Behöver er hjälp, jag vill tysta ner två av min datorer. Tanken är att köpa två nya chassin och fläktar till dessa
Först datorn är filservern i sign, men den behöver klara kommande uppgradering till Ryzen och minst 6st 3.5" diskar gärna 8st. Den ska även utökas till att bli server som jag kan köra virtuellt från med mina arbetsdatorer.
Så där har min tanke varit att köpa ett Fractal R5, Noctua NH-D15(S), nya fläktar antagligen 140mm som man kan köra lite långsammare men fortfarande flytta luft, fläktcontroller.
Frågorna där är om ni vet något bättre chassi som ska klara dessa förutsättningar? Hur mycket påverkar det ljudet om man öppnar toppen och sätter två fläktar där? Vilka parametrar är det man ska kolla på vad gäller chassifläktar? Och vilka fläktar rek ni?
Sen är även tanken att uppgradera spel och streamdatorn. Jag har lyckats skärma bort nästan allt ljud från micen, det är bara när grafikkortet behöver jobba fullt och tempen går upp (vilket blir oftare och oftare med nya spel) som folk i streamen kan höra datorn. Tanken var även där att köra med ett Fractal R5. Men jag har inget behov av att ha stort chassi och började tänka att det kanske är lättare att styra och därmed bli av med luften i ett mindre chassi?
Kommande uppdateringar på streamdatorn blir att köra en m2 disk på 2TB och därmed slippa behovet av 2,5/3,5" platser, jag har inga problem med att låta diskarna ligga på botten av ev nytt chassi tills detta sker. Samt att vid nästa gen grafikkort så blir det åter igen *080ti sli.
Jag har hyffsat öppen budget, då båda datorerna är för mitt företag.
Edit: Bygga vattenkylning är inte aktuellt.