SSD M.2 på äldre moderkort

Permalänk

SSD M.2 på äldre moderkort

Hej!

Jag har en 256GB SSD (m.2) liggandes som jag vill få in i min PC. Osäker på vilken exakt modell jag har på moderkortet, men CPU:n är 2500K, så det har några år på nacken. Dvs. det lär inte ha stöd för NVMe. Så jag undrar vilka alternativ som finns? Har kikat på adaptrar som tex ASUS HYPER M.2 X4 MINI CARD, men osäker på om det kommer snurra då jag läst att moderkortet eventuellt ändå måste ha stöd för NVMe.

Någon som kan ge lite klarhet?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tänka mig att man behöver ett moderkort med NVMe för att använda PCI-E-lanesen fullt ut. Om man kollar t.ex. på OCZ:s beskrivning här så tycker jag att man bör tolka det precis så.

Flexibility for the Future

If you want to harness the power of NVMe now but don’t want to upgrade your motherboard yet, the OCZ RD400 is available with an M.2 PCIe adaptor add-in-card. This option allows your investment to go the distance when you opt for an M.2 platform in the future.

Permalänk
Medlem

Du kan nog få den att fungera i Windows men räkna inte med att du kan boota på den.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Ok, tack för svaren. Jag testar med kortet.

Permalänk
Medlem

Precis som Bandite skriver, för att boota på din enhet, behöver du BIOS stöd, och det har du inte på ditt moderkort. Det finns för all del en del hackade BIOS'ar som ger rätt funktionalitet, jag har en sådan på mitt P67A-GD65, men det är otestat eftersom jag inte har någon M.2 disk, eller PCI-E adaptor. Det var ett köp som aldrig blev av, men eftersom jag i det läget hade BIOS'en så behöll jag den...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en av mina PM961 på mitt ASUS Maximus 3 Formula med P55. Testade i den sista 16x (4x) sloten, den är bara PCIE 1.1. Så prestandan var ju att önska. Men det fungera som en sekundär disk i alla fall.

Så det fungerar. Körde win7 och installerade Samsungs NVME driver no prob.

Permalänk
Medlem

Det är bra om du skriver vilken SSD det är också, för M.2 ssd är inte samma sak som nVME SSD.
M.2 är portens utseende, men det finns både SATA och PCI-e interface på SSD med m.2 port.

Permalänk

Tänkte bara meddela att det fungerade utmärkt!

/Jocke

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jockeandersson:

Tänkte bara meddela att det fungerade utmärkt!

/Jocke

Gick det även att boota på den?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Gick det även att boota på den?

Det har jag faktiskt inte provat, men skulle inte tro det. Hittade en länk med beskrivning över hur man ska kunna göra det men jag har kör OS på en annan SSD så har inte behovet just nu.