Testpilot: Corsair T1 Race Gaming Chair

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Corsair T1 Race Gaming Chair

Corsair hoppar på trenden med datorstolar anpassade för gaming med T1 Race Gaming Chair, vilken nu testas av SweClockers testpilot Björn Endre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit lte tveksam inför gamingstolar. Ofta när något bär gaming-stämpeln är det dyrare än nödvändigt, och liknande kvalitet går att finna billigare. Gäller det här gamingstolar också?
Är gamingstolar bara överprisade kontorsstolar, eller kan de för vissa vara en vettig investering?

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem

Just möjligheten att kunna låsa hjulen är något jag saknar (Dx racer) kan inte förstå varför detta inte är något som dom tänker på. Jag började sakna den funktionen efter jag började spela med den nya ratten och åker bakåt varje gång jag bromsar, jaja det blir ett helt workoutpass att köra ett F1 som sig bör

Bra review!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har hålen vid axlarna någon reell funktion? Det ser för mina ögon ut som en recaro-stol (racingstol för bilar) där säkerhetsbältet går för ett flerpunktssystem. Men till gaming? Varför?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension! Nästan så man blir sugen på att köpa en.
Ett tips är att skriva hur lång du är så man får ett hum på hur "skön" den skulle vara om man var lika lång eller däromkring

Visa signatur

Main: Ryzen 7 3700X, Aorus Elite X570, Pulse 5700 XT, 32GB@3200MHz, Samsung 970 NVMe + 2x1TB SSD + 3TB WD Red
HTPC: Ryzen 3400G, Aorus Pro Wifi B450, Corsair 120GB M.2 + (120+240)GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inso:

Jag har alltid varit lte tveksam inför gamingstolar. Ofta när något bär gaming-stämpeln är det dyrare än nödvändigt, och liknande kvalitet går att finna billigare. Gäller det här gamingstolar också?
Är gamingstolar bara överprisade kontorsstolar, eller kan de för vissa vara en vettig investering?

Man sitter ju några timmar vid datorn så en bra stol är lika viktigt som en bra skärm.
Jag bytte från en ikea markus till en AKracing och är väldigt nöjd med det bytet, betalade 2400 så det var inte så farligt, det går kanske hitta kontorsstolar som är lika bra för det priset eller bättre om man köper begagnat, men en begagnad stol ville jag inte köpa.

Största nackdelen med gamingstolar är att nästan alla är gjord i konstläder och det kan inte vara roligt att sitta i en sån en varm sommardag men det finns iaf några i tyg.

Skrivet av Gurk:

Har hålen vid axlarna någon reell funktion? Det ser för mina ögon ut som en recaro-stol (racingstol för bilar) där säkerhetsbältet går för ett flerpunktssystem. Men till gaming? Varför?

Man fäster nackkudden vid dom hålen men det är väl i första hand en designgrej just för att dom ska likna racingstolar.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar på lite stolar, kan du nämna något om hur nackstödet är i förhållande till längd? Jag är 190 cm, hur skulle det funka med denna stol?

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension, verkar vara en bra produkt.
Letar efter stol så detta var en perfekt lördagsläsning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av deepah:

Sitter och kollar på lite stolar, kan du nämna något om hur nackstödet är i förhållande till längd? Jag är 190 cm, hur skulle det funka med denna stol?

Kollar också stolar så jag är med intresserad, har spanat in denna stolen och den är på rea just nu på komplett.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Den här stolen har det jag alltid har saknat på min kinnarpsstol. Djup skålning så att jag inte ramlar av i kurvorna. Dessutom är förbered för fyrpunktsbälte när det går riktigt fort framför datorn.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på dessa stolarna och läst reviews överallt och de hade varit intressant om Swec-redaktionen upptäcker samma som nästan alla som inköpt dessa. Problemet är att kulorna ur kullagerna trillar ut och därmed blir hjulen obrukbara.

Gå in på diverse sajter som säljer och även youtube så kommer ni se vad folk skriver om stolarna.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant hur många delar av stolen som är identiska med delar av min egna DXRacer.

Outsourcad måntro?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av roo:

Jag har kollat på dessa stolarna och läst reviews överallt och de hade varit intressant om Swec-redaktionen upptäcker samma som nästan alla som inköpt dessa. Problemet är att kulorna ur kullagerna trillar ut och därmed blir hjulen obrukbara.

Gå in på diverse sajter som säljer och även youtube så kommer ni se vad folk skriver om stolarna.

Hejsan,

Detta var i en av de allra första batcherna, åtgärdat sen ett tag tillbaka. De som har detta problem får nya hjul utbytta utan kostnad.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Största nackdelen med gamingstolar är att nästan alla är gjord i konstläder och det kan inte vara roligt att sitta i en sån en varm sommardag men det finns iaf några i tyg.

Om det är läder eller konstläder spelar mindre roll för värmen och klibbheten.

Tyg är som du skriver att föredra men det är inte lika snyggt enligt massan så då får desgin gå före funktion/ergonomi.

Vill man sedan verkligen ha ergonomi väljer man nog varken denna eller DX racer alternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

vilken viktklass ska den klara?

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dusken912:

vilken viktklass ska den klara?

I fakta-rutan står det 120 kilo.

Permalänk
Medlem

En bra sak att ha med är sittytans bredd, innanför de sluttande sidorna. Kan röra sig om komfort men även slitaget på de sluttande sidorna. Har hört att många tycker att en del stolar är för smala just här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Detta var i en av de allra första batcherna, åtgärdat sen ett tag tillbaka. De som har detta problem får nya hjul utbytta utan kostnad.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Skickades från m.sweclockers.com

Hej Johan,

Det var skönt att höra! Jag tror för mig så har det avskräckt mig tillräckligt då jag inte vill ta chansen att köpa en stol där jag eventuellt får defekta kullager. Av den enkla anledningen att man måste kontakta support hos återförsäljare, ta bilder, någon skall ta beslut sen hanteras och till sist skickas. Det är säkert en vecka jag står utan stol och det är ingen risk man vill ta för en 3000kr's stol.

Det är synd, för dem är tilltalande!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

@Corsair Johan: Hej Johan! Har ni något rekommenderat längdintervall för denna stol?

Permalänk
Medlem

Jeg vurderte i lengre tid på om jeg skulle anskaffe en "gaming" stol, men til slutt ble det en "Vomar" kontorstol fra Ikea, en stol som jeg også kan benytte til å sitte og spille gitar på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Inso:

Jag har alltid varit lte tveksam inför gamingstolar. Ofta när något bär gaming-stämpeln är det dyrare än nödvändigt, och liknande kvalitet går att finna billigare. Gäller det här gamingstolar också?
Är gamingstolar bara överprisade kontorsstolar, eller kan de för vissa vara en vettig investering?

Jämför man med t ex Ikea eller Kinnarp så är priserna inte alls dumma. Det finns billigare spelstolar och dyrare som denna och med motsvarande funktionalitet så ligger priserna ganska lika vare sig det är kontorsstolar eller "gamingstolar". Det viktiga är nog att man har möjlighet att sitta och testa en stol innan man bestämmer sig.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pedur86:

Mycket bra recension! Nästan så man blir sugen på att köpa en.
Ett tips är att skriva hur lång du är så man får ett hum på hur "skön" den skulle vara om man var lika lång eller däromkring

1.70. Så jag är ganska kort för att vara en kille. Vilket innebär att mitt huvud inte når ända upp till toppen av stolen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roo:

Jag har kollat på dessa stolarna och läst reviews överallt och de hade varit intressant om Swec-redaktionen upptäcker samma som nästan alla som inköpt dessa. Problemet är att kulorna ur kullagerna trillar ut och därmed blir hjulen obrukbara.

Gå in på diverse sajter som säljer och även youtube så kommer ni se vad folk skriver om stolarna.

Jag läste någonstans att det var fixat men borde definitivt ha nämnt det. Jag hade inga problem alls med detta, annars hade jag självklart pratat om det mer.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deepah:

Sitter och kollar på lite stolar, kan du nämna något om hur nackstödet är i förhållande till längd? Jag är 190 cm, hur skulle det funka med denna stol?

Väldigt snabbt mätt men det ser ut som nack-kudden sitter runt 50-60cm från sitsen (man kan ställa in höjden). För mig som är 1.70 så är det inga problem. Nu orkar jag inte mäta min överkropp för att se hur lång den är men för dig beror det lite på om din extra läng sitter i benen elelr överkroppen. Jag tror nog det inte ska vara några problem.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag läste någonstans att det var fixat men borde definitivt ha nämnt det. Jag hade inga problem alls med detta, annars hade jag självklart pratat om det mer.

Jo men i de reviews jag läst så tog det ibland ett par veckor innan det uppenbarade sig. Jag sitter ärligt och överväger om jag skall köpa en men vill veta med säkerhet att problemet är åtgärdat då jag inte orkar hålla på och strula. Då lägger jag hellre några hundralappar till och köper en maxnomic.

Hade varit kul om vi hade kunnat få en update nån månad senare hur kvaliten håller sig överlag på stolen!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inso:

Jag har alltid varit lte tveksam inför gamingstolar. Ofta när något bär gaming-stämpeln är det dyrare än nödvändigt, och liknande kvalitet går att finna billigare. Gäller det här gamingstolar också?
Är gamingstolar bara överprisade kontorsstolar, eller kan de för vissa vara en vettig investering?

Håller med exakt vad du säger.
Är rejält överpris,bara för att det är med gaming tema.
Går säkert att hitta bekvämare för halva priset på Ikea t.e.x.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det är kontorsstolar med överpris. Har ni koll på vad en bra kontorsstol kostar? En gamingstol är struntsummor i jämförelse. Du får ge runt 7000:- för en begagnad Herman Miller. Nya går på 15k och uppåt.

Men visst, jag lägger hellre pengarna på en sån om ja lider av rygg/rövproblem och liknande. Gamingstolar är knappast framtagna för ergonomi.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av kabex:

Tycker det är intressant hur många delar av stolen som är identiska med delar av min egna DXRacer.

Outsourcad måntro?

Precis min tanke... Armstöden, grejen som går upp längs ryggstödet på sidan, handtaget för att justera lutning osv.

Måste tillverkas i samma fabrik.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Håller med exakt vad du säger.
Är rejält överpris,bara för att det är med gaming tema.
Går säkert att hitta bekvämare för halva priset på Ikea t.e.x.

Lycka till, återkom gärna när du hittat en bekvämare stol för 1200 kr.

Permalänk
Medlem

3200 är ju rena budetstolen. själv har jag en malmstol o 3200 är inte ens halva priset av den. men stolarna från svenska malm är så sjukt sköna. så är denna bra för 3200 är det en budgetbomb typ. you get what you pay for