Ny synology NAS eller Xpenology server, ex på en HP Microserver?

Permalänk

Ny synology NAS eller Xpenology server, ex på en HP Microserver?

Har en tvådiskad synology som börjar bli seg så jag har funderat på att uppgradera. Det jag kör är download station, bilder/musik och som filserver i dagsläget. Om jag uppgraderar vill jag också kunna köra transcoding/plex åtminstone 1080p.

Om vi tar synologyvägen så har jag tittat på antingen ds216II+ som är tillräckligt kraftfull?

Om xpenology;

https://www.dustin.se/product/5010890207/proliant-microserver...

Fråga; jag har ju redan allting färdigkonfigurerat etc. Som jag förstår så om byter synology NAS så är det bara att flytta över diskarna så fungerar det exakt som innan.

Men hur fungerar det med xpenology om man har befintlig installation går det att göra samma sak där eller behöver man börja från en ren installation?

Permalänk
Medlem

xpenology är ett fulhack, även om det verkar attraktivt så skulle jag rekommendera den äkta varan.
Den släpar ett par år = kända öppna säkerhetshål (inte ett problem om du inte har någon som helst koppling utåt) och vågar du verkligen lita på att den inte brakar ihop?

Permalänk
Medlem

Jag körde xpenology under några år men eftersom jag aldrig vågade uppdatera mjukvaran för att jag va rädd att något skulle skita sig så bytte jag för ett tag sedan till OMV istället. Fungerar jättebra.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Tack för era svar! Ja något fulhack vill jag inte mecka med.. Hade inte uppfattningen om att det skulle vara så skakigt... På diskarna är både en massa års fotoalbum samt all music jag rippat från cdskivor så att bli av med detta finns inte på kartan.

OMV vad är det? SOm sagt eftersom jag har synology så vill jag ju allt ska fungera även efter uppgradering...

Nu lutar det helt klart mest åt en ds216II+...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bluetrain:

Tack för era svar! Ja något fulhack vill jag inte mecka med.. Hade inte uppfattningen om att det skulle vara så skakigt... På diskarna är både en massa års fotoalbum samt all music jag rippat från cdskivor så att bli av med detta finns inte på kartan.

OMV vad är det? SOm sagt eftersom jag har synology så vill jag ju allt ska fungera även efter uppgradering...

Nu lutar det helt klart mest åt en ds216II+...

Varför inte en Microserver med Windows/Linux bara? Alla NAS OS är överhypade och gör inte annat än lägger till massa overhead. Kör RAID10 på moderkortet och var klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Tack för era svar! Ja något fulhack vill jag inte mecka med.. Hade inte uppfattningen om att det skulle vara så skakigt... På diskarna är både en massa års fotoalbum samt all music jag rippat från cdskivor så att bli av med detta finns inte på kartan.

OMV vad är det? SOm sagt eftersom jag har synology så vill jag ju allt ska fungera även efter uppgradering...

Nu lutar det helt klart mest åt en ds216II+...

https://www.openmediavault.org/

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

@Hugligan: Kan inte linux och har inte tillräckliga kunskaper för att sätta upp en windows (server) säkert. Tycker dsm är outstanding genom att det är både kraftfullt och smidigt. Framför allt att fjärra, administrera etc...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bluetrain:

@Hugligan: Kan inte linux och har inte tillräckliga kunskaper för att sätta upp en windows (server) säkert. Tycker dsm är outstanding genom att det är både kraftfullt och smidigt. Framför allt att fjärra, administrera etc...

Inte för att Windows server är svårt, men vill du ha plug & play så rekommenderar jag inte OMV. Köp en synology, det är dyrt men du kommer nog bli nöjd. Tänk på att inte snåla, ta gärna en med en vettig CPU. Den du länka är den billigaste i OK-segmentet.

Permalänk

@Hugligan: Vilken synologyNAS rekommenderar du då utifrån ett prestandaperspektiv?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bluetrain:

@Hugligan: Vilken synologyNAS rekommenderar du då utifrån ett prestandaperspektiv?

Räcker två diskar skulle jag nog satsa på den nya Ds218+ men för dem pengarna skulle jag nog gått på en med fler diskplatser direkt, då får du lägga till ca 2 tusen. Men det beror helt på dina behov.

DS918+ Eller den billigare varianten DS418