Permalänk

Bästa gaming dator 12-15k

Hej! ni kanske känner igen mig från 20-22k datorn. Jag ska fortfarande ha kvar den men min kompis vill ha en dator för ca 12-15k. Han har ingen aning om att denna sida finns och skulle vilja hjälpa honom. Ingen av oss kan så mkt om datorer så han vill ha montering och så säger han att han vill ha ett snyggt chassi. Detta är hans första gaming dator(mac innan). skicka bilder på listor

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Här kommer ett första förslag, valde 1600 för att hålla priset under 15k, windows kan man köpa från kinguin eller E-bay för ca 300
Stockkylkaren räcker gott för att överclocka 1600 till ca 3.6-3.7 GHz
Ryzen + 1080

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

@sweisdapro: Han skulle vilja ha intel processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

@sweisdapro: Han skulle vilja ha intel processor

Varför? Någon särskild anledning?

Ska han köra bara spel så är väl 7700k fortfarande bäst i de flesta fall, men då kostar den ju mer, så man får mindre budget till grafikkortet.

Ska man köra lite billigare och dessutom kunna streama eller redigera m.m. ibland, så skulle åtminstone inte jag valt en i5 t.ex. med 4 kärnor/4trådar över en AMD Ryzen 1600 med 6 kärnor/12 trådar för samma pris.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

@blackeagle: Han kommer bara att spela på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

@blackeagle: Han kommer bara att spela på datorn

Jag skulle då fortfarande kört en AMD Ryzen med 6c/12t över en i5a med 4c/4t.
Ska man upp till i7an som ger lite mer skillnad så får man som sagt offra prestanda på grafikort eller annat för att hålla budgeten.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

@blackeagle: Du verkar vara väldigt bra med datorer, är denna bra?
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10664012/

Permalänk

plus jag undrar vad som är bäst displayport eller hdmi

Permalänk
Medlem

@itzWappie: Som i tråden du skapat för den datorn:
Ja, den är bra, MEN;
1. det kan hända att det är onödigt med en NVMe-SSD (ingen märkbar skillnad mot en sata-SSD)
2. Kylningen bör räcka, men 7700k har problem med den värmeledning som är inuti processorn, vilket gör att den kan throttlas även med monsterkylare (inte jätteofta).
3. Finns billigare 1080 Ti

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

@blackeagle: Du verkar vara väldigt bra med datorer, är denna bra?
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10664012/

Jag skulle personligen inte köpa en i7-7700k heller i dagsläget, pga för få kärnor, även om den är snabbast i flest spel. Jag sitter med tre skärmar med en massa saker igång samtidigt, ofta fler spel och video plus tunga websidor m.m.

Jag skulle skaffat en Ryzen 5 1600/1700 och klockat uppåt 4GHz, eller väntat på Intels 6-kärniga för att se vilket pris de hamnar på.

Jag kör bara vanliga SATA-SSDs också eftersom jag inte tror att jag skulle märka skillnad vid normalt speland och användande. Onödigt att lägga mer pengar på det om man inte vet att man behöver det.

Visa signatur

Shadows never sleep...