Vilket program skulle hjälpa mig bäst inom branschen??

Permalänk
Medlem

Vilket program skulle hjälpa mig bäst inom branschen??

Hej! Jag undrar vilken typ av program som skulle hjälpa mig bäst om jag vill in i mjukvaruutvecklings branschen?
Någon som har gått programmen eller har någon erfarenhet att dela med sig av? Jag kan tänka mig att datavetenskap i Uppsala ger mer matematik men mindre programmering medans t.ex. utbildningen i Linköping ger nästan bara programmering och inte mycket matematik i huvud taget. Båda med för- och nackdelar skulle jag gissa på? Räcker en tre årig utbildning?, all info uppskattas.

http://www.mdh.se/utbildning/program/datavetenskap?programCod...

https://liu.se/utbildning/program/6kipr
---------------------------programplan till ovanstående utbildning-----------------------------------------------------
http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehandboken/action.lasso?&-r...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=...
---------------------------programplan till ovanstående utbildning-----------------------------------------------------
http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/studieplan/?pl...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk

Alltså Innovativ Programmering (IP) på LIU är som du säger mer inriktat på att lära dig att knacka kod. Motsvarigheten för kandidatprogrammet i datavetenskap på LIU är Högskoleingenjör i Datateknik (3 år). När du läser IP på LIU vet jag att du kan om du vill byta ut så att du får motsvarande matte kurser (båda mina bröder har gjort detta).

Skulle jag välja utbildning idag hade det stått mellan Civil.ing. Datateknik och Civil.ing. i mjukvaruteknik båda på LIU. Detta då ett jag pluggar på LIU och är bias. Har stött på många programmeringsproblem då kopplingen mellan matematiken och programmering gjort att jag löst/vetat att det jag försökt varit omöjligt (t.ex. NP fullständigt).

Vad jag har läst:
Högskoleingenjör i Datateknik på LIU
Vad jag läser:
Master i Datorvetenskap på LIU

Jag valde Högskoleingenjör i Datorteknik för att jag trodde jag inte skulle stå ut att plugga 5 år, visade sig att det var kul så jag lade till en master. När jag valde hade LIU väldigt bra rykte på datorsidan. Jag hade som krav att flytta hemifrån (en av de bästa sakerna man kan göra, utvecklas så mycket som person). Av andra studenter jag träffat ifrån andra universitet är det bara Lund studenter (LTH) som rekommenderar sin utbildning lika mycket som LIU studenter (snackar bara om studenter som studerar inom data).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Hej, jag har väldigt bra insikt i it-marknaden och det jag kan rekommendera är att läsa något som är mer praktiskt än teoretiskt.

När du ska söka jobb så finns det ingen som kollar på vad du har läst för teoretiska ämnen. Välj ett språk, välj ett tekniskt område du är intresserad av och bygg upp en förtfölj inom det. Porföljen är det enda som kommer avgöra hur eftertraktad du är på marknaden. Egentligen behöver man inte läsa något, om man klarar av att bygga upp en fortfölj ändån. Men att läsa ger en tid, kraft och människor runt omkring en för att bygga upp denna portfölj.

Bäst betalt och mest eftertraktat på marknaden just nu och i framtiden är och kommer vara Java eller .NET utvecklare med inriktning på backend. Satsa på det. Vi behöver dig. Alternativt så läser du frontend eller backend i PHP men det är inte riktigt lika bra betalt. Python är helt okej också.. Mobilutveckling med inriktning på iOS/Android eller båda är också bra betalt och eftertraktat men Backend är ändå hetast. Läs ett program med inriktning på backend så kan du välja o vraka bland jobb resten av livet. Allt är platform idag och det kommer bara växa. Lycka till

Permalänk
Medlem

@tedlin01: Då gissar jag att du menar att en utbildning som Innovativ programmering skulle passa perfekt då det mesta av programmet siktar på att koda?

Jag har hört mycket om höga löner inom backend men hur bra är det egentligen? Jag har hört historier om att folk går ut från en utbildning och tjänar 40 000 i ingångslön vilket i min värld känns overkligt eller har jag fel? Vad ska man förvänta sig när det kommer till lön, utveckling inom företaget och även hur varierat arbetet är?

Permalänk
Medlem

@A7jd8a7k
~28000kr kan du förvänta dig som junior. Är själv programmerare, pluggade Medieteknik på LIU, orkade inte plugga 5 år så ja tog ut en kandidat och sökte jobb.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7jd8a7k:

Jag har hört historier om att folk går ut från en utbildning och tjänar 40 000 i ingångslön vilket i min värld känns overkligt eller har jag fel? Vad ska man förvänta sig när det kommer till lön, utveckling inom företaget och även hur varierat arbetet är?

Många människor online ljuger kring saker och det är inte ovanligt att dessa lögner är väldigt överdrivna. Även om det skulle stämma att någon lyckligt lottad promille lyckas komma in på en sådan ingångslön, så är de undantag som i det stora hela är statistiskt ointressant.

27000 +- någon tusenlapp brukar vara standard. På de senaste 2 jobben jag sökt så var det 27000, vet inte hur långt de är beredd att gå utöver det och har inte vågat eller känt behovet att prova begära över det heller. I Stockholm har jag uppfattat det som att det kan ligga några tusenlappar högre, fast har svårt att tro att färskingar får mer än 30000 i ingångslön.

Permalänk
Medlem

Erfarenhet går före utbildning, praktiskt utbildning ger mer om du vill ut i arbetslivet än någon teoretisk utbildning. Jag har stött på många som studerat i 5+ år som i praktiken kan lika mycket eller mindra än någon som jobbat de 5 åren. Så det beror mycket på vem man är som person än vad man läst.

En ingångslön på 40k kan du bara glömma, om du inte hittar någon dum jävel...du kan absolut tjänta runt 40k men kräver erfarenhet och därmed flera år i yrket.

Har jobbat som Systemutvecklare i 12år, är självlärd och har enbart 180dagar på ett Universitet. Har under de senate 10 åren jobbat med allt ifrån ASP till ASP.NET (C#, F#), Perl, Ruby, Python till C++ och Assembler.

Ps.
Du ska inte välja detta yrke om du bara vill ha en bra lön, man tar ofta med sig jobbet hem och jobbar mer än 8h, man måste aktivt lära sig nya tekniker för att hänga med. Personligen "jobbar" jag nog mellan 10-12h/dag om man räknar med den tiden man läser på och/eller sitter med egna projekt.

Det krävs helt enkelt en viss mängd engagemang, som allt annat förvisso!

Permalänk
Medlem

@gonace: Intressant, jag har ingen riktig erfarenhet av programmering och jag går just nu maskinteknik (inte ens gått en månad) och det jag insett är att jag gillar att bygga saker och lösa problem och det känns som mjukvara är ett bättre spår än t.ex. maskinteknik då om man nu skulle vilja göra egna projekt så går det inte bara att ta upp sin laptop och skapa något utan det krävs mycket mer för att skapa hårdvara. Detta är hur jag tänker ang. det hela men jag kanske har fel? Har du någon livserfarenhet jag borde veta om innan jag ger mig in i branschen?? Otroligt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7jd8a7k:

@tedlin01: Då gissar jag att du menar att en utbildning som Innovativ programmering skulle passa perfekt då det mesta av programmet siktar på att koda?

Jag har hört mycket om höga löner inom backend men hur bra är det egentligen? Jag har hört historier om att folk går ut från en utbildning och tjänar 40 000 i ingångslön vilket i min värld känns overkligt eller har jag fel? Vad ska man förvänta sig när det kommer till lön, utveckling inom företaget och även hur varierat arbetet är?

40 000 som ingångslön är inte orealistiskt om du arbetar i Stockholm. Jag har en bekant som precis gick in på det. Själv gick jag in på 35 000 på mitt första jobb för 5 år sedan.. (Hade dock jobbat med egna projekt i 4 år innan det). I andra städer så är nog 28 000 mer realistiskt och det är där frontendare inom webb ligger också för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedlin01:

40 000 som ingångslön är inte orealistiskt om du arbetar i Stockholm. Jag har en bekant som precis gick in på det. Själv gick jag in på 35 000 på mitt första jobb för 5 år sedan.. (Hade dock jobbat med egna projekt i 4 år innan det). I andra städer så är nog 28 000 mer realistiskt och det är där frontendare inom webb ligger också för det mesta.

Men om du har 4års dokumenterad erfarenhet så är det ju inte riktigt samma som att du är nybakad från Uni.
Jag förutsätter att detta kom på tal vid din rekrytering.

Att kliva in på 40 utan att ha något resultat att visa borde väl vara ganska sällsynt, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@A7jd8a7k: Det är svårt att säga om du inte har någon form av erfarenhet av systemutveckling/programmering, saker är ju sällan vad man tänker sig att de är.

Men om du finner inresse och brinner för det kommer du absolut ha all möjlighet att lyckas, som med alla yrken krävs någon form av glöd för att trivas. Många jag känner ojjar sig till jobbet, jag har sällan en tråkig dag och om jag har någon är det inte yrket i sig utan någon extern påverkan så som sjukdom, eller liknande.

Jag skulle säga att du följer din magkänsla, vill man något tillräckligt kommer man nå sitt mål. Jag skulle nog börja med att läsa på om OOP (Object-oriented programming) då detta är något du absolut kommer att komma i kontakt med (Java, C#, etc.) . Men att göra något i praktigen ger mer i början enligt min erfarenhet (men beror ju lite på hur man är som person).

Jag gillar Ruby och ASP.NET C# men skulle säga att Ruby är rätt enkelt att komma igång med, har skrivit rätt många Ruby (Sinatra) appar och tycker det är bland det lättaste att komma igång med så länge man vill göra något enkelt.

Tänk på att en bra lön bara är ett plus om du jobbar med din hobby! Lönen är viktig men inte viktigare än att ha ett arbetsliv man trivs med.

@henkiii: Jo, 40k har jag svårt att se som vanligt även för Stockholm om man kommer direkt ifrån skolbänken, bara 4 års erfarenhet ger stort avtryck på lönen. Men som sagt, man ska inte sikta på ett jobb bara för lönen...man ska jobba med något man tycker om och brinner för.

Det måste ligga något mer bakom en ingångslön på 40k, för en person som kommer direkt ifrån skolan kräver i många fall minst 2-3 år för att nå en kunskapsnivå som ligger i fog med lönen. Jag har jobbat i Stockhom men det var några år sedan, då fick jag 48k men som sagt då hade jag 8års erfarenhet.

Permalänk
Medlem

@gonace: Jag har lite svårt att förstå alla olika jobbtitlar inom hela "mjukvarubranschen". Om jag nu skulle gå en praktisk utbildning med näst intill bara programmering på tre år. Vad kan jag bli med tanke på att jag får inte så mycket matematik om man jämför med t.ex. civilingenjör i mjukvaruteknik. "Jobbar man sig upp" på samma sätt som i andra branschen, börjar som en programmerare och sedan blir projektledare osv. (antar att man jobbar hårda en snittet)

Kan somsagt inte mycket inom branschen, ska man bara satsa på att börja jobba så fort som möjligt och lära sig många olika språk och arbeta på så många projekt som möjligt??

Som jag förstår är systemutvecklare (som du är om jag förstod rätt) väldigt brett? Ett samlingsord för programmerare ungefär??

Permalänk
Medlem

@A7jd8a7k: Det förstår jag, kan vara svårt att veta vad skillnaden egentligen är och ibland används dessa titlar fel eller missrepresenterade. Men kort och gott ska man nog inte hänga upp sig allt för mycket på titlarna, så länge det inte är "junior" eller "senior".

Jag skulle sammanfatta det så här:
Systemutvecklare (System developer): Har en mer övergripande kunskap om hur system fungerar och hur de fungerar och/eller ska integreras tillsammans.

Programmerare (Programmer, developer): Är mer inriktad på att utveckla ett enkilt system och vad nu det kan innebära (ibland innebär även detta integrationer emot andra system).

Lär man sig metodiken: OOP (Object-oriented programming) så kommer man långt, metodiken är i kort och gott den samma över t.ex. Java, C#, Python, Perl, Ruby, C++, Objective-C etc. Förstår man sig på denna metodik är det i princip bara syntax som skilljer mellan dessa språk.

Har man dock ingen tidigare erfarenhet av systemutveckling/programmering så skulle jag rekommendera att man läser på en högskola eller universitet, kan bli svårt att komma igång med lärandet annars. Men sitt mycket på fritiden, läs och testa att utveckla system/program du själv skulle kunna tänkas använda.

Är det främst webbutveckling du vill sitta med? Eller är det faktiskt system (cross-platform?)

Permalänk
Medlem

@gonace: Är ju självklart inte helt säker eftersom jag inte har provat mer än väldigt simpel HTLM men hela andledningen till att jag vill programmera är att kunna skapa saker, göra egna projekt och då verkar webbutveckling väldigt intressant då detta är kanske någonting man kan jobba på mer själv och skapa egna projekt (har dock ingenting emot att jobba med andra). Jag kanske har fel men det är vad jag hört och förstått. Det är känslan att kunna skapa egen mjukvara som jag egentligen vill åt, preferens inom språk, front-end, back-end, webbutveckling eller system är jag inte riktigt säker på ännu. Jag har dock blivit rekommenderad HTML5, CSS3, Javascript och SQL om jag nu skulle vilja bli webbutvecklare.

Dock det som insperade mig till programmering från början var maskininlärning men detta blir nog senare i karriären antar jag.

Uppskattar verkligen svaren och hjälpen!

Permalänk
Medlem

@A7jd8a7k: Webbutveckling är enligt min mening ett bra sätt att snabbt komma igång med något, man behöver inte vara någon expert på front-end bitarna utan det finns många CSS Ramverk (Bootstrap, Foundation etc.).

Hjälper ju om man har kunskap om JavaScript, då detta absolut är något du kommer i kontakt med, skulle säga att de projekt jag siter med nu är 60% Ruby och 30% HTML,CSS,JavScript.

Maskininlärning är ju antingen med hardcore än Webbutveckling, nu har jag inte super bra koll på Maskininlärning men det är väll mer teoretiska studier än praktisk utveckling? Om jag förstår det rätt dock (Vilket inte är helt säkert!).

Permalänk
Medlem

@gonace: Jag tror verkligen jag kommer att gå Innovativ programmering på linköping då det är pratiskt med många olika språk och man får testa på olika delar av mjukvaruutveckling.

Ruby, HTML, CSS, PHP, XML, Javascript, .NET, c++, C#,Visual studio, SQL, Python.
Detta är de språken jag ska lära mig när jag tittar på programplanen, en hel drös med andra ord.

Dessa yrkesroller ska man kunna arbeta i enligt linköpings univsitet:
Systemutvecklare
Webbprogrammerare
Applikationsutvecklare
systemförvaltare

Några tankar?

Permalänk
Medlem

@A7jd8a7k: Har inte läst mig in i programmet du pratar om, men mycket handlar också om hur man är som person utöver programmet i sig. Skulle nog våga påstå att det beror mer på studenten än programmet så länge programmet inte är helt värdelöst :).

Personligen har jag suttit med webbutveckling de senaste åren, dock mycket REST API:er! Dock består inte mitt jobb enbart av webbutveckling utan också en hel del Nätverk, Hårdvara.

Jag vet att full-stack utvecklare blir mer och mer efterfrågade också, så är ju inget fel att lära sig HTML/CSS, JavaScript också!