Permalänk
Medlem

Ny spelburk, 15-16k

Hej,

Har satt ihop vad jag tror är ett ganska prisvärt system. Vad tycker ni? Windowslicens har jag redan så det är inte med i kundvagnen.

Är det några uppenbara problem ni ser? (RAM-minnen som inte är optimala för Ryzen, några delar som inte passar med varandra etc?)

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10662008/

Tack!

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Har du fler diskar liggande eller hade du tänkt att det skulle räcka med 250GB?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte säker, men jag tror att minnena du valt är kända att ha problem med Ryzen. Kolla gärna upp. Det är ingen större prestandaskillnad mellan 3000 och 3200 MHz heller, så jag tipsar om Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX som jag har i min dator. De funkar utan problem i 2933 MHz (Ryzen kan inte köra i 3000 MHz). Då har du sparat 300 kr på minnena.

Jag tycker också att du ska skippa Ryzen 5 1600X och kylaren, och istället köra med Ryzen 5 1600 med standardkylaren. Standardkylaren är faktiskt riktigt bra, och med överklockning så kommer du upp i i princip samma prestanda som en 1600X, även med standardkylaren. Kylaren är nämligen en aning överdimensionerad, och funkar att överklocka med. Där sparar du 407 kr på CPUn och slipper köpa en kylare för 549 kronor.

Jag hade skippat X370-kortet om du inte har behov av de specifika funktioner som X370 ger dig (stöd för SLI, lite bättre överklockningsfunktioner, lite mer i/o etc). B350-kort är betydligt mer prisvärt. T.ex. Asus Prime B350-Plus som är rätt poppis just nu. Där sparar du 695 kronor till.

Om du gör allt ovanstående har du sparat 300+407+549+695 = 1951 kronor utan att du har fått någon nämnvärd prestandaförlust. Även om du inte överklockar processorn är det fortfarande betydligt mer prisvärt.

Mellanskillnaden tycker jag du ska lägga på en större SSD (skippa NVMe, det är inte prisvärt) men du kan iaf gå upp till en 500 GB stor SSD istället. Eller så kan du använda mellanskillnaden på att gå upp till ett 1080 Ti istället! Eller en hårddisk för lagring. Eller... ja du fattar. Finns många alternativ!

Här är kundvagnen med mina föreslagna ändringar inlagda:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10662091/

Du tappar dock kampanjen på ESD-armbandet för 49 kronor, så du får betala fullt pris 59 kronor om du ska ha det. Ligger inte med i kundvagnen och förklarar prisskillnaden.

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10662137/

Permalänk
Medlem

Destiny 2 har 30 mindre fps än 7700k i benchmarks, just so you know.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

@theo0019:

Justja, glömde nämna det - har en 1TB disk liggandes här hemma som jag kommer använda

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Många bra tips där, tack! Är stock-kylaren så bra verkligen? Förr var man i princip tvungen att byta ut den medföljande, men de kanske har förbättrats på senare dar.

Visa signatur

NZXT H400i, Intel i5 9600k, EVGA Geforce RTX 2070, Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cameltotem:

Destiny 2 har 30 mindre fps än 7700k i benchmarks, just so you know.

Vad har prestanda i Destiny 2 att göra med den här tråden? Spelet är ju fortfararande i beta, vi vet inte om TS ens använder en skärm med hög refresh. Han har varken nämnt Intel, eller Destiny 2. Utveckla gärna vad du menar!

Just det, det är faktiskt en relevant fråga, vad har TS för bildskärm han hade tänkt använda? Kan vara mer optimalt att lägga en del av budgeten på en ny skärm...

Skrivet av CH4113:

@pv2b:

Många bra tips där, tack! Är stock-kylaren så bra verkligen? Förr var man i princip tvungen att byta ut den medföljande, men de kanske har förbättrats på senare dar.

Ja, standardkylaren som följer med de nyaste AMD-processorerna är faktiskt väldigt bra för att vara en standardkylare. Jag har själv en R5-1600 som är överklockad med standardkylare.