Vad tycker ni om era Win 10 kina tablets?

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om era Win 10 kina tablets?

Som sagt, vad tycker ni om era tablets? Har nyss köpt en Cube iWork 10 Ultimate. Har inte hunnit testa så mycket än men det är väldigt trevligt med Windows på en platta iaf!

Jag ha dock hittat en del problem. Verkar vara mycket tjafs med Windows update, uppdateringar laddas aldrig ner, language packs vill inte installeras mm. Är det någon annan som varit med om något liknande? Eller är det bara problem rent generellt med Windows 10? Allt annat verkar fungera väldigt bra iaf!

Tips på bra appar, inställningar?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Nu låter jag väl som världens lipsill, men man ledsnar på trött Atompropp och 2GB minne i längden, prestandan är helt enkelt inte tillräcklig för W10. Vidare funkar väl W10 hyfsat som mobilenhets-OS, men både Android och iOS är fan så mycket bättre på den uppgiften, förmodligen för att de är designade för ändamålet i grunden. W10 har för många irritationsmoment.

Jag var också entusiastisk över min T100 och möjligheten att köra den som surfplatta i början, men har fallit tillbaka på min gamla Nexus 7 3013 som surfplatta. Den förstnämnda används uteslutande som laptop nu.

En sak är dock bra; det brukar vara relativt enkelt att installera om Windowsenheter. Du kanske skulle ta reda på hur man går tillväga med det - kan vara en del specialmoment på en surfplatta - och göra en clean W10-installation, istället för att köra med tillverkarens, så kan du nog vara nästan säker på att bli kvitt det klabb du beskriver.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jag ägde en gång en Chuwi Vi10 10,6" Windows-platta.

Efter ett par månader så upptäckte jag att en av dom små torksskruvarna på sidan av den hade lossnat, strax därefter höll hela baksidan på att fläkas upp så att man kunde se PCB:n därinne.

Något senare slutade drivrutinerna för ljudet och kameran att fungera, och samtidigt slutade plattan att reagera på tangentbord, mus, touch, USB, ja i princip allt utom on/off-knappen slutade funka. Jag lyckades från detta stadie att boota in i bios och återställa plattan till fabriksinställningarna, och fick på så sätt hårdvaran att vakna till liv igen. Det höll ett tag i alla fall, innan var jag tvungen att göra om skiten.

Tangentbordsdockan var otroligt glappig, touchpaden extremt billig. Laddaren var underdimensionerad, om man stoppade in en USB-enhet samtidigt som man försökte ladda plattan så laddade den ur och dog helt. Den gick inte ner i viloläge utan när batteriet var slut så slogs strömmen av abrupt.

Något som jag stör mig på extremt mycket med utländska tablets och notebooks är avsaknaden av nordisk tangentbordslayout. För mig sitter det så inetsat i handmusklerna att jag helt enkelt inte kan använda något annat.

Kort sagt, min erfarenhet av Kina-tablets:
Du får exakt det som står i specifikationerna, i bästa fall, och absolut inget mer. Och för min del, aldrig mera Kina-tablets.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det någon av er som provat installera en desktop Linux distro på dessa Win10-plattorna från Kina?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Har använt tableten ett tag nu och tycker den fungerar väldigt bra! Bra mycket roligare med Windows 10 istället för Android. Kanske inte är lika smidigt som Android, tycker det jag saknar mest är en Youtube app! Har även beställt ett tangentbord. Men jag tycker mig ha läst någon gång att man kan ändra tangenterna till andra symboler? Någon som har gjort det?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Har en Trekstor 2-i-1 med 2 GB RAM och Atom. Tycker den är suverän. Windows 10 flyter på fint så länge man håller sig till mobilappar och enklare Windows-program. Bra mycket bättre än Android med 2 GB RAM... Man får ju också uppdateringar och säkerhetspatchar hela tiden eftersom det sköts av Microsoft. Min Android-platta har inte fått en enda uppdatering sedan början av 2016.

Det jag inte gillar är tangentbordet (det virtuella). Rättningsfunktionen är klumpig eftersom man hela tiden måste trycka på varje ordförslag istället för att bara skriva och lita på funktionen. Jag skriver säkert mindre än hälften så fort som med Swiftkey på Android. Byggkvalitén är väl också lite sisådär. Stor brist på appar också, och de som finns är inte lika bra som på Android. Finns en del alternativ, t.ex. Tubecast istället för Youtube, men annars är ofta webbsidan bästa valet (Edge fungerar bra med touch).

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Var nöjd med min platta hade den till enklare spel och video , det enda ja inte tyckte var bra var den dåliga wifi rent ut sagt dålig hastighet jämfört med mina telefoner o andra surfplattor, nu kopplade ja in ett asus N53 funkade det bättre.

Beställde en chuwi hi12 tror ja den hette en 12" win10 platta med t-bord. helt plötsligt dog den bara sen går den ej få liv i så sneglar efter nåt nytt.

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Håller med @kaput om att de sämsta Atom-propparna (i mtt fall Z3745F) med 2 GB minne bara är för dåligt. Använder mycket hellre telefonen eftersom allting går rappare. Sedan medger jag gladeligen att jag inte ansträngt mig för att lära mig W10s "modern UI" för att kunna använda surfplattan mer som en surfplatta. Jag gjorde iofs ett försök att köra Edge i surfplatteläge men fastnade icke för upplevelsen.

32 GB eMMC minne gjorde mig mer en aningen irriterad också när windows 10 sp1 skulle in. För lite diskutrymme trots att jag inte lagrat några filer på plattan. Nej, fy, ingenting att ens överväga om man inte älskar att tjorva med mög och har ett tilltaget tålamod för slöheten.

Permalänk
Medlem

Sitter på en lite nyare platta, teclast 98 pro med "retina" display. Bilden är rätt god dock och 4 gb ram kommer man faktiskt en bit på. Bakstycket sitter inte helt fast dock men hålls på plats av skalet som jag har till. Atom-processorn funkar fint för film och 2D-spelande tycker jag och den är tämligen snabbstartad. Betydligt enklare att hantera än min linx vision.

Fördelen med denna är att jag kan ha med mitt steambibliotek när jag reser med jobbet och har ngt avkopplande att göra på hotellet. kompatibiliteten är 100% med allt som funkar till windows så Xbox-kontrollerna som jag har fått nytt syfte.