Linux - Vad saknar du till vardags?

Permalänk
Medlem

Linux - Vad saknar du till vardags?

Har själv lämnat Windows-skeppet för ett par år sedan, efter en övergångsperiod med dual boot Windows och Linux.
Det jag känner jag saknar med/i linuxvärlden är mindre än jag trodde. En native app för Google Drive (jag kör förvisso insync native, men den kostar) och möjligheten att spela World of Warcraft om jag inte aktiverar 32-bitars stöd och installerar Wine, där är det mellan varven också trubbel i paradiset tyvärr. Annars saknar jag inte någonting. Möjligtvis att kunna administrera seamless mot Windows servrar, i vår miljö funkar bara Internet Explorer (monitorering) och Remote desktop. Men det är jobbgrejs, till det har jag en av mina Intel NUC med Windows 10, när jag behöver jobba hemifrån. Den har jag aldrig använt privat så att säga.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Har länge velat köra med linux som main OS men det går inte (för mig), saknar dessa program (inte någon speciell ordning):

Coda
WolframAlpha
Vettig Spotifyclient (den är väl lite bättre nu iaf)
Photoshop
Lightroom
Adobe Acrobat DC
Många Autodesk program (diverse CAD)
Bra Plex client (den för windows kan synca offline)
Xcode
Bra Mail & Calenderprogram
Bra program för att hantera flertalet fjärrskrivbord (Använder RoyalTS)
Office
Det är väl det mesta rent produktionsmässigt.

Funktionsmässigt är flertalet drivare som strular oftare, program som Lenovo Settings & Lenovo Companion (för att t.ex. bestämma en laddningsgräns på 80% och uppdatera BIOS,Drivare automatiskt.)

Det är väl det mesta jag kan komma på på rak arm.. Gillar kärnan men inte mycket mer än så i Linux. Dock kör alla servrar Linux

Permalänk
Inaktiv

Freesync

Vet att det går att få det till att fungera om man patchar och bygger en egen kernel, eller om man kör proprietär drivrutin, men situationen är inte ideal. Hoppas AMD får in sin DC-kod i kernel 4.15 eller något sånt så man äntligen kan börja använda Freesync igen.

Förövrigt, som svar på era tidigare inlägg:

@Dockland: Loggar man in på Google i GNOME's Online Accounts får du Google-Drive integrerat direkt i Nautilus. Inga tredjeparts-appar behövs.

@Hugligan: Det var en lång lista, men jag har lite svårt att förstå att du inte lyckats hitta bra Open Source alternativ till det mesta på den.

Permalänk
Medlem

@Hugligan:

Vettig Spotifyclient (den är väl lite bättre nu iaf)
Vad skiljer spotify klienterna åt? har ej använt på den Windows på många år.

Photoshop
Lightroom
Du känner säkert till dessa men testat Darktable och GIMP?

@anon78208: Vet du om detta kommer gälla freesync2 också? Tänkte köpa min första freesync skärm inom snar framtid men då blir det en freesync2 skärm.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Kunna kolla på Youtube och liknande utan screen tearing. Har aldrig fått detta att fungera. Sen kan jag hålla med ang. Spotify.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kujo:

@Brisse: Vet du om detta kommer gälla freesync2 också? Tänkte köpa min första freesync skärm inom snar framtid men då blir det en freesync2 skärm.

Freesync och "Freesync 2" är ingen skillnad egentligen, förutom att de numera ställer högre krav på funktionaliteten i skärmarna för att tillåta tillverkarna att märka dem med Freesync 2. Framförallt ska frekvensomfånget vara tillräckligt stort. Sedan ska det väl även vara HDR för att det ska få kallas Freesync 2 av någon märklig anledning.

Det förstnämnda, alltså frekvensomfånget har ingen betydelse. Det kommer fungera när AMD pushat in DC i mainline kerneln, oavsett om din skärm är märkt Freesync eller Freesync 2. Däremot HDR-stöd är något som jag tror kan dröja ännu längre.

Permalänk
Medlem

Jag saknar inga program eller spel, däremot saknar jag bättre drivrutiner både hos nvidia som är generellt jobbiga att ha att göra med under Linux, och från Amd där prestandan i dom spel jag spelar blir mycket sämre under Linux. Spelen jag spelar finns både på Win och Linux, ända gången jag bootar Win är när jag vill spela då prestandan är så mycket bättre.. Jag kan inte ens använda dom prorietära drivrutinerna, behöver nedgradera kernel och xorg, men då går jag miste om allt som jobbats med för Ryzen. Så just nu är det antingen äldre kernel och äldre xorg med proprietära drivrutiner, eller nyare kernel med fullt stöd för Ryzen och open-source drivrutiner.

Nu jobbas det väl mycket med detta och har florerat rykten om att stora förändringar snart kommer ske med mesa och allt runt omkring, så vi får väl hoppas att situationen förbättras.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

@sleepyoh:

Har du AMD och spelar på Linux ska du inte använda de proprietära drivrutinerna. De är till för professionella workstations och servrar. AMD själva stöttar utvecklingen av de öppna drivrutinerna och dessa har gått enormt framåt i prestanda den sista tiden. De har inte bara gått förbi den proprietära drivrutinen i de flesta fall, men även deras OpenGL-drivare i Windows får se sig slagen utav Mesa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Freesync

Vet att det går att få det till att fungera om man patchar och bygger en egen kernel, eller om man kör proprietär drivrutin, men situationen är inte ideal. Hoppas AMD får in sin DC-kod i kernel 4.15 eller något sånt så man äntligen kan börja använda Freesync igen.

Förövrigt, som svar på era tidigare inlägg:

@Dockland: Loggar man in på Google i GNOME's Online Accounts får du Google-Drive integrerat direkt i Nautilus. Inga tredjeparts-appar behövs.

@Hugligan: Det var en lång lista, men jag har lite svårt att förstå att du inte lyckats hitta bra Open Source alternativ till det mesta på den.

Yes, kör dock i3 med ranger. Testade Gnome och Google account med det var hysteriskt långsamt. Det var Gnome 3.20 vill jag minnas, kanske blivit lika rappt som Dropbox idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

@Hugligan:

Vettig Spotifyclient (den är väl lite bättre nu iaf)
Vad skiljer spotify klienterna åt? har ej använt på den Windows på många år.

Photoshop
Lightroom
Du känner säkert till dessa men testat Darktable och GIMP?

@Brisse: Vet du om detta kommer gälla freesync2 också? Tänkte köpa min första freesync skärm inom snar framtid men då blir det en freesync2 skärm.

Kom på en grej till jag kanske inte saknar så mycket idag men apropå PS och GIMP. Jag hade ett hundratal macron jag skapat i Photoshop. GIMP hade inte macrostöd har jag för mig. Dock var detta när jag plåtade, det skeppet har jag också lämnat ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

@Hugligan: Det var en lång lista, men jag har lite svårt att förstå att du inte lyckats hitta bra Open Source alternativ till det mesta på den.

Ge mig gärna förslag på några "bra" alternativ. Jag har testat det mesta och det är bara jämförbart i en drömmares värld.

Skrivet av Kujo:

@Hugligan:

Vettig Spotifyclient (den är väl lite bättre nu iaf)
Vad skiljer spotify klienterna åt? har ej använt på den Windows på många år.

Photoshop
Lightroom
Du känner säkert till dessa men testat Darktable och GIMP?

@anon78208: Vet du om detta kommer gälla freesync2 också? Tänkte köpa min första freesync skärm inom snar framtid men då blir det en freesync2 skärm.

Linuxclienten uppdateras inte längre av Spotify, så vet inte exakt vad som skiljer just nu. Men förut fungerade inte Spotify Connect vidare bra vilket jag använder från soffan dagligen

Känner till Darktable och GIMP, de är tyvärr inte tillräckliga alternativ. Det fungerar om man gör något enstaka jobb kanske.

Skrivet av bagfalls:

Kunna kolla på Youtube och liknande utan screen tearing. Har aldrig fått detta att fungera. Sen kan jag hålla med ang. Spotify.

Eller att skärmen slocknar stupikvarten fast en youtube video är igång! URgh.

Permalänk
Medlem

Saknar ingenting.
Tog steget fullt ut på min stationära dator under 2012, inget dualboot. Har förvisso testat Linux till och från sedan slutet på 90-talet... Tror jag började med Redhat 5.nånting.

Håller koll på AMD och hoppas nästa GPU blir ifrån dom. Har förvisso inget problem med Nvidias proprietära drivrutiner. Det bara funkar, har aldrig haft problem med tearing. (Kanske för att jag klockat skärmen till 100Hz)

En bra källa till nyheter och tester i Linuxvärlden:
http://www.phoronix.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem

Har ännu inte hittat nått bra program för bildvisning där man kan visa innehållet från flera mappar samtidigt likt hur Acdsee funkar, saknar också nått riktigt bra filduplikatletningsprogram men det finns inte heller nått riktigt vasst för Win i den kategorin utan de flesta verkar förlita sig på att filsystemen i lagringen ska sköta sånt men det vill jag inte.
Bank id eller kanske ännu hellre stöd för att kunna köra Androidappar direkt för det hade ju inte bara löst bank id problemet utan även gett möjlighet att köra en massa trams i appform i stället för att göra det i en vanlig webbläsare och även om det inte är livsviktigt så vore det definitivt trevligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Lembritt:
Tack för phoronixlänken. Jag gillar hans sida.

Tearing finns det lösning för, men kräver lite trixande. Har haft tearing med Intel gpu och nvidia, men ganska lätt avhjälpt i båda fall.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Ja, bankid var en tråkig historia vill jag minnas. Tror dock de flesta kör autenticering via mobil eller platta idag. För egen del är det ett ickeproblem i dagsläget.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har bara en sak som håller mig kvar i Bill Gates armar: mitt förbannade Xonar Phoebus ljudkort som tvärvägrar att överhuvudtaget fungera under linux.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv

Varje gång jag kör en Linux dist som desktop så saknar jag Windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Har ännu inte hittat nått bra program för bildvisning där man kan visa innehållet från flera mappar samtidigt likt hur Acdsee funkar, saknar också nått riktigt bra filduplikatletningsprogram

Tycker Shotwell fungerar bra, och det hittar även dubbletter, om det nu var bild-filer du syftade på.

Permalänk
Sötast

Spel, spel, spel och spel.
That's it!

Windows 10 är en rejäl arbetshäst, stabil snabb och bra. Men den ser ut som kom hjälp mig att dö och är i princip omöjlig att navigera på ett effektivt vis.
(Bara en sån sak som att man oftast bara hittar microsofts appar i sökfunktionen på startmenyn?! What happened!?)

Jag satte upp en rejält vacker elementary install med ett par fixar och lite förändringar enligt personlig smak.
Här snackar man GUI paradis + att det är oväntat stabilt med tanke på hur nytt det är, inte ofta något går sönder.

MEN Har just nu en av mina intensiva gamingperioder var det inte ens är lönt att boota linux längre, den bara ligger där och kallar på mig. Det tråkiga är att vi alla vet att det inte kommer att förändras nämnvärt. Visst har vi de senaste åren fått en ganska så stor boost i spel som körs native i linux, men mycket mer än så kommer det aldrig att bli. Det är inte ekonomiskt försvarbart att lägga ner tid på den dära 1% av desktop-marknaden.

Skrivet av anon284015:

Varje gång jag kör en Linux dist som desktop så saknar jag Windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Varje gång jag kör Windows 10 så önskar jag att jag kunde köra Windows7 eller Linux

Permalänk
Medlem

@Dockland:
Ser ofta i forum att folk har problem med tearing, verkar bero på många parametrar. Själv har jag aldrig råkat ut för det på min burk, oavsett vilken dist jag har kastat på den.

Hoppas att fler paketerar sina program som snaps eller flatpak + att det ska var enkelt att sköta dom via grafiska pakethanterare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Varje gång jag kör en Linux dist som desktop så saknar jag Windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Win 10 kan man köra virtuellt. Då behöver man ju inte heller bry sig om Microsofts övervakarfasoner, när man bara spelar och jobbar i något program som inte finns till Linux.

-----

On Topic, så saknar jag en filhanterare med fullt stöd för id3-taggar. Dock så hade ju inte heller Windows upp till version 7 det heller.

Permalänk
Inaktiv

Dagen spel kommer ut med native stöd för linux är dagen jag permanent installerar Linux på burken. Med datorn i signaturen så är det att pissa bort pengar att köra Linux på heltid med tanke på hur få AAA titlar som är spelbara där.

Permalänk
Avstängd

Kör windows på desktop datorn och linux på min laptop och linux på min htpc och linux på dotterns dator och kan inte säga jag saknar något på dom och min är en i5 med 4gb ram och hd4000 och finns enklare spel som jag kör igenom steam typ robocraft eller nått och i programväg saknar jag ingenting och finns alternativ till allt jag använder

Men desktop datorn har windows för spel då allt jag gillar inte finns/funkar till linux även om det finns ganska mycket där idag och är det något jag skulle klaga över på linux är det drivrutiner även om det är lungt på mina datorer jag har nu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dockland:

@mrqaffe:

Ja, bankid var en tråkig historia vill jag minnas. Tror dock de flesta kör autenticering via mobil eller platta idag. För egen del är det ett ickeproblem i dagsläget.

Jag hade mycket hellre sluppit en separat Androidenhet eftersom datorn utan problem klaras uppgiften, det är så extremt begränsande med en liten skärm och avsaknad av tangentbord att jag verkligen bara använder mobilen mobilt och bara för saker som inte finns till en laptop, jag hade verkligen uppskattat att helt slippa peta på mobilen när jag är hemma och att kunna köra alla Andoidsaker under linux, det är troligen inte så tekniskt svårt att lösa utan det handlar bara om ett policybeslut att det inte ska gå att utföra det för användaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Google drive främst men det finns lösningar därute. Tydligen faktiskt redan integrerat i GNOME så jag får faktiskt testa det då jag redan kör Ubuntu GNOME.
Annars är det vissa program i skolan som CAD och kretskonstruktion samt om man ska spela (finns rätt bra antal men inte tillräckligt)
Native fingeravtryck hade varit trevligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

HBO nordic har jag aldrig lyckats få att funka. Var ett tag sen jag provade, men jag gillade inte någon av Evernote alternativen så jag började att enbart använda den på webben. Sen givetviss spel, har en ganska stor samling på steam.

Permalänk
Medlem

Saknar i första hand vissa Adobeprogram, till Windows använder jag PS och paint shop pro, Till Linux finns förstås GIMP men avskyr det programmet ordentligt, är inget alternativ för mig.

Kör även Indesign och illustrator då jag är redaktör för en medlemstidning, inte hittat nått vettigt till dessa för Linux heller, så man får dualbota vidare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Spel och Lightroom, och det är väl typ allt.

Jag har övergett Windows helt i jobbet eftersom 90% av vad jag gör är antingen remote mot andra burkar eller via web.
Hemma kör jag enbart spel och foto så där kör jag inte ens Linux på någon klient.

Permalänk
Avstängd

Visual studio, spel, Office...

Permalänk
Medlem

Jag skrattar när jag läser tråden.
Jag gick över helt till Linux 2004 och jag förstår inte hur någon kan använda Windows och jag saknar program och funktioner där istället.
Det handlar sällan om att det inte finns alternativ utan oviljan att lära sig något nytt samt skaffa sig nya vanor.

Skrivet av mrqaffe:

Bank id eller kanske ännu hellre stöd för att kunna köra Androidappar direkt för det hade ju inte bara löst bank id problemet utan även gett möjlighet att köra en massa trams i appform i stället för att göra det i en vanlig webbläsare och även om det inte är livsviktigt så vore det definitivt trevligt.

Det finns en del lösningar för att köra android appar.
http://www.shashlik.io/
https://www.genymobile.com/
https://anbox.io/
Anbox är väl den som jag ser flest prata om men den är endast i alfa stadiet.
När det gäller BankID så kräver den google services/google play för att krångla till det mer, jag gillar inte Finansiell ID-Teknik.