Planet Coaster börjar bli segt..

Permalänk
Medlem

Planet Coaster börjar bli segt..

Hej,

Köpte mig en någe sånär vettig dator endast för att kunna spela Planet Coaster.

Spelet gick som på räls till en början och glad i hågen började jag bygga.
Men nu, med ca. 6-7000 besökare så går spelet riktigt segt. Pendlar mellan typ 9-14 fps.

Nån som vet om det borde vara så med min dator?

I5 7400
Gtx 1060
8gb ram

Permalänk
Avstängd

Testat att sänka grafiken?

8GB ram är ju inte så värst mycket dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Testat att sänka grafiken?

8GB ram är ju inte så värst mycket dessvärre.

Ja, körde på Hög först men har gått ner på näst lägsta nu. :/

Nä det är sant. Men 12 var iof rekommenderat såg jag nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa och se vad det är som är maxat under tiden du spelar, går processorn på 100%, eller är det grafikkortet? eller är minnesanvändningen i topp? Så vet du ju snabbt vad det är som sätter stopp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Du kan ju testa och se vad det är som är maxat under tiden du spelar, går processorn på 100%, eller är det grafikkortet? eller är minnesanvändningen i topp? Så vet du ju snabbt vad det är som sätter stopp.

Kollade nu och processorn är på 99% :/

Googlade lite och hittade fler med samma problem. Vissa ned betydligt vassare datorer än mig så antar att jag lär få leva med det.

Nån som kan förklara varför det blir såhär? Även för dom med "värsting" datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

för det första. att sänka inställningar vanligtvis sätter mer last på CPU:n. speciallt att gå ner i upplösningen. har du också kållat du har inga virus eller annat som sätter sig och dra upp CPU användingen eller andra bakgrunds programm. sen om du säga att det händer även andra med mycket starkare datorer så undra jag om det kan var nåt form av memory leak eller annat som bygger sig up med tiden i bakgrunden.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag tror mest att det är dåligt optimerat. Jag kan köra samma spel på high i full hd med jämn och bra framerate. Dock så kraschade det ungefär en gång i timmen, försvann när jag sänkte till medium.

Permalänk
Medlem

Om det är dåligt optimerat. Är det något som kan lösas med nån form av uppdatering eller är det så uselt att iprincip ingen dator klarar av spelet?

Mitt kraschade för första gången precis nyss. Kan det bero på att cpun blir överhettad? (Är inte speciellt bra på datorer)

Det här är en av många anledningar till att jag föredragit Xbox framför PC

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keeper55:

Om det är dåligt optimerat. Är det något som kan lösas med nån form av uppdatering eller är det så uselt att iprincip ingen dator klarar av spelet?

Mitt kraschade för första gången precis nyss. Kan det bero på att cpun blir överhettad? (Är inte speciellt bra på datorer)

Det här är en av många anledningar till att jag föredragit Xbox framför PC

Skickades från m.sweclockers.com

Om det nu stämmer så finns det inte mycket du kan göra mer än att klaga hos utvecklarna, finns antagligen ett forum för spelet, och hoppas på att de kan optimera det bättre.

Permalänk
Avstängd

Folk klagar alltid på "dåligt optimerat!!" när spel kräver mer än vad deras datorer klarar av.

Fungerar perfekt här och har gjort sedan release, självklart bättre med varje uppdatering som släppts.

Skrivet av Keeper55:

Om det är dåligt optimerat. Är det något som kan lösas med nån form av uppdatering eller är det så uselt att iprincip ingen dator klarar av spelet?

Mitt kraschade för första gången precis nyss. Kan det bero på att cpun blir överhettad? (Är inte speciellt bra på datorer)

Det här är en av många anledningar till att jag föredragit Xbox framför PC

Skickades från m.sweclockers.com

Det vore mer ram, 16GB är rätt standard. Spelet blir slöare ju större park du gör.
Ett annat spel som blir slöare ju större du bygger är Cities Skyline.

Dock så kommer det alltid komma till en punkt där spelet slöas ner vilket är naturligt för spel som dessa.

Permalänk
Medlem

Ja ram kan man ju peta i. Processor vet jag inte ens om den går att byta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se, så är det snarare så att spelet är optimerat för att använda många trådar/kärnor. Därför blir det problem när man kör det på en i5 processor utan hyperthresding. Tittar man på rekommenderarade specs, så säger de att en i7-4770 eller en FX-8350 är rekommenderat. Bägge två med kapacitet att köra åtta trådar samtidigt. Tyvärr är det nog så, att en fyrkärnig processor utan HT inte längre räcker till för vissa sorters spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Vad jag kan se, så är det snarare så att spelet är optimerat för att använda många trådar/kärnor. Därför blir det problem när man kör det på en i5 processor utan hyperthresding. Tittar man på rekommenderarade specs, så säger de att en i7-4770 eller en FX-8350 är rekommenderat. Bägge två med kapacitet att köra åtta trådar samtidigt. Tyvärr är det nog så, att en fyrkärnig processor utan HT inte längre räcker till för vissa sorters spel.

Aha. Är väl bara att köra tills det rasar då

Känns lite overkill att börja byta grejer för ett enda spel :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Keeper55: Det är ju mycket vanligare med motsatsen, att spel just inte utnyttjar fler än max 4 kärnor, och därav så är flerkärniga processorer "sämre" för just spel. Som du säger, onödigt att byta för bara ett enda spel. De allra flesta funkar nog alldeles utmärkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

@Keeper55: Det är ju mycket vanligare med motsatsen, att spel just inte utnyttjar fler än max 4 kärnor, och därav så är flerkärniga processorer "sämre" för just spel. Som du säger, onödigt att byta för bara ett enda spel. De allra flesta funkar nog alldeles utmärkt.

Det dryga är ju just det att jag köpte datorn Enbart för detta spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Keeper55: Ja det suger förstås, Se om du kan hitta en begagnad i7:a i marknaden kanske? Behöver kanske inte bli så dyrt? Kolla upp vilka processorer ditt moderkort stöder först bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

@Keeper55: Ja det suger förstås, Se om du kan hitta en begagnad i7:a i marknaden kanske? Behöver kanske inte bli så dyrt? Kolla upp vilka processorer ditt moderkort stöder först bara.

Ja det skulle man ju kunna göra.

Frågan är om det går att byta, köpte datorn på Elgiganten (acer). Vilket inte verkar helt optimalt om man vill kunna byta grejer, om jag fattat det rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi kan ju ta en kik på det ihop om du vill. Vilken modell är det exakt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Elgigantens hemsida funkar inte men det borde vara denna :
http://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-gx-781-p40251226

Tänkte köpa en från komplett som dom bygger men det blev ju dyrare och sämre grafikkort med en sån :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Keeper55: Sorgligt nog så är fyra kärnor historia idag, framtiden är minst 4K/8T eller fler.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Keeper55: När köpte du den? Kanske går det att returnera?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Köptes i juni så är nog ingen idé att lämna tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hejsan Keeper55,

Skrivet av Keeper55:

Hej,

Köpte mig en någe sånär vettig dator endast för att kunna spela Planet Coaster.

Spelet gick som på räls till en början och glad i hågen började jag bygga.
Men nu, med ca. 6-7000 besökare så går spelet riktigt segt. Pendlar mellan typ 9-14 fps.

Nån som vet om det borde vara så med min dator?

I5 7400
Gtx 1060
8gb ram

Gratulerar till ditt köp!
Här är några tips som kan få din dator att gå snabbare:
0a) Börja med att kontrollera att du har de senaste drivrutinerna
0b) Kör en virussökning
1) Om du köpt datorn färdigbyggd, tex HP, Dell etc. kan du ta en titt på vad för mjukvara tillverkaren installerat. De brukar ofta trycka in en massa som man inte behöver, sk bloatware.
2) Battle (non)sense har en del bra ideer: https://www.youtube.com/watch?v=Gwipo9hx4qI
3a) Din CPU är klockad till 3,4 GHz. Kolla om din dator har stöd för andra i5or, tex 7600, 7500. Dessa är klockde lite högre.
3b) Du kan också kontrollera om din dator har stöd för i7or, 7700

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Sorry att det har tagit lite tid, men har kikat runt lite, en i7 6700 eller en i7 7700 borde fungera utan problem, men dessvärre är det nog svårt att få tag på nån sådan billigt just för tillfället, då de bägge är relativt nya. Du skulle kunna uppgradera till en lite kraftfullare i5 processor också, men det skulle nog tyvärr inte göra någon större skillnad.

Så dessvärre så är du nog fast med din i5-7400 om du inte vill spendera runt 3000 på en ny processor. Plus lite mer för en ny kylare för att hålla ljudnivåerna och temperaturen nere.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Skulle nog kunna köpa en ny processor, men "har hört" att vissa märkesdatorer kan vara låsta på nått vis. En jobbarkompis snackade nått om "låst i bios".

Kommer inte ihåg exakt vad han sa, jag vet inte ens vad bios är :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har ju alternativet att bita i det sura äpplet och sälja datorn privat, då kan du sätta ihop en ny, du hade säkerligen fått god hjälp här på Sweclockers om du vill ha råd : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du har ju alternativet att bita i det sura äpplet och sälja datorn privat, då kan du sätta ihop en ny, du hade säkerligen fått god hjälp här på Sweclockers om du vill ha råd : )

Mvh

Mm.. ställde en fråga ang. En beg på det här forumet men köpte en acer dagen efter

Försökte plocka ihop en på inet men kom till insikt att jag förmodligen skulle misslyckas med monteringen, dessutom var (och kanske är) dem jag köpte väldigt prisvärd. Tror den kosta 8000 den helgen.

Så man lär väl inte få mer än 4 för den antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Keeper55:

Tack för alla svar

Skulle nog kunna köpa en ny processor, men "har hört" att vissa märkesdatorer kan vara låsta på nått vis. En jobbarkompis snackade nått om "låst i bios".

Kommer inte ihåg exakt vad han sa, jag vet inte ens vad bios är :/

Skickades från m.sweclockers.com

BIOS är det första som kommer upp när datorn startar (hör ihop med moderkortet). Ja vissa fall är moderkortet låst på vissa vis, i bland kan man inte ens byta grafikkort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tack för all info

Har kört ett tag nu men lagt ner. Spelet blev iprincip ospelbart med 12-13000 besökare och hyfsat stor park :/

Skickades från m.sweclockers.com