Volvo XC60 vs Volkswagen Art3on

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Siffror på papper och hur de upplevs när man kör är ju inte alltid samma sak.

Du får gärna utveckla lite. På vilket sätt skulle 500 Nm upplevas annorlunda om man har 6 cylindrar kontra 4?

Om man pratar om att en motor utvecklar si och så maxeffekt så kan jag förstå vad du säger (eftersom det endast sker vid ett givet varvtal och inte direkt säger något om hur motorn presterar på andra varvtal). Lika så om man pratar om acceleration, då massa saker spelar in, så som vikt, växellåda, etc.

Men när man diskuterar fördelar och nackdelar med 4 vs 6 cylindrar, så är det effekt och vridmoment i olika register som säger något om "draget" finns där eller inte (alltså i samma bil med samma växellåda, etc.). Till skillnad från uppmätt förbrukning (som baseras på en lång körcykel), där det fuskas hejvilt, så är det extremt enkelt att mäta effekt och vrid vid olika varvtal. Jag betvivlar starkt att det skulle fuskas med dessa värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du får gärna utveckla lite. På vilket sätt skulle 500 Nm upplevas annorlunda om man har 6 cylindrar kontra 4?

Om man pratar om att en motor utvecklar si och så maxeffekt så kan jag förstå vad du säger (eftersom det endast sker vid ett givet varvtal och inte direkt säger något om hur motorn presterar på andra varvtal). Lika så om man pratar om acceleration, då massa saker spelar in, så som vikt, växellåda, etc.

Men när man diskuterar fördelar och nackdelar med 4 vs 6 cylindrar, så är det effekt och vridmoment i olika register som säger något om "draget" finns där eller inte (alltså i samma bil med samma växellåda, etc.). Till skillnad från uppmätt förbrukning (som baseras på en lång körcykel), där det fuskas hejvilt, så är det extremt enkelt att mäta effekt och vrid vid olika varvtal. Jag betvivlar starkt att det skulle fuskas med dessa värden.

Fast nu pratade vi ju om två helt olika bilar. Om en volvon är tråkig att köra så är den det oavsett om siffrorna på pappret säger att den ska ha samma prestanda som en annan bil. Jag säger inte att den automatiskt hade blivit roligare bara för det var 6 cylindrar de bör däremot gå lite jämnare med fler cylindrar. Jag har inte testat någon av bilarna så om jag skulle tycka volvon är tråkig vet jag ej. Däremot har jag läst en del som anser att automat växellådorna i volvosarna är sega på att växla vilket bör göra bilen tråkig

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Dock är en Tiguan en golf i princip, så går inte att jämföra med XC60 som är betydligt större.

Vad jag tyckte skillde i storlek så var det enbart bagageutrymmet annars var innemåtten ganska lika

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Dock är en Tiguan en golf i princip, så går inte att jämföra med XC60 som är betydligt större.

Skrivet av eatme@live:

Vad jag tyckte skillde i storlek så var det enbart bagageutrymmet annars var innemåtten ganska lika

Beror på vilka modeller man jämför.
Jag köpte nya Tiguan förra året och en polare köpte gamla XC60 i år, alltså 2017 års modell båda två.
De är i princip lika stora, min Tiguan har lite större baksäte och hans XC60 har lite större bagage.
Jag vet inte hur mycket större nya XC60 är, men "betydligt" får man nog ta med en nypa salt.
Beror förstås på hur betydligt definieras.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du får gärna utveckla lite. På vilket sätt skulle 500 Nm upplevas annorlunda om man har 6 cylindrar kontra 4?

Om man pratar om att en motor utvecklar si och så maxeffekt så kan jag förstå vad du säger (eftersom det endast sker vid ett givet varvtal och inte direkt säger något om hur motorn presterar på andra varvtal). Lika så om man pratar om acceleration, då massa saker spelar in, så som vikt, växellåda, etc.

Men när man diskuterar fördelar och nackdelar med 4 vs 6 cylindrar, så är det effekt och vridmoment i olika register som säger något om "draget" finns där eller inte (alltså i samma bil med samma växellåda, etc.). Till skillnad från uppmätt förbrukning (som baseras på en lång körcykel), där det fuskas hejvilt, så är det extremt enkelt att mäta effekt och vrid vid olika varvtal. Jag betvivlar starkt att det skulle fuskas med dessa värden.

Det skiljer mycket mer i upplevelse än siffror. Siffror visar inte turbolagg tex. som jag stör mig på. En annan sak jag stör mig på hos Volvo (och Audi) är styrningen. Det är så mycket assistans (servo) i styrningen att känslan helt är borta. Även pedalerna (alla 3) är så mjuka hos Volvo att känslan försvinner.

Skillnaden mellan min 4 cylindriga 170hk och en 4 cylindrig turbo 190hk är ju turbolagg.

Siffror ur minnet @1500 rpm
Volvo D5 90hk/450nm
BMW 3.0d 110hk/510nm

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast nu pratade vi ju om två helt olika bilar. Om en volvon är tråkig att köra så är den det oavsett om siffrorna på pappret säger att den ska ha samma prestanda som en annan bil. Jag säger inte att den automatiskt hade blivit roligare bara för det var 6 cylindrar de bör däremot gå lite jämnare med fler cylindrar. Jag har inte testat någon av bilarna så om jag skulle tycka volvon är tråkig vet jag ej. Däremot har jag läst en del som anser att automat växellådorna i volvosarna är sega på att växla vilket bör göra bilen tråkig

Då råder jag dig att läsa mer än ett inlägg i en diskussion innan du själv ger dig in i den. Syftet med mitt inlägg var alltså inte att jämföra "körupplevelsen" i en Volvo och en BMW. Utan att påvisa det felaktiga i att Volvos motorer skulle vara "slöa" på grund av att de har 4 istället för 6 cylindrar i deras lite mer högpresterande motorer.

Därför visade jag siffror som motbevisar att så skulle vara fallet med Volvos motorer. Effekten och vridmomentet finns att hämta redan på låga varvtal i VEA-motorerna då Volvo lyckats jobba bort det mesta av turbolagget med sin PowerPulse-teknik (Powerpulse eliminerar turbolagg). Effektsiffrorna jag gav kan man sedan jämföra med vad BMW:n har. Jämförelse kan göras mot BMW för att understryka att det inte är antalet cylindrar som ger upphov till den "upplevda" skillnaden, det är i så fall något annat. Därmed är det felaktigt att påstå att det inte är någon kräm i en Volvo på grund av att de "endast" har 4 cylindrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag skulle personligen aldrig rört en diesel i dagsläget men de kanske är något som företag fortfarande håller på med...

Om ni nu planerar att behålla dessa bilar ett tag och de ska rulla i storstäderna så är nog XC60 T8 med hybrid motorn ett bättre köp, vi får ju miljözoner där dieslar inte få rulla 2020.

https://www.volvocars.com/se/bilar/upptack/miljobilar/laddhyb...

Det är det gamla dieselbilarna som det är tal på att förbjuda år 2020. euro5 och nedåt. Sen kommer det säkert bli mer restriktioner för både bensin och diesel fram över i storstäderna.

Sen tycker jag tyvärr T8 är väldigt dyr vs en D5 (591k mot 465k) kör man dessutom motorväg mycket kan man aldrig räkna hem merkostnaden på minskad bensin för en hybrid.

Om nu inte TS ska köra i stan mycket så kanske det är läge att köpen en T6 istället? Diesel behöver ju köras på motorväg rätt regelbundet för partikel filtrets skull. Men visst T8 är fräsig med sina 400 ponnys

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Nu har jag bara jobbat med r&d inom lastbilar men jag håller inte riktigt med vad du säger.
1. Anledning med downsize av motorer är helt och hållet bränsleekonomi inte miljökrav, en större motor är lättare att få högre verkningsgrad på samt att det nästan alltid är lättare att ta hand om nox om vi pratar diesel på en större motor. Men det går att bygga en mindre motor snålare vid vissa laster och varvtal och därav släppa ut mindre CO2. Visst beskattas vi även miljömässigt på CO2 utsläpp men det viktiga är ju att klara tex Euro 6 och där är det bara NOx och HC som räknas inte CO2.

2. En mindre motor som ska ha samma effekt som en större sugmotor är både dyrare att utveckla och dyrare att bygga.
En sugmotor på 2.5L är ganska billigt att rita och tillverka för den är inte så tekniktung, det är lätt att få till hållfastheten eftersom varje cylinder kommer ha ganska lågt Pmax. En motor på 1,5L som ska ha samma effekt behöver fler vändor på ritbordet för att klara de laster som det högre Pmax skapar samt att alla lager osv blir mindre och får därför utstå en högre belastning. En turbo eller kanske dubbelturbo eller trippelturbo som vissa bilar har är också en jäkligt dyr lösning för en tillverkare men vi konsumenter kräver snåla bilar idag. Lägg sedan till en intercooler som ska tryckas ner i ett motorrum osv så är det en ganska hög prislapp. Du får även andra problem på en mindre motor som aldrig uppstår på en större som går på halvfart som ökat blowby ökad oljeförbrukning osv osv.

Ja du kan inte applicera lastbilsmotorer på privatbilism.
1. Att Ferrari, Lambo och valfri annan supersportbil downsizar från V12or har inget med bränsleekonomi att göra. BMW downsizar M3 från V8 till rak 6a, 330i från rak 6a till rak 4a.

2. Här gör du felaktigt antagandet att de små motorerna har samma effekt som de större.

Nu har vi gått väl långt off topic. Jag står fast vid XC60 av de som fanns att välja.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Det skiljer mycket mer i upplevelse än siffror. Siffror visar inte turbolagg tex. som jag stör mig på. En annan sak jag stör mig på hos Volvo (och Audi) är styrningen. Det är så mycket assistans (servo) i styrningen att känslan helt är borta. Även pedalerna (alla 3) är så mjuka hos Volvo att känslan försvinner.

Skillnaden mellan min 4 cylindriga 170hk och en 4 cylindrig turbo 190hk är ju turbolagg.

Siffror ur minnet @1500 rpm
Volvo D5 90hk/450nm
BMW 3.0d 110hk/510nm

/Knight

Fast som jag skrev i inlägget till jOnÄTÄn ovan så har Volvo i stort sett eliminerat turbolagget med sin Powerpulse-teknik.

Dina siffror ur minnet stämmer ju inte överens med de faktiska siffrorna jag gav dig om Volvo XC60 D5 (@1500 rpm): 198hk/480Nm
Så vart är turbolagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Du tror väl inte att en diesel på 240 hästar drar 0.52 i något annat sammanhang än reklamen.

Sen tror jag att dieslarna kommer falla bra mycket mer än 20000:-

Varför inte? Har personligen lyckats komma ner på 0.39 med en Skoda Superb -15 190HK diesel.
Kan skicka bild om du vill körde ca 7 mil motorväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast som jag skrev i inlägget till jOnÄTÄn ovan så har Volvo i stort sett eliminerat turbolagget med sin Powerpulse-teknik.

Dina siffror ur minnet stämmer ju inte överens med de faktiska siffrorna jag gav dig om Volvo XC60 D5 (@1500 rpm): 198hk/480Nm
Så vart är turbolagget?

Jag har inte kört Volvo med Powerpulse så ska inte uttala mig om det specifikt men Audi har länge använt elektrisk tryckladdare för att eliminera turbolagg och den är jag inte nöjd med.

Siffrorna du angav var ett intervall och 198hk är helt säkert vid 3000 varv. D5 ger inte över 100hk vid 1500 varv med 100% säkerhet.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag har inte kört Volvo med Powerpulse så ska inte uttala mig om det specifikt men Audi har länge använt elektrisk tryckladdare för att eliminera turbolagg och den är jag inte nöjd med.

Siffrorna du angav var ett intervall och 198hk är helt säkert vid 3000 varv. D5 ger inte över 100hk vid 1500 varv med 100% säkerhet.

/Knight

Fast när de listar maxeffekten så använder de ett fast värde, både för effekten och för varvtalet (235hk @4000 rpm).
Om man sedan listar effekten i mellanregistret och anger 198hk @1500-3000 rpm, så bör man ju mena att detta är effekten i det intervallet. Annars är det ju bara en annan "maxeffekt". Men jag kan givetvis ha fel, du får gärna visa mig ett graf som visar vad effekten skulle vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Förstår inte varför man köper en Volkswagen, för priset dom kostar finns det många bättre alternativ. BMW för körkönsla, Volvo för komfort och Audi för lyxkänsla.

Vi har haft passat på firman sen 2016 men då ALLA vill byta så blir det antingen BMW eller Audi nästa år. Vilket är tur för mig då jag ska ha bil från 2018 :D.

Vet dock inte om den nya VW:n kanske håller samma klass som övriga bilar.

Har haft flera BMW's tidigare och kör sedan två år en Audi A6 Allroad, i min bok vinner BMW på knockut. Om ett år när bilen ska tillbaks blir det definitivt inte en Audi igen, jag tycker inte att kvaliteten motsvarar prislappen alls. Dubbelkopplinglådan är stökig, inredningen är plastig och knirrar och knarrar, kundbemötandet (säljaren undantaget) lämnar en hel del att önska. Jag gillar dock vissa saker med bilen som V6-motorn och adaptiva luftfjädringen men för runt 650 lax nypris är det alldeles för låg nivå på det mesta.

Gällande frågeställningen i TS skulle jag välja Volvo, Arteon är snygg men har i mitt tycke en alldeles för hög prislapp. När jag räknade på den landade totalen på en bra bit över halvmillen, det är för mycket för en VW utan R-trim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast när de listar maxeffekten så använder de ett fast värde, både för effekten och för varvtalet (235hk @4000 rpm).
Om man sedan listar effekten i mellanregistret och anger 198hk @1500-3000 rpm, så bör man ju mena att detta är effekten i det intervallet. Annars är det ju bara en annan "maxeffekt". Men jag kan givetvis ha fel, du får gärna visa mig ett graf som visar vad effekten skulle vara.

Här är effektkurvan för en trimmad V70:

50 hk vid 1500 varv och 170 hk vid 3000 varv. En rätt typisk kurva oavsett märke och modell.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Här är effektkurvan för en trimmad V70:
http://www.maxxtuning.se/dynodata/09-0001/dynochart.png

50 hk vid 1500 varv och 170 hk vid 3000 varv. En rätt typisk kurva oavsett märke och modell.

/Knight

Absolut. Men är detta en V70 med PowerPulse?
Jag menar, du säger att det är på grund utav turbolagg och att man därför behöver mer än 4 cylindrar. Men som exempel så ger du mig en bil, som saknar PowerPulse...

Om du läser artikeln om PowerPulse som jag länkade tidigare så änvänder man en kompressor för att ge högre turbotryck, redan vid låga varv (där de även hävdar att D5:an accelerar likvärdigt eller snabbare än konkurrenternas 3-liters motorer). Så du får nog allt komma med ett bättre exempel om du ska hävda att det fortfarande är ett betydande turbolagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Men när man diskuterar fördelar och nackdelar med 4 vs 6 cylindrar, så är det effekt och vridmoment i olika register som säger något om "draget" finns där eller inte (alltså i samma bil med samma växellåda, etc.). Till skillnad från uppmätt förbrukning (som baseras på en lång körcykel), där det fuskas hejvilt, så är det extremt enkelt att mäta effekt och vrid vid olika varvtal. Jag betvivlar starkt att det skulle fuskas med dessa värden.

Det kan verka enkelt, men det är inte helt trivialt att mäta rättvisande effekt/vridkurvor på en laggig turbobil, och det finns nog en del utrymme att fuska med detaljer där...
Detta då effekten vid ett visst varvtal är ju inte konstant, utan pendlar med turbotrycket.
Om du belastar motorn men ger den motstånd så den ligger kvar på samma varvtal, så kommer turbotrycket så sakteliga klättra upp och öka på värdena. Så frågan är hur "frirullande" motorn är under mätning av vridkurvan, och om man mäter den löpande eller ger den tid att stabilisera sig på ett fast varvtal.

Jag ska erkänna att jag dock inte vet vad det finns för generella normer för effektmätning i branschen för hur man tar höjd för detta, men jag misstänker att det kan innebära lite glädjevärden på turbobilar jämfört med verkligheten...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Problemet är att det är tråkiga bilar att köra. Problemet i sig är inte antalet cylindrar utan att motorerna är så svaga utan turbo. Jag har en äldre bensinare med 4 cylindrar utan turbo och 170 hk. Den är roligare att köra än de nyare med 4 cylindrar turbo och 190 hk. Den nya motorn utan turbo levererar kanske 120 - 130 hk och det är det man har att röra sig med innan turbon fått upp trycket.

Det finns 2 anledningar till motorer designas såhär idag:
1. Miljökrav. Liten motor med turbo drar mindre än en större utan turbo.
2. Billigare motorer. De nya motorerna är billigare både att ta fram och att bygga men det går fortfarande att ta bra betalt för 232 hk.

/Knight

Misstänkte att det var så du menade. Ett ickeproblem för de flesta, inklusive mig, som bara använder bilen för att ta mig från A->B.

Skrivet av Json_81:

Bor man på landet är fyrhjulsdrift (kan man förstås ha på vanlig bil med) och högre markfrigång skönt att ha.
Att man kommer upp lite ger en mycket bättre överblick i trafiken, dessutom smidagare att hoppa i och ur
Tyngd påverkar komfort positivt så det vet jag inte varför du listar.

Liten SUV är perfekt för det om man varken har behov av eller råd med en stor.

Ja om man nu bor där vägarna är så pass dåliga att man inte tar sig fram med en "vanlig" bil så har jag full förståelse för att man väljer en fyrhjulsdriven modell. I alla andra fall så finner jag det helt obegripligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det kan verka enkelt, men det är inte helt trivialt att mäta rättvisande effekt/vridkurvor på en laggig turbobil, och det finns nog en del utrymme att fuska med detaljer där...
Detta då effekten vid ett visst varvtal är ju inte konstant, utan pendlar med turbotrycket.
Om du belastar motorn men ger den motstånd så den ligger kvar på samma varvtal, så kommer turbotrycket så sakteliga klättra upp och öka på värdena. Så frågan är hur "frirullande" motorn är under mätning av vridkurvan, och om man mäter den löpande eller ger den tid att stabilisera sig på ett fast varvtal.

Jag ska erkänna att jag dock inte vet vad det finns för generella normer för effektmätning i branschen för hur man tar höjd för detta, men jag misstänker att det kan innebära lite glädjevärden på turbobilar jämfört med verkligheten...

Fair point. Jag har dock svårt att tänka mig att det skulle vara så mycket som dubbla det verkliga värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Här är effektkurvan för en trimmad V70:
http://www.maxxtuning.se/dynodata/09-0001/dynochart.png

50 hk vid 1500 varv och 170 hk vid 3000 varv. En rätt typisk kurva oavsett märke och modell.

/Knight

Med tanke på att maxxtuning kör med rullande dyno (mäter på hjulen) och tillverkarna oftast anger effekten direkt på drivaxeln så är ju dessa siffror inte ens jämförbara.

PowerPulse låter ju turbon komma upp i laddtryck fortare/tidigare genom att använda en ackumulator för att slippa turbolagg, alltså kommer den ge mer effekt vid ett mycket lägre varvtal för att den slipper vänta på att avgastrycket ska byggas upp.

Edit: Jag säger dock inte att den skulle ge 198hk vid 1500rpm, som påstås tidigare i tråden, men några ynka 50hk är det definitift inte heller. Skulle mer uppskatta att den presterar ungefär som din BMW 3.0d vid 1500rpm och att hela effektkurvan kommer vara plattare än ditt kassa exemple med v70'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Absolut. Men är detta en V70 med PowerPulse?
Jag menar, du säger att det är på grund utav turbolagg och att man därför behöver mer än 4 cylindrar. Men som exempel så ger du mig en bil, som saknar PowerPulse...

Om du läser artikeln om PowerPulse som jag länkade tidigare så änvänder man en kompressor för att ge högre turbotryck, redan vid låga varv (där de även hävdar att D5:an accelerar likvärdigt eller snabbare än konkurrenternas 3-liters motorer). Så du får nog allt komma med ett bättre exempel om du ska hävda att det fortfarande är ett betydande turbolagg.

PowerPulse är väl nytt för hela SPA plattformen och de nya motorer som kom samtidigt? Den där dyno-grafen ser ut som en bensin V70 6500rpm på en Diesel?

Jag har dock bara testat D4 i en S90 och den är miltals bättre än hur Volvo var tidigare att köra. Så om D5 med PP gör det ännu bättre så är det inte ju topp betyg. Vad jag läst dock så är det snare växellådan som har en bit kvar att komma ikapp tyskarna. Även som den nya japanka är väldigt mjuk.

Skulle snare jämföra Volvo med Mercedez än BMW. Mer komfort fokus än sportig känsla. Så allt handlar om vad man gillar.

Men nya Volvo är helt klart med i matchen nu. Designen på inredningen är väl höjdpunkten

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Absolut. Men är detta en V70 med PowerPulse?
Jag menar, du säger att det är på grund utav turbolagg och att man därför behöver mer än 4 cylindrar. Men som exempel så ger du mig en bil, som saknar PowerPulse...

Om du läser artikeln om PowerPulse som jag länkade tidigare så änvänder man en kompressor för att ge högre turbotryck, redan vid låga varv (där de även hävdar att D5:an accelerar likvärdigt eller snabbare än konkurrenternas 3-liters motorer). Så du får nog allt komma med ett bättre exempel om du ska hävda att det fortfarande är ett betydande turbolagg.

Jag tog första bästa effektkurva som svar på:

Citat:

Om man sedan listar effekten i mellanregistret och anger 198hk @1500-3000 rpm, så bör man ju mena att detta är effekten i det intervallet. Annars är det ju bara en annan "maxeffekt". Men jag kan givetvis ha fel, du får gärna visa mig ett graf som visar vad effekten skulle vara.

Ingen bil har samma effekt från 1500 till 3000 varv. Det är ju i detta intervaller effekten ökar mest med varvet. Det kvittar om kurvan jag länkar visar en V70 utan PowerPulse, en Ferrari California eller en Toyota Aygo.

Skrivet av Fextreme_fa:

Med tanke på att maxxtuning kör med rullande dyno (mäter på hjulen) och tillverkarna oftast anger effekten direkt på drivaxeln så är ju dessa siffror inte ens jämförbara.

PowerPulse låter ju turbon komma upp i laddtryck fortare/tidigare genom att använda en ackumulator för att slippa turbolagg, alltså kommer den ge mer effekt vid ett mycket lägre varvtal för att den slipper vänta på att avgastrycket ska byggas upp.

Edit: Jag säger dock inte att den skulle ge 198hk vid 1500rpm, som påstås tidigare i tråden, men några ynka 50hk är det definitift inte heller. Skulle mer uppskatta att den presterar ungefär som din BMW 3.0d vid 1500rpm och att hela effektkurvan kommer vara plattare än ditt kassa exemple med v70'n

Jag har aldrig sagt att nya D5 har 50 hk vid 1500 varv. Jag sa 90hk/450nm.

Som referens kan jag säga att BMW 335i 2009 har 200hk vid 2000 varv. Det är alltså en 3 liters rak sexa bensinare med dubbelturbo och 306hk enligt spec.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag tog första bästa effektkurva som svar på:

Ingen bil har samma effekt från 1500 till 3000 varv. Det är ju i detta intervaller effekten ökar mest med varvet. Det kvittar om kurvan jag länkar visar en V70 utan PowerPulse, en Ferrari California eller en Toyota Aygo.

Jag har aldrig sagt att nya D5 har 50 hk vid 1500 varv. Jag sa 90hk/450nm.

Som referens kan jag säga att BMW 335i 2009 har 200hk vid 2000 varv. Det är alltså en 3 liters rak sexa bensinare med dubbelturbo och 306hk enligt spec.

/Knight

Så kommer du med en helt obetydlig jämförelse igen, nu börjar du jämföra ottomotorer mot dieselmotorer som bygger på helt olika förbränningcykler. En Scania lastbil har 730hk vid 1900rpm med det är inte heller någon bra jämförelse...

335i använder sig av sekventiell turbo just för att bli av med en del tubolagg. PP är ju en annan lösning på samma problem (eller ett tillägg som i volvos fall då de använder båda) båda lösningar har olika fördelar och nackdelar. Fördelen med PP mot att endast ha sekventiell turbo är att även en liten turbo använder sig av avgastryck, medans PP kan i teorin bygga upp laddtryck och spinna upp den lilla turbon utan att ha ens ha motorn igång så länge trycktanken är trycksatt.

Effktkurvan kommer inte se ut som i ditt exempel i en bil som innehåller PP. Den kommer att vara flackare mellan 1500-3000rpm, men ja det kommer skilja så konstant 198hk kommer det inte vara, men det kommer inte vara en differens på 100hk som du påstår. Detta eftersom att laddtrycket inte längre är lika beroende av varvtalet.

Jag har inte heller påstått att du sagt att den har ynka 50hk (iaf inte om man mäter på drivaxeln). Du påstod inte att den skulle ha 198hk heller, det var jag som sa att inga av de siffrorna stämde för 1500rpm.

Edit: Här har en effektkurva på motor med elektrisk kompressor i kombination med turbo. Det är nästan jämförbart mot PP bara det att PP kommer fungera ännu snabbare, enligt Volvo kommer den få upp lilla turbon i 15000rmp på 0,3sekunder. Det är ju nånstans 12-15bar lagrat i en tank och redo att släppas löst med minimala väntetider.

Edit2: Här har du om du vill läsa om Assisted Turbocharging, kan finnas en plot på vridmoment där de jämförs utan el-assist och med.

https://www.dieselnet.com/tech/air_turbo_assist.php

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag tog första bästa effektkurva som svar på:

Ingen bil har samma effekt från 1500 till 3000 varv. Det är ju i detta intervaller effekten ökar mest med varvet. Det kvittar om kurvan jag länkar visar en V70 utan PowerPulse, en Ferrari California eller en Toyota Aygo.

Jag har aldrig sagt att nya D5 har 50 hk vid 1500 varv. Jag sa 90hk/450nm.

Som referens kan jag säga att BMW 335i 2009 har 200hk vid 2000 varv. Det är alltså en 3 liters rak sexa bensinare med dubbelturbo och 306hk enligt spec.

/Knight

Fast jag efterfrågade inte en effektkurva från en random bil, lastbil eller flygplan. Eftersom Volvo har en ny teknik för att eliminera turbolagg, något som du säger är anledningen till att den är slö, så är det givetvis en motor med samma eller liknande teknik som måste jämföras!

Som sagt, här tar du alltså ett helt nytt och irrelevant exempel. Vad har en BMW 335i från 2009 gemensamt med en Volvo D5:a med Powerpulse? Det är ganska uppenbart att du baserar dina åsikter utan saklig grund och på egna förutfattade meningar. Ta och prova en D5:a med Powerpulse, eller hitta dig en graf som visar just denna motors effekt och vrid vid olika varvtal innan du uttalar dig om att 4 cylindrar inte ger tillräcklig effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Så kommer du med en helt obetydlig jämförelse igen, nu börjar du jämföra ottomotorer mot dieselmotorer som bygger på helt olika förbränningcykler. En Scania lastbil har 730hk vid 1900rpm med det är inte heller någon bra jämförelse...

335i använder sig av sekventiell turbo just för att bli av med en del tubolagg. PP är ju en annan lösning på samma problem (eller ett tillägg som i volvos fall då de använder båda) båda lösningar har olika fördelar och nackdelar. Fördelen med PP mot att endast ha sekventiell turbo är att även en liten turbo använder sig av avgastryck, medans PP kan i teorin bygga upp laddtryck och spinna upp den lilla turbon utan att ha ens ha motorn igång så länge trycktanken är trycksatt.

Effktkurvan kommer inte se ut som i ditt exempel i en bil som innehåller PP. Den kommer att vara flackare mellan 1500-3000rpm, men ja det kommer skilja så konstant 198hk kommer det inte vara, men det kommer inte vara en differens på 100hk som du påstår. Detta eftersom att laddtrycket inte längre är lika beroende av varvtalet.

Jag har inte heller påstått att du sagt att den har ynka 50hk (iaf inte om man mäter på drivaxeln). Du påstod inte att den skulle ha 198hk heller, det var jag som sa att inga av de siffrorna stämde för 1500rpm.

Edit: Här har en effektkurva på motor med elektrisk kompressor i kombination med turbo. Det är nästan jämförbart mot PP bara det att PP kommer fungera ännu snabbare, enligt Volvo kommer den få upp lilla turbon i 15000rmp på 0,3sekunder. Det är ju nånstans 12-15bar lagrat i en tank och redo att släppas löst med minimala väntetider.

https://www.dieselnet.com/tech/images/air/turbo/assist/compressor/trans_response.png

Edit2: Här har du om du vill läsa om Assisted Turbocharging, kan finnas en plot på vridmoment där de jämförs utan el-assist och med.

https://www.dieselnet.com/tech/air_turbo_assist.php

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Blomman90:

Fast jag efterfrågade inte en effektkurva från en random bil, lastbil eller flygplan. Eftersom Volvo har en ny teknik för att eliminera turbolagg, något som du säger är anledningen till att den är slö, så är det givetvis en motor med samma eller liknande teknik som måste jämföras!

Som sagt, här tar du alltså ett helt nytt och irrelevant exempel. Vad har en BMW 335i från 2009 gemensamt med en Volvo D5:a med Powerpulse? Det är ganska uppenbart att du baserar dina åsikter utan saklig grund och på egna förutfattade meningar. Ta och prova en D5:a med Powerpulse, eller hitta dig en graf som visar just denna motors effekt och vrid vid olika varvtal innan du uttalar dig om att 4 cylindrar inte ger tillräcklig effekt.

Jag ville med den obetydliga jämförelsen visa att det är orimligt att D5 ger 198hp @1500 om 335i ger 200hp @2000. Eller tror ni seriöst att S90 D5 accelererar snabbare än 335i? Det gör den inte.

Jag visste inte att detta ämne skulle vara så känsligt. Jag skrev ju tidigare att jag kört Audi med deras elektriskt assisterade turbo diesel och den håller inte måttet. Jag har kört BMW 330i twinturbo där en mindre turbo ska lösa turbolagget, det gör den inte. Jag har kört BMW X3 2.0d twinturbo där en mindre turbo ska lösa turbolagget, det gör den inte.
Jag var på Volvo idag för att provköra XC60 D5 men de hade ingen D5 inne för provkörning (oavsett modell).

En googling på effektdiagram istället för effektkurva gav dock detta för Volvo S90 D5:

Mina siffror på 90/450 @1500 var inte så tokiga iaf. Kanske kan justeras till 100/450 men inte mer. Jag sa att 198hp måste gälla @3000 och det kanske kan justeras ner till @2900.

Men nu ska det såklart klagas på BSR och hur de mäter.. mäter BSR alls? Eller gissar dom bara utan saklig grund? Jag vet inte.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

... Men nu ska det såklart klagas på BSR och hur de mäter.. mäter BSR alls? Eller gissar dom bara utan saklig grund? Jag vet inte.

/Knight

BullShit Racing ... vill jag minnas att jag hörde av kollegorna när jag jobbade på Engströms i Linköping.

Har dock ingen aning om BSR är ett bra eller dåligt företag rent allmänt.

Permalänk
Medlem

haha oj det här spårade ur rätt bra - men kul
Tack för lite oväntad men nyttig information. Som jag nämnde tidigare har jag fler än ett företag och även i dessa har jag fordon. Det är i prisordning Tesla Model S, BMW 420d, Volvo S90 D4 samt Volkswagen Golf A5. Anledningen till att jag nu tittar på XC60 eller Arteon är för att de är splitt nya modeller och jag har ett helt nytt bolag (registrerades klart i slutet av augusti men klara kunder så det kommer gå fort).

Min högst personliga utvärdering av ovanstående bilar är att Volvo S90 är bäst, tätt följd av Golfen med BMWn på tredje plats och Teslan som klart sist. Varför nu detta, jo för att Volvons komfort, design, utrymmen och prestanda är bäst "allround" med Golfens funktionalitet som passar väldigt bra för sitt ändamål. BMWn kan jag nog tycka ser snyggast ut men är allt för obekväm och högljudd på längre sträckor. Teslans design är jag heller inte allt för förtjust i, deras infotainmentsystem är svårt att hantera under körning (till viss del så även Volvos motsvarighet) men det som tar bort nöjet helt är den komplett avsaknaden av komfort i baksätet samt en hög bullernivå trots att det inte finns något motorljud att prata om. Dessutom har problematiken med laddning visat sig ganska ordentligt ibland. Om jag fick designa utformningen på Teslas batteri hade jag nog hellre satsat på en sekventiell utformning (dubbla små batterier kanske?) istället för som det är nu - dels för att få en längre körsträcka men också färre hästkrafter. Oavsett fordon ser jag inte nyttan med 300+ hk i storstadstrafik och på landsväg/motorväg räcker det oftast med 180-200hk för en komfortabel resa.

Detta leder mig in på ett annat spår och det är motoralternativen i XC60 D5 och Arteon 240hk. BMW420 och Volvo S90 D4, båda på 190hk, klarar inte av att tuffa på i 130km/h i svagt motlut utan att de måste växla ned. Låter larvigt men det är ytterst osexigt att ha en dieselmotor på 3000+ rpm helt enkelt. Detta var inget problem för någon av de modeller jag tittar på just nu. Arteon i sportläge har ett riktigt trevligt ljud men är också "ganska" tyst i motorvägsfart, XC60 är dock tystare (subjektivt tror jag för andra uppfattade annorlunda idag). Baksätet på Arteon är dock helt överlägset XC60 vilket är både roligt och märkligt.

Det som nu kommer avgöra är mest troligt leveranstiderna samt rekryteringen av personal. Arteon kan levereras på ca tio veckor, dvs till årsskiftet ungefär medan XC60 (och S90 fick jag höra) kan komma tidigast under slutet av mars men troligen en bit in i april. Vet inte om ni känner till det men det är otroligt svårt att idag kunna rekrytera kompetent personal. Tidigare år har jag kunnat resonera att rätt person går att finna på ungefär tre månader inkl uppsägningstider etc från annan arbetsplats men nu känns det mer rimligt med dubbla tiden. Det bästa här är att kunna synka dessa två som bra som möjligt. Arteon är dock förplåtat snygg måste jag säga

Edit: Tillägg, angående diskussionen om cylindrar så föredrar jag fler än färre på grund av karaktären det ger. Volvos gamla femcylindriga tyckte jag var en trevlig kompromiss medan de sexcylindriga var mycket lenare i karaktären. Hade en kort stund en Volvo med V8 från Yamaha och den var ännu lenare men snittförbrukningen på två liter milen var svettig... Något jag personligen tycker är att många fyrcylindriga dieselmotorer i spannet 160-200hk är något...svårt att sätta fingret på det men det känns som att de har andnöd. Det är så många växlar nu för tiden och spannet för bästa effektivitet är så pass litet att det faktiskt stör mig. Men det är egentligen små detaljer och i slutändan ganska oväsentligt. Men om prislappen, som i det här fallet, tillåter en starkare motor tar jag gärna det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Baksätet på Arteon är dock helt överlägset XC60 vilket är både roligt och märkligt.

Jag är lite förvånad
Hur lång är du? Dubbelkolla att takhöjden verkligen funkar för alla...
Men det är möjligt att de fått till formerna och storleken på Arteon att den funkar både bak och fram. (Jag har inte provsuttit den)

Skrivet av MsSmith:

Något jag personligen tycker är att många fyrcylindriga dieselmotorer i spannet 160-200hk är något...svårt att sätta fingret på det men det känns som att de har andnöd. Det är så många växlar nu för tiden och spannet för bästa effektivitet är så pass litet att det faktiskt stör mig.

Det problemet är en rätt så generell grej på dieselmotorer. (visst, det märks väl mer ju mindre motorn är)
Om du vill ha ett längre "spann" så är det nog bensinare som gäller, men då får man varva mer också. Låter trevligare när man väl gör det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Är bara 173. Längden är förstås något att återkomma till.
Tyvärr är vare sig bensin eller hybrider något att satsa på just nu utan jag tror att detta kan bli den sista eller näst sista generationen diesel innan jag tittar mer seriöst på el. En förutsättning för att elbilen ska fungera är en bättre infrastruktur och förstås, billigare bilar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Maxizor:

Jag skulle fundera på Arteon, VW's 240HK diesel dvs samma som Passat GTS är en riktig juvel med 7-stegade DSG:n. Har och har haft flera bilar med DSG6 utan problem, äldre DSG7 för Gasmotorer och 1.6 Dieslarna har haft stora problem.

XC60 är en fin bil, men Volvo har haft en hel del barnsjukdomar på t ex V90!

XC60 bygger på samma plattform som 90-klustret och har således ärvt mycket av tekniken. Det är en krympt XC90 och inte en i grunden ny bil som XC90 var när den släpptes eller som XC40 är nu. Därmed inte sagt att den kommer vara felfri, bara att den antagligen kommer klara sig bättre än 90-klustret.

Skrivet av Travhäst:

Hade inte köpt diesel överhuvudtaget om jag var du, dieseln ska ju succesivt förbjudas i europa

Skrivet av Oliver91:

Jag skulle personligen aldrig rört en diesel i dagsläget men de kanske är något som företag fortfarande håller på med...

Om ni nu planerar att behålla dessa bilar ett tag och de ska rulla i storstäderna så är nog XC60 T8 med hybrid motorn ett bättre köp, vi får ju miljözoner där dieslar inte få rulla 2020.

https://www.volvocars.com/se/bilar/upptack/miljobilar/laddhyb...

Tja det där är en sanning med modifikation för om man läser vidare efter rubrikerna framgår det att det ofta är förbud mot bilar som inte uppfyller Euro6 som förbjuds. Alla dieselbilar som säljs idag då de kraven infördes för 3 år sedan.

Andra zoner gäller totalförbud mot alla förbränningsmotorer. Förslaget för Stockholm är till exempel uppbyggt så. Vissa delar Euro6 och andra delar är även bensin förbjudet. Bör också noteras att detta gäller 2025.

Sen får vi se framöver vad som faktiskt händer. Mycket av besluten verkar nu vara fattade baserade på den av alla insatta helt självklara nyheten att dieselbilar släpper ut högre halter NOx och partiklar än de är certifierade för. Detta är i sig inte ett revolutionerande avslöjande för alla som faktiskt är insatta i hur regelverket sett ut sedan utsläppskraven instiftades på 90-talet. Problemet är att certifieringen har körts på en standardtestcykel som heter NEDC vilket är komiskt värdelös när det kommer till att efterlikna verklig körning. Detta har alla vetat om i evigheter men myndigheterna har inte ändrat kraven på hur testningen utförs. Biltillverkarna rättar sig bara efter gällande regler vilket historiskt inte har varit kopplat till verklig körning.

Efter #DieselGate har det däremot hänt saker och i och med Euro6c då en ny, mer realistisk testcykel införts. Nu har även Euro6d-temp införts vilket innebär att bilar testas på väg i verklig körning med en riktig förare istället för en robot på en dyno. Värdena från vägkörningen får inte avvika för mycket från de certifierade värdena. Idag gäller en faktor 2,1 och om några år sänks den till 1,5. Denna faktor ska kompensera för mätosäkerhet i de mätinstrument man använder i bilen. Tyvärr är mätutrustning som är liten nog att monteras på en bil inte alls lika bra som den som finns i testbänkar. Mätinstrumenten jag använde för ett par veckor sedan för att analysera innehållet av NOx, HC, CO och CO2 i avgaser tog upp två fullstora 19" rackskåp plus en del kringutrustning.

Just det, disclaimer: jag jobbar för tillfället med avgasefterbehandling på Volvos dieselbilar.

Hur som helst, detta betyder att bilar som släpps från och med nu måste ha verkliga utsläpp som är max dubbelt så höga som lagkravet säger att de ska uppfylla i laboratoriemiljö. Hade det funnits tillräckligt bra mätutrustning hade kravet varit att vägresultaten ska vara samma som testbänk men det är för tillfället inte ett realistiskt krav av mättekniska skäl. Kraven kommer dock uppdateras i takt med att mätinstrumenten utvecklas.

Hur som helst kan det alltså mycket väl hända att dieselförbuden inte blir av då de bygger på ett antagande som kanske inte stämmer i framtiden.

Vidare angående andrahandsvärdet och dieselns vara eller inte vara så varierar prognoserna kraftigt beroende på vem man frågar. Volvo har ju skapat rubriker med att de varit rätt negativa till diesel. De stora trenderna tyder dock på fortsatt bra försäljning de kommande åren. Europa har ju ca 50 % diesel och vissa länder, till exempel Frankrike, ligger på 70 %. Det har dock varit en neråtgående trend sen flera år innan #DieselGate som fortsätter. Fast tittar man på försäljningssiffrorna har det inte blivit någon katastrofal minskning av försäljningen till följd av det avslöjade fusket. Det verkar snarare som att skatter och priset på diesel har mer påverkan på försäljningen än VWs fusk. Tittar på på Sverige så kostar ju bensin och diesel lika mycket nu medan diesel var billigare per liter för några år sedan. Det har ju minskat de ekonomiska incitamenten till att köra diesel då man måste köra längre och längre för att kompensera för det högre inköpspriset och skatter.

En kort kommentar angående körbarhet som diskuterats flitigt här i tråden. Jag har tyvärr själv inte fått tillfälle att provköra nya XC60 men den ska vara lite "sportigare" och "dynamisk" jämfört med 90-klustret. Jag kan som sagt inte uttala mig om hur den upplevs men av de recensioner som skrivits verkar Volvos mål stämma rätt bra. Jag har däremot kört en del XC90 och V90, framförallt diesel och de är väldigt trevliga bilar att köra. Inga rallymonster men det kanske man inte ska vänta sig av så stora och tunga bilar men tycker inte att de har varit direkt trötta heller. Något turbolagg har jag inte direkt tänkt på. Hur mycket det beror på power pulse och hur mycket som är en effekt av dieselns högre vridmoment på lägre varvtal låter jag vara osagt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24