Permalänk
Medlem

Hjälp med lödning av RGBW LED

Hej, jag har lite funderingar kring hur jag ska löda en RGBW LED och skulle behöva lite hjälp..
Jag har en matning på 12V och de olika dioderna i led'en (säger man så?) vill ha följande, vit 3,3V grön 3,4V blå 3,4V och röd 2,3V.
Så om jag seriekopplar alla i rad med ett motstånd på 2.2 Ohm före den röda som jag kopplar sist borde det väl fungera??

MEN! Alla färger på led'en har sin separata minus, så då blir det inte en seriekoppling ändå, och första dioden kommer att matas med för mycket spänning? Ska jag koppla var diod för sig med lämpligt motstånd för varje färg? Eller tror ni det kommer att fungera som jag ritat?

Edit..
LED kontrollen har en pinne med 12v och en pinne för respektive färg.
Och länk till mer info om leden
https://www.tme.eu/en/Document/719d9f73360295d4880bc29fe820e1...

Permalänk
Medlem

Alla minus kan du koppla till samma jord.
Vad du ska ha för motstånd beror lite på resten som sitter ska du bara ha dioderna så får du mäta vad fört resistans det är på varje diod för att se vad du ska ha för motstånd.

Permalänk
Medlem

LED-kontrollen ska ju styra LED:en. Om man kopplar som du ritat så brinner LED:en upp på bråkdelen av en sekund och den enda delen som håller lite längre är den röda LED:en eftersom det sitter ett motstånd där. Hur har du kommit fram till att det ska vara 2.2 ohm ???

Enligt dit datablad får LED INTE utsättas för mer än 0.35A. Volten spelar mindre roll ty det sköter LED-kontrollen om. En LED måste strömbegränsas och kan drivas med vilken spänning som helst (inom rimliga gränser) ty det kommer bli ett spänningsfall över LED:en enligt dina siffror.

Jag tror INTE du behöver något motstånd eftersom LED-kontrollen sköter detta.

+12V till LED-kontrollen
4 trådar mellan LED-kontrollen och färgerna.
1 tråd från JORD(Minus om det är ett batteri) till alla 4 Minus på LED samt till LED-kontollen.

Permalänk
Medlem

Om du kopplar som du ritat så kommer den röda dioden få runt 4.5A genom sig (givet att din källa kan ge så mycket så klart), och det stackars motståndet kommer utveckla ~43W värme under dess troligtvis mycket korta liv. Inte att rekommendera med andra ord.

Om du seriekopplar dioderna riktigt så kräver dioderna sammanlagt mer än 12V, så de skulle troligtvis inte lysa oavsett. Skulle du använda högre spänning så skulle det kunna fungera med ett motstånd, men då kan du inte styra färgen eftersom alla dioder skulle få samma ström.

Så om du ska använda motstånd för att reglera strömmen så bör du använda ett motstånd till varje diod. Men det är oklart vad det är för LED-styrenhet du har, om den reglerar strömmen själv eller om den bara kör PWM. Reglerar den själv strömmen så behöver du inga motstånd alls, annars måste du ha dem om dina källa inte är strömbegränsad.

Ett problem med att använda motstånd är bara att det kommer vara väldigt oeffektivt om du vill köra lysdioden nära max. Maxströmmen genom varje diod är ju 0.35A enligt databladet, så varje diod + motstånd kommer avge 0.35A*12V = 4.2W. Fyra dioder blir då 16.8W, vilket kommer bli rejält varmt och kräva motstånd som klarar hög effekt. Det är alltså rekommenderat att använda en LED-styrenhet som kan reglera strömmen på något effektivare sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Alla minus kan du koppla till samma jord.
Vad du ska ha för motstånd beror lite på resten som sitter ska du bara ha dioderna så får du mäta vad fört resistans det är på varje diod för att se vad du ska ha för motstånd.

Skrivet av roev:

LED-kontrollen ska ju styra LED:en. Om man kopplar som du ritat så brinner LED:en upp på bråkdelen av en sekund och den enda delen som håller lite längre är den röda LED:en eftersom det sitter ett motstånd där. Hur har du kommit fram till att det ska vara 2.2 ohm ???

Enligt dit datablad får LED INTE utsättas för mer än 0.35A. Volten spelar mindre roll ty det sköter LED-kontrollen om. En LED måste strömbegränsas och kan drivas med vilken spänning som helst (inom rimliga gränser) ty det kommer bli ett spänningsfall över LED:en enligt dina siffror.

Jag tror INTE du behöver något motstånd eftersom LED-kontrollen sköter detta.

+12V till LED-kontrollen
4 trådar mellan LED-kontrollen och färgerna.
1 tråd från JORD(Minus om det är ett batteri) till alla 4 Minus på LED samt till LED-kontollen.

Skrivet av perost:

Om du kopplar som du ritat så kommer den röda dioden få runt 4.5A genom sig (givet att din källa kan ge så mycket så klart), och det stackars motståndet kommer utveckla ~43W värme under dess troligtvis mycket korta liv. Inte att rekommendera med andra ord.

Om du seriekopplar dioderna riktigt så kräver dioderna sammanlagt mer än 12V, så de skulle troligtvis inte lysa oavsett. Skulle du använda högre spänning så skulle det kunna fungera med ett motstånd, men då kan du inte styra färgen eftersom alla dioder skulle få samma ström.

Så om du ska använda motstånd för att reglera strömmen så bör du använda ett motstånd till varje diod. Men det är oklart vad det är för LED-styrenhet du har, om den reglerar strömmen själv eller om den bara kör PWM. Reglerar den själv strömmen så behöver du inga motstånd alls, annars måste du ha dem om dina källa inte är strömbegränsad.

Ett problem med att använda motstånd är bara att det kommer vara väldigt oeffektivt om du vill köra lysdioden nära max. Maxströmmen genom varje diod är ju 0.35A enligt databladet, så varje diod + motstånd kommer avge 0.35A*12V = 4.2W. Fyra dioder blir då 16.8W, vilket kommer bli rejält varmt och kräva motstånd som klarar hög effekt. Det är alltså rekommenderat att använda en LED-styrenhet som kan reglera strömmen på något effektivare sätt.

Tack för bra svar, ska dock förtydliga lite. Styrenheten klarar 12-24V, samma spänning skickar styrenheten ut till led'en (12v in 12V ut), styrenheten har 5 pinnar ut, var av en är spänning ut (12V) och resterande fyra är märkta med respektive färg, som jag då antar är minus/jord. Så denna styrenhet fungerar lite bakvänt kan man säga
Uppdaterat kopplingsschema

Så om man seriekopplar alla plus borde det väl bli 12V/4=3V vilket är strax under vad det typiska värdet för vit, grön och blå är, och strax över det maximala vad röd klarar, där av motståndet för att få ner 3V till 2.3V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Så om man seriekopplar alla plus borde det väl bli 12V/4=3V vilket är strax under vad det typiska värdet för vit, grön och blå är, och strax över det maximala vad röd klarar, där av motståndet för att få ner 3V till 2.3V.

Det där är inte seriekoppling, det är parallellkoppling. Så alla dioderna kommer få 12V, och det som delas är istället strömmen beroende på hur mycket motstånd varje gren i kretsen har. Men dioderna som saknar motstånd kan då anses ha 0 motstånd, så i teorin kommer det gå oändligt med ström igenom dem (i praktiken begränsas förstås strömmen av hur mycket din källa kan mata ut). Den röda dioden kommer som sagt få runt 4.5A med ett 2.2Ω motstånd, vilket är långt över vad den klarar av.

I teorin kan man parallellkoppla flera lysdioder och använda endast ett motstånd, så att varje lysdiod får strömmen som motståndet släpper igenom delat med antalet dioder. I praktiken är det en väldigt dålig idé, eftersom minsta lilla skillnad i dioderna kommer leda till att de får olika mycket ström. I ditt fall är det en katastrofalt dålig idé, eftersom de har olika framspänning och det därmed är garanterat att de kommer få olika mycket ström.

Det du skulle kunna göra är att seriekoppla dem parvis med ett motstånd, och då menar jag alltså: (Nope, se mitt tillägg nedan)

12V ⸺ motstånd ⸺ +led1- ⸺ +led2- ⸺ jord

Det skulle vara effektivare än att ha ett motstånd till varje diod, eftersom motstånden inte behöver sänka lika mycket spänning. För att räkna ut ett lämpligt motstånd använder du då formeln:

R = (12 - Vled1 - Vled2) / Iled

där Iled är önskad ström. Dioderna är som sagt specade för 0.35A, men för deras hälsas skull kan det vara lämpligt att använda t.ex. 0.25A. Då håller de längre, och skillnaden i ljusstyrka kommer vara mindre än skillnaden i ström antyder.

När du sedan bestämt vilket motstånd du ska ha så använder du följande formel för att räkna ut hur mycket effekt motstånden kommer utveckla, så att du vet hur kraftiga motstånd du behöver:

P = Iled2 * R

Tillägg: Nej, nu har jag nog varit uppe för länge, du kan så klart inte seriekoppla dem alls om du ska kunna styra dem med din kontroller. Då är det ett motstånd till varje som gäller, och du kommer behöva rejält med kylning eftersom allting kommer utveckla nästan 17W värme på högsta ljusstyrka. Mina formler ovan gäller fortfarande om du bara plockar bort led2 ur dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det där är inte seriekoppling, det är parallellkoppling. Så alla dioderna kommer få 12V, och det som delas är istället strömmen beroende på hur mycket motstånd varje gren i kretsen har. Men dioderna som saknar motstånd kan då anses ha 0 motstånd, så i teorin kommer det gå oändligt med ström igenom dem (i praktiken begränsas förstås strömmen av hur mycket din källa kan mata ut). Den röda dioden kommer som sagt få runt 4.5A med ett 2.2Ω motstånd, vilket är långt över vad den klarar av.

I teorin kan man parallellkoppla flera lysdioder och använda endast ett motstånd, så att varje lysdiod får strömmen som motståndet släpper igenom delat med antalet dioder. I praktiken är det en väldigt dålig idé, eftersom minsta lilla skillnad i dioderna kommer leda till att de får olika mycket ström. I ditt fall är det en katastrofalt dålig idé, eftersom de har olika framspänning och det därmed är garanterat att de kommer få olika mycket ström.

Det du skulle kunna göra är att seriekoppla dem parvis med ett motstånd, och då menar jag alltså: (Nope, se mitt tillägg nedan)

12V ⸺ motstånd ⸺ +led1- ⸺ +led2- ⸺ jord

Det skulle vara effektivare än att ha ett motstånd till varje diod, eftersom motstånden inte behöver sänka lika mycket spänning. För att räkna ut ett lämpligt motstånd använder du då formeln:

R = (12 - Vled1 - Vled2) / Iled

där Iled är önskad ström. Dioderna är som sagt specade för 0.35A, men för deras hälsas skull kan det vara lämpligt att använda t.ex. 0.25A. Då håller de längre, och skillnaden i ljusstyrka kommer vara mindre än skillnaden i ström antyder.

När du sedan bestämt vilket motstånd du ska ha så använder du följande formel för att räkna ut hur mycket effekt motstånden kommer utveckla, så att du vet hur kraftiga motstånd du behöver:

P = Iled2 * R

Tillägg: Nej, nu har jag nog varit uppe för länge, du kan så klart inte seriekoppla dem alls om du ska kunna styra dem med din kontroller. Då är det ett motstånd till varje som gäller, och du kommer behöva rejält med kylning eftersom allting kommer utveckla nästan 17W värme på högsta ljusstyrka. Mina formler ovan gäller fortfarande om du bara plockar bort led2 ur dem.

Uppskattar att du stannar uppe för att svara Just det du skriver om att det inte kommer gå att seriekoppla är vad jag var mest fundersam över.
Skulle ett alternativ kunna vara att ha en ställbar spänningsregulator ställd till säg 4V och sedan ett passande motstånd till respektive färg? Alt en sådan här ifall du/ni tror att värmeutvecklingen skulle bli för stor på en vanlig spänningsregulator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Skulle ett alternativ kunna vara att ha en ställbar spänningsregulator ställd till säg 4V och sedan ett passande motstånd till respektive färg?

Problemet med en sån är att den lider av samma problem som att använda motstånd, d.v.s. den kommer utveckla (12-4)*0.35*4 = 11.2W värme. LM350T är specad till max 25W, så det skulle i teorin fungera men kräver ordentlig kylning.

Skrivet av Edvin-89:

Alt en sådan här ifall du/ni tror att värmeutvecklingen skulle bli för stor?

En sån skulle vara mycket bättre eftersom den är betydligt effektivare. Om du t.ex. vill driva dioderna med 0.3A (för att ligga lite under max) så blir ett lämpligt motstånd för blå och grön (4-3.4)/0.3 = 2Ω, och effektutvecklingen i motståndet blir då 0.3²*2 = 0.18W. Motsvarande siffror för vit blir 2.3Ω och 0.21W, och för röd 5.7Ω och 0.51W. Så totalt blir det mindre än 1W värme från motstånden, betydligt lättare att hantera. Värmen från spänningsregulatorn i sig lär vara försumbar i sammanhanget.

"Problemet" är väl att det kan vara svårt att hitta motstånd med de exakta värdena, men om dioderna får lite olika mycket ström så är väl inte det hela världen så länge som man kan styra ljusstyrkan på dem (jag utgår ifrån att det är en PWM-kontroller du har, eftersom det är enda sättet att styra dem på utan att ändra spänningen).

Ett annat problem är att när man går närmre diodernas framspänning så blir precisionen på komponenterna en faktor. Den blå dioden kan t.ex. ha en framspänning mellan 2.8V och 3.8V enligt databladet. Använder man då ett 2Ω motstånd och den råkar ha en framspänning på 2.8V istället för 3.4V som vi antog så kommer strömmen genom den istället bli (4-2.8)/2 = 0.6A, vilket är för mycket. Skulle vi sänka spänningen ytterligare så blir skillnaderna snabbt mycket större, så 4V tror jag är en ganska bra avvägning mellan precision och effektivitet.

Vad du kan göra för att öka precisionen är att mäta diodernas verkliga framspänning, och dimensionera motstånden baserat på det. Med en variabel spänningsreglerare är det enkelt, bara koppla in en av dioderna med en multimeter mellan som mäter strömmen, och öka spänningen tills strömmen når målet. Sedan är det bara att mäta spänningen över dioden. Man får vara lite försiktig med att strömmen ökar snabbt när man når diodens framspänning bara.

Permalänk
Medlem

Du måste tala om vad det är för LED-kontroller annars går det INTE hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Problemet med en sån är att den lider av samma problem som att använda motstånd, d.v.s. den kommer utveckla (12-4)*0.35*4 = 11.2W värme. LM350T är specad till max 25W, så det skulle i teorin fungera men kräver ordentlig kylning.
En sån skulle vara mycket bättre eftersom den är betydligt effektivare. Om du t.ex. vill driva dioderna med 0.3A (för att ligga lite under max) så blir ett lämpligt motstånd för blå och grön (4-3.4)/0.3 = 2Ω, och effektutvecklingen i motståndet blir då 0.3²*2 = 0.18W. Motsvarande siffror för vit blir 2.3Ω och 0.21W, och för röd 5.7Ω och 0.51W. Så totalt blir det mindre än 1W värme från motstånden, betydligt lättare att hantera. Värmen från spänningsregulatorn i sig lär vara försumbar i sammanhanget.

"Problemet" är väl att det kan vara svårt att hitta motstånd med de exakta värdena, men om dioderna får lite olika mycket ström så är väl inte det hela världen så länge som man kan styra ljusstyrkan på dem (jag utgår ifrån att det är en PWM-kontroller du har, eftersom det är enda sättet att styra dem på utan att ändra spänningen).

Ett annat problem är att när man går närmre diodernas framspänning så blir precisionen på komponenterna en faktor. Den blå dioden kan t.ex. ha en framspänning mellan 2.8V och 3.8V enligt databladet. Använder man då ett 2Ω motstånd och den råkar ha en framspänning på 2.8V istället för 3.4V som vi antog så kommer strömmen genom den istället bli (4-2.8)/2 = 0.6A, vilket är för mycket. Skulle vi sänka spänningen ytterligare så blir skillnaderna snabbt mycket större, så 4V tror jag är en ganska bra avvägning mellan precision och effektivitet.

Vad du kan göra för att öka precisionen är att mäta diodernas verkliga framspänning, och dimensionera motstånden baserat på det. Med en variabel spänningsreglerare är det enkelt, bara koppla in en av dioderna med en multimeter mellan som mäter strömmen, och öka spänningen tills strömmen når målet. Sedan är det bara att mäta spänningen över dioden. Man får vara lite försiktig med att strömmen ökar snabbt när man når diodens framspänning bara.

Låter väldigt bra, uppdaterar planen och börjar leta motstånd Mäta dioder har jag aldrig gjort, nu vill jag inte att du ska skriva hur jag ska göra, men tar gärna emot tips Ska börja läsa på lite så fort jag hinner

Skrivet av roev:

Du måste tala om vad det är för LED-kontroller annars går det INTE hjälpa dig.

Då du är den FÖRSTA som frågar efter vilken LED-kontroller det rör sig om, så besvarar jag gärna då jag antar att du vill hjälpa mig
För övrigt tycker jag @perost har hjälp mig otroligt mycket utan att veta vad det är för LED-kontroller
# INTE grinig... Bara sovit för lite och jobbat för mycket ^^

Permalänk
Medlem

Det står ju att du ska styra LED-strip med din LED-kontroller och INTE ett LED-chip som du har.
FEL av dig!!

DU kan ju alltid prova men det är stor risk att din LED brinner UPP.

Dom fem stiften ska troligen kopplas till 4 färger och JORD men om du köper en LED-strip så behöver du INTE rita en massa konstiga inkopplingsscheman UTAN bara koppla in listen i stiften men rätt väg så klart. Dessutom måste du driva LED-kontrollen med ett DC-aggregat på 12-24V.

Lycka till säger en EL-ingenjör!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Det står ju att du ska styra LED-strip med din LED-kontroller och INTE ett LED-chip som du har.
FEL av dig!!

Och en LED-strip innehåller??? Jo flera LED-chip's, och jag behöver bara en, inte en hel slinga.

Skrivet av roev:

DU kan ju alltid prova men det är stor risk att din LED brinner UPP.

Inte om jag gör rätt, vilket var tanken med det hela

Skrivet av roev:

Dom fem stiften ska troligen kopplas till 4 färger och JORD men om du köper en LED-strip så behöver du INTE rita en massa konstiga inkopplingsscheman UTAN bara koppla in listen i stiften men rätt väg så klart. Dessutom måste du driva LED-kontrollen med ett DC-aggregat på 12-24V.

Nu får du läsa allt igen. Som jag har skrivit så finns det ett stift som är spänning ut, och en pinne för respektive färg, som då är "jord". Inte som du tror, EN minus/jord och spänning från respektive färg.
En 12V nätadapter är det jag har som spänningskälla, och det är då den spänningen som styrenheten matar ut.

Skrivet av roev:

Lycka till säger en EL-ingenjör!

Inte en speciellt innovativ sådan, men jag tackar för dina försök till hjälp

Tack för länk, dock länkade du till en RGB slinga, det är inte vad jag behöver för det här projektet, behöver bara en RGBW LED.

Permalänk
Medlem

Du ville ha hjälp!

DU har t ex INTE svarat på varför du vill koppla IN 2.2 OHM ?
Och varför ska du koppla in 12 V direkt på LED-chipet, det funkar INTE säger jag ty det finns inget som begränsar strömmen DÅ.

Vad jag kan läsa mig till då är IN DC 7.5-24V
Common ANOD dvs + på LED-chipet kopplas ihop.
Sedan är det fyra stift över och dom kopplas till R=Red,G=Green,B=Blue,W=White.

Det jag blir orolig över är ju att LED-kontrollern kan ge 4A UT.

Jag själv skulle ta mitt Lab aggregat och ställa in det på MAX 350mA UT och sedan prova på LED-chipet.

Prova DU, det värsta som kan hända är ju att Chipet brinner upp MEN akta dig för att TITTA rakt IN då ,du kan förstöra synen.

LED-strip kan bara delas på vissa ställen eftersom Controllern behöver en viss belastning.
Jag skulle köpa ett strip och dela detta.

Detta säger du:
En 12V nätadapter är det jag har som spänningskälla, och det är då den spänningen som styrenheten matar ut.

Detta är FEL säger jag, den matar ut ung 3V till dom olika färgerna men för att få vit färg så matas alla färgerna på en gång och då blir det VITT.

Hoppas detta var en förklaring som du kan köpa!

Permalänk
Medlem

Här brukar jag köpa grejer
https://www.wish.com/search/rgbw%20ledstrip#cid=57a94877a048d...

Om du ska få dit chip att funka så får du koppla in flera motstånd (och olika) för varje färg.

Det är bättre att köra genom LED-controllern som ju innehåller elektronik (bl a motstånd och definitivt transistorer och troligen olika chip) för att få RÄTT ström som är det svåra när man labbar med LED:ar.

Permalänk
Medlem

@perost
Har haft lite mer tid att tänka på detta projekt och insett att det inte kommer att fungera som jag hade tänkt med bara en spänningsregulator, jag behöver väl fyra stycken för att det ska fungera jag kan ju inte koppla alla minus från respektive färg till samma punkt på spänningsregulatorn. Trodde det bara var spänning in (12V) och spänning ut (4V)

Men om vi nu leker med tanken att jag lyckas få ner spänningen till 4V så har jag räknat ut att jag behöver följande motstånd

Vid 300mA (0.3A)

Vit: 4-3.3/0.300=2.3-Ohm - - Hittat 2.7-Ohm 0.5W
Röd: 4-2.3/0.300=5.6-Ohm - - Hittat 5.6 och 6.8-Ohm 2W
Grön: 4-3.4/0.300=2-Ohm - - Har 2.2-Ohm 1W
Blå: 4-3.4/0.300=2-Ohm - - Har 2.2-Ohm 1W

Vid 250mA (0.25A)

Vit: 4-3.3/0.250=2.8-Ohm - - Hittat 3.3-Ohm 0.5W
Röd: 4-2.3/0.250=6.8-Ohm - - Hittat 6.8 och 8.2-Ohm 1W
Grön: 4-3.4/0.250=2.4-Ohm - - Hittat 2.7-Ohm 0.5W
Blå: 4-3.4/0.250=2.4-Ohm - - Hittat 2.7-Ohm 0.5W

Dold text