Inför köp av widescreen 21:9 datorskärm

Permalänk

Inför köp av widescreen 21:9 datorskärm

Hej,

Jag går i tankarna att köpa en ultrawide skärm 21:9 och har lite funderingar kring detta innan jag slår till eller om jag ska vänta. Jag har försökt kika runt och läst på en hel del redan. Ni har dock säkert bättre koll varför jag nu vänder mig till er. Börjar med att skriva önskemål samt behov, så kommer följdfrågor sedan.

Önskemål:
4K samt 100Hz+, vet att den inte finns idag men är det något som är på ingång? Priset spelar självklart in också och misstänker att en sådan skärm kommer att kosta minst 15 000kr. Därför funderar jag nu på att slå till på en 1440 skärm istället med 100Hz.

Behov:
Jag har behov av 2-skärmslösning när jag jobbar hemifrån och tänker att denna skärm ska uppfylla det behovet i 1 skärm. Jag spelar ytterst sällan och då blir det lite äldre spel samt CSGO, har CPU 4670K & GPU Radeon 290 i burken idag, men kommer eventuellt uppgradera grafikkort under nästa år till Volta eller motsvarande av AMD för att kunna spela lite nyare spel beroende på vad skärmen har för adaptiv synk, är därför inte beroende på den punkten. Eventuellt sugen på något nyare bilspel med sjyst grafik framöver med tanke på skärmvalet.

Frågor:

VA vs IPS = Svärta kontra färger? Någon teknik man bör avstå pga skärmtyp?

Quantum dot = Värt att ha i specen?

HDR = Värt att ha i specen?

Uppdelning av skärm. Förtydligande: Kan man ställa in i windows en osynlig mittavgränsare för att få funktionen som två separata skärmar i en skärm? Det är ytterst bökigt att hålla på och ställa anpassa fönsterna varje gång man öppnar något nytt. Eller finns det någon annan mjukvara som grejar det?

Jag har en laptop jag tänkte koppla in via displayport när jag arbetar. Om skärmen har en USB hubb och jag kopplar tangentbord och mus till hubben. Kommer det vara möjligt att jag då kan använda det på min laptop? Kontenta: att laptopen får tillgång till skärm, mus och tangentbord externt via en sådan lösning.

Om skärmen inte har 2 displayport, finns det någon lösning på adapter som är prisvärd? Får väl bara ut 60Hz via HDMI om jag skulle använda den ingången på privata burken?

Övrigt man ska tänka på?

Mycket frågor, men förhoppningsvis kan det vara nytta även för andra som har funderingar kring denna typ av skärmval. Kom gärna med förslag på de skärmar som finns idag!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

4k finns som sagt inte i 21:9 och det lilla jag har sett så kommer inte de nya skärmarna som kommer efter nyår vara det heller. Men en 1440 skärm är väl rätt bra anpassad för ett 1080 ti kort i minst 60fps med max inställningar på allt.
HDR är nice men letar du efter en Gsync skärm med det så finns det inte. Dock inte jätte nödvändigt men det blir en fin effekt av det hela.
VA mot IPS finns det väl mycket att säga om men IPS är väl överlag bättre i bildkvalitet medan VA är snabbare och har bättre svärta. Hade hoppats själv att Oled skulle komma stark på datormarknaden men så verkar ju fallet inte vara. Annars är bildkvaliteten på en sådan skärm helt fantastisk. Att se se Star Wars där svart är svart är riktigt bra.

Sen inom denna bransch finns det väl jämt något bättre runt hörnet det är bara upp till dig att tänka att nu vill jag inte vänta längre.

Sitter själv och funderar på en ny 21:9 skärm, X34A eller PG348Q. Var i butik och kikade igår på en 34 i 21:9 format och de kändes väldigt lite i formatet. Blir kanske bättre om man får hem den och sätter upp den då man verkligen ser hur stor den är. Dock vill man ju gärna köpa den så att man kan åka och lämna tillbaka den istället för att skicka ifall det skulle vara enorma problem med den. Dyrt att behöva skicka den annars.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

@BooliBoo:

Tack för lite bra input och som du säger så kommer alltid något bättre runt hörnet. Det är just därför jag funderar på att slå till hyfsat snart. Sitter på en 24" 1200 skärm som jag är väldigt nöjd med, så tror inte det kommer kännas för litet. Jag tror jag föredrar VA(snabbhet) framför IPS, har inte jämfört sida vid sida som man kanske borde. OLED kan vi säkert få vänta några år till på dessutom...

Har iaf kikat lite extra på denna: AOC AG352UCG i jämförelse med Acer och Asus respektive. En dealbreaker med den är bara en displayport. Läste dessutom någon som tyckte att foten var platskrävande och att man behövde ett djup skrivbord för att inte känna att man sitter för nära, han rekommenderade minst 80cm och jag har själv 60cm och kan inte ha djupare. Kanske är individuellt med den känsla iofs.

Permalänk
Medlem

@mistral86: Vad jag vet har alla GSync skärmar bara en display port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistral86:

@BooliBoo:

Tack för lite bra input och som du säger så kommer alltid något bättre runt hörnet. Det är just därför jag funderar på att slå till hyfsat snart. Sitter på en 24" 1200 skärm som jag är väldigt nöjd med, så tror inte det kommer kännas för litet. Jag tror jag föredrar VA(snabbhet) framför IPS, har inte jämfört sida vid sida som man kanske borde. OLED kan vi säkert få vänta några år till på dessutom...

Har iaf kikat lite extra på denna: AOC AG352UCG i jämförelse med Acer och Asus respektive. En dealbreaker med den är bara en displayport. Läste dessutom någon som tyckte att foten var platskrävande och att man behövde ett djup skrivbord för att inte känna att man sitter för nära, han rekommenderade minst 80cm och jag har själv 60cm och kan inte ha djupare. Kanske är individuellt med den känsla iofs.

Jag sitter själv på en PG348Q och om man som jag inte vill använda det bulkiga stället så kan man alltid välja att köpa till en gasarmstativ som du monterar på skrivbordet och därför får bort oanvända ytor. Funkar jättebra, min skärm är kanske 10cm från väggen med gott om yta på mitt 60cm djupa skrivbord

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av improwise:

@mistral86: Vad jag vet har alla GSync skärmar bara en display port.

Hade ingen aning om det, tack för info!

Skrivet av Don_Tool:

Jag sitter själv på en PG348Q och om man som jag inte vill använda det bulkiga stället så kan man alltid välja att köpa till en gasarmstativ som du monterar på skrivbordet och därför får bort oanvända ytor. Funkar jättebra, min skärm är kanske 10cm från väggen med gott om yta på mitt 60cm djupa skrivbord

Det skulle absolut fungera för mig, har ca 10cm från vägg idag!

Permalänk
Medlem

Har en PG348Q och är fortfarande väldigt nöjd med skärmen efter att ha haft den sedan i vintras. Tycker bildkvalitén är mkt. bra. Använder den främst för musikprogram men även en del spel. Då dessa skärmar kommer med ljusstyrkan uppskruvad på fullständigt vansinniga nivåer, så kommer man få en väldigt bra bild om man bara skruvar lite grann. Har för mig att jag har ljusstyrkan på ungefär 25% och upplever inga problem med dålig svärta.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Har en PG348Q och är fortfarande väldigt nöjd med skärmen efter att ha haft den sedan i vintras. Tycker bildkvalitén är mkt. bra. Använder den främst för musikprogram men även en del spel. Då dessa skärmar kommer med ljusstyrkan uppskruvad på fullständigt vansinniga nivåer, så kommer man få en väldigt bra bild om man bara skruvar lite grann. Har för mig att jag har ljusstyrkan på ungefär 25% och upplever inga problem med dålig svärta.

Har kikat på den också men försöker förstå vad som motiverar lite mer än 2000kr extra? Det som skiljer i stora drag är IPS kontra VA. Ska ta mig till någon affär där man kan kika på de olika alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistral86:

Har kikat på den också men försöker förstå vad som motiverar lite mer än 2000kr extra? Det som skiljer i stora drag är IPS kontra VA. Ska ta mig till någon affär där man kan kika på de olika alternativen.

Snårskog det här med skärmar. Tänkte göra det lite mer förvirrande och säga att Asus X34P (uppgraderad X34A) kommer i mitten på december. Där är skärmen från början 100Hz och du kan överklocka den till 120Hz, den har en joystick för att sköta menyer på baksidan men den kostar 13.000 på inet. Får man ett bra exemplar av X34A som man kan överklocka till 100Hz och som inte låter och inte blöder mer än en.... någonting som blöder mycket så skulle jag slå till direkt. Funderar på att köpa från elgiganten så kan jag lämna tillbaka den i affär om den inte skulle fungera som jag vill. Enda affären i närheten där man kan åka tillbaka med den istället för att behöva skicka. Dock hade väl Inet börja med gratis retur om man vill använda ångerrätten vilket känns väldigt nice.

Funderat även på Swift men den har väl samma panel som X34A och kostar 1500 mer men jag gillar Asus på något sätt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

X34A och X34P är dock Acer skärmar, inte Asus

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Skrivet av mistral86:

@BooliBoo:

Tack för lite bra input och som du säger så kommer alltid något bättre runt hörnet. Det är just därför jag funderar på att slå till hyfsat snart. Sitter på en 24" 1200 skärm som jag är väldigt nöjd med, så tror inte det kommer kännas för litet. Jag tror jag föredrar VA(snabbhet) framför IPS, har inte jämfört sida vid sida som man kanske borde. OLED kan vi säkert få vänta några år till på dessutom...

Har iaf kikat lite extra på denna: AOC AG352UCG i jämförelse med Acer och Asus respektive. En dealbreaker med den är bara en displayport. Läste dessutom någon som tyckte att foten var platskrävande och att man behövde ett djup skrivbord för att inte känna att man sitter för nära, han rekommenderade minst 80cm och jag har själv 60cm och kan inte ha djupare. Kanske är individuellt med den känsla iofs.

Tycker inte du ska köpa en så stor skärm överhuvudtaget när ditt skrivbord är så grunt.
Någon pratar om monitorarm och det var ett bra förslag, men de brukar också kosta några tusenlappar.
Problemet blir dels att du riskerar att mer eller mindre sitta inne i skärmen, kanske kan verka häftigt när man är på besök hos någon men brukar vara tröttsamt i längden. Sen blir betraktningsvinklarna väldigt stora när man är så nära skärmen. Oavsett VA eller IPS så kommer bilden bli urblekt på de områden dina ögon har störst vinkel till.

Två mindre skärmar ger dig istället möjlighet att vinkla den ena så att ytan är mer rakt emot huvudet när du vänder dig för att titta på sekundärskärmen. Skulle du trots allt köra på bara en skärm så finns programvara som Displayfusion som jag tror kan dela upp skärmen i olika delar.

Skrivet av mistral86:

Har kikat på den också men försöker förstå vad som motiverar lite mer än 2000kr extra? Det som skiljer i stora drag är IPS kontra VA. Ska ta mig till någon affär där man kan kika på de olika alternativen.

Bara att läsa recensioner så borde de förklara det.
Laxpudding som skriver för Sweclockers brukar förklara grunderna i så gott som varenda skärmrecension.
(Han länkar till en ordentlig genomgångsartikel i sin signatur, läs avsnitt sex till tio åtminstone
https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Visa signatur

««« »»»