Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

https://i.imgur.com/rtYpCIf.jpg

Hämtade ut på Pressbyrån idag, beställde 23:12 i onsdags!
Dock lite beslutsångest nu om jag ska köra på Coffe Lake eller ett 1600x...

Behöver du singeltrådsprestandan? Annars bör 1600X funka lika bra det också, speciellt när den är överklockad. Kan ju alltid lägga upp ditt 8700K exemplar på SweClockers marknad och kanske tjäna någon hundralapp eller två...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Ph4st:

https://i.imgur.com/rtYpCIf.jpg

Hämtade ut på Pressbyrån idag, beställde 23:12 i onsdags!
Dock lite beslutsångest nu om jag ska köra på Coffe Lake eller ett 1600x...

Om du sälja den lär du komma få massor spam PM eller något

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dansken88:

Om du sälja den lär du komma få massor spam PM eller något

Lär få satans med PM.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fick också leveransbekräftelse på mina 2 ordrar från dustin idag. Lite segt att man ska behöva vänta tills måndag när man beställde innan 16 som dom lovar att skicka samma dag från dustin. Men det finns ju dom som har det värre och får vänta lång tid.

Permalänk
Medlem

Beställde från Dustin och fick precis mail att den har levererats Nu blir det att kika på moderkort!

Tips till er alla som blev utan, jag använde mig utav ett tillägg i chrome som heter Distill Web Monitor. Den kan kolla efter förändringar på hela sidor eller specifika delar av sidor. Hittar den någon förändring så skickar den en windows notis och/eller ett mail :-). Det som är toppen med att kunna välja specifika delar av en sida är att om du kör hela sidan så kan reklamen trigga tillägget, därför kan du välja specifikt vad den ska kika på. Lycka till grabbs

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått något om att det ska skickas! Börjar grubbla på om jag blir utan 8600k...

Permalänk
Medlem

Beställde från två ställen när det fanns i lager. Båda är nu restnoterade...

Får dock mitt MSI Gaming M5 idag och har redan Cryorig Ultimate 5H samt Vengeance 3200 16GB liggandes!

Tråkigt när nya grejer ligger och väntar på obestämd tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Det förstår jag. Men frågan är om K är en viss delmängd av exemplaren, nått i stil med bara dom absolut bästa exemplaren? Dvs, Intel kanske inte kan tillverka obegränsat med K, utan plockar bara dom som bäst lämpar sig för överklockning, och därför så tar dom ut mer pengar?

Om inte, utan om K enbart kostar mer för att slippa få ett lås på sig, då borde dom ju nu vid initial brist kunna göra som så att uppemot 100% säljs som K för att maximera profit och få ut det folk (verkar) vilja ha...

K är exakt samma cpu som Ej K modeller och finns många som klockar skit och många som klockar bra så det är inte utplockade enastående exemplar utan alla cpu modeller är samma även S modeller som är strömsnålare

Enda skillnaden är att K modeller har upplåst multiplier och resten är medvetet låsta och hade intel haft blck upplåst och hade moderkorten inte stoppat skulle non K klocka lika bra som K och skulle ha samma faktor av lotto och et handlar om att tjäna pengar genom att sälja samma sak som äpple och päron

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Trots Elgigantens disfunktionella lagersystem och Brings nedstängda servrar löste det sig.
Slutet gott allting gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smultronskogen:

Trots Elgigantens disfunktionella lagersystem och Brings nedstängda servrar löste det sig.
Slutet gott allting gott.

Valde du expressfrakt eller vanlig?

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos:

Det har dock varit viss binning förekommande hos Intel, t.ex så klockar generellt sett modellerna utan HT något sämre i genomsnitt än toppmodellerna med HT. Det förekom t.ex riktigt risiga 2500k (4,4GHz med 1,45V) samtidigt som det var extremt sällsynt med 2600k som inte klarade iaf 4,5-4,6.

Det har dock maskerats något sedan Intel började använda tim istället för att löda IHS, avstängd HT drar ner strömförbrukningen en hel del och på t.ex Ivy Bridge låg nog nästan genomsnittet för 3570k högre än 3770k, temps satte ofta stopp för 3770k medans 3570k kunde köras med högre spänning innan det blev ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertd:

Beställde från Dustin och fick precis mail att den har levererats Nu blir det att kika på moderkort!

Tips till er alla som blev utan, jag använde mig utav ett tillägg i chrome som heter Distill Web Monitor. Den kan kolla efter förändringar på hela sidor eller specifika delar av sidor. Hittar den någon förändring så skickar den en windows notis och/eller ett mail :-). Det som är toppen med att kunna välja specifika delar av en sida är att om du kör hela sidan så kan reklamen trigga tillägget, därför kan du välja specifikt vad den ska kika på. Lycka till grabbs

Tack, jag satt o funderade om man kunde fixa det med RSS feed..

Slutade med att jag fixa nån addon som kunde uppdatera alla flikar samtidigt sen scrolla jag igenom dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

K är exakt samma cpu som Ej K modeller och finns många som klockar skit och många som klockar bra så det är inte utplockade enastående exemplar utan alla cpu modeller är samma även S modeller som är strömsnålare

Enda skillnaden är att K modeller har upplåst multiplier och resten är medvetet låsta och hade intel haft blck upplåst och hade moderkorten inte stoppat skulle non K klocka lika bra som K och skulle ha samma faktor av lotto och et handlar om att tjäna pengar genom att sälja samma sak som äpple och päron

Skulle vilja påstå att det där inte riktit stämmer. Jag vågar inte svara på om Intel binnar sina K-modeller eller ej, men antagligen inte. Oavsett vilket så gissar jag på att Intel kontrollerar varje tillverkad processor för att se att den stabilt når upp till de förutbestämda frekvenserna. Eftersom K-modellerna har högre frekvenser (visserligen marginelt högre, men högre nonetheless) så innebär det samtidgt att K-modellerna är testade för högre klockfrekvenser och bör därför har en mindre risk för att ha riktgit dåligt silikon. Testen i sig blir alltså en form av binning.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det är så jag tänker.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan lita på de datum som vissa sidor visar när nästa processorer inkommer? Elgiganten har datumet 24 Oktober, vilket låter väldigt bra, men vågar man lita på det? Och som naesa nämnde att kundtjänsten hade sagt att dom inte kan tänka sig att dom inte skulle beställa in så det räcker till alla ... kan man lita på att att man garanterat får en den 24 från Elgiganten?

Permalänk
Skrivet av nils45:

Någon som vet om man kan lita på de datum som vissa sidor visar när nästa processorer inkommer? Elgiganten har datumet 24 Oktober, vilket låter väldigt bra, men vågar man lita på det? Och som naesa nämnde att kundtjänsten hade sagt att dom inte kan tänka sig att dom inte skulle beställa in så det räcker till alla ... kan man lita på att att man garanterat får en den 24 från Elgiganten?

EG säger 18e till mig, då var jag en av de som beställde när det stod 5+ i lager. Tror inte de vet så mycket mer än vi gör dock, skulle ta dessa datum som extremt preliminära..

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk

Två veckor är ju inte så farligt att vänta. Gäller att vara snabb bara Om inte annat så kan man väl förhandsboka på netonnet.

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Vet inte om denna videon har postats tidigare men lite test (i spel) mot 7700k, och ryzen.
Jag kör min 7700k på 5.2ghz, men det är alltid roligt med ny hårdvara. Får se när asus släpper sina "maximus" moderkort, skulle vara kul att köra en 8700k tillsammans med ett hero/apex moderkort med ett monoblock på.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

@Mr Mayhem: Har man inte redan "köpt" en 8700k på diverse sidor och beställer en idag, tror jag knappast man kan räkna med att få en dom första rundorna av leveranser tyvärr. Folk lär ha "köpt" en på alla sidor dom kan för att vara säkra på att få en så fort som möjligt, visst då avbeställs en massa eftersom, men då är det redan någon som "ligger före" dig i kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollywoog:

EG säger 18e till mig, då var jag en av de som beställde när det stod 5+ i lager. Tror inte de vet så mycket mer än vi gör dock, skulle ta dessa datum som extremt preliminära..

Dom sa 23:e till mig, tror min beställning gick igenom 23:20~. Men det är bara att vänta och se, har en beställning på Netonnet också.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@Ragnarok: Maximus moderkortet finns redan. Har ett Maximus x hero hemma men får processorn först på måndag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

@lord_vasagos:

Det har dock varit viss binning förekommande hos Intel, t.ex så klockar generellt sett modellerna utan HT något sämre i genomsnitt än toppmodellerna med HT. Det förekom t.ex riktigt risiga 2500k (4,4GHz med 1,45V) samtidigt som det var extremt sällsynt med 2600k som inte klarade iaf 4,5-4,6.

Det har dock maskerats något sedan Intel började använda tim istället för att löda IHS, avstängd HT drar ner strömförbrukningen en hel del och på t.ex Ivy Bridge låg nog nästan genomsnittet för 3570k högre än 3770k, temps satte ofta stopp för 3770k medans 3570k kunde köras med högre spänning innan det blev ett problem.

Tror det i dom flesta fall beror på kylning och tur och har haft 4670 som klarade 4300mhz på 1.3v och 4690 som klarade 4800mhz på samma moderkort med samma volt och byggt en hel bunt jag klockat åt andra där det varit väldigt mycket lotto hos k modeller i flera generationer av intel och varit olika beronde på gen

2500/2600k har jag med upplevt i7 som bättre där 5ghz är möjligt men generationerna efter är det mer värme som sätter stop både hos i5 och i7 som klockar ganska likvärdigt och i7 kommer lite lägre pga värme

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av ostish:

@Ragnarok: Maximus moderkortet finns redan. Har ett Maximus x hero hemma men får processorn först på måndag

Ah är de redan ute, det låter riktigt schyst. Vet du om Maximus x hero ser ut som Maximus ix hero ? Kanske man kan använda samma monoblock som jag redan har nu, och slipper köpa ett nytt sådant med

"rockit88" delidtool ska fungera bra till 8700k med. Efter delid på min 7700k så sänktes tempen rejält och jag kunde få upp cpun till 5.2ghz. Så det får bli att delida den kommande 8700k med

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Hämtade ut på Pressbyrån idag, beställde 23:12 i onsdags!
Dock lite beslutsångest nu om jag ska köra på Coffe Lake eller ett 1600x...

Förstår inte. Den sjukt eftertraktade i7an som du redan har i din hand är rent objektivt bättre än 1600X i så gott som alla scenarion man kan tänka sig. Varför funderar du på att byta plattform nu? Vill du spara pengar?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tror det i dom flesta fall beror på kylning och tur och har haft 4670 som klarade 4300mhz på 1.3v och 4690 som klarade 4800mhz på samma moderkort med samma volt och byggt en hel bunt jag klockat åt andra där det varit väldigt mycket lotto hos k modeller i flera generationer av intel och varit olika beronde på gen

4690k är dock devils canyon och överklockar i princip alltid 300-500 mhz bättre än "vanliga" haswell. Visst du kommer alltid ha spread inom en generation men nu handlade det om att t.ex 7700k generellt sett är bättre binnade än 7600k. Även om dom processorerna på pappret ser ut att ligga väldigt lika i genomsnitt oc så ska man tänka på att slår man av HT kan man ofta gå 50-100MHz högre även om man inte är begränsad av temperaturer(behövs något högre spänning för stabilitet med HT påslaget vid samma frekvens).

Permalänk
Medlem

Kommer inga uppdaterade budget chipsets för coffee lake? Känns meningslöst med z370 för 1400:- om man nu köper en låst processor.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kommer inga uppdaterade budget chipsets för coffee lake? Känns meningslöst med z370 för 1400:- om man nu köper en låst processor.

Jag var tvungen att köpa ett ITX-kort för 2299 till min 8700 (utan K), lite väl dyrt men det är iaf snyggt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag var tvungen att köpa ett ITX-kort för 2299 till min 8700 (utan K), lite väl dyrt men det är iaf snyggt!

Najs ändå! I det lilla formatet så kan det helt klart vara värt. Nu är problemet att jag ska bygga åt min kusins son som har en begränsad budget. >,<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Najs ändå! I det lilla formatet så kan det helt klart vara värt. Nu är problemet att jag ska bygga åt min kusins son som har en begränsad budget. >,<

Hade jag haft begränsad budget hade jag nog kört AMD, finns billiga ITX och bra CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Slog till på en i5 8400 som får snurra tills min i7 8700k kommer, sen säljer jag i5:an 👍🏻 Ska bygga helt nytt och har redan väntat länge nog på coffee lake! Finns det något bra moderkort som inte förintar plånboken? Har kikat på ett MSI Z370 GAMING PRO CARBON AC

Permalänk

Bokade en 8700K idag, får väl se när jag faktiskt får hem den nu också...

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso-Philips Fidelio X2HR