Hej! Är denna dator den bästa man kan få för 20-22k?

Permalänk

Hej! Är denna dator den bästa man kan få för 20-22k?

Hej jag har tänkt att köpa en dator för ungefär 20-22k och undrade om detta var en av dem bästa? Jag har aldrig byggt en dator alltså måste montering ingå. Plus att fläkten inte får väga mer än 750g för att dem ska kunna montera. Jag vill också jätte gärna ha det där chassit med. MVH Marcus

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kan ju välja ett 1080Ti istället för ett 1080.

Permalänk

@Cerb: Okej är det det ända man borde ändra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

@Cerb: Okej är det det ända man borde ändra?

Vi kan ju börja enkelt med: vad ska du använda datorn till?
Är lättare att göra en rimlig rekommendation med denna informationen.

Permalänk

Katastrof i mina ögon för så mycket pengar.
Satsa på AMD, och att köpa en mekanisk hårddisk är för mig obegripligt idag. Men det beror ju på vad du ska använda datorn till.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10661666/

Kolla denna.

Permalänk

@DilluTioN: Datorn ska användas till gaming men även redigering och streaming om du tycker det är dåligt kan du väl visa en bättre som jag kan köpa istället

Permalänk

@Timergu: Den ser bra ut

Permalänk

@Timergu: Är Asus gtx 1080 ti bättre ån msi gtx 1080 ti?

Permalänk
Medlem

@itzWappie: Vet inte. Men det var billigare

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av itzWappie:

@Timergu: Är Asus gtx 1080 ti bättre ån msi gtx 1080 ti?

Köp ett kort med tredjepartskylare istället för referensmodellen. Det är värt de extra slantarna.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

1900kr för chassi, i mina ögon låter det mycket. nästan 10% av totala budget

Plus att du får en 480GB SSD för nästan samma peng som den du har valt.
Visst på pappret långsammare, men den upplevda skillnaden är minimal.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Har du redan windows 10 på din nuvarande dator bundet till ditt microsoft konto kan du spara 1600kr bara där.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Kolla upp en guide på hur du bygger datorer. Är inte vidare svårt.
Där har du 600kr sparade.
https://www.youtube.com/watch?v=16f0Jg7zwZs
http://www.sweclockers.com/artikel/23638-sweclockers-datorbyg...

Gå för ett billigare chassi om du inte bestämt vill ha ett sådant.
Kan rekommendera Fractal Design Define R5 eller Define C. 1000 kr sparat där med.
https://www.inet.se/produkt/6901659/fractal-design-define-c-s...

Jag har egentligen ingen anmärkning på den mekasniska disken, jag undrar dock varför?
Har du behov av att lagra medier eller något i den stilen?

Sammanlagt är det 3200 insparat.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

@Dunder: Kan du ge några förslag på kort med tredjepartskylare?

Permalänk

@mini-ryttge: Windows 10 har jag.

fractal design r5 låter askalas! Och jag är inte smart gällande datorer så vet inte riktigt vad som skiljer mekaniskt och inte, men den är till för att spela och stream lite ibland

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av itzWappie:

@DunderKlumpen: Kan du ge några förslag på kort med tredjepartskylare?

Asus Strix eller MSI Gaming X, exempelvis, båda har fått bra omdömen. Kör MSI själv och det funkar toppenbra.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

@Dunder: har jag inte det? https://www.inet.se/kundvagn/visa/10662161/
tycker du den r bra annars kan du göa en ny lista till mig?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

@mini-ryttge: Windows 10 har jag.

fractal design r5 låter askalas! Och jag är inte smart gällande datorer så vet inte riktigt vad som skiljer mekaniskt och inte, men den är till för att spela och stream lite ibland

Har du ett windows 10 kan du kolla om det är OEM eller RETAIL genom att köra kommandot

slmgr -dli

i kommandotolken eller "cmd" (du kan söka på cmd i startmenyn för att hitta rätt). Det kommer dyka upp en liten ruta med information. Under Beskrivning borde det stå Windows(R) Operating System, RETAIL channel eller Windows(R) Operating System, OEM_DM channel

Står det retail behöver du inte köpa nytt Windows 10.

Du kan ladda ner Media Creation Tool från Microsofts officiella webplats här
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Detta kräver att du har ett USB minne som du kan använda för att installera Windows 10.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/15088/windows-create...

Under den expanderbara biten "Använda verktyget för att skapa installationsmedia" finns instruktioner för hur man går till väga.
Var extra vaksam på informationen i steg 5.
"USB-enhet. Anslut en tom USB-enhet med minst 5 GB utrymme. Allt innehåll på USB-enheten raderas"

Jag har haft god lycka med att aktivera även Windows 10 OEM versioner bundna till Microsoft konton.
Du kan läsa hur du aktiverar Windows efter hårdvaru förändringar här.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Du har ju alltid en "trial" period innan Windows kräver aktivering så du kan skippa OS först och om du inte kan aktivera köpa detta senare.

Kan förmodligen spara 1600 där.

Angående mekansik disk och SSD disk är "mekanisk disk" faktist mekansik. Det är ett läshuvud som läser data ur magnetiska skivor inuti hårddisken.
Dom är långsammare, drar mer ström, låter mer, har kortare livslängd men är VÄSENTLIGT billigare i pris per GB.

Jag hade nog personligen lagt pengarna på en större SSD om du kräver mer utrymme för spel. Drar man bort pengarna den mekaniska disken kostar så är en 480GB SSD inte många kronor dyrare.

Har du behov av 1TB utrymme för t.ex bilder filmer musik osv är en mekanisk disk fortfarande att rekommendera dock. Annars skulle jag rekommendera en större SSD. Program installerade på en SSD laddar betydligt fortare (tänk dig tiden att starta ett spel eller för spel att ladda vid t.ex fast travel i skyrim)

Jag måste lägga till att jag är väldigt positiv till att du har insikten och modet att säga att du inte är jättevass på datorer. Det ger mig en bättre bild av vad jag behöver förklara och i sin tur ger dig bättre svar på din frågeställning. Jag får ofta känslan att folk vill framstå som om dem kan mycket och får därför svar på en nivå som baserar sig på den kunskap personen som svarar uppfattar att frågeställaren har. Skiljer uppfattad kunskap mot faktiskt kunskap kan ett svar som egentligen är bra vara snudd på obegripligt för frågeställaren.
Det ger kort och gott bättre kommunikation.

EDIT:
Lade upp en kundvagn.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10662365/

Du vill ha en m2 nvme disk då dessa är mycket snabbare än SATA.
Använder du verkligen 1TB data eller räcker det med 512?

Eftersom du inte använder några hårddiskplatser så skulle jag personligen tycka
https://www.inet.se/produkt/6901659/fractal-design-define-c-s...
passar bättre.

Lade till kundvagn
Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

@mini-ryttge: Det stog att jag hade retail och jag har även hittat ett usb minne med 8gb.
Jag vill ju ha en snabb och hög fps dator alltså låter ssd bäst.
Jag ska ju mest spela på datorn och spelar inte så väldigt många spel heller alltså borde 500gb ssd räcka.
Men listan du gjorde ser jätte bra ut skulle du rekommendera den?

Permalänk
Medlem

har ingen erfarenhet av kortet, men kan rekomnedera kylaren:
https://www.inet.se/produkt/5405846/palit-geforce-gtx-1080-ti...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Kasta inte pengarna i sjön genom att köpa en m2 nvme disk om du ska använda datorn för spel, utan köp då hellre en större sata ssd typ samsung 850 så får du betydligt mer för pengarna.

m2 nvme gör absolut INGEN skillnad i spel och de som påstår annat ljuger för att de själva inte vill inse att de kastade pengarna i sjön. Du kan läsa lite tester om du känner dig osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kasta inte pengarna i sjön genom att köpa en m2 nvme disk om du ska använda datorn för spel, utan köp då hellre en större sata ssd typ samsung 850 så får du betydligt mer för pengarna.

m2 nvme gör absolut INGEN skillnad i spel och de som påstår annat ljuger för att de själva inte vill inse att de kastade pengarna i sjön. Du kan läsa lite tester om du känner dig osäker.

Nja du har både rätt och fel.

De du har rätt i är att den inte gör någon märkbar skillnad i spel. Dock är prisskillnaden inte så stor så varför inte om man kan.

Som systemdisk gör den enligt mig stor skillnad, framförallt i responstiden.
PCIE är enormt mycket snabbare än Sata. Så i kombination med en vanlig ssd som speldisk är det skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Nja du har både rätt och fel.

De du har rätt i är att den inte gör någon märkbar skillnad i spel. Dock är prisskillnaden inte så stor så varför inte om man kan.

Som systemdisk gör den enligt mig stor skillnad, framförallt i responstiden.
PCIE är enormt mycket snabbare än Sata. Så i kombination med en vanlig ssd som speldisk är det skillnad.

900:- extra när det gäller 500Gb varianten dvs. ~50% dyrare. Vill nog påstå att det är mycket extra man betalar för den extremt subtila skillnaden den skulle göra som systemdisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

900:- extra när det gäller 500Gb varianten dvs. ~50% dyrare. Vill nog påstå att det är mycket extra man betalar för den extremt subtila skillnaden den skulle göra som systemdisk.

1899 för 512GB NVME SSD Nvme
1689 för en vanlig.Vanlig SSD
Snarare 10%, sluta snacka strunt.

Inte samma märke, men det spelar ingen roll eftersom det är MS och Läsprestanda du vill åt på NVME som bootdisk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk

Fick min dator (i signatur) +skärm 27" 144hz gsync - chassi för Budget 20 000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Inte samma märke, men det spelar ingen roll eftersom det är MS och Läsprestanda du vill åt på NVME som bootdisk.

Och då kanske man borde jämföra med just samsungen som är bra mycket bättre än den du länkat till. Detta då den nästan har dubbla hastigheten. Det är förövrigt denna TS har blivit rekommenderad tidigare i tråden som du säkert har sett.

Och Samsungen är precis som jag tidigare sa 50% dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Skrivet av Cerb:

Och då kanske man borde jämföra med just samsungen som är bra mycket bättre än den du länkat till. Detta då den nästan har dubbla hastigheten. Det är förövrigt denna TS har blivit rekommenderad tidigare i tråden som du säkert har sett.

Och Samsungen är precis som jag tidigare sa 50% dyrare.

Man kan ju även tillägga att Intel 600p fått mycket kritik för att vara dålig. Citat från anandtechs recension

"Even with our expectations thus lowered, the Intel SSD 600p fails to measure up. But this isn't a simple case of a budget drive that turns out to be far slower than its specifications would imply. The SSD 600p does offer peak performance that is as high as promised. The trouble is that it only provides that performance in a narrow range of circumstances, and most of our usual benchmarks go far beyond that and show the 600p at its worst."

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

alltså vilken är bäst för mig ssd eller nvme