Dålig fart på 5G bandet på stationära med M/B Asrock Z97E-ITX/ac

Permalänk

Dålig fart på 5G bandet på stationära med M/B Asrock Z97E-ITX/ac

Hej! Har precis fått fiber indraget i huset. Köpte därför router Asus RT-AC58U och fått bra sprutt på det trådlösa nätverket. Allt i från plattor, 2 bärbara samt telefoner fungerar mycket väl. Sämre är det dock med den stationera som har ett M/B Asrock Z97E-ITX/ac med inbyggt wifi. Problemet är att jag på den stationära får bättre fart på 2G nätet än 5G nätet och farten på 2G nätet är inte i närheten vad jag har gentemot på övriga klienter. Vad kan problemet vara.

Permalänk
Medlem

Såhär tidigt på morgonen tog det ett tag att fatta att du menar 2,4GHz och 5GHz, och inte 2G och 5G som du skrev. Undrade hur jag kunde missat att 5G lanserats.

5GHz har sämre räckvidd och förmåga att gå igenom objekt. Kanske därför?

Permalänk
Medlem

Köp en repeater som du ställer i samma rum eller närmare burken. Precis som Anton säger 5Ghz bandet har bättre fart men drabbas av vägar å sånt.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Skrivet av haiPA:

Köp en repeater som du ställer i samma rum eller närmare burken. Precis som Anton säger 5Ghz bandet har bättre fart men drabbas av vägar å sånt.

Ja jag menar 5ghz bandet förstås. Det mystiska är att när de bärbara är på samma ställe som den stationära så är det väldigt bra wifi på de bärbara men dock inte på den stationära.Så jag tror inte väggar är problemet egentligen.

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna är som det ska till det trådlösa nätverkskortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av heptagenia:

Ja jag menar 5ghz bandet förstås. Det mystiska är att när de bärbara är på samma ställe som den stationära så är det väldigt bra wifi på de bärbara men dock inte på den stationära.Så jag tror inte väggar är problemet egentligen.

Kanske Wi-Fi receivern på MK är problemet. Har du försökt uppdatera drivrutinerna?

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heptagenia:

Ja jag menar 5ghz bandet förstås. Det mystiska är att när de bärbara är på samma ställe som den stationära så är det väldigt bra wifi på de bärbara men dock inte på den stationära.Så jag tror inte väggar är problemet egentligen.

Kan vara vad som helst egentligen, allt från hur du riktar antenner till själva datorn som är i vägen för signalen ( antenner bakom datorn sett till routerns riktning ), vänd på dator/antenner för att få fram bästa prestanda.

Och då 2.4GHz verkar fungera så är det nästan säkert att något av ovanstående eller väggar som är problemet förutom kanske grannars 5GHz som kanske stör men tvivlar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

Köp en repeater som du ställer i samma rum eller närmare burken. Precis som Anton säger 5Ghz bandet har bättre fart men drabbas av vägar å sånt.

Felet många gör med en repeater eller extender är just att sätta den nära burken.
Om burken har dålig täckning vad tror du repeatern kommer få då om den står på samma ställe :).

Man ska sätta sådana saker mitt emellan router och end device och då helst skapa en så rak och fri linje som möjligt mellan router -> extender och sedan extender -> dator

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Skrivet av haiPA:

Kanske Wi-Fi receivern på MK är problemet. Har du försökt uppdatera drivrutinerna?

Jag har tänkt själv på drivrutinerna så när jag kommer hem så blir det att avinstallera de befintliga och lägga in på nytt. Tack skall ni ha så länge

Permalänk
Medlem

Stationära med inbyggd Wifi kan vara lite kinkiga om man inte kan ha antennen/antennerna en bit från chassiet. Chassiet fungerar som jordplan för antennerna och påverkar dessa väldigt mycket.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Stationära med inbyggd Wifi kan vara lite kinkiga om man inte kan ha antennen/antennerna en bit från chassiet. Chassiet fungerar som jordplan för antennerna och påverkar dessa väldigt mycket.

Antennen är väl ungefär en dryg meter från chassit, lade in senaste drivrutiner men ingen skillnad. Skall man köpa ett externt/internt nätverkskort med wifi kanske?

Permalänk
Medlem

@heptagenia: För stationära datorer är det alltid värt jobbet att dra kabel.