Intel "Coffee Lake" bristvara året ut – tillgång nära inpå AMD:s nästa generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Säljstarten är nu på torsdag, så det finns chans att nordiska distributörer får dom upplåsta nästa vecka eller veckan efter. Man kan hoppas.

Hoppas på. Tror dock inte på mirakel när man förväntar sig bristvara i 2-3 månader framöver på något som ska massproduceras i den skalan. Det kommer verkligen driva upp ÅF priserna tills "marknaden är mättad".

Dessutom.. nästa vecka igen är slutet på oktober

Permalänk
Medlem

Så sjukt tråkigt och tröttsamt med sådana här låtsaslanseringar. Sänker både förtroende och intresse för Ontel rejält ifall det nu stämmer. Rykten är ju ändå rykten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

På ett sätt kan det ju vara lite bra. De som är fast beslutna att köra intel får då tid på sig att se om de nya i7:orna är värda sitt pris, eller om man kanske ska köpa en i5 istället. Tänker då främst på spel, som får lite tid på sig att bekänna färg i frågan om det går att optimera för 6c/12t eller om 4c/8t är något slags hårt tak.

Det negativa fär intel är givetvis att de som tänker att de vill ha nytt kanske provar en Ryzen istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt med denna typen av release, men egentligen inte oväntat med tanke på schemaändringen. Fördelen nu då, om man vill se det som en sådan, är att det blir lättare att ställa Intels Coffee Lake mot AMD's Pinnacle Ridge om man är i köpetagen.

Permalänk
Hedersmedlem

Räck up handen om du är förvånad...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej en fråga då. Så om man nu inte får tag på en Coffee lake cpu vid release är det värt att satsa på Ryzen då och senare uppgradera till en av dom kommande AMD processorerna om de behövs? I såna fall så lutar de mot en 1700x eller 1800x. Jag kombinerar cpun med ett 1070.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Och det här kunde inte sagt tidigare än 2 dagar innan "lansering" ?!!

Permalänk
Medlem

@Ph4st: Nä då försvinner ju hypen...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Okej en fråga då. Så om man nu inte får tag på en Coffee lake cpu vid release är det värt att satsa på Ryzen då och senare uppgradera till en av dom kommande AMD processorerna om de behövs? I såna fall så lutar de mot en 1700x eller 1800x. Jag kombinerar cpun med ett 1070.

Beror på vad du har datorn till. Använder du applikationer som presterar bättre med fler trådar så är en Ryzen 7 CPU ett bra val då du får 2 kärnor och 4 trådar fler gentemot i7-8700K. Är det till för spel så fungerar en Ryzen 7 CPU bra också, men du kommer förmodligen få lite mer FPS i de flesta spelen med 8700K då dessa har högre frekvens och bättre IPC än Ryzen. K högre upplösningar (1440p och uppåt) spelar valet av CPU:n mindre roll och man får likvärdig FPS med så skillnader.

Men ja, väljer du AMD kommer du kunna uppgradera CPU:n och fortsätta använda ditt moderkort efter en BIOS uppdatering förmodligen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: jag har kört mina under 1,45v då det verkar knappt göra något mer än värme på dessa xeons.

1.4125 körde jag min x5660 i och 1.3875 med aggressiv llc som gick upp i 1.43v under load på x5675 då den gillade det bäst när jag körde 4.8.

La jag mig lite under funkade med mildare LLC och schysstare temps.

Moderkorten jag använt var ett P6T Workstation samt ett Rampage II Extreme.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

@Icte: Ja de glömde jag tillägga. Jag spelar ju för de mesta och då i 1080p. Och eftersom att AMD själva har sagt att AM4 ska hålla något år framåt så va min tanke att köpa Ryzen och sen uppgradera om jag känner att jag behöver de då.

Men man kan aldrig vara säker om dom nya AMD processorerna kommer vara tillräckligt bra för en uppgradering av en 1700x/1800x.

Jaja vi får se om jag får tag i en kaffekokare annars får jag tänka över de här med Ryzen.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

* prassel - prassel *

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Suck, och jag som är rätt stort behov av att byta ut min 4690K i vr burken.
Ryzen är inte riktigt ett alternativ där, då jag behöver så hög prestanda per kärna som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Icte: jag har kört mina under 1,45v då det verkar knappt göra något mer än värme på dessa xeons.

1.4125 körde jag min x5660 i och 1.3875 med aggressiv llc som gick upp i 1.43v under load på x5675 då den gillade det bäst när jag körde 4.8.

La jag mig lite under funkade med mildare LLC och schysstare temps.

Moderkorten jag använt var ett P6T Workstation samt ett Rampage II Extreme.

Intressant, vad använde du dig av för kylning? Jag har testat olika kylare med mitt 980X och går riktigt varmt vid 1.4V. NH-U14S med dubbla fläktar var nog den bästa kylaren som jag testade (NH-D14/15 fick inte plats i chassit) men även den klarar knappt av att kyla denna gamla gubben vid 1.4V och prime95 SmallFFT. Visst, vid spel fungerade det helt OK (temperaturerna gick upp till 80-85 grader istället för 93-94) men man vill ju att överklockningen ska hålla sig bra i alla tillstånd, även vid extrema loads

Skrivet av BiggieLiten:

@Icte: Ja de glömde jag tillägga. Jag spelar ju för de mesta och då i 1080p. Och eftersom att AMD själva har sagt att AM4 ska hålla något år framåt så va min tanke att köpa Ryzen och sen uppgradera om jag känner att jag behöver de då.

Men man kan aldrig vara säker om dom nya AMD processorerna kommer vara tillräckligt bra för en uppgradering av en 1700x/1800x.

Jaja vi får se om jag får tag i en kaffekokare annars får jag tänka över de här med Ryzen.

Min rekommendation om du verkligen vill uppgradera just nu är då att skaffa en R5 1600 (6c 12t) som går för väldigt bra priser just nu, ca 2200 kr, och därefter uppgradera till Ryzen på 10nm. Bör bli en fin uppgradering och förmodligen kommer dessa kunna att överklocka högre än 4 GHz. Med Intel är det lite svårare att förutse ifall de kommer att använda samma plattform efter kommande Cannonlake eller ej; Blir det som med Broadwell och Ice Lake lanseras ganska snart efter Cannonlake med arkitekturförbättringar så kommer man förmodligen vara tvungen att byta plattform igen (d.v.s. från t.ex. Z470 moderkort [Cannonlake] till Z570 moderkort [Ice Lake] med "ny" sockel).

Går rätt fort fram just nu med många lanseringar. Kaby Lake lanserades i januari i år och nu 9 månader senare får vi Coffee Lake (typ).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Kollar man på din signatur är det väl inget akut behov av att uppgradera för endast spelande? Du skulle kunna klocka processorn lite högre och då få ut ännu mer prestanda (Devils Canyon klarar väl 4.6+?), eller varför inte hitta en begagnad 4790K för en billig peng? Fortfarande en mycket bra CPU som inte kräver några andra investeringar (RAM, moderkort).

I början av 2018 kan du kolla på Coffee Lake och Pinnacle Ridge och se om någon av dem är värda att uppgradera till. Annars kommer ju Ryzen 2 följande år som säkert kommer ha ännu större förbättringar.

AM4 kommer hålla flera år framåt, men det hänger också på att moderkortstillverkaren släpper BIOS-uppdateringar. Sedan kommer ju nya standarder inom USB, PCI-E o.s.v. så för att få bästa prestanda och den senaste tekniken år 2019 kanske man ändå vill ha ett nytt moderkort även om det gamla tekniskt sätt fortfarande fungerar.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

håller med @icte . om du framöver ändå ska uppgradera är 1600 en bättre satsning. du få ändå 6 kärnor och 12 trådar så du kommer ändå kunna nytta av bra flertråds prestanda eller har massa saker öppen än bara spel. plus 1600 och 1700/1800 ligger i princip jämt vid samma klock.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Suck, och jag som är rätt stort behov av att byta ut min 4690K i vr burken.
Ryzen är inte riktigt ett alternativ där, då jag behöver så hög prestanda per kärna som möjligt.

Har du något test/revieww/källa på att Ryzen faller efter i VR spel? Frågar då jag själv är väldigt intresserad men har inte kunnat hitta något bra test som jämfört de båda i just VR.

Permalänk
Skrivet av Icte:

Intressant, vad använde du dig av för kylning? Jag har testat olika kylare med mitt 980X och går riktigt varmt vid 1.4V. NH-U14S med dubbla fläktar var nog den bästa kylaren som jag testade (NH-D14/15 fick inte plats i chassit) men även den klarar knappt av att kyla denna gamla gubben vid 1.4V och prime95 SmallFFT. Visst, vid spel fungerade det helt OK (temperaturerna gick upp till 80-85 grader istället för 93-94) men man vill ju att överklockningen ska hålla sig bra i alla tillstånd, även vid extrema loads

Min rekommendation om du verkligen vill uppgradera just nu är då att skaffa en R5 1600 (6c 12t) som går för väldigt bra priser just nu, ca 2200 kr, och därefter uppgradera till Ryzen på 10nm. Bör bli en fin uppgradering och förmodligen kommer dessa kunna att överklocka högre än 4 GHz. Med Intel är det lite svårare att förutse ifall de kommer att använda samma plattform efter kommande Cannonlake eller ej; Blir det som med Broadwell och Ice Lake lanseras ganska snart efter Cannonlake med arkitekturförbättringar så kommer man förmodligen vara tvungen att byta plattform igen (d.v.s. från t.ex. Z470 moderkort [Cannonlake] till Z570 moderkort [Ice Lake] med "ny" sockel).

Går rätt fort fram just nu med många lanseringar. Kaby Lake lanserades i januari i år och nu 9 månader senare får vi Coffee Lake (typ).

Skrivet av Pepsin:

Kollar man på din signatur är det väl inget akut behov av att uppgradera för endast spelande? Du skulle kunna klocka processorn lite högre och då få ut ännu mer prestanda (Devils Canyon klarar väl 4.6+?), eller varför inte hitta en begagnad 4790K för en billig peng? Fortfarande en mycket bra CPU som inte kräver några andra investeringar (RAM, moderkort).

I början av 2018 kan du kolla på Coffee Lake och Pinnacle Ridge och se om någon av dem är värda att uppgradera till. Annars kommer ju Ryzen 2 följande år som säkert kommer ha ännu större förbättringar.

AM4 kommer hålla flera år framåt, men det hänger också på att moderkortstillverkaren släpper BIOS-uppdateringar. Sedan kommer ju nya standarder inom USB, PCI-E o.s.v. så för att få bästa prestanda och den senaste tekniken år 2019 kanske man ändå vill ha ett nytt moderkort även om det gamla tekniskt sätt fortfarande fungerar.

Skrivet av Bernd_P1:

håller med @icte . om du framöver ändå ska uppgradera är 1600 en bättre satsning. du få ändå 6 kärnor och 12 trådar så du kommer ändå kunna nytta av bra flertråds prestanda eller har massa saker öppen än bara spel. plus 1600 och 1700/1800 ligger i princip jämt vid samma klock.

Min tanke var att uppgradera till Ryzen R7 nu (om jag inte får tag på en 8700k) och sen köpa Matisse när den generationen lanseras. För att jag känner helt ärligt att det inte är värt att köpa en r5 1600.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Icte: X5675 var på en Hyper 212 Evo med arctic silver pasta och två fläktar.

X5660 som var mer motvillig var på vatten.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Min tanke var att uppgradera till Ryzen R7 nu (om jag inte får tag på en 8700k) och sen köpa Matisse när den generationen lanseras. För att jag känner helt ärligt att det inte är värt att köpa en r5 1600.

varför det? singeltråd är näst intill samma för båda. dvs största delen av DX 9 till 11 spel som inte är optimerat för multitråd kommer har liknande FPS mellan de två. bara vid multitråd eller många olika saker igång kommer du se en skillnad mellan de två.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk

@Bernd_P1: De är sant men jag vet faktiskt inte hur jag ska göra. Känner bara för att uppgradera ordentligt denna gången. Om de blir Ryzen så skaffar jag mig nog en 1700x.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag har varit sjukt pepp på Coffe lake, men nu när man ser detta så funderar man på Ryzen endå. Är väl mer värt att köpa en 1600x istället för 1600 när x är 50 kr BILLIGARE?

1600x: https://www.inet.se/produkt/5300250/amd-ryzen-5-1600x-3-6-ghz...
1600: https://www.inet.se/produkt/5300251/amd-ryzen-5-1600-3-2-ghz-...

Nackdelen då är att jag måste köpa nytt chassi då det inte finns något bra mATX moderkort till ryzen (Hallå strix?!).

Det kanske får bli min lösning då min gamla 2500k + moderkort börjar självdö...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ph4st:

Jag har varit sjukt pepp på Coffe lake, men nu när man ser detta så funderar man på Ryzen endå. Är väl mer värt att köpa en 1600x istället för 1600 när x är 50 kr BILLIGARE?

Nackdelen då är att jag måste köpa nytt chassi då det inte finns något bra mATX moderkort till ryzen (Hallå strix?!).

Japp och x verkar gå att klocka högre, kör min i 4.4GHz nu med nyaste bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Icte: X5675 var på en Hyper 212 Evo med arctic silver pasta och två fläktar.

X5660 som var mer motvillig var på vatten.

Intressant! Kanske blir att köpa en X5675 på eBay och testa överklocka dessa, låter ju som att de går väldigt svala (iaf ditt exemplar)!

Skrivet av Ph4st:

Oja, 1600X för 50 kr mindre är ju såklart ett bättre val! Tror du blir väldigt nöjd med det också!

Finns ju annars AM4 mITX moderkort du kan köpa?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag beställer ändå mina större uppgraderingar från Tyskland då det blir processor, moderkort och RAM byte (kanske GPU) och kanske lite annat smått o gått och är säker på att stora återförsäljare i Tyskland som Mindfactory, Drivecity osv kommer ha åtminstone någorlunda lagerstatus på dessa. Däremot i norden kan det bli betydligt sämre ställt.

vad kostar det att skicka en CPU från tyskland. Har du några länkar till nätshoppar där du har handlat?
JAG ÄR SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ BESVIKEEEEEEEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

A R G!!!!

Jag har redan börjat sälja av min nuvarande dator. Som tur ingen som har budat än.

Jag var igår i en databutik och frågade när kan jag få en 8600k 8700k....här i handen över disken...
Försäljaren lät riktigt säker på sin sak. "Du får den säkert nästa vecka"

Skulle jag ha hunnit sälja min dator till nästa vecka då skulle jag säkert ha köpt RYZEN!!!

Permalänk

Har ni tänkt på moderkortstillverkarna??? Dessa har massproducerat Z370 moderkort....och snart kommer Z390 ut.

Detta är ju en riktig fars alltså!!!

Permalänk
Medlem

Mycket snack och lite verkstad från världens största leverantör av CPUer...
Vad säger det oss?

På med foliehattarna och spekulera!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Japp och x verkar gå att klocka högre, kör min i 4.4GHz nu med nyaste bios.

Det låter ju helt ok, vad får du för temps då? Bör min NH-U12S fungera bra?
Sen är det väl mindre skillnad mellan 7700k/8700k och r5 1600x i 1440p 144hz som jag kör?

Skrivet av Icte:

Oja, 1600X för 50 kr mindre är ju såklart ett bättre val! Tror du blir väldigt nöjd med det också!

Finns ju annars AM4 mITX moderkort du kan köpa?

Har provat mITX tidigare och det är alldeles för litet och bökigt att bygga imo. Så får nog tyvärr försöka sälja mitt nuvarande Define Mini C och köpa ett ATX Define C istället med X370 strix moderkort om jag väljer att köra på AMD

Permalänk
Medlem

Har varit sugen som bara den på Coffe lake 8700k, suttit och letat delar i några månader rätt intensivt, har på snart 8 år endast uppgraderat grafikkortet,och bytt nätagget,köpte datorn 2010 så det känns jäkligt tungt nu,man var nära ett köp av i7 7700k för en månad sen och folk skrev att det var bäst att vänta på Coffe lake, och nu får man vänta några månader till när man inte orkar vänta längre, ser väl ett alternativ det är väl att köpa nån av Ryzen modellerna och clocka den enbit så att man får snarlik om inte bättre än Coffe lakes 8700k i prestanda, var jäkligt länge sen man körde amd, cirka 15 år sedan så det känns ju lite konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbis85:

Har varit sugen som bara den på Coffe lake 8700k, suttit och letat delar i några månader rätt intensivt, har på snart 8 år endast uppgraderat grafikkortet,och bytt nätagget,köpte datorn 2010 så det känns jäkligt tungt nu,man var nära ett köp av i7 7700k för en månad sen och folk skrev att det var bäst att vänta på Coffe lake, och nu får man vänta några månader till när man inte orkar vänta längre, ser väl ett alternativ det är väl att köpa nån av Ryzen modellerna och clocka den enbit så att man får snarlik om inte bättre än Coffe lakes 8700k i prestanda, var jäkligt länge sen man körde amd, cirka 15 år sedan så det känns ju lite konstigt.

Samma här, har redan börjat plocka hem delar och annat.. Men nu skiter jag i det, jag drar iväg och köper ett Z270-moderkort och en 7700k processor efter jobbet.. Tänkte nästan köpa en AMD-processor, men nja, någon måtta får de vara..