Permalänk
Melding Plague

Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade vart kul att se en custom loop i det chassit
En 160mm radiator i bakkant, en 120mm i fronten och en DDC pump/res combo på HDD-buren eller på 120mm radden. Nu blev jag änna sugen

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett polerat ägg på steroider.
Usch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det var snyggt, dock väääldigt dyrt..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Gillar att man kan dra ut komponenterna som ett kökslåda. Ironiskt att jag samtidigt satt och tittade på Ikeas hemsida när jag såg detta.
Precis som @Jonas T påpekar hade det varit riktigt trevligt med en snabbkontakt för de interna kablaget. Om någon version eller så kanske de kan få det att hålla för belastning (så länge det inte tippar) och snabbkontakter. Då kan det blir riktigt bra.

Synd att de inte hade några fästbyglar för framförallt skärmkabel på baksidan då kablarna blir toppmonterade. Går iofsig att lösa enkelt själv men ändå.

Kylning för HDD????

Permalänk
Medlem

Mycket passande för en hackintosh.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se ett temp-test på cpu och andra komponenter i chassit och sedan jämföra med andra chassin.

Väldigt bra recension som vanligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag gillar pandora, som bitfenix lanserade några år sen. Skitsnyggt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@RVX: Håller med.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Det är väl såhär det blir när man låter estetpraktikanter designa och säger till ingengörerna att ta ledigt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som skulle vilja gå fram till hyllan bakom, dra ut kabeln till GameCube kontrollen och koppla in den på port 1 istället ?

Permalänk
Proffsmobbare

Väldigt lustig lösning med ventilationsöppningarna i fronten, jag skulle vilja se att arean av öppningarna i snålaste fallet motsvarar arean på fläkten i fronten.

Det hade varit intressant att se SFX-nätdelen monterad där frontfläkten sitter idag, och ersätta hela botten av chassit med ett nät och två stora fläktar eller möjlighet för AIO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Väldigt lustig lösning med ventilationsöppningarna i fronten, jag skulle vilja se att arean av öppningarna i snålaste fallet motsvarar arean på fläkten i fronten.

Det hade varit intressant att se SFX-nätdelen monterad där frontfläkten sitter idag, och ersätta hela botten av chassit med ett nät och två stora fläktar eller möjlighet för AIO.

Fick mig osökt att tänka på Silverstones gamla Fortress-serie (FT02 mer specifikt). Förvånar mig fortfarande att det aldrig trendade med inverterade lösningar för mammakorten, trots att just den serien ändå blev ganska uppmärksammad på sin tid. Rent teoretiskt är det ju vettigast att försöka suga in kallt i nedre delen och pusha ut det i toppen.

Kruxet är väl att det oftast ser förskräckligt ut när man öppnar upp för bra luftflöde i nederkant.

Portal var ingen höjdare, i mitt tycke en rakt igenom dålig design. Funktion och form måste samspela annars kan man lika gärna börja bygga sommartorp med Ernst istället.

Permalänk
Medlem

Stora grafikkort med den typ av kylare som ni använder för demonstrationen kan väl knappast få någon kylning över huvud taget?

Känns rätt uppenbart att detta chassi ska användas för system som drar <100W vid hög belastning.
Med fläktarna på lågfart fungerar de svarta gallren i viss mån som dammfilter.

Om Bitfenix riktigt ska hålla sig till temat borde chassit komma med en trefot att stå på, eller i alla fall ha detta som tillbehör.

Permalänk
Medlem

Passar nog bra till en Rasperry Pi.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Portal, nu fick jag gåshud! Mycket roligt spel med sjuk humor ... Mer Portal till folket ...!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi men opraktiskt. Lite kul med Portal tema, älskade det spelet!

Rent spontant så tycker jag det hade varit smartare med nån sorts hisskonstruktion där hela innanmätet hade kommit upp på toppen. Då hade det varit bekvämt att komma åt komponenterna. Som det är nu så blir det ju omöjligt att komma åt insidan om man som jag har skrivbordet mot en vägg med fönster och fönsterbräda, finns inget utrymme att dra ut hela släden baktill. Dessutom så är ju alla frontingångar på fel sida för de flesta som ju har chassit på höger sida då de flesta är högerhänta och har musen på höger sida. Chassit brukar då naturligt placeras bredvid musen på höger sida om man har det uppe på bordet eller på golvet.

80mm fläktar låter högre och har kort livslängd= Går fetbort för mig!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version