USB 3.2-standarden fastställd – 2 GB/s över USB Type-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Otroligt att de faktiskt ökade en decimal denna gång ist för att bara lägga till (Gen 3) bakom 3.1
Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl inte så konstigt?
Precis som förra gången så kommer väl ändringen efter att namnet har etablerat sig....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

Och varför är USB2 fortfarande i nya moderkort. USB 3 är väl bakåtkompatibelt?

Tyvärr inte.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hunden:

Vet inte om du uppdaterat artikeln kanske, missade texten om nya stift i kontakten. Finns det mer info om stiften och hur de fysiskt knölas in i kontakten? det är ju ganska trångt i den som det är och att sätta extra stift på kanten som i USB 2 till 3-övergången ser inte ut att gå. Hittar inget i den länkade infon hos USB.org eller på Wikipedia, det enda som nämns är att en ny host controller (och device) krävs vilket ju känns självklart.

Edit: Fast nu när jag tänker efter så kan ju inte nuvarande kablar funka om nya stift ska klämmas in. Kanske handlar det om tidigare oanvända stift som då ändå fysiskt kanske finns i portarna men inte är anslutna till något på existerande enheter. Ska forska lite mer

För den intresserade så handlade det mycket riktigt om oanvända stift i kontakten. De används visserligen redan för displayport via usb-c men för usb 3 var bara hälften av dataparen använda hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

För den intresserade så handlade det mycket riktigt om oanvända stift i kontakten. De används visserligen redan för displayport via usb-c men för usb 3 var bara hälften av dataparen använda hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyckte att detta verkade konstigt, så jag fick snoka lite, men det är sant som du säger. USB 3.0 hade hastigheten 5Gbps, men då talas det om "gross bit rate", dvs mängden bitar som överförs rent signalmässigt - inte den bandbredden man rimligen kan komma upp i med dataöverföring från säg dator till hårddisk. USB 3.1 höjde denna hastighet till 10Gbps, samtidigt som man bytte till USB-C och därmed dubblade antalet signalpinnar. Jag antog att det var så de fick mer bandbredd, men så var det inte - de där extra pinnarna är bara om man kör Alternate Mode (DisplayPort, HDMI eller Thunderbolt 3) och används inte för USB självt. USB 3.1 fick istället ut den bandbredden genom att ändra på kodningen för att få mindre overhead, men det sänkte den praktiska bandbredden vid en överföring. Wikipedia citerar siffran 7.2Gbps som ett praktiskt max som man kan uppnå i datalagret.

USB 3.2 gör helt enkelt det jag trodde att USB 3.1 gjorde - använder alla signalpinnarna för USB. Siffran 2GB/s skall alltså ses i ljust av ovan - den praktiska bandbredden i USB 3.1 var 1GB/s eller t.o.m strax under, och nu dubblas den. "Gross bit rate" bli 20Gbps, inte 16.

Och Alternate Mode påverkas inte alls, så jag kan somna om eftersom det var det enda jag var intresserad av.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jaha , så då rök standarden för USB-C kontakterna.

Nej? Standarden är ju densamma..

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Alling:

Det finns flera tänkbara alternativ för omdöpning nu.

  • De två tidigare standarderna blir USB 3.2 Gen 1 och USB 3.2 Gen 2 och denna blir USB 3.2 Gen 3.

  • De föregående blir USB 3.2 Gen 1 Gen 1 och USB 3.2 Gen 1 Gen 2 och denna blir USB 3.2 Gen 2.

  • De föregående behåller sina namn och denna blir USB 3.1 Gen 3. (Det vore inte likt USB‑IF.)

Hur ska man satsa pengarna månntro?

Det visar sig att det blev det första alternativet, förutom att det nya namnet blev annorlunda.

Skrivet av USB-IF:

The USB 3.2 specification absorbed all prior 3.x specifications. USB 3.2 identifies three transfer rates:

  • USB 3.2 Gen 1: SuperSpeed USB

  • USB 3.2 Gen 2: SuperSpeed USB 10Gbps

  • USB 3.2 Gen 2x2: SuperSpeed USB 20 Gbps

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers