MSI Z87 MPOWER MAX som har ballat ur och inte kommer till POST

Permalänk
Medlem

MSI Z87 MPOWER MAX som har ballat ur och inte kommer till POST

Hej!

Min dator har hårdvara från 2013, och moderkortet är ett MSI Z87 MPOWER MAX. Någon gång mellan lördag lunch och söndag lunch, maskinen var igång, så slutade den fungera. Den står med svart skärm, CPU-fläkten på max och de två chassifläktarna som är anslutna till moderkortet snurrar inte alls. Rycka all ström och så gör ingen skillnad. Power-lampan blinkar till när man startar men är sedan svart.

Jag provade att växla mellan båda BIOS. Jag provade att rensa CMOS. Jag tog efter att ha kopplat ur PSU:n och kopplade ur strömkablarna från moderkortet och att avlägnsa batteriet.

Efter att ha låtit den stå en stund så hoppade den igång och in i BIOS! Och chassifläktarna snurrade som de skulle. Jag tänkte att jag ville testa det BIOS som inte var aktivt och stängde av, slog om switchen, på med strömmen igen, starta, och så tillbaka till så som det var först. Sedan samma procedur med att koppla ur allt och in igen, men då funkade det inte. Jag provade några gånger, men inte förrän jag lät moderkortet stå urkopplat en längre stund så kom det igång igen. Då tänkte jag att jag kanske ska flasha BIOS och satte igång med detta. Mitt i flashningen, svart skärm, CPU-fläkten på max, och tillbaka till "ursprungsläget".

Vad jag nu ska testa, som jag glömde i går, är att koppla ur chassits USB-anslutningar från moderkortet. Och så ska jag låna en annan PSU för att säkerställa att det inte är min PSU som spökar, vilket jag dock inte tror.

Jag har sett andra beskriva samma fenomen för detta moderkort och då har det varit RMA-ärenden på dem. Men hur funkar det? Om man kontaktar tillverkaren ang. ett så här (ändå) gammalt moderkort, är de intresserade av att hjälpa till, månne?

Och om det nu visar sig att experimenten jag ska göra med urkopplade USB-anslutningar och annan PSU inte hjälper, vad gör man med moderkortet? Går det att laga, eller är det elektronikåtervinningen nästa?

/J

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Vad jag nu ska testa, som jag glömde i går, är att koppla ur chassits USB-anslutningar från moderkortet. Och så ska jag låna en annan PSU för att säkerställa att det inte är min PSU som spökar, vilket jag dock inte tror.

Jätteskumt:

Jag kopplade in strömmen och provade maskinen som jag hade lämnat den i går. Och i dag gick den igång!
"För säkerhets skull" kopplade jag ur chassits USB-anslutningar och flashade sedan BIOS med senaste version. Sedan konfigurerade jag allt som jag ville ha det och det verkar fungera bra. Då bytte jag över till andra BIOS och nu är den också flashad och konfigurerad. Och så provade jag lite powercycling både mjukt och hårt, inga problem. Sedan kopplade jag in chassits USB-anslutningar en i taget och bootade emellan, och det funkade också bra. Därefter tillbaka in med SATA-kablarna i diskarna och tjong ballong, fortfarande inga problem och så var systemet uppe och körde. Därefter provade jag med vanlig avstängning, samt avstänging med utdragning av elkabel när jag ställde tillbaka maskinen.

Nu sitter jag och skriver detta på datorn i fråga, och är förstås glad för att den funkar igen men lite kokt över att jag faktiskt inte vet varför. För nu har jag ingen aning om hur pålitlig den kommer att vara. :-/

Jaja, det är bara att se hur länge skutan kan gå, som det sjungs.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Samma fenomen i förrgår kväll. Maskinen fick stå strömlös över natten och gick igång igen i går morse. Sedan dök den igen när jag satt vid den i går eftermiddag, fick stå strömlös tills kvällen och gick sen igång igen. Jag har skrivit till MSI och frågat efter hjälp, samt beställt ett ASRock-moderkort som jag ska ha i datorn i stället för detta.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

FACIT: det var PSU:n (Seasonic) som hade ballat ur. Med ersättningsenhet på garantin funkade allt fint igen.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Jag har nära nog exakt samma problem som dig förutom att PSU är nytt.
Standby LEDen tänds men sedan inget. Inga fläktar inget mer. Har provat att rensa CMOS, hjälpte inte. Vet inte vad jag ska göra nu.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@ratnose: Prova att utesluta PSU genom att låna ett annat och koppla in.

Visa signatur

/Joakim