Dator startade endast efter helt bruten ström, nu inte alls.

Permalänk
Medlem

Dator startade endast efter helt bruten ström, nu inte alls.

Tjena!

Jag har stött på ett väldigt underligt problem.

Det började med att en dag så startade inte datorn när jag tryckte på start knappen och inget hände, tyckte det var konstigt, men testade stänga av huvudbrytaren på nätaggregat låt allt dö för att sedan starta och då funkade det.

Nu har det varit så i typ en vecka till och från att jag var tvungen att bryta strömmen helt för att få den att starta, men nu har den gett upp helt verkar det som. För nu reagerar den inte på något.

Jag har testat:
Starta via moderkortets knapp och chassits
Köra BIOS B
BIOS reset både knapp och batteri
Låtit den stå i 10 min utan ström och sen testa igen.

Alla sladdar sitter i och grafikkortet och startknappen på moderkortet lyser så strömmen går ju fram. Någon som har en aning om vad felet kan vara, CPUn?

Systemet är
Ryzen R5 1600 @3.9
Gigabyte Aorus K7 BIOS A F3e, BIOS B F3
Corsair LPX 2933 @2933
Asus Strix 390
Corsair AX 860
Samsung 850
Samsung 830

Deepcool AIO

Tack för all hjälp i förhand.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Tjena!

Det började med att en dag så startade inte datorn när jag tryckte på start knappen och inget hände, tyckte det var konstigt, men testade stänga av huvudbrytaren på nätaggregat låt allt dö för att sedan starta och då funkade det.

Nu har det varit så i typ en vecka till och från att jag var tvungen att bryta strömmen helt för att få den att starta, men nu har den gett upp helt verkar det som. För nu reagerar den inte på något.

Jag har testat:
Köra BIOS B

Alla sladdar sitter i och grafikkortet och startknappen på moderkortet lyser så strömmen går ju fram. Någon som har en aning om vad felet kan vara, CPUn?

Systemet är
Ryzen R5 1600 @3.9
Corsair LPX 2933 @2933
Asus Strix 390
Corsair AX 860
Samsung 850
Samsung 830

Deepcool AIO

lampan på moderkortet är ingen indikator på att nätagg eller moderkort är OK.
kan du testa med ett annat nätagg ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Eller lossa kontakten till moderkortet. På den kontakten hittar Du många svarta sladdar och en grön. Det är genom att koppla den gröna till en av dom svarta som man startar nätaggregatet. Så ta en liten tråd och koppla grön till svart. Då ser Du om det är nätaggregatet eller tryckknappen i datorn som krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Tjena!

Jag har testat:
Köra BIOS B

Systemet är
Ryzen R5 1600 @3.9
Corsair LPX 2933 @2933
Asus Strix 390
Corsair AX 860
Samsung 850
Samsung 830

Deepcool AIO

Har du stängt av strömmen på PSU'n och dragit strömmen helt?

Du kan kolla med self test-knappen tror jag. Har har en sådan på mitt 860i

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ska testa annat nätagg senare idag. Kan börja med ful start modden först (gem metoden)

Har ett 860 utan i så tror inte jag har self test.

Visa signatur

Permalänk

Testa att starta utan moderkortsbatteriet i

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Testade att starta nätagget med gem metoden och det funkade, mätte även 3.3, 5 och 12V på punkterna och det såg bra ut.

Startade utan batteriet i, men startar ej efter avstängning utan att bryta strömmen vid nätagget. Och när jag satt tillbaka det så slutade det funka igen. Så tog ut det och det funkade inte igen.

Men bytte till BIOS B och då fungerade det igen så verkar vara BIOS problem?

Fast testade köra BIOS B med batteri och nu funkar inte det heller.

Ursäkta min röriga text.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova först med en nätdel från annan tillverkare, corsairs nätdelar har ibland dessa skumma uppstartsproblem med vissa moderkort. Skulle det fortfarande vara problem så är nog en RMA på moderkortet nästa steg.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Testade att starta nätagget med gem metoden och det funkade, mätte även 3.3, 5 och 12V på punkterna och det såg bra ut.

Startade utan batteriet i, men startar ej efter avstängning utan att bryta strömmen vid nätagget. Och när jag satt tillbaka det så slutade det funka igen. Så tog ut det och det funkade inte igen.

Men bytte till BIOS B och då fungerade det igen så verkar vara BIOS problem?

Fast testade köra BIOS B med batteri och nu funkar inte det heller.

Ursäkta min röriga text.

Det med batteriet har jag på mitt moderkort, därför jag föreslog det. Mycket skumt problem som jag inte lyckats lösa efter ett par år, vad som funkar för mig är att ha batteriet uttaget och sen tömma kondensatorerna (hålla inne startknappen med strömmen bruten) och direkt efter starta datorn igen, funkar tills den blir strömlös mer än några sekunder.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Prova först med en nätdel från annan tillverkare, corsairs nätdelar har ibland dessa skumma uppstartsproblem med vissa moderkort. Skulle det fortfarande vara problem så är nog en RMA på moderkortet nästa steg.

Ska testa det när jag hinner, men har hittat ett sätt att starta den på, kolla nedan.

Skrivet av erikssonown:

Det med batteriet har jag på mitt moderkort, därför jag föreslog det. Mycket skumt problem som jag inte lyckats lösa efter ett par år, vad som funkar för mig är att ha batteriet uttaget och sen tömma kondensatorerna (hålla inne startknappen med strömmen bruten) och direkt efter starta datorn igen, funkar tills den blir strömlös mer än några sekunder.

Okej, jag har typ "löst" det.

Jag kan starta systemet om jag kör BIOS B (F2 inte F3).
En ramsticka
Och kör din startmetod (håll in knappen så att allt töms och sen spama när man slår på brytare)

Men vet inte riktigt vad detta beror på, känns lite som om det är något med BIOS, ram och cpu. För BIOS F3e slutade funka och båda ramstickorna funkar inte.

Blir nog RMA på både moderkort och CPU då de är köpta på amma ställe.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Ska testa det när jag hinner, men har hittat ett sätt att starta den på, kolla nedan.

En ramsticka
Och kör din startmetod (håll in knappen så att allt töms och sen spama när man slår på brytare)

Men vet inte riktigt vad detta beror på, känns lite som om det är något med BIOS, ram och cpu. För BIOS F3e slutade funka och båda ramstickorna funkar inte.

Spännande Kommer du fram till vad det är så hör gärna av dig, iofs vet jag vad mitt är eftersom det började efter ett åskoväder där jag inte han dra ut sladden.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

En ramsticka

Tråkigt om det är mobo som strular, men gör dig själv en stor tjänst, testa med en annan nätdel som du vet fungerar korrekt innan du skickar på RMA

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag inte uppdaterat, men det var PSU:n, bytte till en jag hade över och har inte haft ett enda problem i ca 3 mån nu.

Visa signatur