Permalänk
Medlem

Hög tempratur med Corsair Hydro H115i

Tjena!

Som rubriken lyder så anser jag tempen ligger väldigt högt för denna kylare. Jag kör på en mild överklockning på 4,36, endast xmp profilen i bios jag kör på.
Vid idle så ligger tempen på runt 40 och vid spel runt 65-70(i7 4770K), har testat utan OC och de är bara några graders skillnad vid load och oförändrat vid idle.
Vattentempen ligger på runt 43 grader stabilt efter ett tags load.

Jag har monterat om pastan och blocket utan förändring, även testat max pump och fläkt i Link programmet utan framgång. Har inte riktigt litat på Link`s tempraturerna så använt alternativa program fast med samma temp resultat.
Luftflöde i chassiet är inga problem och kylaren är topmonterad med push.

Så kliar mig lite i håret och kan inte förstå vad det eventuellt kan vara som gör de eller tycker jag bara de är högt??

Permalänk
Medlem

Vad har du för spänning?

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte svara på det då jag sitter på jobbet nu, men har testat helt stock och får ändå samma temps ju?
Ska kolla nära jag kommer hem

Permalänk
Medlem

@Ziddie: 1,076 i volt har jag på 4.36 GHz så de känns inte som problemet ligger där :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HandSolo:

@Ziddie: 1,076 i volt har jag på 4.36 GHz så de känns inte som problemet ligger där :/

i7 4770k har dålig pasta mellan IHS och kislet, det är helt ok temps, torde vara runt 10-15 grader lägre om du gör delid och sätter dit bättre pasta

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

i7 4770k har dålig pasta mellan IHS och kislet, det är helt ok temps, torde vara runt 10-15 grader lägre om du gör delid och sätter dit bättre pasta

Sjukt att de är från fabrik som de failar Jag har tänkt just på delidding men vet ifan om man vågar?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Esseboy:

Kylpastan är helt ok, det är limkanten som är för hög mellan IHS och substrata.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HandSolo:

Sjukt att de är från fabrik som de failar Jag har tänkt just på delidding men vet ifan om man vågar?

Inte så svårt, men om du vill kan du ju köpa https://www.inet.se/produkt/5320117/der8auer-delid-die-mate-2

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Kylpastan är helt ok, det är limkanten som är för hög mellan IHS och substrata.

Skulle inte säga att silikonpasta är bra, troligen 2-3 ggr lägre värmeledningsförmåga jämfört med bra kylpasta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Skulle inte säga att silikonpasta är bra, troligen 2-3 ggr lägre värmeledningsförmåga jämfört med bra kylpasta

Visst är den inte bästa på marknaden, men oavsett kylpasta så är avståndet exponentiellt värre. Detta förbättrades rätt bra med 4790k och är ofta problemet med just 4770k. Ojämn pasta fördelning och för långt avstånd = usel kylning mellan och ofta är en kärna väldigt varmare än alla andra, då "klicken" inte hamnat jämt fördelat.

@HandSolo Din kylare verkar göra allt den kan, men om den inte får någon värme från IHS, kan den inte mycket göra. Delidd är nog ända sättet att fixa den. Och ärligt, dessa CPUer kostar typ 2kkr idag, så inte hela världen om du skulle haverera en. Gör du med verktyget dock så ska det vara enkelt och relativt riskfritt, då det är gjort för exakt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

du ligger nog en bra bit över 1.3V skulle jag tro....1.076 är väl bios-spänningen. testa HW monitor så kan du kolla spänning/maxtemp när du har spelat
Om du har 65-70 grader när du spelar så har du absolut inga temperatur-problem (om det inte är ms-röj du spelar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Visst är den inte bästa på marknaden, men oavsett kylpasta så är avståndet exponentiellt värre. Detta förbättrades rätt bra med 4790k och är ofta problemet med just 4770k. Ojämn pasta fördelning och för långt avstånd = usel kylning mellan och ofta är en kärna väldigt varmare än alla andra, då "klicken" inte hamnat jämt fördelat.

@HandSolo Din kylare verkar göra allt den kan, men om den inte får någon värme från IHS, kan den inte mycket göra. Delidd är nog ända sättet att fixa den. Och ärligt, dessa CPUer kostar typ 2kkr idag, så inte hela världen om du skulle haverera en. Gör du med verktyget dock så ska det vara enkelt och relativt riskfritt, då det är gjort för exakt detta.

En notis bara så skrev jag fel cpu innan jag har nämligen 4790K, jag bytte relativit nyligen
Ja de verkar luta imot detta, testat lite bf1 och den rusar iväg närmare 80C och jag tycker de är fan inte ok alltså, skulle den haverera så blir de nog byte till bättre processor.
Men ska man köra på Liquid Ultra direkt på cpu`n och sen typ vanlig artic imot kylaren i sig?`

Har läst att Liquid Ultra kan fräta imot koppar och aliminium och då blir de dåligt ledningsförmåga

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

du ligger nog en bra bit över 1.3V skulle jag tro....1.076 är väl bios-spänningen. testa HW monitor så kan du kolla spänning/maxtemp när du har spelat
Om du har 65-70 grader när du spelar så har du absolut inga temperatur-problem (om det inte är ms-röj du spelar)

De ska jag göra, men som sagt har testat utan OC och skillnaden är max 3-4 C på idle och under load :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

En notis bara så skrev jag fel cpu innan jag har nämligen 4790K, jag bytte relativit nyligen
Ja de verkar luta imot detta, testat lite bf1 och den rusar iväg närmare 80C och jag tycker de är fan inte ok alltså, skulle den haverera så blir de nog byte till bättre processor.
Men ska man köra på Liquid Ultra direkt på cpu`n och sen typ vanlig artic imot kylaren i sig?`

Har läst att Liquid Ultra kan fräta imot koppar och aliminium och då blir de dåligt ledningsförmåga

Okej 4790k ändrar lite av sitsen. Denna ska ha förbättrat stöd för kylningen, med bättre placerad kylpasta, och IHS lite närmare... men den lider ändå av samma problem. 80C+ fick jag också, på 1.3V ca, så inget ovanligt med det tyvärr. Visst.. med custom vatten kan du säkert få ner det lite, men det är svårt @ 100% med den värmeglipan där.

När det gäller Liquid Ultra så är aluminium totalt nono med detta. Det innehåller gallium, som aktivt reagerar med aluminium och förändrar strukturen. Kort sagt... det gör aluminium så skört att du kan knäcka det med fingrarna. Mot koppar kan det migrera och påverka lite, men det sker inte så snabb eller illa som mot aluminium. Det skapar en coppar-gallium oxid som ser silvrig ut och kan försämra värmeledningsförmågan över tid.

IHS dock har nickel plätering på sin koppar på insidan, vilket är mycket mindre reaktivt än koppar/aluminium och gallium. Så genom att ha rätt legeringar på kylaren, kan man använda detta reaktiva ämne. Så mellan CPU-core och IHS, är det helt okej. Mellan IHS och kylare så kommer det påverka dem om de inte också är nickel pläterade.

Om du är orolig för detta så behöver du dock inte använda detta. Som @DavidtheDoom säger ovan, problemet är avståndet mellan IHS och kärnan pga den tjockare silikonkanten. Inte pga de snålat på exotiska medel, iaf inte på dessa.

Det finns många som bara deliddat CPUn, tagit bort tjocka lim kanten, bytt till vanlig kylpasta (bra typ då), och sedan med ytterst tunt lager värmetåligt silikon limmat på IHS igen. Resultatet är mycket svalare CPU, trots att de inte använder några exotiska saker. Så du behöver inte Liquid ultra om du inte ska maxa allt CPUn klarar och vill få ner kanske nån grad till för extrema spänningar.

Något du kan göra är att känna på pumpen och vattenledningarna till kylaren, (den som går från CPUn då). Är de varma? För om CPUn är 80 grader och där är perfekt kontakt, lär du har rätt varmt vatten. Om du inte kan känna mycket skillnad alls mellan kalla och varma är där antingen dåligt flöde, och är den ena bara lite varm, så är där väldigt lite värme som når kylaren och IHS från CPUn. (Förutsätter så klart att kylaren sitter korrekt här, men du hade monterat om flera gånger så det tror jag inte är felet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej 4790k ändrar lite av sitsen. Denna ska ha förbättrat stöd för kylningen, med bättre placerad kylpasta, och IHS lite närmare... men den lider ändå av samma problem. 80C+ fick jag också, på 1.3V ca, så inget ovanligt med det tyvärr. Visst.. med custom vatten kan du säkert få ner det lite, men det är svårt @ 100% med den värmeglipan där.

När det gäller Liquid Ultra så är aluminium totalt nono med detta. Det innehåller gallium, som aktivt reagerar med aluminium och förändrar strukturen. Kort sagt... det gör aluminium så skört att du kan knäcka det med fingrarna. Mot koppar kan det migrera och påverka lite, men det sker inte så snabb eller illa som mot aluminium. Det skapar en coppar-gallium oxid som ser silvrig ut och kan försämra värmeledningsförmågan över tid.

IHS dock har nickel plätering på sin koppar på insidan, vilket är mycket mindre reaktivt än koppar/aluminium och gallium. Så genom att ha rätt legeringar på kylaren, kan man använda detta reaktiva ämne. Så mellan CPU-core och IHS, är det helt okej. Mellan IHS och kylare så kommer det påverka dem om de inte också är nickel pläterade.

Om du är orolig för detta så behöver du dock inte använda detta. Som @DavidtheDoom säger ovan, problemet är avståndet mellan IHS och kärnan pga den tjockare silikonkanten. Inte pga de snålat på exotiska medel, iaf inte på dessa.

Det finns många som bara deliddat CPUn, tagit bort tjocka lim kanten, bytt till vanlig kylpasta (bra typ då), och sedan med ytterst tunt lager värmetåligt silikon limmat på IHS igen. Resultatet är mycket svalare CPU, trots att de inte använder några exotiska saker. Så du behöver inte Liquid ultra om du inte ska maxa allt CPUn klarar och vill få ner kanske nån grad till för extrema spänningar.

Något du kan göra är att känna på pumpen och vattenledningarna till kylaren, (den som går från CPUn då). Är de varma? För om CPUn är 80 grader och där är perfekt kontakt, lär du har rätt varmt vatten. Om du inte kan känna mycket skillnad alls mellan kalla och varma är där antingen dåligt flöde, och är den ena bara lite varm, så är där väldigt lite värme som når kylaren och IHS från CPUn. (Förutsätter så klart att kylaren sitter korrekt här, men du hade monterat om flera gånger så det tror jag inte är felet).

Tack för bra svar! Mycket bra info! Min vattenkylare anläggningsyta är av koppar så onödigt för nån grad skillnad.

Mitt vatten i kylaren visar på runt 41 grader C (enligt Corsair Link) efter de gått ordentligt varmt. Använt laserpistol på kylaren och den ligger på runt 38 så känns som den biten stämmer relativit bra.
Normalt, vad brukar de ligga på i ett overklockat system?
Kylaren, pump och fläktar funkar som de ska.

Känns som de lutar åt delidding mer o mer, fast isåfall tar jag bara vanlig pasta, Artic Silver kanske?

Permalänk
Avstängd

@DavidtheDoom:
Gäller det även 4790K?
Skulle med vilja delidda......Det där med att våga bara.
Tycker dock det är skandal,att man ska behöva göra det.
Gick ju fint att dom lödda äldre socklar.
(Läste i efterhand att pratet nu var om 4790K istället)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mange43:

@DavidtheDoom:
Gäller det även 4790K?
Skulle med vilja delidda......Det där med att våga bara.
Tycker dock det är skandal,att man ska behöva göra det.
Gick ju fint att dom lödda äldre socklar.
(Läste i efterhand att pratet nu var om 4790K istället)

Gäller i princip alla Intel-modeller som inte är fastlödda. Limkanten är hög nog att om man tar bort den kommer IHS och substrata nära nog att skillnaden är märkbar.

Jag körde ett långt tag med i princip billigaste kylpastan på marknaden mellan IHS och substrata. Gav -15 C vid belastning stock, -20 C vid belastning och OC.
Nu kör jag fortfarande samma kylpasta men med Naked-Die mount. (Utan IHS).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig.... kommer delidda, jag menar är jag jordad och inte "förstör" nåt kan de ju inte hända så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Tack för bra svar! Mycket bra info! Min vattenkylare anläggningsyta är av koppar så onödigt för nån grad skillnad.

Mitt vatten i kylaren visar på runt 41 grader C (enligt Corsair Link) efter de gått ordentligt varmt. Använt laserpistol på kylaren och den ligger på runt 38 så känns som den biten stämmer relativit bra.
Normalt, vad brukar de ligga på i ett overklockat system?
Kylaren, pump och fläktar funkar som de ska.

Känns som de lutar åt delidding mer o mer, fast isåfall tar jag bara vanlig pasta, Artic Silver kanske?

Beror ju helt på kylaren, men under 70 lätt med den kylaren och din last, troligen ca 50 i normalt bruk. Efter delidd brukar typ 4,8Ghz inte vara så stort problem att kyla med en bra kylare tex. Notera dock, delidd hjälper inte magiskt OC, det bara sänker temps. I ditt fall dock verkar det definitivt vara begränsande temperaturer.

Skrivet av HandSolo:

Jag har bestämt mig.... kommer delidda, jag menar är jag jordad och inte "förstör" nåt kan de ju inte hända så mycket

Blanda inte in "jord" och element/köksvasken nu, dessa kan ha skadlig potential mot CPUn när du rör något. Enda du ska "jorda" mot är chassit när du tar ut/sättter in CPUn. Dvs 0v mellan dig och chassit, det är det viktiga för ESD.

Och hade jag inte haft ett bra 4790k chip, så hade jag också deliddat för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Ja ok, jag har en corsair h115 som jag köpte enbart pga att jag tyckte jag hade hög temp. Man börjar ju med de uppenbara, aldrig hade jag kunnat tro att de var nåt som detta då.

Nej precis, dem där armbanden man får med från inet är fina att ha!

Tack för hjälpen!!