Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Blev riktigt förvånad att se Wolfenstein 2 och Doom på Switch, spännande hur dom har lyckats få det att rulla bra på den hårdvaran.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lathranir:

Blev riktigt förvånad att se Wolfenstein 2 och Doom på Switch, spännande hur dom har lyckats få det att rulla bra på den hårdvaran.

Instämmer. Synd vi inte fick se hur spelen ser ut, Tegra är rätt klen så blr finnas en del kompromisser.

Samtidigt är jag fortfarande imponerad över hur väl Skyrim presterar. Försökt spela SE-utgåvan på min laptop (i5 6300HQ, 16GB RAM och 950m 2GB) och där är det knappt spelbart.

Jag hade älskat om vi skulle få se exempelvis GTA V till Switch. Med tanke på vilka andra spel som dyker upp borde det nog kunna rulla på rätt fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer. Synd vi inte fick se hur spelen ser ut, Tegra är rätt klen så blr finnas en del kompromisser.

Samtidigt är jag fortfarande imponerad över hur väl Skyrim presterar. Försökt spela SE-utgåvan på min laptop (i5 6300HQ, 16GB RAM och 950m 2GB) och där är det knappt spelbart.

Jag hade älskat om vi skulle få se exempelvis GTA V till Switch. Med tanke på vilka andra spel som dyker upp borde det nog kunna rulla på rätt fint.

Håller med, ser fram emot att se hur det ser ut. Gissningvis så är det kombinationen mellan att kunna optimera det till en konsoll samt den lägre upplösningen som gör det möjligt. Antar dessutom att det kommer rulla i 30, inte 60 fps?

Permalänk
Medlem

Doom är inte precis ett jättekrävande spel på grund av hur spelet är uppbyggt, det kompenseras mot hur mycket utrymme spelet kräver istället på grund av mega texturer systemet. Så tyvärr lär texturerna i spelet behöva bli komprimerade ganska rejält då Doom idag tar runt 70GB och Switch minneskort är som max 32GB, med det sagt så lär spelet bara köras i 720p så det finns nog möjlighet att minska texturerna en aning.

Antar att Wolfenstein 2 kommer vara gjord i samma spelmotor så det lär nog funka bra det med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Haha, Doom och Wolfenstein 2? Jäklar vad spel dom presenterade, även till 3DS.
Octopath-demot får man nog kolla in senare också. Fast det är nog Xenoblade 2 som är det RPG jag kommer köpa i vinter när det blir lite mer tid över för spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lathranir:

Håller med, ser fram emot att se hur det ser ut. Gissningvis så är det kombinationen mellan att kunna optimera det till en konsoll samt den lägre upplösningen som gör det möjligt. Antar dessutom att det kommer rulla i 30, inte 60 fps?

Precis. 30 FPS borde nog vara mer rimligt än 60, och 1280x720 än 1920x1080. Såvida inte id nu lyckas med underverk.

Skrivet av Tenerezza:

Doom är inte precis ett jättekrävande spel på grund av hur spelet är uppbyggt, det kompenseras mot hur mycket utrymme spelet kräver istället på grund av mega texturer systemet. Så tyvärr lär texturerna i spelet behöva bli komprimerade ganska rejält då Doom idag tar runt 70GB och Switch minneskort är som max 32GB, med det sagt så lär spelet bara köras i 720p så det finns nog möjlighet att minska texturerna en aning.

Antar att Wolfenstein 2 kommer vara gjord i samma spelmotor så det lär nog funka bra det med.

Spelet är inte direkt lättdrivet, räcker ju att kolla hur spelet rullar på Nvidias hårdvara. Och då är dyra speldatorer i en helt annan prestandaklass mot bärbar Tegra. Hur man löser utrymmet blir intressant att se, id Tech-spelen är rätt bloatade.

Blir PC-utgåvorna av dessa för mig men intressant att se hur id löser detta rent tekniskt. Ser fram emot Digital Foundry-artiklarna mycket.

Skrivet av doomas:

Haha, Doom och Wolfenstein 2? Jäklar vad spel dom presenterade, även till 3DS.
Octopath-demot får man nog kolla in senare också. Fast det är nog Xenoblade 2 som är det RPG jag kommer köpa i vinter när det blir lite mer tid över för spel.

Minecraft till New 3DS var rätt intressant. Var ett spel många efterfrågat länge men som skulle vara omöjligt. Lösningen med dubbla skärmar borde vara rätt bra med för denna typ av spel.

Xenoblade Chronicles 2 ser jag fram emot också även om jag inte gillar karaktärsdesignen. Men då jag gillar Xeno-spelserien så är det ett givet köp ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har inte följt Super Mario Odyssey jättenoga men jäklar vilket trevligt spel det ser ut och bli!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

https://www.engadget.com/2017/09/13/doom-2016-nintendo-switch...

Intressant lösning för att lösa storleks problemet, ID tech 5&6 motor är inte precis snäll not lagringsutrymme så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grabbar. Om ni vill hitta folk att lira med och tjöta Nintendo switch så joina vår Discord-kanal https://discord.gg/dqEMx8j

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tenerezza:

https://www.engadget.com/2017/09/13/doom-2016-nintendo-switch...

Intressant lösning för att lösa storleks problemet, ID tech 5&6 motor är inte precis snäll not lagringsutrymme så.

Ah, låter vettigt ändå. Och bra med retail-utgåva. Skulle de trycka in 2an på samma kassett får jag nog svårt att låta bli.

Förmodar att man testat läshastigheter också, nyare id Tech spel streamar mycket data trots allt.

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

Du kan skapa ett japanskt paypal konto och använda ditt svenska kredit kort med t e x. Men det krävs lite tid och en översättnings app om du inte kan japanska:

https://www.youtube.com/watch?v=CML0HM35jLY

Själv har jag köpt japanska pre-paid cards som jag har använt till den japanska e-shop:en.
Det finns listor på de japanska spel som har engelsk text.

För övrigt finns det Amazon.de som säljer japanska fysiska spel men de är dyra (säljs av ett japanskt företag).
Monster hunter XX med frakt till Sverige över 90 Euro Tyskland har fri frakt.

Dragon Quest Heroes I・II NINTENDO SWITCH JAPANESE IMPORT 81,56 Euro vet inte vad frakten blir på den men Monster hunter hade 30 € extra för frakt till Sverige.

Tack för info, jag får fnula vidare på det där någon dag då tålamod och ledig tid infaller på nytt 🙂

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Har ni tips på var man hittar nya Amiibos förresten? Såg i senaste Nintendo Direct att det skulle komma nya Breath of the Wild Amiibos, slängde ett öga på prisjakt och hittade alla fyra, men alla var såklart redan fullbokade.
Kollade också på Amazon.de och där fanns de inte ännu.

Är det någon annan sida i Sverige som ni rekommenderar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abbe-san:

Har ni tips på var man hittar nya Amiibos förresten? Såg i senaste Nintendo Direct att det skulle komma nya Breath of the Wild Amiibos, slängde ett öga på prisjakt och hittade alla fyra, men alla var såklart redan fullbokade.

Jag har inga tips mer än att hålla koll på när nya presenteras och snabbt kolla butikerna om de lagt upp något och förboka. Många butiker lägger upp långt innan produkten ens är bekräftad att existera eller ens när den lanseras. Jag bokade alla fyra när de presenterades i somras och de var uppbokade dagen efter där jag bokade, Webhallen.

Imorgon ska de två nya Metroid-Amiibosarna släppas, har en bokning men fortfarande ingen info om de tänker leverera dessa. Min gamla Bayonetta och Cloud-beställning vill de inte skicka vad det verkar. Hade verkligen varit bra om fler Amiibos kunde dyka upp på marknaden, fortare. Många av Zelda-Amiibosarna har nyligen dykt upp i butik igen och flera har varit köpbara i flera dagar med. Men överlag är det segt att försöka få tag i dom. Profitörer som höjer priserna för att tjäna en hacka kryllar det av om man bara vill ha produkten.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av abbe-san:

Möjligtvis Inet du får fråga dem om de kommer att ta in dem men de flesta är förbokade sedan i somras.
Play-Asia kommer att ta in EU versionen det står så på sidan annars är det import som gäller om du vill ha dem vi release.

Permalänk
Medlem

Alltså jag väntar ständigt än på Super Smash Bros Switch.

Bara det spelet saknas för att jag ska kamma hem mig en Switch tillsammans med Super Mario, Mario Kart m.m.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på Pikmin 4. Men nästa år kanske. Eller 2019?

Permalänk
Medlem

När det gäller amiibo och de mer populära rekommenderar jag att beställa från Japan ärligt talat, där brukar de gå för runt ~95 kr st, vist frakten o.s..v blir en aning mer men överlag billigare än de galna priserna här.

http://slist.amiami.com/top/search/list?s_seriestitle_id=1004...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har inga tips mer än att hålla koll på när nya presenteras och snabbt kolla butikerna om de lagt upp något och förboka. Många butiker lägger upp långt innan produkten ens är bekräftad att existera eller ens när den lanseras. Jag bokade alla fyra när de presenterades i somras och de var uppbokade dagen efter där jag bokade, Webhallen.

Imorgon ska de två nya Metroid-Amiibosarna släppas, har en bokning men fortfarande ingen info om de tänker leverera dessa. Min gamla Bayonetta och Cloud-beställning vill de inte skicka vad det verkar. Hade verkligen varit bra om fler Amiibos kunde dyka upp på marknaden, fortare. Många av Zelda-Amiibosarna har nyligen dykt upp i butik igen och flera har varit köpbara i flera dagar med. Men överlag är det segt att försöka få tag i dom. Profitörer som höjer priserna för att tjäna en hacka kryllar det av om man bara vill ha produkten.

Skrivet av Tiamat:

Möjligtvis Inet du får fråga dem om de kommer att ta in dem men de flesta är förbokade sedan i somras.
Play-Asia kommer att ta in EU versionen det står så på sidan annars är det import som gäller om du vill ha dem vi release.

Skrivet av Tenerezza:

När det gäller amiibo och de mer populära rekommenderar jag att beställa från Japan ärligt talat, där brukar de gå för runt ~95 kr st, vist frakten o.s..v blir en aning mer men överlag billigare än de galna priserna här.

http://slist.amiami.com/top/search/list?s_seriestitle_id=1004...

Tack för tipsen allihopa!

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Såg den här igår 4-pack The Zelda Breath of the Wild Champions Amiibo four-pack:

€198.61 var inte billigt alls.

Permalänk

Sådär! Nu finns The Legend of Zelda Breath of the Wild Champions 4-Pack ute för bokning på CDON!

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@CrazyBlueberry: najs hade en 50:- kod på CDON beställde en där även om jag har en på webbis med.
På Webhallen visste de inte om de skulle få in 4-pack jag har 4st i standard alone pack där.

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

@CrazyBlueberry: najs hade en 50:- kod på CDON beställde en där även om jag har en på webbis med.
På Webhallen visste de inte om de skulle få in 4-pack jag har 4st i standard alone pack där.

Det är dyrare på webbis, blir billigare med fyra pack hos cdon jämfört fyra ensamma på webbis.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@CrazyBlueberry: jo hoppas bara att de kommer på CDON kommer nog att avbeställa på webbis.
Förhandsbokade 3-pack Mario med på CDON tidigare.

Väntar på Shovel Knight Treasure Trove 3-pack nu.

Permalänk

Fan jag hade velat ha Daruk men bara den

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Damponmyboard: få se kanske behåller webbis vet inte om man kan beställa ensamma amiibo:s.

Permalänk
Inaktiv

Bra deal på Switch med Street Fighter 2 nu på Proshop - 3199kr
https://www.proshop.se/Spelkonsol/Nintendo-Switch-With-Joy-Co...

Permalänk

Är jäkligt sugen på resident evil revelation när det kommer, någon här som spelat det och vill dela med sig om hur det var?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrazyBlueberry:

Sådär! Nu finns The Legend of Zelda Breath of the Wild Champions 4-Pack ute för bokning på CDON!

Tack! Blev att boka en där. Har samtliga förbokade hos Webhallen men jag upplever inte att de är bra på att hantera förbokningar så blir denna istället. Något billigare dessutom.

Mina Metroid Amiibos har Webhallen inte bemödat sig att skicka. Någon annan som beställt som sett att dessa börjat röra på sig?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Tack! Blev att boka en där. Har samtliga förbokade hos Webhallen men jag upplever inte att de är bra på att hantera förbokningar så blir denna istället. Något billigare dessutom.

Mina Metroid Amiibos har Webhallen inte bemödat sig att skicka. Någon annan som beställt som sett att dessa börjat röra på sig?

Jag fick bekräftelse idag att hämta ut mina Metroid amiibo figurer från Webhallen. Det låter inte bra att dina exemplar inte hunnit skickas ut än.