Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Volvo XC60 vs Volkswagen Art3on

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Känns mer som en image-fråga, då kostnaden för bilarna i sig är den samma.

I min mening så ser Arteon mer exklusiv ut än XC60.
Hur bilarna är rent praktiskt har jag ingen erfarenhet av.

Jag och förmodligen många andra skulle vända huvudet om en Arteon gled förbi, medans en XC60 ser rätt beige ut i jämförelse.

Hur vill du dina anställda ska visa upp ditt företag?

Apropå image så är det helt jävla sanslöst hur bra VW har klarat sig ur diesel-gate. På en fungerande marknadsekonomi skulle VW ha gått i graven, men konsumenter bryr sig inte om vad deras val och förehavanden har för implikationer. Vem fan har råd att ha principer när man ska armbåga sig fram och ta för sig av allt gott som livet har att erbjuda!? Fusk är ok! Alla fuskar ju ändå, lika bra att ge upp direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Välj svenskt så klart

Skickades från m.sweclockers.com

Så vad blir det då, en Monark cykel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Apropå image så är det helt jävla sanslöst hur bra VW har klarat sig ur diesel-gate. På en fungerande marknadsekonomi skulle VW ha gått i graven, men konsumenter bryr sig inte om vad deras val och förehavanden har för implikationer. Vem fan har råd att ha principer när man ska armbåga sig fram och ta för sig av allt gott som livet har att erbjuda!? Fusk är ok! Alla fuskar ju ändå, lika bra att ge upp direkt...

VW har väl rankats som att ha sämst verkstäder minst 15 år i rad, tycks inte påverka folks köpvilja alls ... bil är INTE ett rationellt val.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så vad blir det då, en Monark cykel?

Nej vad menar du?
Volvo må ha kinesiska ägare men det är svenska arbetare som plockar ihop bilarna.
Det gäller inte monarkcyklar som nog är made in china helt och hållet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Du tror väl inte att en diesel på 240 hästar drar 0.52 i något annat sammanhang än reklamen.

Sen tror jag att dieslarna kommer falla bra mycket mer än 20000:-

Min VW Tiguan har visserligen bara 190HK men de siffrorna går bra vid långkörningar.

Så min fråga, varför dissas Tiguan

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Nej vad menar du?
Volvo må ha kinesiska ägare men det är svenska arbetare som plockar ihop bilarna.
Det gäller inte monarkcyklar som nog är made in china helt och hållet.

Jo, fast inte xc60 om de inte har ändrat på saker med nya generationen. Gent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, fast inte xc60 om de inte har ändrat på saker med nya generationen. Gent.

Vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, fast inte xc60 om de inte har ändrat på saker med nya generationen. Gent.

Nya tillverkas i Torslanda. Gamla tillverkades dock i Gent fabriken som du sa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag skulle fundera på Arteon, VW's 240HK diesel dvs samma som Passat GTS är en riktig juvel med 7-stegade DSG:n. Har och har haft flera bilar med DSG6 utan problem, äldre DSG7 för Gasmotorer och 1.6 Dieslarna har haft stora problem.

XC60 är en fin bil, men Volvo har haft en hel del barnsjukdomar på t ex V90!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd

Ett plus till på Volvon är appen så du kan starta värmare, hitta bilen eller bara kontrollera att den är låst.
Med Passaten så finns också någon form av app men för det första så har i allafall inte jag lyckats koppla ihop bilen med denna app, ska även finnas någon form av apple play som inte heller går att få till. Har gett upp och lagt ner hela denna funktion. Volvon kopplar du ihop på två minuter och sen bara funkar allt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flutters:

Nya tillverkas i Torslanda. Gamla tillverkades dock i Gent fabriken som du sa.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja ok. Det var länge sedan jag jobbade där. Jag tror jag fick köra en förserie till gamla xc60 typ sist veckan där, och då skulle den byggas i Gent.

Många vill köpa Volvo för att köra svenskt men inser inte att alla mindre modeller inte tillverkas här. På min tid var brytpunkten V70, alla mindre än den var belgiska. Fortfarande utvecklade här till stor del dock.

Permalänk

De är båda bra bilar men de är också precis nylanserade vilket inte alltid är så positivt som man kan tro. De som köper den först årskullen får leva med diverse "barnsjukdomar" som brukar dyka upp. Visst garantier täcker sådant, men att åka till verkstan nån gång i månaden de första åren är inte så kul :-/

Hur som helst, är det de bilarna som du har att välja på så hade jag helt klart valt VW Arteon alla dagar i veckan. Har aldrig förstått mig på konceptet med SUV. Särskilt inte en som är så pass liten som XC60n faktiskt är. En tung bil är en dålig bil, att släpa runt på massor av onödiga kilon påverkar inte bara väghållningen, men även bromssträcka, komfort bränsleförbrukning, däckslitage och mycket annat.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har aldrig förstått mig på konceptet med SUV. Särskilt inte en som är så pass liten som XC60n faktiskt är. En tung bil är en dålig bil, att släpa runt på massor av onödiga kilon påverkar inte bara väghållningen, men även bromssträcka, komfort bränsleförbrukning, däckslitage och mycket annat.

Bor man på landet är fyrhjulsdrift (kan man förstås ha på vanlig bil med) och högre markfrigång skönt att ha.
Att man kommer upp lite ger en mycket bättre överblick i trafiken, dessutom smidagare att hoppa i och ur
Tyngd påverkar komfort positivt så det vet jag inte varför du listar.

Liten SUV är perfekt för det om man varken har behov av eller råd med en stor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, fast inte xc60 om de inte har ändrat på saker med nya generationen. Gent.

XC60 är SPA, Gent bygger CMA

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Hej

Lite udda biljämförelse men så är det. Jag ska teckna ett ramavtal med antingen Volvo eller Volkswagen och det som blivit de aktuella modellerna är nya XC60 eller lika nya Aerton. Båda är dieslar med 240hk ungefär, likvärdig utrustning, men kan inte ta ett beslut känns det som. Volymen är fem bilar .

Vad skulle ni valt?

Hade inte köpt diesel överhuvudtaget om jag var du, dieseln ska ju succesivt förbjudas i europa

Permalänk
Medlem

Skit i vw, har haft 3st nya bilar senaste 4 åren och jag är inte nöjd med någon av dem.
På gasbilen hade jag tom ett motorfel (gul lampa) tänd från start som inte ens vw lyckades släcka på 2 år. Körde konstant runt med motorfel.

En annan bil var det lackskador på och efter 4 försök att åtgärda detta så ser det nu värre ut än innan, jag lessnade på att aldrig ha en bil och lägga en massa mil på att åka fram och tillbaka så jag betalade en annan lackfirma ut egen ficka för att lösa det. Kan ju sägas också att lacken på de flesta vw är μm tjock, minsta lilla sten snö eller kanske regn så har du en lackskada. Min Golf SC R ser ut som en vulkan på huven efter 1500 körda mil, min BMW har gått 6500 och ser bra mycket bättre ut och båda körs samma sträcka på E4 samma tid.
På min BMW så ser man att det är stenskott på motorhuven men det har inte gått ner till grundfärgen utan det är bara märken i klarlacken typ.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut att dina anställda är gladare i en XC60. Jag tror också att de kunderna som de besöker i sina bilar uppskattar att det körs Volvo.

Edit: Wow det där var mitt 2000:e inlägg, dåligt jobbat på 15 år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ett plus till på Volvon är appen så du kan starta värmare, hitta bilen eller bara kontrollera att den är låst.
Med Passaten så finns också någon form av app men för det första så har i allafall inte jag lyckats koppla ihop bilen med denna app, ska även finnas någon form av apple play som inte heller går att få till. Har gett upp och lagt ner hela denna funktion. Volvon kopplar du ihop på två minuter och sen bara funkar allt.

Det är nog handhavandefel för det går inte att göra lättare. I alla fall inte i en 2017 års modell.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

@Knightmare: Tror det är ett ickeproblem för dom flesta faktiskt.

Absolut. Dom flesta kan köpa en Volvo och vara nöjda. Om valet är mellan Arteon och XC60 hade jag valt XC60.

Skrivet av Kaine_Uro:

På vilket sätt är det ett "problem"?

Problemet är att det är tråkiga bilar att köra. Problemet i sig är inte antalet cylindrar utan att motorerna är så svaga utan turbo. Jag har en äldre bensinare med 4 cylindrar utan turbo och 170 hk. Den är roligare att köra än de nyare med 4 cylindrar turbo och 190 hk. Den nya motorn utan turbo levererar kanske 120 - 130 hk och det är det man har att röra sig med innan turbon fått upp trycket.

Det finns 2 anledningar till motorer designas såhär idag:
1. Miljökrav. Liten motor med turbo drar mindre än en större utan turbo.
2. Billigare motorer. De nya motorerna är billigare både att ta fram och att bygga men det går fortfarande att ta bra betalt för 232 hk.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Både ja och nej. DQ200 lådan (torrkoppling) som sitter/satt i bilar mellan 2009-2014 är bara skit. Blev något bättre efter 2015, dock fortfarande inte 100%.
Senaste DQ500(våtkoppling) är dock en helt annan sak, vilket är lådan som sitter i bilen som TS funderar över.

DQ500 sitter väl i Skoda också? Jag har en Octavia RS 2016 (Bensin iofs) och tycker den växlar alldeles förträffligt (speciellt i D, kanske lite sämre i E men så ska den ju vara snål i det läget).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Körkomforten kan ej jämföras. Körde en passat innan xc60, och det är verkligen himmel och jord.
XC60 är tystare, bättre isolerad, mer rapp i förbikörningar,speciellt D5a.

Inte att prata om rostproblemen på passaten jag hade. En 2 år gammal bil med rostig backlucka. Nej tack.

Arteon är i grunden bara en passat cc.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Problemet är ju att V90 och nya XC60 bara går att få med 4 cylindriga motorer. De "större" motorerna har bara "större" turbo och D5 har dom två turbos. En vän fick V90 som tjänstebil och bytte den inom två månader. Jag valde BMW X3 3.0d som tjänstebil och ler varje gång jag sätter mig i den.

/Knight

Du får gärna berätta för mig hur antalet cylindrar är ett problem? Tar ditt ego en smäll om det bara är 4 cylindrar under huven istället för 6? Det intressanta är ju vad man har för effektkurva, vridmoment och bränsleförbrukning.

Vidare så måste jag säga att din kompis måste ha en väldigt generös arbetsgivare. Beställa en helt ny bil och sedan bryta avtalet efter två månader kan knappast vara ekonomiskt gynnsamt. Framförallt lär det ta emot om personen klagar över antalet cylindrar under huven...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du får gärna berätta för mig hur antalet cylindrar är ett problem? Tar ditt ego en smäll om det bara är 4 cylindrar under huven istället för 6? Det intressanta är ju vad man har för effektkurva, vridmoment och bränsleförbrukning.

Vidare så måste jag säga att din kompis måste ha en väldigt generös arbetsgivare. Beställa en helt ny bil och sedan bryta avtalet efter två månader kan knappast vara ekonomiskt gynnsamt. Framförallt lär det ta emot om personen klagar över antalet cylindrar under huven...

Jag förtydligade några inlägg upp: #17053506

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

DQ500 sitter väl i Skoda också? Jag har en Octavia RS 2016 (Bensin iofs) och tycker den växlar alldeles förträffligt (speciellt i D, kanske lite sämre i E men så ska den ju vara snål i det läget).

Jo då, den sitter i Skoda också. På din RS sitter garanterat senaste DQ500.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag förtydligade några inlägg upp: #17053506

/Knight

Jag såg det nu.
Men om man kollar på effekt och vridmoment på nya XC60 D5 i mellanregistret (1500-3000 rpm), så utvecklas 198 HK och 480 Nm. Vilket inte alls är särskilt pjåkigt. Har din BMW verkligen så mycket bättre siffror än så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag såg det nu.
Men om man kollar på effekt och vridmoment på nya XC60 D5 i mellanregistret (1500-3000 rpm), så utvecklas 198 HK och 480 Nm. Vilket inte alls är särskilt pjåkigt. Har din BMW verkligen så mycket bättre siffror än så?

Siffror på papper och hur de upplevs när man kör är ju inte alltid samma sak.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen aldrig rört en diesel i dagsläget men de kanske är något som företag fortfarande håller på med...

Om ni nu planerar att behålla dessa bilar ett tag och de ska rulla i storstäderna så är nog XC60 T8 med hybrid motorn ett bättre köp, vi får ju miljözoner där dieslar inte få rulla 2020.

https://www.volvocars.com/se/bilar/upptack/miljobilar/laddhyb...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Plockade precis ut en VW Tiguan som tjänstebil. Tog in offerter på både nya XC60 och VW Tiguan..valet föll på Tiguan pga att jag fick en mycket mer utrustand bil för ca 60" mindre. Kunde i princip maxa Tiguanen med full R-linepaket och alla andra "måste ha" tillbehör och ändå komma billigare undan. VW känns helt klart som ett mer prisvärt bilmärke än Volvo..
Är nöjd med VW än så länge..kört Volvo i 4år inna dess så var lite trött på det märket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Absolut. Dom flesta kan köpa en Volvo och vara nöjda. Om valet är mellan Arteon och XC60 hade jag valt XC60.

Problemet är att det är tråkiga bilar att köra. Problemet i sig är inte antalet cylindrar utan att motorerna är så svaga utan turbo. Jag har en äldre bensinare med 4 cylindrar utan turbo och 170 hk. Den är roligare att köra än de nyare med 4 cylindrar turbo och 190 hk. Den nya motorn utan turbo levererar kanske 120 - 130 hk och det är det man har att röra sig med innan turbon fått upp trycket.

Det finns 2 anledningar till motorer designas såhär idag:
1. Miljökrav. Liten motor med turbo drar mindre än en större utan turbo.
2. Billigare motorer. De nya motorerna är billigare både att ta fram och att bygga men det går fortfarande att ta bra betalt för 232 hk.

/Knight

Nu har jag bara jobbat med r&d inom lastbilar men jag håller inte riktigt med vad du säger.
1. Anledning med downsize av motorer är helt och hållet bränsleekonomi inte miljökrav, en större motor är lättare att få högre verkningsgrad på samt att det nästan alltid är lättare att ta hand om nox om vi pratar diesel på en större motor. Men det går att bygga en mindre motor snålare vid vissa laster och varvtal och därav släppa ut mindre CO2. Visst beskattas vi även miljömässigt på CO2 utsläpp men det viktiga är ju att klara tex Euro 6 och där är det bara NOx och HC som räknas inte CO2.

2. En mindre motor som ska ha samma effekt som en större sugmotor är både dyrare att utveckla och dyrare att bygga.
En sugmotor på 2.5L är ganska billigt att rita och tillverka för den är inte så tekniktung, det är lätt att få till hållfastheten eftersom varje cylinder kommer ha ganska lågt Pmax. En motor på 1,5L som ska ha samma effekt behöver fler vändor på ritbordet för att klara de laster som det högre Pmax skapar samt att alla lager osv blir mindre och får därför utstå en högre belastning. En turbo eller kanske dubbelturbo eller trippelturbo som vissa bilar har är också en jäkligt dyr lösning för en tillverkare men vi konsumenter kräver snåla bilar idag. Lägg sedan till en intercooler som ska tryckas ner i ett motorrum osv så är det en ganska hög prislapp. Du får även andra problem på en mindre motor som aldrig uppstår på en större som går på halvfart som ökat blowby ökad oljeförbrukning osv osv.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Plockade precis ut en VW Tiguan som tjänstebil. Tog in offerter på både nya XC60 och VW Tiguan..valet föll på Tiguan pga att jag fick en mycket mer utrustand bil för ca 60" mindre. Kunde i princip maxa Tiguanen med full R-linepaket och alla andra "måste ha" tillbehör och ändå komma billigare undan. VW känns helt klart som ett mer prisvärt bilmärke än Volvo..
Är nöjd med VW än så länge..kört Volvo i 4år inna dess så var lite trött på det märket.

Dock är en Tiguan en golf i princip, så går inte att jämföra med XC60 som är betydligt större.