Permalänk
Medlem

Volvo XC60 vs Volkswagen Art3on

Hej

Lite udda biljämförelse men så är det. Jag ska teckna ett ramavtal med antingen Volvo eller Volkswagen och det som blivit de aktuella modellerna är nya XC60 eller lika nya Aerton. Båda är dieslar med 240hk ungefär, likvärdig utrustning, men kan inte ta ett beslut känns det som. Volymen är fem bilar .

Vad skulle ni valt?

Stavfel korrigerat!
Permalänk

Antar att det är nya XC60 och inte den utgående modellen?

Läste alldeles för slarvigt..
Vad är det för utrustning, ska de användas i tjänst eller bara privat?

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många problem VW har haft både med motorer och rost (problem som uppkommer efter några år) så skulle jag inte valt detta märke om det inte vore en billig Polo eller Golf av äldre modell som har varit hyfsat problemfria.

Nu är båda nya modeller så oavsett vilken man väljer så får man nog räkna med lite barnsjukdomar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Jag är allergisk mot VW/Skoda, kör dom i jobbet, dålig detaljkvalitet man kan få vad som helst i handen. Känns som pappersbilar. Audi är märkbart mer gedigna trots samma grundkonstruktion. Volvo är valet, helt klart

(glöm inte VWs DSG-växellådor som är pure crap)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Helt olika bilar för olika syften i min mening, men hade valt aertonen (ser ut som en blandning av s klass coupe o s5)

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Avstängd

Kanske ska fråga de anställda vad de vill ha istället för Sweclockers. Eller så tecknar du ramavtal med bägge och inkludera de i bilpolicyn så de anställda får bestämma?
Brukar inte direkt bli jättemkt bättre deals i ramavtalen för man tecknar totalt 5 billar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KesoB:

Kanske ska fråga de anställda vad de vill ha istället för Sweclockers. Eller så tecknar du ramavtal med bägge och inkludera de i bilpolicyn så de anställda får bestämma?
Brukar inte direkt bli jättemkt bättre deals i ramavtalen för man tecknar totalt 5 billar.

I second this!

btw, inte bara drifter utan även sweclockare med alltså?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Känns ju som jävligt skilda bilar? Hittade inte så mycket info om Aerton, men är det oxå en suv som ni kollat på från vw? Om inte hur kommer det sig att ni inte kollade på S/V60?

Har aldrig ägt en ny bil ifrån vw så där kan jag inte uttala mig, men servicen från Volvo var utmärkt. Och volvon med den utrustningen jag hade var jag nöjd med.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Förstår inte varför man köper en Volkswagen, för priset dom kostar finns det många bättre alternativ. BMW för körkönsla, Volvo för komfort och Audi för lyxkänsla.

Vi har haft passat på firman sen 2016 men då ALLA vill byta så blir det antingen BMW eller Audi nästa år. Vilket är tur för mig då jag ska ha bil från 2018 :D.

Vet dock inte om den nya VW:n kanske håller samma klass som övriga bilar.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Vad var det för fel på Teslorna?

Permalänk

Volvo helt klart. De nya volvo bilarna är lyxiga, snygga, bra kvalitet, bra service, säkra, lättsålda. Volkswagen är närmre Dacia än volvo i kvalitet och lyx/känsla om man jämför.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk

Se upp för Aerton. Eftersom att det är en helt ny modell utan föregångare så finns det mycket barnsjukdomar och julgransbelysning. Sen är det en VW vilket inte gör saken mycket bättre. Skulle helt klart välja XC60 framför Aerton utan tvekan.

Permalänk
Hedersmedlem

VWn heter Arteon och inget annat, kan vara därför någon ovanför inte hittade någon info.

Sen vet jag inget om någon av bilarna mer än att båda är väldigt snygga men många i denna tråd verkar väldigt... patriotiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vad var det för fel på Teslorna?

Inget fel, de är i ett annat företag. Jag äger sju stycken företag var av fem har bilar. Här är behovet dock lite annorlunda, främst längre körsträckor där laddningen helt enkelt är ett problem. Dessutom är de ganska dyra för vad man får, kan jag tycka.

Till övriga: Ja det är olika biltyper verkligen men priset är detsamma, förmånsvärdet detsamma och ungefärlig kostnad detsamma. Någon nämnde bristande kvalitet hos Volkswagen och det hade jag inte en aning om så det är bra att veta. Dieselgate känner jag förstås till men är rätt likgiltig för egentligen. Båda modellerna är splitter nya och vissa barnsjukdomar finns säkert även hos XC60 men båda bilarna är extremt fina och lämpar sig väl för den striping jag tänkt göra. Bilarna i sig kommer säkerligen (som de flesta tjänstebilar skulle jag tro) gå med ensam resenär så krasst sett skulle ju en Polo funka lika bra, men komforten är hög i båda och de offerter jag fått är snarlika - av någon anledning blev Volkswagen Tiguan eller Volvo V90 en helt annan prisbild så de föll bort av den anledningen.

Permalänk
Medlem

vet inte men dem som kör blir så svettiga i fejan när man kör 150-200 på E4'an efter typ 15- 25 minuter kan det vara att sladden håller på att ta slut?
/ Per

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

VWn heter Arteon och inget annat, kan vara därför någon ovanför inte hittade någon info.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, uppdaterat

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr: Ironin när Volkswagen och Audi är samma bil Både Mercedes och BMW har trampat från Audi klart när det gäller kvalitet på grejerna.

Beror väl lite på vad för bil ni är ute efter på firman, som tidigare nämnt är det två ganska olika typer av bil. Arteon har nog bättre vägegenskaper men XC60 är nog en trevligare bil att leva med. Kan tänka mig att man sitter sådär i baksätet i VWn om man är längre än 180. Volkswagens bilar måste vara bland de tråkigaste i branschen för stunden (detta är väl dock subjektivt).

Visa signatur

5900x | 3080 ASUS EKWB | 32gb 3600 Mhz G.Skill Neo | Full custom loop i Fractal R6 | Jättemycket SSD & HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillson:

@SimpanDirr: Ironin när Volkswagen och Audi är samma bil Både Mercedes och BMW har trampat från Audi klart när det gäller kvalitet på grejerna.

Beror väl lite på vad för bil ni är ute efter på firman, som tidigare nämnt är det två ganska olika typer av bil. Arteon har nog bättre vägegenskaper men XC60 är nog en trevligare bil att leva med. Kan tänka mig att man sitter sådär i baksätet i VWn om man är längre än 180. Volkswagens bilar måste vara bland de tråkigaste i branschen för stunden (detta är väl dock subjektivt).

Subjektivt var ordet ja.

Vi har nya Volvo V90 som tjänstebilar och det är med en smula ångest jag sätter mig i en av dem varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Inget fel, de är i ett annat företag. Jag äger sju stycken företag var av fem har bilar. Här är behovet dock lite annorlunda, främst längre körsträckor där laddningen helt enkelt är ett problem. Dessutom är de ganska dyra för vad man får, kan jag tycka.

Till övriga: Ja det är olika biltyper verkligen men priset är detsamma, förmånsvärdet detsamma och ungefärlig kostnad detsamma. Någon nämnde bristande kvalitet hos Volkswagen och det hade jag inte en aning om så det är bra att veta. Dieselgate känner jag förstås till men är rätt likgiltig för egentligen. Båda modellerna är splitter nya och vissa barnsjukdomar finns säkert även hos XC60 men båda bilarna är extremt fina och lämpar sig väl för den striping jag tänkt göra. Bilarna i sig kommer säkerligen (som de flesta tjänstebilar skulle jag tro) gå med ensam resenär så krasst sett skulle ju en Polo funka lika bra, men komforten är hög i båda och de offerter jag fått är snarlika - av någon anledning blev Volkswagen Tiguan eller Volvo V90 en helt annan prisbild så de föll bort av den anledningen.

Kolla värdet på en 3 år gammal XC60 Det är sjukt mycke pengar man måste betala. Ville köpa en 3 åring men denna bilen sjunker alldeles för sakta i värde enlig mig. Men för dig som ska köpa nytt är det guld värt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har du inte möjlighet att välja båda? Så kan dina anställda få välja modell själv?

Det kan kanske vara en del administrering med det förstås.

Annars skulle nog jag valt Volvon, känns som att XC60 kan vara säkrare att välja jämfört med en helt ny oprövad modell.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

@MsSmith

Ah ok, då är jag med. Nästa dumma fråga, varför XC60 och inte V60/V40?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillson:

@SimpanDirr: Ironin när Volkswagen och Audi är samma bil Både Mercedes och BMW har trampat från Audi klart när det gäller kvalitet på grejerna.

Beror väl lite på vad för bil ni är ute efter på firman, som tidigare nämnt är det två ganska olika typer av bil. Arteon har nog bättre vägegenskaper men XC60 är nog en trevligare bil att leva med. Kan tänka mig att man sitter sådär i baksätet i VWn om man är längre än 180. Volkswagens bilar måste vara bland de tråkigaste i branschen för stunden (detta är väl dock subjektivt).

Volkswagen säger själva att de har störst benutrymme i klassen - vet ej hur det är med den saken men dumt var det inte

Skrivet av Kaine_Uro:

Subjektivt var ordet ja.

Vi har nya Volvo V90 som tjänstebilar och det är med en smula ångest jag sätter mig i en av dem varje dag.

Får man fråga varför?

Skrivet av sesese:

Kolla värdet på en 3 år gammal XC60 Det är sjukt mycke pengar man måste betala. Ville köpa en 3 åring men denna bilen sjunker alldeles för sakta i värde enlig mig. Men för dig som ska köpa nytt är det guld värt.

Ja verkligen inget dumt andrahandsvärde. I och med att vi överlag kör ganska långa sträckor under våra leasing avtal har vi låga restvärden vilket är attraktivt för den anställde ifall denne skulle vilja köpa loss bilen efter tre år.

Skrivet av Strukt:

Har du inte möjlighet att välja båda? Så kan dina anställda få välja modell själv?

Det kan kanske vara en del administrering med det förstås.

Annars skulle nog jag valt Volvon, känns som att XC60 kan vara säkrare att välja jämfört med en helt ny oprövad modell.

Jo jag kan nog göra om jag skulle vilja - dock ser jag gärna en bilflotta som ser likadan ut. Finns ingen anledning till det egentligen utan det känns bara rätt

Skrivet av Olegh:

@MsSmith

Ah ok, då är jag med. Nästa dumma fråga, varför XC60 och inte V60/V40?

V60 och V40 är gamla modeller. Både XC60 och Arteon är splitter nya och har lite modernare design. Arteon placerar dem själva ovanför Passat som kom i ny tappning förra året tror jag. XC60 har snott mycket från XC90 och V/S90.

Permalänk
Medlem

Ja verkligen inget dumt andrahandsvärde. I och med att vi överlag kör ganska långa sträckor under våra leasing avtal har vi låga restvärden vilket är attraktivt för den anställde ifall denne skulle vilja köpa loss bilen efter tre år.

Snacka om bra deal för den anställde kan ju bli +40`000 till den anställde. (min granne gjorde 43000kr på sin XC60. Sålde bilen på två dagar.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Subjektivt var ordet ja.

Vi har nya Volvo V90 som tjänstebilar och det är med en smula ångest jag sätter mig i en av dem varje dag.

Ångest av V90? What? Aldrig hört någon säga det förut.
Åker i V90 emellanåt och det är en riktigt trevlig bil. Framförallt om man jämför med övriga bilar i samma prisklass.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Diesel...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ångest av V90? What? Aldrig hört någon säga det förut.
Åker i V90 emellanåt och det är en riktigt trevlig bil. Framförallt om man jämför med övriga bilar i samma prisklass.

Kaine Uro kanske är aktieägare i någon av konkurrenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Volkswagen säger själva att de har störst benutrymme i klassen - vet ej hur det är med den saken men dumt var det inte

I klassen kanske, men troligen ändå kortare än en V60?
Och ett större problem är troligen takhöjden. Vanlig issue på bilar med sån där coupé-liknande design.

Så hur används de här bilarna? Ska de köras mest i jobb-syfte och det mest är en person i dem? Då spelar ju baksätet mindre roll...
Men om de ska användas av folk med familj så lär V60 vara påtagligt mer praktisk, och skulle uppskattas mycket mer.

Personligen har jag dock en rätt stor SUV-aversion, så för mig vore valet enkelt...

Som nämnts tidigare så verkar det ju rätt uppenbart att fråga personerna som ska använda bilarna, istället för oss Sweclockare!
Gäller det bara fem bilar, så har du väl antagligen redan rätt bra koll på vilka som kommer använda dem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

På tidigare jobb åkte jag V60, tyckte den passade mig perfekt. När jag sen bytte jobb så fick jag välja mellan V70, Passat och Audi A4.
V70 kändes stor men är en skön bil men ville testa något annat än volvo. Audins säten passar inte mig då jag får ont i ryggen av dessa. Så det blev en passat och nu efter snart två år med bilen så längtar jag tills jag ska välja en ny bil, blir aldrig mer en passat.

Varför?
Start/stopp är seg, tar för lång stund att väcka motorn.
Navigatorn tar ibland över en minut att starta igång.
Telefonlistan går inte att bläddra i med rattknapparna.
Bullrig och skrammlig.
V60:n som är en mindre bil var så mycket skönare.

Jag har 190 hk diesel men med tanke på allt skit med diesel som miljöfolket kommit på så kommer jag nästa gång välja bensin.

Med de två valen du räknar upp så är volvon rätt alla dagar i veckan. Har inte sett den nya moddelen av XC60 eller Aerton men jag går aldrig tillbaka till passat när jag väl blir av med denna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är det inte så att VW fortfarande har problem med deras automat lådor. Skulle själv välja Vovlon.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk

@sukero: Stämmer bra. VW's dubbel kopplings DSG lådor är inte alls pålitliga.