Asrocks moderkort för Intel "Coffee Lake" hittar ut på bild

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Asrocks moderkort för Intel "Coffee Lake" hittar ut på bild

Inför lanseringen av Intels kommande processorfamilj Coffee Lake hittar nu bilder på Asrocks nya moderkort ut på webben, med allt från Micro ATX till fullstora ATX-modeller.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Det är nära nu! Ska äntligen bli skönt med ny burk.

Tror dock inte att det blir ASrock igen, utan lutar mer mot ASUS eller MSI

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Älskar designen på moderkort, så himla sexigt snygga.

Lian Li Alpha 550X - MSI X99A GODLIKE Gaming - i7 6850K - 32GB@3000Mhz - Gigabyte RTX 2080 OC - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - Samsung 860 1TB + Samsung 830 512GB - 12TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012

Ingår delid-verktyg till denna CPU familj som ska användas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Blir att beställa direkt vid släpp! Dock ASUS bräda.

Ryzen 2700X - Vega 64 Nitro + - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3466 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jan 2013

Dessa lär inte finnas länge i lagret när det börjar bli dags för folk...

H440 | i7 7700k | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | MSI GTX 1080 | 16 GB Corsair 2666MHz |
S2716DG
Sennheiser HD 58X + O2ODAC
HTC Vive Pro

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av anon200632:

Ingår delid-verktyg till denna CPU familj som ska användas?

Fick inte du samma PM som vi andra?

Den nya familjen heter ju "Coffee Lake". Dricker man sjöar med kaffe (och vem gör inte det?) kan det i vissa fall ge viss missfärgning. Intel och Colgate kommer därför slå sina påsar ihop vid denna lansering, Intel står för CPU och Colgate för TIM!

Riktig WIN-WIN!

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Yoshman:

Fick inte du samma PM som vi andra?

Den nya familjen heter ju "Coffee Lake". Dricker man sjöar med kaffe (och vem gör inte det?) kan det i vissa fall ge viss missfärgning. Intel och Colgate kommer därför slå sina påsar ihop vid denna lansering, Intel står för CPU och Colgate för TIM!

Riktig WIN-WIN!

Klockren

Kaffe Sjön : 9700K Coffee Lake Refresh | Hydro H150i Pro RGB 360mm rad | ROG Strix Z370-F | Vengeance LED 3200Mhz | EVGA 1080Ti Black Edition | Asus ROG Swift 27" 144hz G-Sync | Corsair HX850i | Cooler Master H500P "HAF II" | Oculus Rift Touch

HAF : i7 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | Corsair HX 850i | Corsair Vengeance 32gb | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" |
(+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Citat:

De två modellerna Z370 Killer SLI/AC och Z370 Extreme4 väntas bli toppmodeller

Baserat på andra plattformar så lär väl ändå Taichi vara en av topp-brädorna? Det är åtminstone den modell jag själv är mest intresserad av med påkostad VRM och mindre fokus på mumbo-jumbo

Intel i7 2600K @4,8GHz - Radeon VII - Samsung S34E790C Ultrawide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Aug 2013

Kul att se brädor i massvis som ska komma, så man kan välja vad det man vill ha till sina behov.

Synd att det fortfarande finns väldigt få ITX brädor för AM4, väntar fortfarande på en asus b350 mITX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Så det väntas bli toppmodeller med stöd för SLI, CrossFire och RGB-belysning.

Har inte Nvidia och AMD mer eller mindre övergett SLI och CrossFire numera?

Så dom är toppmodeller för att dom har RGB-belysning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Kan hålla med om att de var snygga även om jag ej gillar leds i vanliga fall. Ledsen skulle dock i mitt fall vara släkt nästan alltid, jag skulle vilja ha som i bildörrar, när man öppnar luckan tänds det, sedan fördröjning på släckning när man stänger luckan.

Nå så där häpnadsväckande var de dock inte emot min Asus Z270-A Prime moderkort som jag skulle få överge om jag skulle byta cpu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Den var inte så bad looking

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Apr 2012

Tror Asrock luras lite här, de kan ju inte ha toppmodeller som inte heter nått med Gaming! Då tappar man ju lätt 10-15 fps direkt.

Ha det gött

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 1080ti Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Sep 2002

Brukar titta på tv, inte på mina datorkomponenter, men det är nog bara jag

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

nu börjar det bli rörigt X370 ,z370 x299, x399 kanske dax att sticka ut hakan och byta namn på platformarna nu eller

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build Lian Li Rev 2.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Tip Top:

nu börjar det bli rörigt X370 ,z370 x299, x399 kanske dax att sticka ut hakan och byta namn på platformarna nu eller

Man kan ju fråga sig varför AMD valde x399 vilket sabbar det mesta

Arne Berg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

gen 8 av cpun, samma cpu men du ska inte tro du kan använda samma moderkort. Det är patetiskt.

Sedan är det glädjande att de som är intel fan men inte har en stor plånbok äntligen kan köpa en cpu med 6 eller fler kärnor

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Ase:

Högre siffra = bättre, enligt många som inte är så inne i PC hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Taichi såg rätt mysig ut utan massa bling och 400 miljoner leds.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 6T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Ase:

Är väl inget större problem ? Är ju bra att köpa ett moderkort med stöd för processorn man ska använda.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är väl inget större problem ? Är ju bra att köpa ett moderkort med stöd för processorn man ska använda.

Ja för det är skit bra för alla okunniga!!!!!

CASE Caselabs SMA8 +TH10 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs 2x GTX 1080 + 1080ti Poseidon RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3400MHz CL14 + 4x8GB Corsair Vengeance RGB PRO PSU EVGA T2 1600W + Corsair RMx v2 850W+750W SSD 905p 480GB Headphones Xtrfy H1 Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q, 43" Samsung Super Ultra Wide
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG MAXIMUS XI HERO Z390 Watercooling 480+480+480+480 Alphacool

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av tvelander:

Ja för det är skit bra för alla okunniga!!!!!

Om du inte ens lyckas välja ett moderkort som fungerar ihop med processorn ska du kanske inte välja komponenter själv.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du inte ens lyckas välja ett moderkort som fungerar ihop med processorn ska du kanske inte välja komponenter själv.

Ja, och så funkar verkligheten osv....

CASE Caselabs SMA8 +TH10 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs 2x GTX 1080 + 1080ti Poseidon RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3400MHz CL14 + 4x8GB Corsair Vengeance RGB PRO PSU EVGA T2 1600W + Corsair RMx v2 850W+750W SSD 905p 480GB Headphones Xtrfy H1 Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q, 43" Samsung Super Ultra Wide
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG MAXIMUS XI HERO Z390 Watercooling 480+480+480+480 Alphacool

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002

En ganska usel plattform i mitt tycke. Det enda som räddar den är att AMD skrämt Intel så de känner sig tvungna att lägga till fler kärnor.
Men när de fortfarande envisas med att inte löda heatspreadern så känns produkten inte lika attraktiv. Ihop med andra brister i plattformen.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Instämmer, sedan är det nog ändå större risk att folk försöker använda sitt Skylake eller Kaby-moderkort med en Coffee-CPU. Hade varit lite bättre om Intel lagt till en pin eller något då socklarna är extremt röriga redan. Och när inte ens samma sockel inte är kompatibel. Coffin Lake.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av jOnÄTÄn:

Värdelöst argument till försvar för årtiondets minst försvarliga namnförvirring.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Alling:

Värdelöst argument till försvar för årtiondets minst försvarliga namnförvirring.

Namnet på chipset är väl ganska oviktigt? Har du en tr4 processor så får du se till att köpa ett moderkort med den sockeln. Att amd valt att döpa sina nya chipset så likt intel är väl för att folk ska förstå vilken nivå de är jämförbara med, och det är klart det säkert irriterar intel. Men att det skulle bli ett problem som "sabbar de mesta" håller jag inte med om.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av jOnÄTÄn:

Namnet på chipset är väl ganska oviktigt? Har du en tr4 processor så får du se till att köpa ett moderkort med den sockeln. Att amd valt att döpa sina nya chipset så likt intel är väl för att folk ska förstå vilken nivå de är jämförbara med, och det är klart det säkert irriterar intel.

Det skrämmer mig lite att detta resonemang förekommer på SweClockers forum. Ska AMD då också döpa sina processorer till 7700K och 7600K samt sin sockel till LGA 1151 så att "folk ska förstå vilken nivå de är jämförbara med"?

Ingen tjänar på att AMD:s och Intels chipset har exakt identiska namn.

Citat:

Men att det skulle bli ett problem som "sabbar de mesta" håller jag inte med om.

Det köper jag; den benämningen är förstås svår att kvantifiera (och det var inte jag som skrev så).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Alling:

Det skrämmer mig lite att detta resonemang förekommer på SweClockers forum. Ska AMD då också döpa sina processorer till 7700K och 7600K samt sin sockel till LGA 1151 så att "folk ska förstå vilken nivå de är jämförbara med"?

Ingen tjänar på att AMD:s och Intels chipset har exakt identiska namn.

Det köper jag; den benämningen är förstås svår att kvantifiera (och det var inte jag som skrev så).

Jag skrev bara varför jag tror de döper de så likt intel. Och att man bör fråga någon om vilka komponenter man ska välja om man inte lyckas med detta pga namnen på chipset. Eller i alla fall läsa på lite innan man köper prylarna.
Sedan gör de ju lite samma grej med processorerna. Ryzen 3=core i3 Ryzen 5= core i5 och Ryzen 7= core i7.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skrev bara varför jag tror de döper de så likt intel. Och att man bör fråga någon om vilka komponenter man ska välja om man inte lyckas med detta pga namnen på chipset. Eller i alla fall läsa på lite innan man köper prylarna.

Det finns andra aspekter än just att faktiskt köpa komponenter. Det är i alla sammanhang en fördel att kunna skriva/säga "B350-moderkort" utan vidare oro för missförstånd. Nu måste man istället både känna till att en sådan benämning är tvetydig och formulera om den så att den blir entydig för hela målgruppen.

Vidare måste man i många sammanhang där man ser "B350" börja med att ta reda på om det handlar om Intels eller AMD:s B350, där det tidigare inte behövdes. Detta gäller även till exempel "Z370", om man inte har järnkoll på exakt vilka chipset som har unika namn. Sådan kunskap var inte nödvändig "förr", när man enkelt kunde identifiera ett chipset utifrån dess namn, även om man inte ens sett just det namnet tidigare.

Du vet mycket väl att vi använder kortare namn än de officiella när vi skriver och pratar, till exempel "köp en 7700K" istället för "köp en Intel Core i7‑7700K" och "välj ett Z270-moderkort" istället för "välj ett Intel Z270 Chipset-moderkort". AMD:s nya namnschema försvårar kommunikationen.

Citat:

Sedan gör de ju lite samma grej med processorerna. Ryzen 3=core i3 Ryzen 5= core i5 och Ryzen 7= core i7.

Det är inte i närheten av samma sak. Det finns ingen som skriver endast "5" eller "7", så ingen risk för tvetydighet föreligger.