek att bli scammad på Tradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Visste inte att man kunde få gratis via skandiabanken, det är förstås bra. Men hur fungerar det då, måste man ha ett konto på swedbank som swishpengar hamnar i och sedan föra över det till sitt vanliga konto?

På Skandiabanken har man ett riktigt konto med full internetbank (som också är gratis). Ska man ha kort får man betala en månadsavgift efter första året.

Skrivet av Trunk:

Jaja, lite off topic kanske men oavsett så är det ytterligare en anledning till att seriösa säljare kan erbjuda swish.

Huruvida banken har bättre villkor för dess kunder är i det här fallet irrelevant. Forex är fortfarande en relativt liten aktör och min erfarenhet är att bedragare nästintill uteslutande använder mindre aktörer, det är därför jag reagerar lite extra. Jag säger inte att Forex på något sätt är osäkert (jag har ingen aning) utan det har bara blivit så under åren.
Som jag sa så var det dessutom inte därför jag trodde att säljaren var en bedrage, det var först när han började skriva att han inte hade bank-id eller på något annat sätt kunde legitimera sig.

Verkar som många i den här tråden har lite dålig koll på hur de faktiskt kan skydda sig när de köper något. Att de kan legitimera säljaren hjälper inte särskilt mycket (visst, ni kan stämma dom i tingsrätten, lycka till...)

Det finns bara två "säkra" alternativ på Tradera: Klarna och PayPal. Dessa lovar att man får tillbaka pengarna om man inte får varan (till och med PayPal är lite tveksamt då Tradera försöker undkomma PayPals garantier vid problem).

Swish till Tradera eller till säljaren direkt är INTE säkert. Betalning med bankkort till Tradera direkt är INTE säkert (i alla fall inte om man betalar med Swedbank-kort). Betalar man med kreditkort och inte har Swedbank borde kortutgivaren kunna häva köpet även när Tradera trilskas (vilket de alltid gör vid problem).

Betalning till bankkonto är lika osäkert oavsett vilken bank. Bara för det står Swedbank eller SEB istället för Forex så har ni ändå noll chans att få tillbaka pengarna från mottagarens bank om det strular.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hultron:

För första gången ever kan någon ha försökt scamma mig på Tradera. (Fick mail imorse från Tradera att säljaren har blivit avstängd)

Under tiden vi mailade kollade jag efter denna person på hitta.se/eniro.se med adress och telefonnummer utan att hitta något.

Tänkte bara dela med mig av mail-konversationen för att jag tyckte att det var lite komiskt.

Länk: ***bort/mod***

EDIT; Länk utan personuppgifter: http://i.imgur.com/8IX2ktP.png

Hur tidigt ringer era varningsklockor i denna konversation? Tycker ni att man har rätt att be om foto på legitimation?

EDIT; Omformuleringar.

Första gången jag läste ditt inlägg och bifogad bild med konversation så tänkte jag ’Ja det var ju helt rätt att den köparen blev avstängd’.. blev lite konstigt sen när jag insåg att jag läst fel och det var du som köpte och tyckte säljaren gjort fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Första gången jag läste ditt inlägg och bifogad bild med konversation så tänkte jag ’Ja det var ju helt rätt att den köparen blev avstängd’.. blev lite konstigt sen när jag insåg att jag läst fel och det var du som köpte och tyckte säljaren gjort fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Spännande att folk kan tycka så olika.

Vad tycker du jag gjorde som ska resultera i avstängning från Tradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast menar du att Traderas regler säger att man inte får efterfråga identiteten på den man ska sätta in pengar till?

Självklart inte. Men du kan inte kräva att personen ska publicera sitt ID. Du ska kunna få alla uppgifter som behövs för att genomföra transaktionen, men inte mer. Dessa får du via Traderas automatiska mail.

Mitt privatliv, eller typ av hem, eller ekonomi, eller körkort har du inte att göra med.

Skrivet av Blomman90:

Såvitt jag förstått det så framgår det inte av annonsen att säljaren vill vara helt anonym och inte tänker stärka sin identitet på något sätt (eftersom man alltså genom Traderas tjänst kan få pengarna in på sitt konto, som säljaren vill, så länge man styrker sin identitet för Tradera med Bank-Id). Hur ska man som köpare veta detta när man lägger sitt bud?

Bra fråga, och jag vänder på det tillbaka. Varför lägger du ett bud på en vara där du inte har ett betalningssätt du känner dig trygg med?

Tradera eller säljaren garanterar inte att du ska vara trygg, utan du ska själv "garantera" att du är trygg nog med de skydd som finns, de betalningssätt som finns att du vill genomföra detta. Sen hjälper Tradera dig med de skydd som finns om du får problem. Och självklart ligger det i säljarens intresse att skapa denna trygghet, för att fler ska bjuda. Säger ju lite sig själv.

Sen har Traderas regler tydligt också sagt att när auktionen är över så ska affären göras genom Traderas regler och de betalningsalternativ som stod i annonsen. Säljaren kan självklart inte "ändra" dessa i efterhand, utan får bestämma dessa i förväg innan annonsen läggs upp.

Notera att jag är för iden att kräva Bank-ID för att ens lägga upp en annons, men detta är ju då något som görs mellan säljare och Tradera... inte mellan köpare och säljare.

Skrivet av Blomman90:

Jag anser att man som säljare, när man väljer bort alla "säkra" alternativ, får räkna med att köparen vill ha annan information istället. Så man kan knappast säga att TS gjort fel. Säljaren behöver inte avslöja sin identitet om denne inte vill. Men då kan han inte heller hålla köparen fast vid köpet.

Njae, detta är var jag både håller med dig i logiken, men hänvisar till Traderas regler. Du har gjort ett bud på en vara, enligt de föreskrifter som står. Försäkra dig om att dessa säkra betalningar går att göra innan du bjuder, eller låt bli att bjuda, är dina enda alternativ här, annars gör du fel.

Du ska ju få personens Namn, Adress och annan info i automatiska vinnarmailet oavsett, och dessa måste enligt både Traderas regler och lagar om bedrägeri inte vara förfalskade. Detta sker oavsett om du har gjort en automatisk vinnar-mail, eller Tradera skickar standard svaret. Så du ska ha all info om personen där.

Och har du anledning att tro att personen ska lura dig, kontakta tradera med ditt bevis eller info genom att anmäla det. Detta har ju uppenbarligen gjorts, då säljaren har blivit avstängd.

Skrivet av mfm:

Verkar som många i den här tråden har lite dålig koll på hur de faktiskt kan skydda sig när de köper något. Att de kan legitimera säljaren hjälper inte särskilt mycket (visst, ni kan stämma dom i tingsrätten, lycka till...)

Tack.
Har gjort det också, och fått rätt med skadestånd och ränta på allt.

Permalänk
Medlem

Är det för bra för att vara sant så är det oftast det handlar inte på Tradera orkar inte med att strul.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tack.
Har gjort det också, och fått rätt med skadestånd och ränta på allt.

Jag gissar att timpenningen för allt jobb, resor och strul som krävdes inte var så hög ändå? Med reklamation via kreditkort, via paypal eller via aliexpress har jag haft pengarna på kontot igen inom max en vecka.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jag gissar att timpenningen för allt jobb, resor och strul som krävdes inte var så hög ändå? Med reklamation via kreditkort, via paypal eller via aliexpress har jag haft pengarna på kontot igen inom max en vecka.

Håller helt med dig att jobbet för det inte direkt är värt det, men du får ersättning för alla resor, förlorad arbetstid och "strul" rent ekonomiskt.

Kan man välja säkrare betalning så är det klart rätt väg att föredra. Problemet med Klarna och Paypal är att de är sneakna på avgifter... överallt.

Fick precis betala 60kr extra på en 100kr räkning via klarna, då de så klart har 14 dagars betalning och bara via mail, inte e-faktura till min bank som alla andra företag eller 30 dagar som alla andra företag, och de tycker att man ska betala deras räkning mitt i månaden, istället för slutet som just alla andra.

Sen har de nötterna på klarna också gett ut mitt hemliga mobilnummer till pizza nissen... för jag råkar betala mobilabonemanget via dem och sen använde deras tjänst för pizzan och de har ingen respekt för PUL. Så nu måste jag bråka om det med dem också.

Paypal älskar att snällt omvandla alla EUR och andra betalningar åt dig... så när du handlar på Steam så blev plötsligt spelet dyrare än det borde. Om du inte letar dig djupt in i deras inställning där du kan ställa om vilket som ska vara "default".

Så... jag personligen avskyr Klarna. Och paypal har gått mig på nerverna antal gånger också, där de vill spara allt för "enklare användning"... vf är det för poäng att ha lösenord och skydd om de ska finnas lagrade på alla datorer och siter? Snart kan hela världen använda min "säkra betalning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Forex verkar erbjuda bank-id men kanske inte mobilt bank-id.
https://www.forex.se/Konton/E-legitimation/Bank-Id/

Nej, läs igen. De länkar rent av till en specifik sida med vem som faktiskt kan hjälpa en med BankID.

Skrivet av Paddanx:

Enklaste hade varit om Tradera helt enkelt kräver bank-ID för att ens lägga upp en annons. Du kan också betala via Traderas betaltjänst, där du har skydd. Denna kan också göras via en massa olika sätt, och kommer direkt till ditt konto. Dock är självklart inget system eller skydd perfekt... så man får alltid ta denna risken, tyvärr.

Fast Tradera har valt att kräva (Bank)ID först när säljaren försöker vara anonym mot köparen. Helt ok, Jag ser inte problemet. Det är först när säljaren ljuger för Tradera om vilka betalningsalternativ man erbjuder, och sedan försöker komma runt det genom text i annonsen. TS ville ju betala via Traderas betaltjänst, precis som säljaren angett när man skapade annonsen. Jag kan tycka att det är köparen förbannade skyldighet att kräva att få betala enligt de betalalternativ som annonsen skapades med, eller kräva motsvarande nivå på identifiering.

Skrivet av Trunk:

Huruvida banken har bättre villkor för dess kunder är i det här fallet irrelevant. Forex är fortfarande en relativt liten aktör och min erfarenhet är att bedragare nästintill uteslutande använder mindre aktörer, det är därför jag reagerar lite extra. Jag säger inte att Forex på något sätt är osäkert (jag har ingen aning) utan det har bara blivit så under åren.

Nå, Forex är varken bättre eller sämre än någon annan bank. Det går precis lika bra för polisen att få fram uppgifter på vem som är knuten till kontot, hos Forex, som någon annan bank.

Skrivet av Paddanx:

Självklart inte. Men du kan inte kräva att personen ska publicera sitt ID. Du ska kunna få alla uppgifter som behövs för att genomföra transaktionen, men inte mer. Dessa får du via Traderas automatiska mail.

Fast TS ville ju glatt betala till något av de alternativ som var tillgängligt i vinnar-mailet. Men säljaren ville inte ha betalt den vägen han hade sagt till Tradera att han ville ha betalt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller helt med dig att jobbet för det inte direkt är värt det, men du får ersättning för alla resor, förlorad arbetstid och "strul" rent ekonomiskt.

Kan man välja säkrare betalning så är det klart rätt väg att föredra. Problemet med Klarna och Paypal är att de är sneakna på avgifter... överallt.

Fick precis betala 60kr extra på en 100kr räkning via klarna, då de så klart har 14 dagars betalning och bara via mail, inte e-faktura till min bank som alla andra företag eller 30 dagar som alla andra företag, och de tycker att man ska betala deras räkning mitt i månaden, istället för slutet som just alla andra.

Sen har de nötterna på klarna också gett ut mitt hemliga mobilnummer till pizza nissen... för jag råkar betala mobilabonemanget via dem och sen använde deras tjänst för pizzan och de har ingen respekt för PUL. Så nu måste jag bråka om det med dem också.

Paypal älskar att snällt omvandla alla EUR och andra betalningar åt dig... så när du handlar på Steam så blev plötsligt spelet dyrare än det borde. Om du inte letar dig djupt in i deras inställning där du kan ställa om vilket som ska vara "default".

Så... jag personligen avskyr Klarna. Och paypal har gått mig på nerverna antal gånger också, där de vill spara allt för "enklare användning"... vf är det för poäng att ha lösenord och skydd om de ska finnas lagrade på alla datorer och siter? Snart kan hela världen använda min "säkra betalning".

Jag har inte heller några högre tankar om Klarna, PayPal eller Tradera för den delen. Men ska man göra något annat än bo i en jordgrotta så måste man ibland kompromissa med sina ideal.

På Klarna kan du ju betala med kort istället för med faktura så slipper du försöka komma ihåg räkningen sen? Eller autogiro om man vill.

På PayPal kan du ju som du sa ändra så att ditt korts växlingskurs används (och ska du vara konsistent använda ett kort utan valutaväxlingsavgift sen då förstås). Vill man inte använda kort alls så kan man ju föra över pengar i förväg till PayPal också, men då åker man ju på valutaväxling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev scammad på två papp en gång men rapporterade det och tradera betalade tillbaka alla pengar till mig, good people!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Forex Bank har faktiskt väldigt bra vilkor och växer hela tiden.

Det visste jag inte! Har väl någon lustig association till företag som t.ex. Western Union när jag hör Forex, vet inte varför, jag verkar totalt sakna grund för det baserat på svaren jag mottagit.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast TS ville ju glatt betala till något av de alternativ som var tillgängligt i vinnar-mailet. Men säljaren ville inte ha betalt den vägen han hade sagt till Tradera att han ville ha betalt.

Något jag också noterade och kommenterade ovan att säljaren inte får ändra det som står i annonsen. Han han angett swish som betalning, ska det också gälla. Och säljaren ansvarar för att auktionen stämmer. Så i den aspekten gjorde TS helt rätt.

Skrivet av mfm:

Jag har inte heller några högre tankar om Klarna, PayPal eller Tradera för den delen. Men ska man göra något annat än bo i en jordgrotta så måste man ibland kompromissa med sina ideal.

Håller med. Därav att jag höll med dig ovan på den punkten.

Skrivet av mfm:

På Klarna kan du ju betala med kort istället för med faktura så slipper du försöka komma ihåg räkningen sen? Eller autogiro om man vill.

Om jag nu inte litar på detta företag och deras skit så vill jag absolut inte ha verken autogiro eller deras automatiska betalning. Det jag vill ha är samma elektroniska faktura in till min bank, som jag kan få från:
Transportstyrelsen.
Försäkringsbolaget.
Bostadsföreningen.
Bredbandsbolaget.
Facket/A-kassan.
och mer eller mindre alla andra jag kan tänka mig.
Då får jag allt samlat, automatiskt inskrivet där jag kan studera en pdf med fakturan och datum mm är ifyllt.

Jag ska se om det går att lösa med mobil-operatörern, annars kanske jag får byta dem istället, då klarna inte verkar kunna följa samma standard som samtliga andra företag jag känner till, kan. Och då kan de också ... F-O.

Skrivet av mfm:

På PayPal kan du ju som du sa ändra så att ditt korts växlingskurs används (och ska du vara konsistent använda ett kort utan valutaväxlingsavgift sen då förstås). Vill man inte använda kort alls så kan man ju föra över pengar i förväg till PayPal också, men då åker man ju på valutaväxling.

Jag använder iaf ett kort som har betydligt mindre avgift än paypal. Och jag testade också förbetalning, men som du säger... det kosta fan det med, så jag upphörde med det också.

Tro mig jag har troligen långt från den billigaste lösningen man kan ha, men för mig är funktion mer viktigt än pris. Jag betalar gärna extra för funktioner ska fungera precis som jag vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

Det visste jag inte! Har väl någon lustig association till företag som t.ex. Western Union när jag hör Forex, vet inte varför, jag verkar totalt sakna grund för det baserat på svaren jag mottagit.

Samma som att Opel rostar och går sönder när dom egentligen ligger bland dom bästa märkena i ADAC, det man fått höra många gånger och sedan släpper sitter kvar

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Varför diskuteras detta ännu? Säljaren bröt ju solklart mot reglerna och vart till och med avstängd.

Är det 100% scam? Vem vet, men fanns så mycket suspekt i hela flödet att risken var stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Samma som att Opel rostar och går sönder när dom egentligen ligger bland dom bästa märkena i ADAC, det man fått höra många gånger och sedan släpper sitter kvar

Alla bilar rostar, frågan är bara hur lång tid efter du köpt den

Det är rätt skoj dock o se folk som har mycket fördomar mot något, för de hört det vara dåligt, och jag säger ärligt... jag lider av detta problem också.

Tror att som med många saker så är det inte märket som är kritiskt, utan modellen, året och om företaget gjort något bra eller dåligt. För alla företag har någon produkt de har snålat för mycket på... vissa företag tom lever på att snåla allt de kan på sina produkter, men får de att framstå som bästa på marknaden.

Swedbank och Danske bank verkar vara två banker som har gått denna väg på senare tid, där de vill framstå som bra, men har allvarliga brister. Danske bank för företag tex som inte ens stöder moderna webbläsare. Chome/Firefox fungerar inte, då de vill ha ett 3:e parts tillägg för en del funktioner, och sen bråkar utskrifter eller länkar på en annan. IE fungerar på vissa saker, stengammal som den är, men även den fungerar inte längre som den ska.

Så en bank som riktar sig mot företag, som bara borde fungera... kan inte ens släppa java 2017.

Swedbank verkar ha lagt alldeles för lite tid och jobb på sin hemsida, appar och andra funktioner, och stänger nu ner en av de få fördelarna de haft över andra banker, för de orkar inte uppdatera det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

För första gången ever kan någon ha försökt scamma mig på Tradera. (Fick mail imorse från Tradera att säljaren har blivit avstängd)

Du fick mejl, från Tradera att säljaren blivit avstängd? Verkligen? Har aldrig hänt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Blev scammad på två papp en gång men rapporterade det och tradera betalade tillbaka alla pengar till mig, good people!

Du menar Klarna eller Paypal, för Tradera betalar inte tillbaka någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Du fick mejl, från Tradera att säljaren blivit avstängd? Verkligen? Har aldrig hänt mig.

Mjo.

Permalänk
Avstängd

Fantastiskt. Hade ju sparat mig många tusenlappar om dom hade infört det där lite tidigare. Oh well, bättre sent än aldrig.

Permalänk
Medlem

Spännande tråd.
TS springer på en rätt uppenbar scammare och folk börjar vända detta emot TS som att det är han/hon som agerat fel då det anas ugglor i mossen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det för bra för att vara sant så är det oftast det handlar inte på Tradera orkar inte med att strul.

Strul och strul, det är en försvinnande mängd folk som ställer till problem. Det är fan mer strul att handla på elgiganten (min erfarenhet).
Däremot kräver det att man lägger ner en kvart per objekt, kanske två om det är lite större/dyrare saker, men det är en annan sak.

Som exempel har jag gjort hundra affärer på tradera senaste åren och vad jag kan minnas är det värsta som hänt att någon tog två veckor på sig att betala. Min morfar har gjort 1.500 affärer och har bara haft ett större problem som krävde kontakt med Tradera, annars har det bara varit en handfull sena betalningar.

Skrivet av VresiBerba:

Fantastiskt. Hade ju sparat mig många tusenlappar om dom hade infört det där lite tidigare. Oh well, bättre sent än aldrig.

De skickar säkert bara ut om det kommit fram att säljaren är en bedragare samtidigt som du har en vunnen auktion hos denne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

De skickar säkert bara ut om det kommit fram att säljaren är en bedragare samtidigt som du har en vunnen auktion hos denne.

Fast i detta fall har det inte "kommit fram" till att säljaren är en bedragare, avstängningen kan lika gärna bero på att säljaren har brutit mot Traderas regler om annonsupplägg. Hur som helst kan inte Tradera ha fastslagit att säljaren är en bedragare på tre dagar. Säljaren registrerade sitt konto den 26'e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Du menar Klarna eller Paypal, för Tradera betalar inte tillbaka någonting.

Tradera ringde mig och sade att dom betalar tillbaka till mig, och kommer sedan kräva pengarna från mannen.

Mannen hade väl scammat 4-5 stycken vid det laget

Men yeah, det var via paypal som jag anmälde honom, men det var Tradera som betalade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Spännande tråd.
TS springer på en rätt uppenbar scammare och folk börjar vända detta emot TS som att det är han/hon som agerat fel då det anas ugglor i mossen.

Eftersom jag aldrig skickade några pengar så blev jag ju inte scammad, men med lite hopp så kanske någon som läser tråden tänker efter en extra gång innan dom drar iväg en tusing till någon som kräver att få vara helt anonym.

Så frågan är ju om jag undvek att bli scammad eller bara har lite trust issues.

Fast iof... hade säljaren haft gott omdöme på Tradera så hade jag inte tvekat på att genomföra betalning oavsett betalsätt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd lätt rensad*

Tagit bort några off topic-inlägg samt redigerat bort personuppgifter i enlighet med subforumreglerna.

Citat:

Regler: Konsumenträtt

§ 1 Personuppgifter
Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer etc.) i forumet. Kom ihåg att förtalsparagrafen i brottsbalken gäller oavsett sanningshalten i påståendet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Fast i detta fall har det inte "kommit fram" till att säljaren är en bedragare, avstängningen kan lika gärna bero på att säljaren har brutit mot Traderas regler om annonsupplägg. Hur som helst kan inte Tradera ha fastslagit att säljaren är en bedragare på tre dagar. Säljaren registrerade sitt konto den 26'e.

Exakt, Tradera är jättekinkiga om någon bryter mot villkor som gynnar Tradera, om någon gör något annat som missgynnar andra användare eller troligtvis är olagligt är det inte lika noga.

Någon gång har jag av misstag haft betalningsinformation i auktionen som inte stämde överens med Traderas policy och då tog de bort auktionen direkt och skrev något surt mail, medan om man påpekar att något är en olaglig kopia så brukar deras intresse för att ta bort auktionen vara ganska begränsat.

Skrivet av Chromatic:

Men yeah, det var via paypal som jag anmälde honom, men det var Tradera som betalade.

Det var ändå för att du betalade via PayPal. Hade du betalat direkt till Tradera hade de nog inte brytt sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det var ändå för att du betalade via PayPal. Hade du betalat direkt till Tradera hade de nog inte brytt sig.

Självklart, men det viktiga här är väl att pengarna faktiskt kom ifrån Tradera och inte Paypal xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Självklart, men det viktiga här är väl att pengarna faktiskt kom ifrån Tradera och inte Paypal xD

Egentligen inte då Tradera ägs av PayPal. Sen är det som sagt Paypals köpskydd som tvingar Tradera och andra ställen att betala.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Egentligen inte då Tradera ägs av PayPal.

Nja... Tradera ägs av eBay. eBay äger även PayPal, men båda är oberoende företag. Varför eBay valde att inte införliva Tradera plattformen i eBay, har jag aldrig fattat, och systemen blir ju bara mer och mer lika varandra, så det verkar dumt att ha dem i separata bolag, men jag antar att de har en anledning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Väldigt många som inte tycker Forex är nåt att ha, i Göteborg är det i stort sett den enda banken som fortfarande använder kontanter.
Har själv byt till Forex pga detta och att det ligger Forexkontor överallt, i Göteborg har storbankerna en bank var som har kontanter.
Jag köper gärna något via swish men många vill att man skall swisha innan dom skickar varan, det är precis samma sak som att betala i förväg vilket inte känns bra idag.
Finns ok tjänster som löser detta men oftast till säljarens nackdel, speciellt ifall han är i behov av kontanter hyfsat snabbt. Med Blocketpaketet tex tog det mig över 2v att få mina pengar efter att köparen hämtat ut varan, så det faller bort automatiskt.