Permalänk
Medlem

Seg dator och låter mycket.

Hej, på senare tid tycker jag att min dator blivit allt segare och segare och den låter även väldigt mycket.
Jag är inte jätte duktig på datorer så mina två frågor lyder följande:

1.Vad kan jag göra för att göra datorn mer ''smooth'' och snabbare?

2. Enda spelet jag spelar är PUBG och när jag spelar det så kan jag enbart spela pga datorn blir så seg, jag kan inte göra andra saker under tiden så som att gå in på nätet. GPU temperaturen går upp till 60-70° vid spel & VRAM usage: 40-50%, Behöver jag uppgradera min dator för att klara av detta spel tros?

Specs:
Tillverkare: Inet AB
Modell: Taurus
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3450 CPU @ 3.10GHz 3.10GHz
Ram: 8GB
System: 64bitars operativsystem / Windows 10
GPU: Nvidia Geforce GTX 1050 Ti 4GB (Nyinstallerat) (Hade GTX 750 innan som var original del till datorn)

Jag är tusen tacksam för tips och all hjälp jag kan få.

Mvh
Frederic

Permalänk
Medlem

Vilken cpukylare har du?
8gb minne är i minsta laget.
Fläktar i chassit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

uppgradera cpu och gpu, inget är ämnat för spel på höga inställningar.
Köp en ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogiee:

Hej, på senare tid tycker jag att min dator blivit allt segare och segare och den låter även väldigt mycket.
Jag är inte jätte duktig på datorer så mina två frågor lyder följande:

1.Vad kan jag göra för att göra datorn mer ''smooth'' och snabbare?

2. Enda spelet jag spelar är PUBG och när jag spelar det så kan jag enbart spela pga datorn blir så seg, jag kan inte göra andra saker under tiden så som att gå in på nätet. GPU temperaturen går upp till 60-70° vid spel & VRAM usage: 40-50%, Behöver jag uppgradera min dator för att klara av detta spel tros?

Specs:
Tillverkare: Inet AB
Modell: Taurus
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3450 CPU @ 3.10GHz 3.10GHz
Ram: 8GB
System: 64bitars operativsystem / Windows 10
GPU: Nvidia Geforce GTX 1050 Ti 4GB (Nyinstallerat) (Hade GTX 750 innan som var original del till datorn)

Jag är tusen tacksam för tips och all hjälp jag kan få.

Mvh
Frederic

Hade bytt CPU samt köpt mer ram, PUBG använder rätt så mycket. Har du inte en SSD så är det ett givet köp.(Snål alternativ) lite dyrare alternativ är att byta mobo/ram/processor + ny ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Vilken cpukylare har du?
8gb minne är i minsta laget.
Fläktar i chassit?

Ringde Inet och fråga....
Jag har Intel stock kylare, standard kylare som följer med vid köp.
Fläktarna är Fractels design fläktar.
och ingen SSD, bara vanlig mekanisk.

Permalänk
Medlem

Misstänker att ljudet beror på stock-cpukylaren. De har för vana att låta på tok gör mkt. Kan vara lite meck om du inte är van att pilla inne i datorn att byta den dock.

Permalänk

Har du gjort rent datorn någon gång? Kan ju vara så att den låter mycket på grund utav att det är mycket damm och då blir det varmare, vilket resulterar i att fläktarna måste arbeta mer. Annars så skaffa ny cpu kyllare samt SSD. Dem sakerna borde göra underverk. Om du tycker det är läskigt att byta cpu kylare finns det många bra guider på nätet som visar hur man gör. Bara att googla hur man av monterar en intel stock kylare och sedan googlar hur man monterar den nya kylaren så borde det inte vara några större problem.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Om det har vart mindre ljud tidigare kanske det är dags att rengöra alternativt byta fläkt. Formatera datorn då och då brukar snabba upp saker och ting.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Byt kylpasta

Permalänk
Inaktiv

I webläsaren, testa stänga av hardware acceleration i settings om du tabbar mellan skärmar. Annars som sagt redan 8 extra minne och en sata ssd samt "dammtorka" datorn

Permalänk
Medlem

Ja datorn är ren och fri från damm,
Jag upplever att datorn börja låta mer efter jag bytte till nytt grafikkort.

Vad finns det för sätt att cleana/snabba upp datorn? Några program kanske?

Permalänk
Medlem

CPU tempsen är på gränsen! Enklast är att köpa en ny kylare för 2-300:- och testa för att se om det gör någon skillnad!
Är du ovan med att hålla på med datorer så köp en enkel med pushpins t.ex. denna samt ny kylpasta. En kylare utan pushpins "kan" vara nästan lika enkel att montera om ditt chassi tillåter dig att komma åt baksidan på moderkortet för kylarens backplate utan att behöva montera ur moderkortet. (Vet ju inte vilket chassi du har!)

Montera bort den nuvarande genom att vrida på pushpinsen som visas på deras topp - ta bort den - rengör med aceton (utan olja!) eller medicinsk bensin - lägg på ett risgryns storlek ny kylpasta och tryck dit den nya kylaren enligt instruktion.

Kolla gärna igenom SWEC datorbyggarskola där detta moment gås igenom!! Det är ingen raketforskning om man bara är lite försiktigt och har en gnutta tålamod!

Program för att "rensa" datorn gör ofta mer skada än nytta och Win7 och 10 håller hyfsat rent! Måste du nödvändigt använda ett sådant så testa "CCleaner". Avinstallera manuellt de program du inte vill ha och defragmentera hårddisken om det behövs. En defragmentering av en mekanisk hårddisk "kan" göra underverk, men återigen så är både win7 och 10 förhållandevis bra på att sköta detta.

Att du upplever att datorn "låter" mer efter byta av grafikkort kan ju bero på att du satt i ett bättre grafikkort -> processorn för jobba hårdare -> mer värme -> processorfläkten går snabbare -> mer oljud....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB