Youtube-MP3.org stängs ned efter rättegång

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det är inte samma sak att sälja avspelningsmaskiner, som att dela ut inspelad media gratis.

Jahaaaa!

Jag vet inte exakt hur det fungerar. Är det så att nedladdningen görs till deras server och att man sedan själv hämtar MP3filen från deras server så är det ju som du säger.

Jag trodde att de försåg användaren med mjukvara via deras server som körs i webläsaren men att själva inspelningen från youtube till disk görs på användarens dator och om så är fallet så begås ju inte nå fiffel i sverige iaf.

Men ja, det där är ju väldans beroende av var avspelningen äger rum

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är det inte lagligt i sverige då? Tänkte på privatkopiering. Som att banda in låtar ifrån radion fast detta är mer modern version?

Permalänk
Medlem

Brittiska Simon Posford gjorde sin musik fritt tillgängligt på sin app från App Store och Google Play.
Danska Nephew valde att streama upp hela sin konsert från Orange scen på Roskilde festivalen 2007 gratis på Facebook för att fira 10 års jubileum.

@Ozzed blir vid att säga att vi bara kan hämta hans musik gratis för han blir glad om vi gillar det.

http://www.ektoplazm.com/ är bara för musik som är fritt tillgängligt under public licens.

Jag gillar artister som gillar sina fans mera än sin ägan bankkonto.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Du menar alltså att artisterna inte tjänar några pengar alls när någon väljer att tillgodogöra sig deras musik på laglig väg istället för att rippa den från youtube?

Nej det sa jag verkligen inte, hur får du ihop den avsaknaden av logik?

Skrivet av ixthys:

Brittiska Simon Posford gjorde sin musik fritt tillgängligt på sin app från App Store och Google Play.
Danska Nephew valde att streama upp hela sin konsert från Orange scen på Roskilde festivalen 2007 gratis på Facebook för att fira 10 års jubileum.

@Ozzed blir vid att säga att vi bara kan hämta hans musik gratis för han blir glad om vi gillar det.

http://www.ektoplazm.com/ är bara för musik som är fritt tillgängligt under public licens.

Jag gillar artister som gillar sina fans mera än sin ägan bankkonto.

Grejen är att det där hänger ihop. Är man reko mot folk så brukar det liksom ges tillbaka sen Sån är jag. Var snäll mot folk så kommer man bli omgiven av snälla människor..

Eller så kan man göra som "artisten" Petter och säga att fildelare borde avrättas.

"De personerna borde fan avrättas, på riktigt. Det är ingen mänsklig rättighet att ladda ner musik."

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.29928/rapparen-petter-...

Sen har det väl gått rätt bra för honom ändå, men om fler kände till hans uttalande så kanske inte lika många varit så sugna på att ge honom spins på Spotify

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Ozzed:

Eller så kan man göra som "artisten" Petter och säga att fildelare borde avrättas.

"De personerna borde fan avrättas, på riktigt. Det är ingen mänsklig rättighet att ladda ner musik."

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.29928/rapparen-petter-...

Sen har det väl gått rätt bra för honom ändå, men om fler kände till hans uttalande så kanske inte lika många varit så sugna på att ge honom spins på Spotify

Lol vem fan laddar ner Petter?
Deejay promotions kör bara med nedladdat och ja det är för professionella Dj's så han menar att dessa borde med avrättas eller?
Vi som var medlemmar på Deejay promotions och arbetade i skivaffärer skapade många av dessa artister tillsammans med radio etc. ska alltså avrättas enligt Mr P?

Vet att runt 2000-talet fick vi länkar från Sony och andra skivbolag som vi fick ladda ned låtar ifrån för att de var så jävla lata att inte ge oss Ifpi-skivor. Sen att en del skivaffärer sålde Ifpi-skivor var det ingen som brydde sig om.

Permalänk
Medlem

Hmm, vad är meningen med det? Är det för att sätta ett exempel? Finns massvis med sidor och program som gör exakt samma sak så förstår inte poängen med det annars.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Finns ju tonvis med appar till android med ju :o?..?

Permalänk
Medlem

youtube-dl

är ett praktiskt program.

Permalänk
Inaktiv

Å nej, min favoritsida för sparande av ljudfiler för eget bruk!
Påminner om Metallicas stämning mot Napster som fick stängas ner. Alla började använda andra tjänster/program...bra jobbat där! J*vla idioter.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Är det så uppenbart? En avspelningsmaskin för media som man inte själv köpt... det är vanligen helt lagligt att sälja sådana. DVDbrännare, VHSspelare, Kasettdäck, HDboxar, TEVO och liknande är ju fritt fram att sälja. Spela gärna in från TV/radio för det får man. Ja vi betalar till och med en avgift i Sverige (kasettavgiften till copyswede) för rätten att få spela in detta ;).

Så om man då bygger en site som levererar precis samma sak fast i mjukvaruform, vad är det då som är så uppenbart olagligt? Jag kan faktiskt inte se den stora skillnaden mellan att spela in en film från viasat via parabol och spela in en stream från viaplay...

Skillnaden är att du inte distribuerar det du spelat in på dina kassetter/skivor. Du streamar dem inte heller.
Du låter inte andra extrahera ljudet från dina kassetter/skivor. Du har dem för personligt bruk.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Skrivet av anon277728:

Å nej, min favoritsida för sparande av ljudfiler för eget bruk!
Påminner om Metallicas stämning mot Napster som fick stängas ner. Alla började använda andra tjänster/program...bra jobbat där! J*vla idioter.

Napster finns fortfarande. Det är en streamingtjänst, ungefär som Spotify.

http://se.napster.com/

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns ju många andra liknande sidor så det här får väl ingen påverkan.

Tråkigt bara att de ljuger och säger att artisterna förlorar pengar när det är direktörerna för skivbolagen de menar. Så tramsigt.

Jag är själv artist och vill någon ha mina youtube-musikfiler i MP3-format så är det ju bara tacknämligt och knappast något att bli förbannad på. Så tramsigt, som sagt

Ja egentligen borde ju alla artister tycka om att deras musik gillas av någon.
Och så kanske det är, det är nog destomer skivbolagen som är ute med kollekthåven.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Och vips så skjuter försäljningarna i höjden... eller?

Permalänk
Medlem

va tråkigt, älskade den sidan för backup på mina favvo youtube låtar. streaming tar för mycket bandbredd/batteri

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ja egentligen borde ju alla artister tycka om att deras musik gillas av någon.
Och så kanske det är, det är nog destomer skivbolagen som är ute med kollekthåven.
/Lifooz

Jag tänker att det är så. Man hör ju inte ofta artister själva som klagar (utom ironiskt nog om de redan har såpass möe pengar att de knappast lider av om de nu skulle få lite uteblivna intäkter).

Lite samma sak med Copyswde t. ex. Det känns som en organisation "av och för Mattias Åkerlinds välbestånd" snarare än att det skulle vara till för att se till att artister får betalt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BobMarley:

Skillnaden är att du inte distribuerar det du spelat in på dina kassetter/skivor. Du streamar dem inte heller.
Du låter inte andra extrahera ljudet från dina kassetter/skivor. Du har dem för personligt bruk.

Nä men vidaredistribution görs inte heller via siten nyheten handlar om. Det är inte en piratsite.
Vidare känner jag inte till vilket extra undantag I lagen som skulle gälla för streamad media specifikt. Lagen är ju teknikneutralt utfoemad. Man får spela in material man inte har konstant tillgång till så som radiosändningar och även filmer som går på TV. Du har rätt att spela in tillgängligt material så länge det inte rör sig om piratmaterial från början.
Men du menar alltså att det finns en formulering i lagen som särskiljer inspelning av filmer via parabol från inspelningar som görs via strömmat material från internet. Vad är det i så fall för paragraf i lagen?
Det är alltså möjligt att undantaget finns, men jag känner inte till några sådana specifika undantag för våra rättigheter att spela in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BobMarley:

Napster finns fortfarande. Det är en streamingtjänst, ungefär som Spotify.

http://se.napster.com/

Hade inte en aning. Men ca -98(?) användes programmet för att hitta och ladda ner musik. Vad jag minns fick Napster läggas ner men det fanns andra liknande program som i detta fall och precis som då fattar jag inte vad man har uppnått?

Permalänk
Medlem

Tramsigt när man tänker på att det finns massvis med siter och appar och prg som gör samma sak!

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det sa jag verkligen inte, hur får du ihop den avsaknaden av logik?

Hur menar du annars när du skriver:

Skrivet av Ozzed:

Tråkigt bara att de ljuger och säger att artisterna förlorar pengar när det är direktörerna för skivbolagen de menar. Så tramsigt.

Jag tolkar det i alla fall som att du är av uppfattningen att det endast är direktörerna (och inte artisterna) som förlorar pengar på att folk tillgodogör sig musik gratis på ett troligen olagligt sätt? Annars förstår jag inte vad du syftar på när du säger att de ljuger...men jag missförstod dig uppenbarligen, har du lust med ett litet förtydligande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Hade inte en aning. Men ca -98(?) användes programmet för att hitta och ladda ner musik. Vad jag minns fick Napster läggas ner men det fanns andra liknande program som i detta fall och precis som då fattar jag inte vad man har uppnått?

Man visar att det inte är ok att dra in pengar (via reklam) genom att tillhandahålla en tjänst som gör att man olovligen underlättar för piratkopiering. Att det finns andra tjänster och program är nog alla medvetna om, men man visar att det inte är riskfritt för de som står bakom tjänsterna.

Sedan kan man ju diskutera om det är verkligen är olagligt och om det är pirat- eller privatkopiering, men det är lite av en sidodiskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ja egentligen borde ju alla artister tycka om att deras musik gillas av någon.
Och så kanske det är, det är nog destomer skivbolagen som är ute med kollekthåven.
/Lifooz

Intressant nog så tror jag att många yrkesverksamma musiker/artister faktiskt vill få betalt för sitt jobb och inte enbart arbetar för att andras uppskattning, ungefär som de flesta andra

Permalänk
Medlem

Jag har använt mig av denna sida, tråkigt! Laddar hem på mp3 och lägger in det i Spotify eftersom exakt den låten eller versionen av låten finns inte på Spotify. Senaste jag fixade hem var några låtar från Metallicas -89 konsert i Seattle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tänker att det är så. Man hör ju inte ofta artister själva som klagar (utom ironiskt nog om de redan har såpass möe pengar att de knappast lider av om de nu skulle få lite uteblivna intäkter).

Lite samma sak med Copyswde t. ex. Det känns som en organisation "av och för Mattias Åkerlinds välbestånd" snarare än att det skulle vara till för att se till att artister får betalt.

Var det inte Per Gessle som tog en raggrunda med kollekthåven och beklagade sig i sammarbete med Copyswede eller hur det var?
Minns inte det där.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

haha finns ju mängder andra sidor som gör samma grej... Sen använder väl majoriteten typ Spotify eller liknande tjänster idag.

Spotify har runt 45% av de som betalar för strömmande musik, och de har något över 50 miljoner som betalar. De har även runt 90 miljoner till som använder sig av gratisvarianten, och några andra stora gratismöjligheter bland andra strömmningstjänster finns väl inte. Så, totalt runt 110 miljoner som betalar för strömmande musik och ytterligare 90 miljoner som använder sig av Spotifys gratisabonnemang = 200 miljoner.

Dvs, nej, en majoritet använder sig inte av Spotify eller dylikt. Inte på långa vägar.

Permalänk
Medlem

Hahaha. Och upp poppar det tre andra likadana tjänster som kommer fylla ut tomrummet som skapats.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hur menar du annars när du skriver:

Jag tolkar det i alla fall som att du är av uppfattningen att det endast är direktörerna (och inte artisterna) som förlorar pengar på att folk tillgodogör sig musik gratis på ett troligen olagligt sätt? Annars förstår jag inte vad du syftar på när du säger att de ljuger...men jag missförstod dig uppenbarligen, har du lust med ett litet förtydligande?

Visst kan jag förtydliga. Jag menar att det är den befarade förlusten av sina egna intäkter de är sura över, och inte artisternas. Mitt inlägg handlade alltså mer om vad de egentligen bryr sig om, än vem som faktiskt förlorar pengar, om någon förlorar pengar.

Det är ju nämligen så att skivbolagen tar en del av artisternas förtjänst, så det blir hyckleri att prata om att "artisterna" förlorar pengar när de menar sig själva. Det är lite som när Arlas ledning höjer mjölkpriserna "för at bönderna ska tjäna bättre".

Skrivet av Lifooz:

Var det inte Per Gessle som tog en raggrunda med kollekthåven och beklagade sig i sammarbete med Copyswede eller hur det var?
Minns inte det där.

/Lifooz

Han nämns ju extremt ofta i Copyweede-sammanhang men jag vet inte om han varit med och beklagat sig. Men stämmer det så vore det ju ett klockrent exempel på att just artister som inte direkt verkar behöva kämpa för att ha råd med livet beklagar sig om piratkopiering

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Han nämns ju extremt ofta i Copyweede-sammanhang men jag vet inte om han varit med och beklagat sig. Men stämmer det så vore det ju ett klockrent exempel på att just artister som inte direkt verkar behöva kämpa för att ha råd med livet beklagar sig om piratkopiering

Har för mig att han var med i någon artikel.
Men precis som du säger, det är de som tjänar mest som beklagar sig värst.
Mycket skall alltid ha mer, och nog är aldrig tillräckligt. Minst sagt Joakim Von Anka stil på det hela.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Nu är detta aningen OT, men ändå

Skrivet av Ozzed:

Visst kan jag förtydliga. Jag menar att det är den befarade förlusten av sina egna intäkter de är sura över, och inte artisternas. Mitt inlägg handlade alltså mer om vad de egentligen bryr sig om, än vem som faktiskt förlorar pengar, om någon förlorar pengar.

Det är ju nämligen så att skivbolagen tar en del av artisternas förtjänst, så det blir hyckleri att prata om att "artisterna" förlorar pengar när de menar sig själva. Det är lite som när Arlas ledning höjer mjölkpriserna "för at bönderna ska tjäna bättre".

Han nämns ju extremt ofta i Copyweede-sammanhang men jag vet inte om han varit med och beklagat sig. Men stämmer det så vore det ju ett klockrent exempel på att just artister som inte direkt verkar behöva kämpa för att ha råd med livet beklagar sig om piratkopiering

Ah, så de ljuger alltså när de säger att artisterna förlorar pengar eftersom bolagsdirektörerna också gör det? Varför måste det ena utesluta det andra?

Ska man analysera det hela lite retoriskt så skulle jag tro att argumentet grundar sig i ett sätt att fjärma sig från de som eventuellt drabbas genom att peka på de rika bolagsdirektörerna eller de artister som ändå tjänar miljonbelopp. Självklart så kommer inkomstförlusterna att slå mot alla vars musik piratkopieras, men det blir svårare att motivera kopieringen rent etiskt/moraliskt när man också tar med alla andra som inte tjänar lika mycket...krångligare än så tror jag inte att det är, även om det nog inte är så många som vill erkänna det, "det är ju ingen fattig som drabbas"

Sedan kan man filosofera lite om varför det skulle vara mindre ok för Per Gessle att beklaga sig över piratkopiering bara för att hans musik är populär och han då tjänar bra med pengar på det? Det känns rätt jante på något sätt...

Skrivet av Lifooz:

Har för mig att han var med i någon artikel.
Men precis som du säger, det är de som tjänar mest som beklagar sig värst.
Mycket skall alltid ha mer, och nog är aldrig tillräckligt. Minst sagt Joakim Von Anka stil på det hela.

/Lifooz

Eller så är det så att ingen bryr sig om mindre kända artister då de inte har samma genomslagskraft och heller inte får någon uppmärksamhet i media? Eller ska man utgå från att det som tjänar mindre tycker det är ok att man piratkopierar deras musik?

Permalänk

ni säger att det finns fler sidor, jovisst. Men om en sån sida går detta öde till mötes kommer nog dom andra gå under en efter en snart.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst kan jag förtydliga. Jag menar att det är den befarade förlusten av sina egna intäkter de är sura över, och inte artisternas. Mitt inlägg handlade alltså mer om vad de egentligen bryr sig om, än vem som faktiskt förlorar pengar, om någon förlorar pengar.

Det är ju nämligen så att skivbolagen tar en del av artisternas förtjänst, så det blir hyckleri att prata om att "artisterna" förlorar pengar när de menar sig själva. Det är lite som när Arlas ledning höjer mjölkpriserna "för at bönderna ska tjäna bättre".

Han nämns ju extremt ofta i Copyweede-sammanhang men jag vet inte om han varit med och beklagat sig. Men stämmer det så vore det ju ett klockrent exempel på att just artister som inte direkt verkar behöva kämpa för att ha råd med livet beklagar sig om piratkopiering

Fast så riktigt är det förstås inte - artister och skivbolagen har ett avtal som kan innefatta allt från ett enda album till ett visst antal album inom en viss period, som ska innefatta ett visst antal saker (språk exempelvis om man tar en svensk artist som kan göra musik på både svenska och engelska). Skivbolagen/producenten satsar sin tid och kunnande på att skapa musik som artisten eller musikern framför. Många av de stora de senaste 30 åren, allt från Take That och Spice Girls till Britney Spears och Rihanna och Justin Bieber är renodlade produkter som marknadsförs stenhårt - klart att dessa produkter ska generera intäkter tillbaka till producenten. Det är inte det lilla bandet i garaget eller Anna Book som mimar till ABC som är någon direkt förlorare i sammanhanget.

Angående Arla så är det också fel då Arla är ett kooperativ med nästan 12 000 medlemmar. Föreningen har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intresse - allt enligt egna stadgar och en justering via Arla genererar en förändring för medlemmarna.

Likaså är det osmakligt att jämföra framgång och piratkopiering.