Permalänk

Netflix's stöd av HDR

Hej.

Har nyss köpt ny tv (Sony 65xe9005), dock står den ännu oöppnad så jag kan lämna tillbaka den.

När jag tittat på Netflix hemsida för att se vilken version av HDR de använder så står följande.

"Hjälpcenter Kan jag streama Netflix i Dolby Vision eller HDR?
Kan jag streama Netflix i Dolby Vision eller HDR?

Netflix har stöd för två olika HDR-streamingformat: Dolby Vision och UltraHD Premium (HDR).

Detta behöver du:

En tv som stödjer antingen Dolby Vision eller HDR + Netflix. (Om du använder en digitalbox för att streama Netflix måste både digitalboxen och tv:n ha stöd för HDR.)
Ett Netflix-abonnemang med 4 skärmar. Se vilket abonnemang du har just nu på netflix.com/ChangePlan.
En stabil internetanslutning på 25 megabit per sekund eller mer.
Streamingkvaliteten inställd på Hög (High). Mer information om inställningar för videokvalitet finns i artikeln Uppspelningsinställningar"

Om jag vill titta på Netflix HDR, innebär då detta att min tv måste stödja Dolby Vision vilket Sony sagt att den aldrig kommer göra?

När jag googlar på UltraHD Premium får jag upp något som blue ray spelare stödjer.

Storebror till denna TV XE9300 säljs för 3000 kr mer just nu och det kan ju vara värt att kliva upp då denna har/får Dolby vision.

Tacksam för hjälp.

/ Johan

Permalänk
Medlem

Netflix stöder väl både HDR10 och DolbyVision. Så det borde inte vara några problem med den TVn.

Permalänk
Medlem

Sen har netflix dålig bitrate så HDR är mest ett lockbete då kvaliteten tyvärr inte håller ändå om du har en lite grövre tv.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Pinnenholtz:

Hur mycket köpte du TV:n för? Skulle personligen argumentera för en OLED-TV. Gå gärna och titta i en butik så ser du nog snabbt skillnaderna mot en vanlig LCD/LED.

Exempelvis https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3616500 alt. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095122 om du kan tänka dig att gå ned i storlek. Den senare är 2017 års modell, med lite förbättringar (men ingen massiv skillnad mellan de två). Båda har stöd för Dolby Vision.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Samlooh: Jag betalade 19 990 från Hembiobutiken. Valde bort transport och vöggfäste och fick 2 JBL Go blåtandshögtalare på köpet.

Det är i dagsläget 3000 kr upp till storebror XE93 och ca 8000 till LG 7 serie Oled 65 ".

Oled är ju mycket bättre när man står i butik och har båda framför sig, dock hoppas jag man glömmer det lite när man får hem sin LCD och är nöjd med bilden och tusenlapparna som är kvar på kontot.

Har idag en 4K Samsung 55" från 2014 så jag vill inte ha lika stor tv utan större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinnenholtz:

@Samlooh: Jag betalade 19 990 från Hembiobutiken. Valde bort transport och vöggfäste och fick 2 JBL Go blåtandshögtalare på köpet.

Det är i dagsläget 3000 kr upp till storebror XE93 och ca 8000 till LG 7 serie Oled 65 ".

Oled är ju mycket bättre när man står i butik och har båda framför sig, dock hoppas jag man glömmer det lite när man får hem sin LCD och är nöjd med bilden och tusenlapparna som är kvar på kontot.

Har idag en 4K Samsung 55" från 2014 så jag vill inte ha lika stor tv utan större.

Ok.

Självklart är det bra bild på på LCD också, men som du själv säger är OLED ännu bättre. Jag tycker du ska köra på B6:an i 65 tum. Det är som sagt i princip samma bild som B7:an, kostar nästan lika mycket som XE93. Då får du även Dolby Vision och slipper ångra dig i framtiden, vilket jag gjorde när jag förra året köpte en TV utan HDR ...

Såhär skriver förövrigt rtings.com gällande XE93 vs LG B6 (http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x930e)
"The LG B6 is an OLED TV, which thanks to its perfect blacks and contrast makes it a step ahead of the X930E when it comes to picture quality. The B6 doesn't get quite as bright, but it can produce a wider range of color and it handles motion blur a bit better than the Sony. They're around the same price, so the better pick is the LG B6 OLED TV."

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Samlooh: Tror jag kör på tv:n jag köpt och sen får det bli Oled 75" om 3-4 år, förhoppningsvis kanske priset är under 30 på en sådan tv vid det tillfället..

Jag vet ju att Oled har mycket bättre bild men jag tror jag står mitt kast denna gång. På Black friday kommer jag säkert ångra mig beroende på vad en LG Oled 65 B7 kostar

Permalänk
Medlem

Kollar på Maniac nu och vissen HDR är bara förnamnet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jämför man netflix mot att kolla på bluray är det såklart stor skillnad, men handlar det om att se netflix i sdr eller hdr så föredrar iaf jag hdr alla dagar i veckan.